Gå til innhold

Joshua French tiltalt for å ha drept Tjostolv Moland

Anbefalte innlegg

Det var 28 august. Følg med og ikke kast bort tiden min.

Ja, og nå har de plutselig bestemt at konklusjonen, som var basert på fakta, er feil. En konklusjon som begge parter var enige om, både de kongolesiske etterforskerne og rettsmedisineren, og den norske delegasjonen fra Kripos.

Og nå har de plutselig funnet benzodiazepiner i blodet til Moland, som Kripos ikke fant noe spor av. Dette kommer fra, som nevnt tidligere, en av verdens mest korrupte stater. En stat som ikke har et fungerende rettsapparat, og som preges av lokale maktkamper mellom den sivile og den militære påtalemyndigheten.

Det er du som kaster bort tiden vår med tøvet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HERREGUD da!

Moland og French dro ned dit som leiesoldater, hvem vet hvor mange de har drept?

Hva om de hadde drept nordmenn?

De dro til KONGO! De dro frivillig til Kongo for å lage problemer! De har fått akkurat hva de ba om.

Null sympati, håper begge to ender i graven så vi kan legge alt dette bak oss.

Det er folk som faktisk bringer noe positivt til verden der ute, hva med å bruke halvparten av tiden dere bruker på de to her, på de istede?

Jeg blir kvalm.

Det eneste som er riktig her er at de dro frivillig til kongo.

Ellers så har du ikke noe som helst grunnlag for dine påstander.

Du snakker ellers så positivt om folk som bringer noe positivt til verden, men dette er bare tomme ord fra din side.

Dine ord om "null sympati" osv. er ganske avslørende, og de vitner om at du selv ikke er en av disse personene som bringer noe positivt til verden, og at du heller ikke ønsker noe positivt for dem, som har et annet politisk syn enn deg selv..

Lenke til kommentar

Hvorfor blir det stilt spørsmål rundt troverdigheten til systemet?

Fordi tiltalte er nordmann i et uland! Hvis ikke det er rasistisk så finnes ikke rasisme.

Hvorfor mener du det er "rasistisk" å stille spørsmål ved systemet i kongo fordi den tiltalte er hvit, og "systemet" består av svarte?

Kripos har jo etterforsket de også, og kripos og myndighetene i kongo kom til samme konklusjon, og frikjente French.

Men nå har myndighetene i bananrepublikken kongo plutselig snudd, og produsert nye "beviser"

Du har rett, det fins ikke rasisme.

Slike ord som "rasistisk" osv. er kun noe som sosialister og andre politisk korrekte bruker mot dem som mener noe annet enn de gjør selv i håp om å bringe disse til taushet.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer respons basert på balansen "angrep vs. fakta". Hittil ser jeg at flertallet føler seg skyldig i min påstand.

Eller det faktum at dette har blitt diskutert så mange ganger i denne tråden, og den andre, at man blir litt lei av å diskutere mot de samme - dumme - argumentene.

At man sier en ting flere ganger gjør det ikke mer rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var vi i gang igjen: http://live2.tv2.no/nyheter/rettssakenmotjoshuafrench/#desktop

Jeg blir så flau av å se dette scenarioet på nytt igjen, her sitter han atter en gang, som han gjorde or 5 år siden. Denne gangen med en enda latterligere tiltale hengene over seg. De utspekulerte Kongoleserne vinner nok en gang, ny (tulle) tiltale, fokus vekk fra den gamle dommen, vinn/vinn for Kongo. Spiller vel egentlig ingen rolle hva utfallet blir denne gang, han ryker nok uansett tilbake til cella på ubestemt (livs) tid.. Gud hvor jeg har Kongo i vranghalsen.

Tro om vi får trompetspilling i rettsalen denne gangen også, campingstolene i plast er iallefall på plass og manglende tolk i tradisjon tro..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er 100 % sikker på at det var soldater militæret i bananrepublikken kongo som utførte det mordet som French og Moland opprinnelig ble dømt for.

Det er derfor at militæret nå er så oppsatt på å få French dømt for å ha drept Moland, og de vil nok ikke slippe ham før han også er død.

Lenke til kommentar

Jeg tror Kongo er desperat, men det er vanskelig å si hva de egentlig tenker og hvem som trekker i trådene bak i kulissene der nede. http://www.dagbladet.no/2014/01/09/nyheter/utenriks/kongo-saken/joshua_french/31186936/

Det eneste jeg føler meg rimelig sikker på er at dette kunne vært ungått om Norge behandlet dette som en utpressing/gissel/kidnappingssak fra dag 1. Om ikke da, så er det iallefall på høytid å gjøre det nå. Kongo må få vite hvor absurd denne dommen i utgangspunktet var, og fortsatt er. Knyttneven skulle ha vært i bordet for lengst. Det er Kongo har alt å tape på å miste det gode forholdet til Norge, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Leste en overskrift om at en senator mente French kom til å bli satt fri. Uten at jeg har sjekket denne nøyere, kan det ikke hende at dette også er ett internt maktspill? At enkelte deler av maktaparatet ønsker en frigivelse, mens andre deler ikke ønsker dette, og dermed setter i gang en rettsak?

Lenke til kommentar

Leste en overskrift om at en senator mente French kom til å bli satt fri. Uten at jeg har sjekket denne nøyere, kan det ikke hende at dette også er ett internt maktspill? At enkelte deler av maktaparatet ønsker en frigivelse, mens andre deler ikke ønsker dette, og dermed setter i gang en rettsak?

Ja, enten det eller så er de veldig utspekulert. Her begynner jeg også å bli i tvil, trodde det var president Kabila som styrte alt og hadde full kontroll, nå begynner jeg å bli usikker på hans rolle og maktfordelingen. Han er likefullt øverste myndighet og jeg mener fortsatt at han burde tatt denne saken mer seriøst på et tidlig stadium i frykt for å ødelegge Kongos gode relasjon til Norge

Lenke til kommentar

Ja, enten det eller så er de veldig utspekulert. Her begynner jeg også å bli i tvil, trodde det var president Kabila som styrte alt og hadde full kontroll, nå begynner jeg å bli usikker på hans rolle og maktfordelingen. Han er likefullt øverste myndighet og jeg mener fortsatt at han burde tatt denne saken mer seriøst på et tidlig stadium i frykt for å ødelegge Kongos gode relasjon til Norge

Det kan jo hende at han er i konflikt med rettsaparatet. Skulle tro at ett slikt land er ett omfattende balansespill mellom alliansepartnere, der alle vil smøres likt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fortell meg dødsårsaken da? Altså, på hvilken måte begikk han selvmord?

Det er det ikke nevnt. Det er heller ikke rart, det er ikke praksis i pressen å fortelle mye om hvordan en person begikk selvmord heller.

Det stemmer all den tid i hendelser der den døde har vært helt alene.

Her er det imidlertid påstand om drap og i følge den kongolesiske teknikeren var det ikke mulig å ta livet av seg på cellen, slik det antydes.

Med andre ord har vi krav på å vite detaljer siden det er drapssak og åpen domstol.

Går det an å kvele seg selv med bare hendene? Eller vil man til slutt slippe taket å hive etter pusten?

Tjostolv Moland hang ikke i et reip. Han hadde ikke en kniv i seg.

Det holder rett og slett ikke å bare si "finner ikke noe mistenkelig" slik de to norske sakkyndige fremholder. De må (for å motbevise mordanklagen) faktisk redegjøre metoden for hvordan Moland i så tilfelle har greid å utføre selvmordet.

Lenke til kommentar

Fortell meg dødsårsaken da? Altså, på hvilken måte begikk han selvmord?

Det er det ikke nevnt. Det er heller ikke rart, det er ikke praksis i pressen å fortelle mye om hvordan en person begikk selvmord heller.

Det stemmer all den tid i hendelser der den døde har vært helt alene.

Her er det imidlertid påstand om drap og i følge den kongolesiske teknikeren var det ikke mulig å ta livet av seg på cellen, slik det antydes.

Med andre ord har vi krav på å vite detaljer siden det er drapssak og åpen domstol.

Går det an å kvele seg selv med bare hendene? Eller vil man til slutt slippe taket å hive etter pusten?

Tjostolv Moland hang ikke i et reip. Han hadde ikke en kniv i seg.

Det holder rett og slett ikke å bare si "finner ikke noe mistenkelig" slik de to norske sakkyndige fremholder. De må (for å motbevise mordanklagen) faktisk redegjøre metoden for hvordan Moland i så tilfelle har greid å utføre selvmordet.

Er det ikke det de har gjort ved å: "konkludere med at det ikke ligger noe kriminelt bak dødsfallet" ?

Poenget er jo at Kongoleserne var ENIG i dette, men nå har de altså funnet ut at de ikke er enige likevel..

Lenke til kommentar

Problemet er at det er mistenkelig i seg selv å ikke redegjøre for (eller en teori) hvorledes en person angivelig har tatt livet av seg, når det finnes anklage om mord.

Av de tragiske selvmordene jeg kjenner til, er årsaken henging, skyting, gå mot toget, og hoppe fra bro.

Derimot kjenner jeg ikke til selvmord uten kjent årsakssammenheng. Hvor mange greier å ta livet av seg selv uten å etterlate spor?

Lenke til kommentar

Følger dere i det hele tatt med på saken? Kripos har jo lagt frem bevis på at han drepte seg selv med et rep, via en såkalt ufullstendig hengning. Dette repet ble funnet i etterkant, French mente at han kuttet han ned.

At de konkluderer med at det ikke ligger noe kriminelt bak betyr at de mener at ingen andre har påført han skade/drept han, men at han har tatt selvmord.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Følger dere i det hele tatt med på saken? Kripos har jo lagt frem bevis på at han drepte seg selv med et rep, via en såkalt ufullstendig hengning. Dette repet ble funnet i etterkant, French mente at han kuttet han ned.

Vel, det var nytt for meg og kan ikke huske det har vært nevnt i tråden tidligere heller.

Men hvis det du skriver medfører riktighet, så forandrer det jo saken helt, og mine innsigelser er i såfall ubegrunnede.

Bare for referansen skyld, har du link/kilde ?

Lenke til kommentar

Her er kilde: http://direkte.vg.no/studio/rettssaken-mot-joshua-french-dag-5

Det er et godt tips å sette seg inn i saken og følge med på saken før man gjør seg opp en mening. Leser du referatene på venstresiden der kommer det frem at både Kripos og de kongolesiske undersøkerene er enige om hengig, som begge skrev under på etter undersøkelsene, selv om den ene kongolesiske eksperten ble litt vag i vitnebeskrivelsen. Eventuelt kan du spole tilbake å høre på snakket om hengingen selv :)

Hentet fra linken over:
"

- Ingen annen måte
Av: VG_small.png Siri Eggen

Han sier at han nå kommer i kjernen av saken, og hvordan skadene er forskjellige fra hengning og kvelning. Stray-Pedersen beskriver skadene og sier at disse er forenelige ved hengning.

- Det er den situasjonen vi har her. Det er ingen annen måte, sier Stray-Pedersen.

- Dette utelukker at det har vært noen kvelning her, sier han."

"Moland døde ved hengning

Rettsmedisineren sier at de på bakgrunn av disse undersøkelsene konkluderte at Moland døde ved hengning."

"Funnene er forenlige med selvmord
- Det som nå blir sagt av norske Kripos er at funnene er forenlige med at Moland har tatt sitt eget liv. Hvis dette blir lagt til grunn, er det umulig å dømme French for drap – da det må være hevet over enhver tvil at han er skyldig, sier jusprofessor Jo Stigen i VGTVs direktesending.
"

Man finner mye mer informasjon om saken om man klikker seg inn og leser hele artikler om den istedenfor bare overskriftene, og istedenfor å bare forholde seg til informasjon man får i denne tråden. Gjerne bruk flere nyhetskilder også, NRK.no, VG, DB, AP.no osv.
Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...