Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Sant nok, bortsett fra islam og moskeer ikke har noe med norsk kultur å gjøre i det hele tatt. Om tusen år kan islam ha like mye med norsk kultur å gjøre som kristendom har idag. Da vil norske nasjonalister forsvare at alle barn sendes til moskeer ved skoleavslutning. Og dagens nordmenn vil vri seg i gravene akkurat som våre forfedre gjør idag. Endret 17. desember 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Alle norske barn har vokst opp som troende kristne i Norge i nesten 1000 år Hargo. Det har slettes ikke vært frivillig. Men når alternativet er å bli drept så velger de fleste å tro på kristendommen. Det var enklere før, da kunne man bare forby alle andre religioner. For at kirken skal beholde noe av den makten den engang hadde så er det vesentlig å sende alle norske barn i offentlig skole til kirken for forkynnelse. Hvis kirken skulle godtatt et sekulært samfunn der alle kan velge religion selv uten at kirken skulle få særstilling som eneste religiøse organisasjon som fikk drive forkynnelse i offentlige etater, så hadde de mistet nesten all den makten de har klart å klamre seg til frem til nå. Skoleavslutning i kirka handler ikke om læring, det handler om forkynnelse. Trenger ingen historietime angående at nordmenn har vært kristne i 1000 år, det har jeg selv sagt i denne tråden flere ganger. Det er forkynnelse, men hvor skadelig er det? Jeg tror en time i kirken i løpet av et år gjør mer godt enn vondt, og ikke fordi det lille religiøse innholdet er så forbanna viktig for barn flest. Det har med norsk tradisjon å gjøre. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Sant nok, bortsett fra islam og moskeer ikke har noe med norsk kultur å gjøre i det hele tatt. Det har noe med kulturen til mange med norsk statsborgerskap å gjøre, og har absolutt, som en av de mest innflytelsesrike religionene de siste 1500 år, noe med verdenskulturen å gjøre, og Norge er en del av verden. 1 Lenke til kommentar
inquisitor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) snip. Endret 18. desember 2013 av inquisitor Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Hvor skadelig er forkynnelse? Du kan jo se hvor skadelig det er dersom alle barna blir sendt til moskeen for forkynnelse istedenfor. Da vil du høre ganske tydelig fra de kristne hvor skadelig det er for barna å bli forkynnet en religion som de selv ikke støtter. Så kan du jo overføre denne følelsen til alle andre som ikke er kristne idag og tenkte deg svaret selv? Du tror en time i kirken gjør mer godt enn vondt? Javel, men flere kirker vil jo uungåelig bli brent da? For kirkebrenning er jo en tradisjon i Norge som er like gammel som kristendommen her. Du mener det er harmløst å la en enkelt religion ha enerett på forkynnelse for barn i offentlig skole? Hvis det er harmøst så vil det jo være like harmløst å la all politisk læring være forkynnelse av et enkelt parti i offentlig skole? Nasjonalsosialistene visste hvor viktig dette var og benyttet seg av det under krigen. Vi kan jo la Arbeiderpartiet få enerett på politisk opplæring i norsk offentlig skole? De er jo det norske partiet med sterkest støtte og tradisjon i befolkningen? Så vil det jo være harmløst å nekte alle andre politiske partier å få si sine meninger til barna. Og hvert eneste valg herfra til evigheten vil bli vunnet av AP, trenger ikke lure på hvorfor akkurat. Jeg synes kirkens jerngrep over det norske samfunn kun er undergraving av norsk tradisjon og historie. Kristendommen har alltid handlet om politisk makt i Norge, om monarki, fremmed religion og allianser med andre land. Et kynisk verktøy for å kontrollere befolkningen. Endret 17. desember 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det har noe med kulturen til mange med norsk statsborgerskap å gjøre, og har absolutt, som en av de mest innflytelsesrike religionene de siste 1500 år, noe med verdenskulturen å gjøre, og Norge er en del av verden. Norge er en del av verden, men man må et godt stykke unna Norge for å finne et land med sterke muslimske tradisjoner. Islam er noe som har kommet med innvandringen, og betyr litt for noen av dem som kommer hit. I min hjemby er det heller ikke mulig å dra til noen moské, da det ikke finnes noen. Det gjorde i alle fall ikke det da jeg vokste opp og bodde der. Søkte litt på nettet nå og fant ut at de har gjort om en liten bygning til en liten moske. Uansett alt for liten til at det skal være sjanse til å sende en skole dit. Islam har ingenting med norsk tradisjon å gjøre. Dere må gjerne innbille dere det, men det stemmer ikke. Kristendommen derimot, har lang historie i Norge, og inntil bare et par år siden var vi per definisjon en kristen stat. Lenke til kommentar
inquisitor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Kristendommen har en lang i historie i Norge. Endret 18. desember 2013 av inquisitor Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Problemet er ikke feiringen og religion, det er blanding av skolen og religion eller bedre sagt, kirke og stat. Var alle det samme religion fungerer det bra, men når det finnes store forskjeller blir problemet større. Det finnes utallige måter for barn å feire jul utenfor skolen. Den gamle måten gir ikke inntrykket at religiøs frihet eksisterer i Norge. Noe tradisjoner bør ikke fortsette Det er frivillig å dra i skolegudstjeneste i Norge. Elevene får et tilbud på skolen mens det foregår. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hedensk religion har en enormt lengre historie i Norge. Du kan kan telle nesten 500 år med katolikisme og 500 år med protestantisme. Til sammenligning har du 10-11'000 år med hedendom. Samfunnet vi lever i idag er direkte bygget på hedenske verdier, tradisjoner, språk og kultur. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det er frivillig å dra i skolegudstjeneste i Norge. Elevene får et tilbud på skolen mens det foregår. Så du vil bruke gruppepress på å få de som ikke vil i fremmede religiøse templer til å føle seg annerledes? Ønsker du å skape enda et skille for barn? Vet du hvor lite som skal til for å bli mobbet på skolen? Vet du hvor ekkelt det kan være for barn å skille seg ut? Dersom du tilhører majoriteten og ønsket å gå i kirken så var det selvsagt ikke noe stress for deg. Det var ikke ubehagelig for nordmenn å være medlem av Nasjonal Samling under krigen. Det var ikke ubehagelig for dem å gå i offentlig skole der en enkelt organisasjon hadde enerett på forkynnelse. 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hedensk religion har en enormt lengre historie i Norge. Du kan kan telle nesten 500 år med katolikisme og 500 år med protestantisme. Til sammenligning har du 10-11'000 år med hedendom. Samfunnet vi lever i idag er direkte bygget på hedenske verdier, tradisjoner, språk og kultur. Så spørs det hva som er ferskest her da. Noe er helt sikkert bygd på gamle hedenske verdier, og tilpasset inn til kristendommen i Norge. Ting har forandret seg, og vi er ikke vikinger lenger heller. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Ja såklart. Mange nasjonalsosialister sa det i 1945. Vi har jo hatt mye demokrati og frihet her i Norge, men 5 år med tvang og fremmed ideologi er tross alt ferskest. For å være helt ærlig, skolegudstjeneste har aldri handlet om hva som er mest norsk. Det handler ikke om norsk kultur, religion eller historie. Det handler om at kirken skal fortsette holde jerngrepet sitt over befolkningen. Slik det var ment fra starten av, slik at kirken får støtte også av kommende generasjoner. Og den enkleste måten er å indoktrinere alle barn i offentlig skole med kristenpropaganda. Og da er det veldig viktig å ha enerett, det vil si at ingen andre religioner skal få slippe til. Også kan du jo spørre deg om teokrati og monopol er skadelig? Næhh... det har vi jo ingen eksempler fra i historien. Endret 17. desember 2013 av Abigor Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Så du vil bruke gruppepress på å få de som ikke vil i fremmede religiøse templer til å føle seg annerledes? Ønsker du å skape enda et skille for barn? Vet du hvor lite som skal til for å bli mobbet på skolen? Vet du hvor ekkelt det kan være for barn å skille seg ut? Dersom du tilhører majoriteten og ønsket å gå i kirken så var det selvsagt ikke noe stress for deg. Det var ikke ubehagelig for nordmenn å være medlem av Nasjonal Samling under krigen. Det var ikke ubehagelig for dem å gå i offentlig skole der en enkelt organisasjon hadde enerett på forkynnelse. Gruppepress? Nå må dere seriøst slutte å syte.. De har et valg, og det får være greit. Noen valgte å droppe det, de fleste ikke. Det er helt rett at man skal få ha valget. Jeg hadde og likt å hatt valget dersom det var snakk om å gå inn i en moské. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Norge er en del av verden, men man må et godt stykke unna Norge for å finne et land med sterke muslimske tradisjoner. Islam er noe som har kommet med innvandringen, og betyr litt for noen av dem som kommer hit. I min hjemby er det heller ikke mulig å dra til noen moské, da det ikke finnes noen. Det gjorde i alle fall ikke det da jeg vokste opp og bodde der. Søkte litt på nettet nå og fant ut at de har gjort om en liten bygning til en liten moske. Uansett alt for liten til at det skal være sjanse til å sende en skole dit. Islam har ingenting med norsk tradisjon å gjøre. Dere må gjerne innbille dere det, men det stemmer ikke. Kristendommen derimot, har lang historie i Norge, og inntil bare et par år siden var vi per definisjon en kristen stat. Det har som sagt noe med tradisjonen til mange norske folk å gjøre. Det vil jo være like valgfritt som et kirkebesøk, hva er problemet? Norrøn mytologi har vel en like lang norsk tradisjon som kristendommen, men vi ser ikke så mye til dyreofring og slikt. Lucia-feiringen er jo også ganske interessant. "Vi" har vært protestanter i rundt 500 år, likevel tilber vi helgener. Hva tror du Luther hadde sagt til det. Lussekatter og alt det styret har vi holdt på med i hva, 50 år? Kanskje vi skal innføre obligatorisk Halloween-feiring i skolen også. Det er jo tradisjon. Valentinsdagen også, så klart, og Black Friday. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ja såklart. Mange nasjonalsosialister sa det i 1945. Vi har jo hatt mye demokrati og frihet her i Norge, men 5 år med tvang og fremmed ideologi er tross alt ferskest. Selvfølgelig. Hvor mange nordmenn tror du mener norske verdier er hedenske? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Gruppepress? Nå må dere seriøst slutte å syte.. De har et valg, og det får være greit. Noen valgte å droppe det, de fleste ikke. Det er helt rett at man skal få ha valget. Jeg hadde og likt å hatt valget dersom det var snakk om å gå inn i en moské. Noen velger å skille seg ut. Må jeg slutte å syte? Da jeg gikk på skolen orket jeg ikke å skille meg ut, jeg gikk sammen med saueflokken. Da jeg ble voksen så tok jeg et aktivt valg i forsvaret og sa nei til feltgudstjeneste. Jeg fikk det valget, tusen takk. jeg fikk også høre av befalet mitt hvorfor jeg ikke kunne ha respekt for presten og delta slik alle andre gjorde? Alternativet var å pusse kjøkkenutstyr mens resten av troppen fikk kristenforkynnelse. Syting ja. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Selvfølgelig. Hvor mange nordmenn tror du mener norske verdier er hedenske? Hvor mange nordmenn synes dette er tøffe biler? Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Det har som sagt noe med tradisjonen til mange norske folk å gjøre. Det vil jo være like valgfritt som et kirkebesøk, hva er problemet? Norrøn mytologi har vel en like lang norsk tradisjon som kristendommen, men vi ser ikke så mye til dyreofring og slikt. Lucia-feiringen er jo også ganske interessant. "Vi" har vært protestanter i rundt 500 år, likevel tilber vi helgener. Hva tror du Luther hadde sagt til det. Lussekatter og alt det styret har vi holdt på med i hva, 50 år? Kanskje vi skal innføre obligatorisk Halloween-feiring i skolen også. Det er jo tradisjon. Valentinsdagen også, så klart, og Black Friday. Haloweenfeiringa i Norge er såpass fersk, at det vil sikkert ta sin tid. Har lite til overs for haloween selv, og har aldri feiret det, men skal ikke se bort ifra at det blir mer og mer vanlig. Jeg kan jo skjønne at barna synes det er en gøy tradisjon, som apellerer. Black Friday er for meg såpass ukjent at hadde det ikke vært for at jeg nettopp så en South Park-episode om nettopp det, så hadde jeg ikke visst hva det var. Sier vel litt om hvilken "tradisjon" det er i Norge.. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Noen velger å skille seg ut. Må jeg slutte å syte? Da jeg gikk på skolen orket jeg ikke å skille meg ut, jeg gikk sammen med saueflokken. Da jeg ble voksen så tok jeg et aktivt valg i forsvaret og sa nei til feltgudstjeneste. Jeg fikk det valget, tusen takk. jeg fikk også høre av befalet mitt hvorfor jeg ikke kunne ha respekt for presten og delta slik alle andre gjorde? Alternativet var å pusse kjøkkenutstyr mens resten av troppen fikk kristenforkynnelse. Syting ja. Da tok du et standpunkt, og det var sikkert riktig for deg der og da. At du velger å følge saueflokken foran det du mener er såpass viktig, er jo din egen feil. Ville du også vært med på å mobbe en person fordi resten av guttene i klassen din gjorde det? Får du noe sympati pga. gruppepress da? Hvis du virkelig synes det var forferdelig i kirka, så kunne du latt være (om det var mulig den gang du vokste opp, vet ikke hvor gammel du er). Om du da heller velger å bli med pga. "gruppepress" så er det åpenbart ikke så viktig for deg. Hvor mange nordmenn synes dette er tøffe biler? Ok..? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Tøffe biler bruker ikke esel som logo. Jesus red på esel. Hesten er et urgammelt hedensk symbol på maskulinitet, makt og styrke. Så kan du jo selv tenk deg hvilket symbol som er mest brukt idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå