тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Å ta med en barnehage i en moske i Norge i dag er noe helt annet enn å ta dem med i en kirke.Nei, det er det ikke. Det var aldri snakk om det store og det hele her, det var noen som kom med et meget snevert og hypotetisk eksempel. I denne sammenhengen spiller kristningen av Norge, religionens leverett, kirken og moskeen og deres strukturelle funksjon i sine respektive samfunn fuck all rolle. Det er de som vil ha x og y til å være nøyaktig det samme som har det store forklaringsproblemet her, ikke jeg. Hvis det i det hele tatt var relevant. De er ikke ett og det samme, men å organisere en tur til kirken, eller til en moske, er av akkurat samme karakter... Det er like feil. Så lenge barnehagene ikke er private da. Fordi at om det er en muslimsk barnehage som sender sine barn til en moske, så er det helt i orden. Eller at en kristen privat barnehage sender barna til kirken, da er det også ok. Men det er ikke OK at offentlige barnehager (det offentlige skal ikke favorisere noen som helst religion!) tvinger med barna til kirke eller moske er ikke OK. Om de drar dem med til begge to, altså moske og kirke, så har du et annet problem, og det er at det finnes flere religioner enn to... 1 Lenke til kommentar
kuytdckgtc Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Vel, men det er høytider som både ateister og kristne, kan feire... Det er ikke kristent. Jula for meg er kun en høytid, ingen kristen høytid. For den kristne er den kanskje det, men for meg er jula solsnu, og jeg feirer som alle andre soltilbedre, (hehe) solas gjenfødsel på himmelen den 24/25 desember... =) Solen snur 21.12 hvert år. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Kan ikke en skolegudstjeneste i en moské være hyggelig fordi moskeer er annerledes enn kirker og har en annen posisjon i vår kultur? Hvordan påvirker dette hva små barn synes er hyggelig eller ikke? Hvis kristne skolegudstjenester ikke er tungt religiøse, kan ikke islamske gudstjenester være like lite tungt religiøse, og kan vi ikke anta at relativt sekulære seremonier kutter litt ned på eventuelle ekstreme ritualer? Du må jo gjerne forklare oss hvordan det skulle foregå. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Nei, det er det ikke. De er ikke ett og det samme, men å organisere en tur til kirken, eller til en moske, er av akkurat samme karakter... Det er like feil. Så lenge barnehagene ikke er private da. Fordi at om det er en muslimsk barnehage som sender sine barn til en moske, så er det helt i orden. Eller at en kristen privat barnehage sender barna til kirken, da er det også ok. Men det er ikke OK at offentlige barnehager (det offentlige skal ikke favorisere noen som helst religion!) tvinger med barna til kirke eller moske er ikke OK. Om de drar dem med til begge to, altså moske og kirke, så har du et annet problem, og det er at det finnes flere religioner enn to... Jo, det er noe annet. Selvfølgelig er det noe annet. En moske har en helt annen posisjon i vår kultur, blant annet derfor er det noe annet. En mindre teskje gidder jeg ikke å lete frem. Hvis du ikke forstår det, er det fordi du ikke vil. Ingen sa noe om rett og galt før du brakte det på banen, alt som ble nevnt var at det var en forskjell. Og det er det. Endret 16. desember 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Solen snur 21.12 hvert år.Feirer den likevel 24/25. Det var da man også feiret alle solgudene tidligere. 25 er det mest vanlige. 24 er en nordisk tradisjon. Resten av verden feirer den 25. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 En moske har en helt annen posisjon i vår kultur, blant annet derfor er det noe annet.Det er irrelevant. Men du snakker om vår kultur... Jeg er norsk, fullblods nordmann på alle måter, men du kunne like godt ha snakket med en svart mann fra saudi-arabia... Da kan du ikke snakke om vår kultur. Og som du veit, så er det flere kulturer som eksisterer side om side i norge. Staten er også stat for disse, og det offentlige skal derfor ikke favorisere en religion fremfor noen annen religion. En mindre teskje gidder jeg ikke å lete frem. Hvis du ikke forstår det, er det fordi du ikke vil.Jeg har ikke bedt om teskje, og jeg forstod det du sa, og har gjort dette fra begynnelsen av... Ingen sa noe om rett og galt før du brakte det på banen, alt som ble nevnt var at det var en forskjell. Og det er det.Drit i det. Kristendommens posisjon i vårt samfunn er irrelevant. Det er det jeg har prøvd å si hele tiden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Det er irrelevant. Men du snakker om vår kultur... Jeg er norsk, fullblods nordmann på alle måter, men du kunne like godt ha snakket med en svart mann fra saudi-arabia... Da kan du ikke snakke om vår kultur. Og som du veit, så er det flere kulturer som eksisterer side om side i norge. Staten er også stat for disse, og det offentlige skal derfor ikke favorisere en religion fremfor noen annen religion. Jeg har ikke bedt om teskje, og jeg forstod det du sa, og har gjort dette fra begynnelsen av... Drit i det. Kristendommens posisjon i vårt samfunn er irrelevant. Det er det jeg har prøvd å si hele tiden. Hvorfor er det irrelevant? Fordi du sier det, fordi du velger å overse det? Er "irrelevant" et retorisk trumfkort, som gjør at jeg må slutte å motsi deg? Selvfølgelig er det relevant. Jeg tror ikke du fikk med deg sammenhengen. Endret 16. desember 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Hvorfor er det irrelevant?Det er irrelevant at vår kirke har "en annen posisjon i samfunnet" når det gjelder denne diskusjonen. Fordi du sier det, fordi du velger å overse det? Er "irrelevant" et retorisk trumfkort, som gjør at jeg må slutte å motsi deg?Nei, jeg mener det du har sagt angående denne saken, altså at i vår (unntatt de fremmedkulturelle) kultur så har kirken en annen posisjon i samfunnet". Det er det jeg mener at ikke har noe å si. Ikke har noe å si = irrelevant... Selvfølgelig er det relevant. Jeg tror ikke du fikk med deg sammenhengen. Endret 16. desember 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) I sammenhengen jeg kommenterte har det absolutt noe å si. Prøv å lese i hvert fall noen poster tilbake før du angriper. Endret 16. desember 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 jeg synes ikke noe om at en skal fjerne lucia-feiringen, selv om jeg at ateist. mange her liker visst ikke feiringen særlig godt fordi den har med kristendommen å gjøre, men hvem tenker da på det som noe religiøst? tradisjonen er jo bare lystog, sang og kakespising, som en liten warm-up til jul. er ikke noe kristent ved det, bortsett fra historien bak. det som er verst her er som noen tidligere har nevnt, at de fjerner denne tradisjonen ikke med hensikt å ta religion ut av skole/barnehage, men for å "respektere/tolerere" våre nye landsmenn muslimene. om disse liberale vil fjerne våre tradisjoner for å være snille med innvandrerne, så blir det å stemme FrP neste valg. og islamske feiringer har ingenting å gjøre i norsk skole/barnehage. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 I sammenhengen jeg kommenterte har det absolutt noe å si. Prøv å lese i hvert fall noen poster tilbake før du angriper.OK. Hmm... Kan du beskrive det? Hvordan har dette noe å si i den sammenhengen? Mulig jeg tar feil, jeg begynner å bli litt trøtt, tross alt, men gidder du? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) jeg synes ikke noe om at en skal fjerne lucia-feiringen, selv om jeg at ateist. mange her liker visst ikke feiringen særlig godt fordi den har med kristendommen å gjøre, men hvem tenker da på det som noe religiøst? tradisjonen er jo bare lystog, sang og kakespising, som en liten warm-up til jul. er ikke noe kristent ved det, bortsett fra historien bak. det som er verst her er som noen tidligere har nevnt, at de fjerner denne tradisjonen ikke med hensikt å ta religion ut av skole/barnehage, men for å "respektere/tolerere" våre nye landsmenn muslimene. om disse liberale vil fjerne våre tradisjoner for å være snille med innvandrerne, så blir det å stemme FrP neste valg. og islamske feiringer har ingenting å gjøre i norsk skole/barnehage. Du bommer grovt. Dette har intet med "de liberale" å gjøre.... Det er ingen liberale som snakker for å fjerne noe som helst, da liberale faktisk er liberale, og ikke autoritære. En autoritær person ville ha fjernet noe sånt, men en liberaler ville ikke det. Endret 16. desember 2013 av turbonello 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 OK. Hmm... Kan du beskrive det? Hvordan har dette noe å si i den sammenhengen? Mulig jeg tar feil, jeg begynner å bli litt trøtt, tross alt, men gidder du? Nei, nå synes jeg jeg har brukt nok tid på dette. For det første er det klart som dagen et par sider bak hva jeg svarte på, og for det andre er det knapt on topic. Dessuten er det artig hvordan sammenhengen plutselig ble hele poenget her, og ikke forskjellen, som var det første du gikk løs på. Det er nesten så jeg mistenker deg for å kverulere. Og det gidder jeg ikke. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nei, nå synes jeg jeg har brukt nok tid på dette. For det første er det klart som dagen et par sider bak hva jeg svarte på, og for det andre er det knapt on topic. Dessuten er det artig hvordan sammenhengen plutselig ble hele poenget her, og ikke forskjellen, som var det første du gikk løs på. Det er nesten så jeg mistenker deg for å kverulere. Og det gidder jeg ikke.Jeg har sett over... Kan ikke se at jeg har gjort noen feil, eller ikke forstått sammenhengen. Jeg kverulerer ikke. Jeg har jo bare svart på det du har sagt. Det er mulig jeg har tolket deg feil. Meget mulig. I så fall er det jo mulig å utdype nærmere hva du mente, også. Men du må ingen ting. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Du må jo gjerne forklare oss hvordan det skulle foregå. Hvordan hva skal foregå? Hvis kristne gudstjenester ikke trenger å være dypt religiøse regner jeg med at islamske gudstjenester heller ikke trenger å være dypt religiøse. Det er tross alt to veldig like religioner det er snakk om. 2 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Hvordan hva skal foregå? Hvis kristne gudstjenester ikke trenger å være dypt religiøse regner jeg med at islamske gudstjenester heller ikke trenger å være dypt religiøse. Det er tross alt to veldig like religioner det er snakk om. Nei, når skoleklassen skal til moskéen, skal de på en slags museumstur eller hva annet skal de gjøre der? Skal gutter og jenter deles opp? Skal de høre på religiøse tekster på arabisk? Skal de går barbente? Skal de sette seg ned og be sammen? Du som sier det ikke er noe forskjell, så vil gjerne ha forklart hvordan du mener det skal foregå, siden vi nå er på det tåpelige nivået i diskusjonen dere dro det ned på. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nei, når skoleklassen skal til moskéen, skal de på en slags museumstur eller hva annet skal de gjøre der?Samme kan man jo spørre om kirken. Hva skal de gjøre der? Skal de på en slags museumstur? Skal gutter og jenter deles opp?Selvsagt, det er jo en del av praksisen inni en moske. Skal de høre på religiøse tekster på arabisk?Sannsynligvis blir det på norsk, dersom det skulle bli virkelighet.. Hva har egentlig det å si, hva slags språk de snakker? Det beste er jo at barna ikke forstår språket, til den religiøse.... Hva med de som skal til kirken? Skal de høre på religiøse tekster? Skal de går barbente? Skal de sette seg ned og be sammen?Ja, de må ta av seg på beina, slik de må gjøre hjemme så de ikke skitner til gulvet. Hva med de kristne? Skal de sitte på en benk å be sammen? Du som sier det ikke er noe forskjell, så vil gjerne ha forklart hvordan du mener det skal foregå, siden vi nå er på det tåpelige nivået i diskusjonen dere dro det ned på.Å være i en moske eller å være i en kirke, er ett og det samme for oss som ikke tror... Det er ikke store forskjellene når de eneste forskjellene er at man må ta av seg på beina, og at man blir delt opp i en gutte- og jente-rad. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nei, når skoleklassen skal til moskéen, skal de på en slags museumstur eller hva annet skal de gjøre der? Skal gutter og jenter deles opp? Skal de høre på religiøse tekster på arabisk? Skal de går barbente? Skal de sette seg ned og be sammen? Du som sier det ikke er noe forskjell, så vil gjerne ha forklart hvordan du mener det skal foregå, siden vi nå er på det tåpelige nivået i diskusjonen dere dro det ned på. For det første sa jeg ikke at det ikke var en forskjell, jeg spurte hvorfor det var selvsagt at det var en forskjell. For det andre siktet jeg ikke til at seremonien ville vært helt lik, jeg spurte hva som er så annerledes prinsipielt. Hva skal skoleklassen når de skal i kirken, og hvordan skiller det seg fra en tur til en moské? Det vil for mange/de fleste av barna være et besøk til en religiøs institusjon de ikke selv tilhører. De kan vel dele seg opp hvis de vil, la være hvis de vil la være? Om de skal ta av seg på beina vet jeg rett og slett ikke, det regner jeg med er noe de klarer å avtale selv. Når det er sagt vil det nok oppfattes som rart om de kommer barbent uten at de har blitt bedt om det. Arabisk, norsk, engelsk, jeg vet ikke. Det kommer vel an på den som snakker, vil jeg tro. I kirken er det stort sett presten som ber, selv om barna sikkert kan delta hvis de ønsker det. Kanskje de kan gjøre noe lignende? Jeg har aldri vært i en moské før, jeg vet ikke hvordan opplegget er. De har forresten en rundt 1 500 år med erfaring, så de vet sikkert hva de holder på med. De har sikkert sett barn før også, så de klarer sikkert å håndtere det. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Nå veit jeg ikke om dere noen gang har vært i en skolegudstjeneste de siste 10-15 årene, men det går stort sett i å synge julesanger og liknende, som forsåvidt er religiøse av seg de. Det er mye mer givende og forenlig med norsk tradisjon enn å høre på arabiske tekster, eller oversatte tekster om en religion som har ingen tradisjon i Norge, og svært få i landet praktiserer eller har noe godt forhold til. Dette vil dere selvfølgelig ikke skjønne. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 For det første sa jeg ikke at det ikke var en forskjell, jeg spurte hvorfor det var selvsagt at det var en forskjell. For det andre siktet jeg ikke til at seremonien ville vært helt lik, jeg spurte hva som er så annerledes prinsipielt. Hva skal skoleklassen når de skal i kirken, og hvordan skiller det seg fra en tur til en moské? Det vil for mange/de fleste av barna være et besøk til en religiøs institusjon de ikke selv tilhører. De kan vel dele seg opp hvis de vil, la være hvis de vil la være? Om de skal ta av seg på beina vet jeg rett og slett ikke, det regner jeg med er noe de klarer å avtale selv. Når det er sagt vil det nok oppfattes som rart om de kommer barbent uten at de har blitt bedt om det. Arabisk, norsk, engelsk, jeg vet ikke. Det kommer vel an på den som snakker, vil jeg tro. I kirken er det stort sett presten som ber, selv om barna sikkert kan delta hvis de ønsker det. Kanskje de kan gjøre noe lignende? Jeg har aldri vært i en moské før, jeg vet ikke hvordan opplegget er. De har forresten en rundt 1 500 år med erfaring, så de vet sikkert hva de holder på med. De har sikkert sett barn før også, så de klarer sikkert å håndtere det. Jepp, de har sett barn de også. Stort sett er vel barn som går i en moske muslimer fra fødselen av, så det er en helt annen sak. Det at dere ikke vil se forskjellen, sier jo litt i grunn da, så gidder vel i grunn ikke dra den lenger. Folk flest skjønner at det er en stor forskjell i dagens Norge. Når det er sagt ville jeg aldri blitt latt meg bli tvunget inn i en moské, rett og slett fordi jeg mener verdigrunnlaget i islam ikke har utviklet seg med resten av verden, og at religionen i seg selv står for en del stygge verdier og diskriminering. Jeg kunne kanskje dratt på det i utlandet av nysgjerrigheten overfor andre kulturer å gjøre, men som en del av skolen i Norge. På samme måte som det ikke frister å dra inn i en kirke tilhørende pinsemenigheten eller liknende i Norge. På samme måte kan jeg forstå at muslimer ikke vil gå i kirken i Norge, men de har strengt talt et valg også da, og de fleste muslimene jeg gikk på skole med på barne- og ungdomskolen var med dette i jula, selv om det alltid var et par som ikke gjorde det. Kirkene i Norge er også noen av våre eldste og flotteste bygninger, som bringer med seg masse historie. Kristendommen har vært en del av Norges historie i mange hundre år, og kunnskap om den er nødvendig som almennkunnskap mener jeg. Juletiden på skolen var alltid en koselig tid, og på grunn av religionen. Skal vi kutte ut alt dette pga. det kan støte en og annen muslim som har valgt å flytte til Norge? Nei, det mener jeg blir helt feil. Vi trenger ikke legge bort alt mulig av våre tradisjoner på grunn nye landsmenn og enkelte andre mennesker som vil fjerne alle elementer fra norsk kultur og leve sine kjedelige liv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå