Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Det å gå i kirken sammen med skolen burde ikke være et alternativ engang. Slikt skal man gjøre på fritiden. Hvis noen foreldre vil ta ungene ut av skolen på den aktuelle dagen, for så å ta de med til kirken, skal de selvfølgelig få lov til det.

Det hadde vært et interessant eksperiment å sende ungene til en moské, hvor alternativet var å bli igjen å vaske skolen. Da hadde pipen fått en annen lyd.

Alternativ har det vært de siste 10-15 åra i alle fall, sålenge jeg har gått på skolen. Var alltid en lærer igjen med de som ikke ønsket å være med til kirken.

Nå er jo ikke skolegudstjenester ikke tungt religiøse, i alle fall ikke de var på. Det var hyggelig, selv om man ikke er religiøs av seg, synes jeg i alle fall.

Moské er noe annet. Selvfølgelig hadde pipen fått en annen lyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ har det vært de siste 10-15 åra i alle fall, sålenge jeg har gått på skolen. Var alltid en lærer igjen med de som ikke ønsket å være med til kirken.

Nå er jo ikke skolegudstjenester ikke tungt religiøse, i alle fall ikke de var på. Det var hyggelig, selv om man ikke er religiøs av seg, synes jeg i alle fall.

Hvorfor er det selvfølgelig?

Lenke til kommentar

Moské eller Kirke, same shit different wrapping
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skrekk og gru!

Jeg håper de fikk tilbud om psykologhjelp etterpå?

Hvorfor i all verden skal man ikke kunne reservere seg mot religion? Hvorfor skal barnehager (offentlige) i det hele tatt ta med barna til en bestemt trosrettning? Det er jo hundrevis av religioner i landet, hvorfor skal barnehagene ta med barna til kun ett av disse gudehusene? Og hvorfor skal foreldre med annen religion enn den som barnehagene har utpekt, ikke kunne reservere seg mot dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm .. la meg tenke .. kanskje det blir noe annet fordi en moske er annerledes enn en kirke, og har en helt annen posisjon i vår kultur?

Ikke så mye annerledes nei. Kan du ramse opp de STORE ulikhetene?

Hva har det å si at moskeen har en helt annen posisjon i vår kultur, når samfunnet vårt ikke bare består av mennesker av vår kultur? Det er også sånne som meg, som ikke ser på kristendommen som noe annet enn en primitiv ukultur som aldri burde kommet til landet in the first place. Både islam og kristendommen er importerte religioner fra midtøstenområdet... Så er det alvorlighetsgraden i dette. Altså begge to er sterk overtro, de har litt ulikt innhold men de er banal overtro begge to... Hvorfor eksponere barn for noe av dette? Hvorfor skal barn kunne sendes til en kirke, men ikke en moske? Kirken er ikke noe bedre enn en moske, det de forkynner er vranglære uansett. Altså det som læres bort i kirken, er vranglære, og det som læres bort i en moske er vranglære. Og barn har ikke godt av noe av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Det er tydeligvis ikke noe problem for barn som ikke er kristne å gå i kirken. Det er hyggelig. Hvorfor skulle en moské være annerledes?

This:

Hmm .. la meg tenke .. kanskje det blir noe annet fordi en moske er annerledes enn en kirke, og har en helt annen posisjon i vår kultur?

Samt ofte (alltid?) på arabisk, mer segregering av kjønnene og andre ritualer.

Lenke til kommentar

Ikke så mye annerledes nei. Kan du ramse opp de STORE ulikhetene?

Hva har det å si at moskeen har en helt annen posisjon i vår kultur, når samfunnet vårt ikke bare består av mennesker av vår kultur? Det er også sånne som meg, som ikke ser på kristendommen som noe annet enn en primitiv ukultur som aldri burde kommet til landet in the first place. Både islam og kristendommen er importerte religioner fra midtøstenområdet... Så er det alvorlighetsgraden i dette. Altså begge to er sterk overtro, de har litt ulikt innhold men de er banal overtro begge to... Hvorfor eksponere barn for noe av dette? Hvorfor skal barn kunne sendes til en kirke, men ikke en moske? Kirken er ikke noe bedre enn en moske, det de forkynner er vranglære uansett. Altså det som læres bort i kirken, er vranglære, og det som læres bort i en moske er vranglære. Og barn har ikke godt av noe av det.

Joda, i det store og det hele er kirke og moske ganske like institusjoner. Men konteksten her var at man skulle ta med barnehagen i moskeen i stedet for kirken. I Norge. Det er en ganske annen situasjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I Norge. Det er en ganske annen situasjon.

På ingen måte. Norge ble kristnet ved drap, trussler og vold. Ikke så veldig ulikt i det sore og det hele :)

Ei helelr er barn født med en tro, så om man prøver å indoktrinere dem med det ene eller det andre er uten betydning. Bare fordi man har brukt den ene tidligere, betyre det ikke at den er noe bedre enn den andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, i det store og det hele er kirke og moske ganske like institusjoner. Men konteksten her var at man skulle ta med barnehagen i moskeen i stedet for kirken. I Norge. Det er en ganske annen situasjon.

Hvorfor det? Fordi flertallets overtro er kristendommen, og da er det riktig at en multikulturell barnehage med barn av alle mulige kulturer og religiøse oppfatninger, skal bli tvingt til å besøke den, mot foreldrenes ev. barnas egen vilje?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ta med en barnehage i en moske i Norge i dag er noe helt annet enn å ta dem med i en kirke. Det var aldri snakk om det store og det hele her, det var noen som kom med et meget snevert og hypotetisk eksempel. I denne sammenhengen spiller kristningen av Norge, religionens leverett, kirken og moskeen og deres strukturelle funksjon i sine respektive samfunn fuck all rolle.

Det er de som vil ha x og y til å være nøyaktig det samme som har det store forklaringsproblemet her, ikke jeg. Hvis det i det hele tatt var relevant.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Greit nok at du svarer meg på hva det egentlig er, men det er ikke de opprinnelige høytidene jul og påske blir feiret som.

Vel, men det er høytider som både ateister og kristne, kan feire...

Det er ikke kristent. Jula for meg er kun en høytid, ingen kristen høytid. For den kristne er den kanskje det, men for meg er jula solsnu, og jeg feirer som alle andre soltilbedre, (hehe) solas gjenfødsel på himmelen den 24/25 desember... =)

• Liker 2
Lenke til kommentar

This:

Samt ofte (alltid?) på arabisk, mer segregering av kjønnene og andre ritualer.

Kan ikke en skolegudstjeneste i en moské være hyggelig fordi moskeer er annerledes enn kirker og har en annen posisjon i vår kultur? Hvordan påvirker dette hva små barn synes er hyggelig eller ikke?

Hvis kristne skolegudstjenester ikke er tungt religiøse, kan ikke islamske gudstjenester være like lite tungt religiøse, og kan vi ikke anta at relativt sekulære seremonier kutter litt ned på eventuelle ekstreme ritualer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...