Gnilre_ Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg er på jakt etter ny bil og har vel kommet frem til disse 2 - usexy bilene. Felles er at de er "høye" slik at man setter seg inn i den, ikke ned. I tillegg har de også fått OK omtaler samt er fornuftige prismessig, rundt 300.000,- godt utstyrt. Umiddelbart likte jeg Peugeot best, men de har ikke "ekte" automat. Ford er et relativt sjelden syn på veien og kan påvirke bruktverdi. Noen gode tips som kan hjelpe meg med et valg? Evt. andre alternativer i samme klasse. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Er det EMG-gir i den 2008? Jeg har nylig kjøpt en Berlingo, som har EMG. Du har helt rett, det er ikke noe automat. Mer en kløtsløs manuell girkasse. Kjør den som en manuelt giret bil, og du vil nok trives ganske raskt. Forventer du silkemyke girskift og konstant jevnt turtall, som en kan få på gode auotmater, så blir du skuffet. Såvidt jeg har hørt er EMG-en en rimelig, enkel og pålitelig konstruksjon, så det kan virke som at den kan bli rimelig i eie. I motsetning til endel andre automatløsninger... Har du barn, siden du ser på slike biler? Vi har 3 barn, som alle sitter i sete, så det var vår største utfordring: Å finne en bil som ikke kostet skjorten, som tar 3 barnseter med litt margin, og som har praktiske detaljer som skyvedører, etc. Berlingo var en av få kandidater. 300.000 ferdig utstyrt. Den kjører bra, komforten er bra, mye er bra. Interiøret står ikke helt i stil med nivået på resten av bilen. Her er det litt vel mye hardplast og litt småsært design, men det fungerer bra, alt sammen. Jeg vil tro en Ford generelt har lavest verditap, men det må jo uansett være en modell som faktisk selges noe videre :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg syns kløtsjløs-manuellgir er helt grusomt å kjøre, tanken er å "ha fordelene med automat og manuell i en kasse" er fin, men i praksis fungerer det ikke for min del. Går utifra at du har prøvekjørt? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Kjør den som en manuelt giret bil, og du vil nok trives ganske raskt. Jeg har kjørt litt EMG-kasse, og kommet til samme konklusjon - at den bør kjøres som en manuell. Da tenker jeg; hva er da vitsen ..? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg syns kløtsjløs-manuellgir er helt grusomt å kjøre, tanken er å "ha fordelene med automat og manuell i en kasse" er fin, men i praksis fungerer det ikke for min del. Går utifra at du har prøvekjørt? Gnilre_ bør så absolutt prøvekjøre før en ser videre på biler med EMG, godt tips. Noen vil nok ikke utstå EMG, mens andre synes det er helt kurant. Kan nevne at jeg nå har fått kjørt noen dager på dårlig vinterføre med EMG. Ble positivt overrasket at girkassen (eller rettere sagt kløtsjen) jobbet såpass fint sammen med antispinnen, så selv en nokså håpløs bakkestart på tykk saltslaps gikk bra. Siden det sto flere biler langsmed siden av denne bakken som hadde gitt opp, tvilte jeg sterkt på om vi kom oss opp, men det gjorde vi altså. Vet ikke om alle EMG-utstyrte biler har bakkestart-assistent, men Berlingoen har det, både fremover og i revers. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg har kjørt litt EMG-kasse, og kommet til samme konklusjon - at den bør kjøres som en manuell. Da tenker jeg; hva er da vitsen ..? Vitsen? Slippe å trø inn kløtsj? Ja takk! Med daglig intens køkjøring er det å slippe å kløtsje mitt hovedargument for å ha biler med en eller annen form for automat. Jeg har hatt / kjørt mye, flere automater, også relativt moderne saker som CVT, DSG, ymse tiptronic-varianter, og har ingen problemer med å se at det er betydelige forskjeller, positivt og negativt, med alle variantene. En vesentlig fordel med EMG er at løsningen er teknisk nokså ukomplisert, og er rimelig i drift. Både jeg og mine bekjente rundtom har jaggu svidd av noen kroner på automat-rep/vedlikehold til å kunne si at det er et vesentlig moment. Endret 10. desember 2013 av fikse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Gode automatkasser går nærmest uendelig så lenge de får litt vedlikehold (stort sett et oljeskift ca hver 60000km) Dessuten er EMG-kassa rett og slett forferdelig å kjøre med. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Enig, bortsett fra at EMG-kassa er helt nydelig å kjøre med om man bruker den riktig. Lenke til kommentar
Gnilre_ Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Takk for alle svar. Jeg har ikke prøvekjørt enda, bor veldig ukurant til slik at det nok må vente til nærmere juleferien. Har ikke barn, bilen blir 90% kjørt av meg alene, 5-10 ganger i året med 1 passasjer og skal vi være 4 har vi en annen bil. Liker denne biltypen bra, man får mye igjen for pengene og ikke minst er det de ujålete. EMG må testes, men jeg er skeptisk. Har jeg forstått det riktig at bilen ikke har kløts, men automatikken som gjør at du bare kan rive i spaken? Samt at den kan gjøre det for deg? Økonomi, både kjøp, vedlikehold og forbruk blir også fremhevet som positive egenskaper. Ford B-Max likte jeg godt grunnet skyvedøren, men ser nå at Berlingo også må googles litt. Kom gjerne med flere innspill. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 EMG-girkassa opereres som en vanlig automatgirkasse. Det vil si at du bruker girvelgeren til å sette den i revers, nøytral eller drive. I tillegg har de fleste implementasjoner mulighet for å bruke girspaken eller ratt-hendler til å overstyre automatikken. Teknisk sett stemmer det at den ikke har clutchpedal, men at clutchen styres automatisk. Dette innebærer at dersom man holder gasspedalen trykket inn når girkassa girer opp eller ned vil man merke dette på den måten at bilen av forståelige grunner mister noe fremdrift mens girskiftet skjer. Hvis man forstår hvordan dette virker, og slipper gasspedalen litt opp i giringsøyeblikket er dette ikke plagsomt. Fordelene med EMG-kassa sammenliknet med vanlige slurekasser er anskaffelsespris, vedlikeholdskostnad, drivstoff-forbruk og til en viss grad vekt. Jeg har kjørt flere generasjoner av denne kassa/softwaren, i både små og store biler, og er den første til å si at den sikkert ikke passer for alle, men personlig har jeg funnet at den hjelper meg til å holde en sikker og økonomisk kjørestil, og at fordelene på alle måter oppveier ulempene. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) EMG må testes, men jeg er skeptisk. Har jeg forstått det riktig at bilen ikke har kløts, men automatikken som gjør at du bare kan rive i spaken? Samt at den kan gjøre det for deg? Økonomi, både kjøp, vedlikehold og forbruk blir også fremhevet som positive egenskaper. Du har ikke vanlig girspake på EMG. Den kan f.eks være en girvelger til forveksling lik den du finner på tiptronic automat, hvor du normalt setter giren i "D" evt "A", eller du setter den i sporet hvor du velger gir opp eller ned. Har kjørt en DS4 (forøvrig en lekker bil!), som hadde girvelger lik en vanlig tiptronic automat. Det er ingen mekanisk kontakt mellom girkasse og girvelgeren. På Berlingoen er girvelgeren et hjul, hvor du velger Revers, Neutral, Automat eller Manuell. Selve girskiftet foregår med "flaps" som ligger på siden av rattet, såkalt F1-flaps. Du kan velge Manuell og derved så må du selv gire helt manuelt, bortsett fra om du gir kickdown, da girer den opp etterhvert som den når rødgrensen på turtallet. Den vil og gire ned like før motoren kveles av for lavt turtall. I Automat girer den automatisk, og den er såkalt adaptisk (eller rettere, jeg oppfatter at den er adaptisk), dvs den endrer girmønster etter ditt kjøremønster. I vårt tilfelle er akkurat det litt irriterende for fruen, som kjører langt mer bedagelig enn jeg. Så når hun skal kjøre bilen etter at jeg har brukt den, girer den ikke slik den gjør om bare hun kjører den. Samme "syken" hadde vi på vår forrige bil, som hadde en klassisk tiptronic girkasse fra Aisin Warner (Toyota). EMG-en vil, i Automat, gire ned når du har foten på bremsen mens hastigheten likevel øker, for å gi deg litt motorbrems. Den varierer tempoet på kløtsjingen ut i fra hvor mye/hardt du selv gasser/kjører, dette er også adaptivt på et vis: I starten var vår bil temmelig treg med å gire, mens nå, iallfall når jeg kjører den, så er den relativt frisk i skiftene når jeg trenger det. Du kan også bytte gir selv om den står i Automat, men med litt begrensninger: Den vil selv bytte tilbake til det den selv mener er best gir straks du endrer noe videre på gasspådraget. I starten når du prøver en EMG, kommer du garantert til å lage noen rykk og ujevne skift. Jeg for min del trengte bare noen timer på å bli rimelig fortrolig med den, og nå etter 4.000KM tenker jeg ikke over at kløtsjen ikke er der, det hele funker helt greit. Ikke vil jeg si at jeg savner tradisjonell automat heller, spesielt ikke når jeg ser hva forbruket ligger på nå. EMG er, på linje med DSG, en nokså økonomisk måte å gire på, så forbruket er (i teorien iallfall) lavere på EMG enn manuell. Vi ligger på 5,5l/100KM foreløpig på mye småkjøring og køkjøring. Synes ikke det er så gærnt. Dette er målt med å fylle drivstoff, ikke med å lese av på kjørecomputer... Endret 10. desember 2013 av fikse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå