Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Problemet med mange ateisterer at de søker å eliminere alle andre trosgrupperinger, gjennom latterliggjøring og forakt. De vil respekteres av alle, men vil ikke respektere alle selv. De har et ønske om dominans som bunner i en klokkertro på egen fortreffelighet, på samme måte som forkynnerreligionene Islam og Kristendom og det er vel også derfor at disse 3 barker så mye sammen som de gjør. Man kan bare konstatere at konseptet mindreverdig hedning er like nyttig for fundamentalistiske ateister som det er for fundamentalistiske religiøse. Jeg blir minnet om et LGBT slagord jeg leste en gang, fritt sitert: Why do some dislike that some like something else?

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, de har sett barn de også. Stort sett er vel barn som går i en moske muslimer fra fødselen av, så det er en helt annen sak.

Det at dere ikke vil se forskjellen, sier jo litt i grunn da, så gidder vel i grunn ikke dra den lenger. Folk flest skjønner at det er en stor forskjell i dagens Norge.

Når det er sagt ville jeg aldri blitt latt meg bli tvunget inn i en moské, rett og slett fordi jeg mener verdigrunnlaget i islam ikke har utviklet seg med resten av verden, og at religionen i seg selv står for en del stygge verdier og diskriminering. Jeg kunne kanskje dratt på det i utlandet av nysgjerrigheten overfor andre kulturer å gjøre, men som en del av skolen i Norge. På samme måte som det ikke frister å dra inn i en kirke tilhørende pinsemenigheten eller liknende i Norge.

På samme måte kan jeg forstå at muslimer ikke vil gå i kirken i Norge, men de har strengt talt et valg også da, og de fleste muslimene jeg gikk på skole med på barne- og ungdomskolen var med dette i jula, selv om det alltid var et par som ikke gjorde det.

Kirkene i Norge er også noen av våre eldste og flotteste bygninger, som bringer med seg masse historie. Kristendommen har vært en del av Norges historie i mange hundre år, og kunnskap om den er nødvendig som almennkunnskap mener jeg.

Juletiden på skolen var alltid en koselig tid, og på grunn av religionen. Skal vi kutte ut alt dette pga. det kan støte en og annen muslim som har valgt å flytte til Norge? Nei, det mener jeg blir helt feil. Vi trenger ikke legge bort alt mulig av våre tradisjoner på grunn nye landsmenn og enkelte andre mennesker som vil fjerne alle elementer fra norsk kultur og leve sine kjedelige liv.

Barn som går i kirken er vel stort sett kristne fra fødselen av også?

Så du ville ikke latt deg tvinge inn i en moské, derfor vil du heller ikke at norske barn skal besøke moskeer gjennom barnehage/skole? Samtidig ville du latt deg tvinge inn i en kirke, derfor er det greit at norske barn skal i kirken? Hva med de som mener at verdigrunnlaget til de kristne ikke er godt nok? Det har uansett lite med religionen å gjøre. Gå litt over 1000 år tilbake i tid og det er ikke en hårreisende påstand at muslimer generelt sett var mer siviliserte enn kristne, Koranen og Bibelen har ikke forandret seg noe særlig siden det.

Muslimer er forresten ganske gode til å bygge de også, selv om man må litt utenfor Norges grenser for å se det.

Hvem har sagt noe om å kutte julefeiringen? Skupuru hintet til at flere av de som synes det er greit å sende skoleklasser i kirken (med valg om å bli igjen på skolen) ikke ville synes det var greit om vi sendte skoleklasser til moskeer (med valg om å bli igjen på skolen). Du er tydeligvis en som er enig i at det ene er helt greit mens det andre ikke er greit.

Så kirkebesøk gjør at livet ikke er kjedelig. Fravær av kirkebesøk gjør at livet er kjedelig. Kirkebesøk pluss moskebesøk, det blir kjedelig igjen?

Lenke til kommentar

Problemet med mange ateisterer at de søker å eliminere alle andre trosgrupperinger, gjennom latterliggjøring og forakt. De vil respekteres av alle, men vil ikke respektere alle selv. De har et ønske om dominans som bunner i en klokkertro på egen fortreffelighet, på samme måte som forkynnerreligionene Islam og Kristendom og det er vel også derfor at disse 3 barker så mye sammen som de gjør. Man kan bare konstatere at konseptet mindreverdig hedning er like nyttig for fundamentalistiske ateister som det er for fundamentalistiske religiøse. Jeg blir minnet om et LGBT slagord jeg leste på undergrunnsbanen i Berlin (sitert etter hukommelsen): Why do some dislike that some like something else?

Har dette noe med denne tråden å gjøre? Angående OP er det vel to mulige valg her; enten feirer man Lucia eller så gjør man det ikke. Hvis man velger å ikke feire noe, enten det er fordi man er redd for å støte noen, fordi man synes Lucia-feiringen er meningsløs og kjedelig eller fordi man er på et personlig korstog mot kristendommen, er det ikke et fritt valg på lik linje med å feire?

Hvis det er kirke vs moské-diskusjonen du sikter til, hva er det du mener? De fleste norske elever er enten ikke kristne, eller totalt likegyldig. Et kirkebesøk vil altså innebære at du tar med barn til en religiøs seremoni de ikke hadde deltatt i uten skolen. Hvis du synes det er greit, for all del, skolen består stort sett i å få barn til å gjøre ting de ikke har lyst til å gjøre, så det er ikke et stort problem. Men hvorfor skal ikke en lærer/skole/kommune/whatever ha samme frihet til å ta med elever til seremonier innenfor andre trosretninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barn som går i kirken er vel stort sett kristne fra fødselen av også?

Så du ville ikke latt deg tvinge inn i en moské, derfor vil du heller ikke at norske barn skal besøke moskeer gjennom barnehage/skole? Samtidig ville du latt deg tvinge inn i en kirke, derfor er det greit at norske barn skal i kirken? Hva med de som mener at verdigrunnlaget til de kristne ikke er godt nok? Det har uansett lite med religionen å gjøre. Gå litt over 1000 år tilbake i tid og det er ikke en hårreisende påstand at muslimer generelt sett var mer siviliserte enn kristne, Koranen og Bibelen har ikke forandret seg noe særlig siden det.

Muslimer er forresten ganske gode til å bygge de også, selv om man må litt utenfor Norges grenser for å se det.

Hvem har sagt noe om å kutte julefeiringen? Skupuru hintet til at flere av de som synes det er greit å sende skoleklasser i kirken (med valg om å bli igjen på skolen) ikke ville synes det var greit om vi sendte skoleklasser til moskeer (med valg om å bli igjen på skolen). Du er tydeligvis en som er enig i at det ene er helt greit mens det andre ikke er greit.

Så kirkebesøk gjør at livet ikke er kjedelig. Fravær av kirkebesøk gjør at livet er kjedelig. Kirkebesøk pluss moskebesøk, det blir kjedelig igjen?

Nettopp, for 1000 år siden. Forskjellen er at den kristendommen vi stort sett ser i Norge nå, har fulgt mer med i timen når det gjelder utvikling, mens islam på sett og hvis står på stedet hvil.

Det er flere som snakker om utkutting av julefeiringen, fjerne juleferien, fjerne korset fra flagget.

En skolegudstjeneste er for meg mer passende for norske barn, enn bønn i moskéen. At det finnes flotte moskeer i verden har jeg heller ikke benektet, og du bekrefter jo egentlig bare poenget mitt ved den uttalesen.

Ja, fjerning av tradisjonene våre gjør livet kjedeligere for barn. Barn flest synes julen er en hyggelig tid, og noe man går å gleder seg til. Det kan godt hende du hadde det på en annen måte som barn, men da skilte du deg nok litt mer ut fra mengden på det området.

Lenke til kommentar

Må vi kutte ut julen fordi de kristne ikke tolererer hedenske høytider? De kristne kan vel lage sine egne skoler uten norske hedenske tradisjoner som juletre og nisser?

Det er jo nettopp en dokumentar på nrk nå om en kristen som hoppet av på grunn av seksuell orientering. Han feirer jul for første gang fordi familien hans nektet å feire jul på grunn av at den skandinaviske, hedenske julen er i strid med religionen deres.

Skal vi tone ned julen i offentlig skole eller skal vi bare kjøre på selv om de kristne protesterer og sier det blir for hedensk? De kan jo eventuelt pakke sakene sine, ta med seg kirkene tilbake til asia så skal de da slippe alt som heter norsk religion, kultur og historie?

Jul for nybegynnere:

http://tv.nrk.no/program/koid30003812/jul-for-nybegynnere

At norske barn i offentlig skole sendes til tempel for å tilbe en asiatisk gud er like fremmed for meg enten det er kirke eller moske. Det hører ikke hjemme i et sekulært samfunn.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vi kutte ut julen fordi de kristne ikke tolererer hedenske høytider? De kristne kan vel lage sine egne skoler uten norske hedenske tradisjoner som juletre og nisser?

Det er jo nettopp en dokumentar på nrk nå om en kristen som hoppet av på grunn av seksuell orientering. Han feirer jul for første gang fordi familien hans nektet å feire jul på grunn av at den skandinaviske, hedenske julen er i strid med religionen deres.

Skal vi tone ned julen i offentlig skole eller skal vi bare kjøre på selv om de kristne protesterer og sier det blir for hedensk? De kan jo eventuelt pakke sakene sine, ta med seg kirkene tilbake til asia så skal de da slippe alt som heter norsk religion, kultur og historie?

Jul for nybegynnere:

http://tv.nrk.no/program/koid30003812/jul-for-nybegynnere

Så to minutter av de programmet og det kom jo ut ganske tidlig at han var oppvokst som Jehovas Vitne, med andre ord blir det litt drøyt å si at "kristne protesterer og sier det blir for hedensk" på bakgrunn av hva Jehovas Vitner sier..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, for 1000 år siden. Forskjellen er at den kristendommen vi stort sett ser i Norge nå, har fulgt mer med i timen når det gjelder utvikling, mens islam på sett og hvis står på stedet hvil.

Det er flere som snakker om utkutting av julefeiringen, fjerne juleferien, fjerne korset fra flagget.

En skolegudstjeneste er for meg mer passende for norske barn, enn bønn i moskéen. At det finnes flotte moskeer i verden har jeg heller ikke benektet, og du bekrefter jo egentlig bare poenget mitt ved den uttalesen.

Ja, fjerning av tradisjonene våre gjør livet kjedeligere for barn. Barn flest synes julen er en hyggelig tid, og noe man går å gleder seg til. Det kan godt hende du hadde det på en annen måte som barn, men da skilte du deg nok litt mer ut fra mengden på det området.

Det finnes mange moderate muslimer, samtidig som man finner flere eksempler på ganske ekstreme kristne. Er det ikke bare å undersøke litt før man dukker opp?

Jeg likte julen jeg også. Det var litt irriterende med alle Jesus-greiene, men det var ting man tolererte pga ting som julekalenderen, pepperkaker, gaver og fri fra skolen. Du vet, ting barna faktisk bryr seg om, og det som er juletradisjonen i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så to minutter av de programmet og det kom jo ut ganske tidlig at han var oppvokst som Jehovas Vitne, med andre ord blir det litt drøyt å si at "kristne protesterer og sier det blir for hedensk" på bakgrunn av hva Jehovas Vitner sier..

De kristne har alltid protestert og forbudt norsk kultur og religion. Særlig julen som var den viktigste hedenske feiringen, men også sommersolverv. Jehovas Vitner er jo kristne akkurat som katolikker og protestanter er det? Katolikismen ble jo forbudt en god stund her i Norge etter at protestantismen tok over, likevel er det ønskelig for noen kristne å feire lucia. For andre kristne er lucia derimot noe mye eldre og urnordisk. Noe ikke-kristent og derfor kategorisert som mørkt og hedensk, ja rett ut djevelsk (Lussenatt).

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det finnes mange moderate muslimer, samtidig som man finner flere eksempler på ganske ekstreme kristne. Er det ikke bare å undersøke litt før man dukker opp?

Jeg likte julen jeg også. Det var litt irriterende med alle Jesus-greiene, men det var ting man tolererte pga ting som julekalenderen, pepperkaker, gaver og fri fra skolen. Du vet, ting barna faktisk bryr seg om, og det som er juletradisjonen i Norge.

Ekstreme kristne finnes, akkurat som ekstreme muslimer også finnes, til gangs..

Nettopp, og en time i kirken med litt sang synes barn er mer morsomt enn å sitte på skolen å gjøre matte, samt at selve turen i seg selv var en liten utflukt fra skoleområdet.

Lenke til kommentar

En time i møte hos AuF synes unger er mer morsomt enn å sitte på skolen. Så da kan vi jo sende alle barna for å lære om Jens Stoltenbergs politikk ved hver skoleavslutning?

Blir sikkert fint for demokratiet det, lurer på hvem som vinner de neste valgene herfra og inn i evigheten.

De som støtter arbeiderpartiets politikk vil jo hylle et slikt forslag. For de som stemmer andre partier vil det derimot bli et beksvart mareritt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

De kristne har alltid protestert og forbudt norsk kultur og religion. Særlig julen som var den viktigste hedenske feiringen, men også sommersolverv. Jehovas Vitner er jo kristne akkurat som katolikker og protestanter er det? Katolikismen ble jo forbudt en god stund her i Norge etter at protestantismen tok over, likevel er det ønskelig for noen kristne å feire lucia. For andre kristne er lucia derimot noe mye eldre og urnordisk. Noe ikke-kristent og derfor kategorisert som mørkt og hedensk, ja rett ut djevelsk (Lussenatt).

Du drar alle under én kam. Interessant at prestene oppfordrer til julesang og snakker om julen, gaver, hygge osv. under skolegudstjeneste hvis de er stikk imot dette.

Lenke til kommentar

En time i møte hos AuF synes unger er mer morsomt enn å sitte på skolen. Så da kan vi jo sende alle barna for å lære om Jens Stoltenbergs politikk ved hver skoleavslutning?

Blir sikkert fint for demokratiet det, lurer på hvem som vinner de neste valgene herfra og inn i evigheten.

De som støtter arbeiderpartiets politikk vil jo hylle et slikt forslag. For de som stemmer andre partier vil det derimot bli et beksvart mareritt.

Med den logikken hadde alle norske barn vokst opp som troende kristne i dagens Norge. Noe som langt ifra er tilfelle :)

Lenke til kommentar

Vi lever i Norge, der enkelte feiringer og markeringer en del av vår nasjons tradisjoner og kultur, enten det har opphav i religiøsitet eller ikke. Om noen ikke liker det kan de komme seg tilbake der de kom fra. Dette er ikke Saudi Arabia eller Pakistan; vi feirer jul, påske og St. Hans enten folk liker det eller ikke. At noen enkelte ikke tåler disse feiringene skal ikke ødelegge for våre barns oppvekst og deres erfaring og videreføring av norske tradisjoner. Og nei, jeg er ikke religiøs.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ekstreme kristne finnes, akkurat som ekstreme muslimer også finnes, til gangs..

Nettopp, og en time i kirken med litt sang synes barn er mer morsomt enn å sitte på skolen å gjøre matte, samt at selve turen i seg selv var en liten utflukt fra skoleområdet.

Kan ikke det samme sies om en time i moskeen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Saken er den at julen står så sterkt i Norge at selv den mektige katolske kirken ikke klarte å knekke vår hedenske tradisjon. Selv om all annen religion ble forbudt. Selv om alle hedninger ble drept. Selv om alle hedenske templer ble brent til grunnen. Så den eneste løsningen var å endre innholdet til julen. Så ved å late som at jesus ble født i desember kunne feiringen fortsette, men nå til inntekt for kirken. Og derfor kan noen kristne idag godta enkelte elementer av vår hedenske kultur og historie. Mens de strenge konservative kristne ikke kan ha noen julefeiring. De kan ikke ha nisser, juletrær og en feilaktig dato for jesus fødselsdag.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at barn bør lære om alle religioner og livssyn - også humanisme/ateisme. Det gjør de heldigvis i dag og bra er det! Samtidig læres religion best igjennom religiøse opplevelser, men dette er selvsagt ateister livredde for, da de mener det er humbug og kvakksalveri. Det blir litt som å si at barn skal lære om skiløping ved å lese om det og se det på tv, men ikke pokker om de får lov å prøve det selv - de kunne jo komme til å like svineriet.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Med den logikken hadde alle norske barn vokst opp som troende kristne i dagens Norge. Noe som langt ifra er tilfelle :)

Alle norske barn har vokst opp som troende kristne i Norge i nesten 1000 år Hargo. Det har slettes ikke vært frivillig. Men når alternativet er å bli drept så velger de fleste å tro på kristendommen. Det var enklere før, da kunne man bare forby alle andre religioner. For at kirken skal beholde noe av den makten den engang hadde så er det vesentlig å sende alle norske barn i offentlig skole til kirken for forkynnelse. Hvis kirken skulle godtatt et sekulært samfunn der alle kan velge religion selv uten at kirken skulle få særstilling som eneste religiøse organisasjon som fikk drive forkynnelse i offentlige etater, så hadde de mistet nesten all den makten de har klart å klamre seg til frem til nå.

Poenget er vel at barn bør lære om alle religioner og livssyn - også humanisme/ateisme. Det gjør de heldigvis i dag og bra er det!

Skoleavslutning i kirka handler ikke om læring, det handler om forkynnelse.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke feiringen og religion, det er blanding av skolen og religion eller bedre sagt, kirke og stat. Var alle det samme religion fungerer det bra, men når det finnes store forskjeller blir problemet større. Det finnes utallige måter for barn å feire jul utenfor skolen. Den gamle måten gir ikke inntrykket at religiøs frihet eksisterer i Norge.

Noe tradisjoner bør ikke fortsette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...