Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Når du sier "andre ateister" og "de fleste ateister" tillegger du meg, og mange andre, meninger vi ikke har.

Ta et eksempel av det jeg sa som ikke de fleste ateister mener...

De aller fleste ateister jeg kjenner har faktisk mye imot Dawkins "disipler" og deres forakt for andre medmennesker.

Jeg er ikke helt sikker på hvem du mener, når du snakker om "Dawkins disipler"...

Jeg har hørt om Dawkins, og det virker å være en svært fredfull og grei fyr på alle plan, og svært medmenneskelig. For ikke å snakke om kunnskapsrik...

Den arrogansen de viser har ikke noe med humanismen og gjöre.

Snakker du nå om ALLE ny-ateister? Slik jeg har forstått det så er ny-ateisme en mer forkynnende form for ateisme. Og forkynnende former for ateisme, vil selvsagt te seg som forkynnende former for kristendom. Altså de vil fungere på samme måte.

Humanisme og ateisme er forøvrig ikke det samme. Det er ikke alle ateister som bekjenner seg til humanismen. Noen av dem bekjenner seg til nihilismen i stedet, eller andre tragiske filosofier...

De viser ingen respekt for sine medmennesker.

Det kommer an på... Men så har man også religiøse som ikke har noen respekt for ikke-troende. Bare se i denne tråden det, hvordan ateister blir portrettert som gråe og kjedelige, og at dersom verden bestod av bare ateister, så ville verden blitt grå og kjedelig, og ingen kunst, musikk, eller andre former for kultur ville eksistert...

Det er lang tradisjon å demonisere ateister. I USA så er det mye verre. Om man sier høyt at man ikke tror på Gud, så kan man risikere å bli ekskludert fra samfunnet: ingen vil ha noe som helst med deg å gjøre. Er ikke det umenneskelig så vet ikke jeg.

Dersom man skal hevde seg dårlig behandlet av religiöse, så bör man väre forsiktig med å gjöre det samme selv.

Selvsagt. Som man sår skal man høste. Men konflikter oppstår naturligvis når man har to helt vidt forskjellige forestillingsverdner. Det blir konflikter naturlig nok, av at folk har så ulike tenkesett. Og med så mange ulike mennesker er det ikke til å unngå litt klabb og babb. Nå er det uansett ikke slik at alle nyateister er umenneskelige osv. =)

Det at man er ateist gjör ikke at man automatisk er mer intelligent enn religiöse mennesker, slik ny-ateistene sin holdning går ut på.

Vel, nei... Jeg vet ikke om alle nyateister har den holdningen, selv om mange kanskje har det, men du finner ingen sånne i den andre leieren, gjør du? :)

Å hevde at man er bedre enn andre basert på tro (eller mangel på tro for å väre korrekt) viser bare at de ikke har det moralske eller intelligente overtaket de hevder å ha.

Det er sant. Kan vel være enig i det. =P

Men jeg tviler på at absolutt alle ny-ateister er slik. :)

Nå er jo stort sett alle som har kommet frem til en "personlig åpenbaring", eller altså folk som har kommet frem til en ny forståelse av ting, folk som gjerne vil dele denne med andre, og noen ganger kan det gå over stokk og stein. Som regel når disse vedkommende møter motgang fra folk som ikke har fått den samme "åpenbaringen", eller forståelsen som det en selv har fått. Da blir det ofte slik at noen ser ut til å tro de er mer intelligente enn andre etc. Jeg tror det er et utslag av at noen er overiverige i å fortelle andre og overbevise andre om det man selv er blitt overbevist om. =P

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion og religionsfrihet er en rettighet i Norge.

Det var før.

Men nå etter at politikerne begynte å importere muslimer til Norge så gjelder "religionsfriheten" kun for islam.

Og da de avskaffet statskirken i fjor, så sikret de seg frie tøyler, fordi den siste hindringen for å åpne opp for islam i Norge er fjernet.

At religionsfrihet for alle er nedfeldt i grunnloven bryr jo ikke politikerne seg om.

De har konsekvent brutt grunnloven hver eneste dag siden 1884.

Og hele det politiske systemet i Norge er forbudt i følge den samme grunnloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem betaler lærere og bygger skolene i Norge?

Nå skriver jeg over hvorfor det ikke burde koste nevneverdig fra eller til. Jeg tviler på at barnehagen må ut med store summer i og med at de ansatte er der uansett, barna er der uansett og eventuelle kostymer tas med hjemmefra eller lages.

Lenke til kommentar

Jeg hatet Lucia og alle lignende fjasetradisjoner da jeg var liten. Er det virkelig noen som ser tilbake på det treige toget og den sure barnesangen med glede? Jeg tror de aller fleste synes en lysfest høres fetere ut enn Lucia-feiring, og det er ikke av politisk korrekthet, men fordi Lucia suger.

Forøvrig kan det være kjekt å lese hva SSB virkelig sier om innvandring, i stedet for å ta en mildt sagt raus helgardering tatt ut av kontekst, for god fisk.

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Jeg liker heller ikke dette lucia-tullet, men dette stikker dypere enn hva du eller jeg liker.

Å gi etter for muslimene er galt uansett.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen.

Muslimene er som fanden. Og gir du fanden(djevelen) lillefingeren, så tar han hele handa.

Derfor burde vi ikke ha gitt muslimene noen rettigheter.

Å stole på ssb i denne saken er ikke mulig, for ssb har som oppgave å bortforklare og glatte over.

Mao å skjule problemene best mulig.

Vi bør heller lytte til HRS når det gjelder dette.

Og også til innvandrerne selv, som bla dette som Senol Karagøz kom med i 2008 om at innvandrere ikke må integrere seg fordi Norge har forkastelige verdier.

http://www.rights.no/2008/03/sjokk-og-vantro-overfor-innvandrerradets-nestleder/

Det er lenge siden 2008, og han ble nok også fjernet fra ledelsen i innvandrerrådet i Drammen.

Men meningene hans lever nok ganske sikkert videre og er mer utbredt nå enn den gang.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Hvem sier at dette handler om muslimer? Det kan minst like gjerne være militante norske ateister som hisser seg opp i slike sammenhenger. Jeg tror mest dette handler om at de barnehageansatte endelig fant ut at de kunne droppe lucia-feiringen med god samvittighet. Det virker som om mange synes det er en offentlig oppgave å ivareta slike tradisjoner, men det er jo ingen som nekter folk å holde lucia-tog på fritiden. Men det gidder de trolig ikke, og jeg tror det egentlig er det folk blir sinte for her - de vil ha tradisjoner, men ikke faen om de skal gjøre en innsats for det selv. Er ikke da Lucia moden for glemmeboka?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvem sier at dette handler om muslimer? Det kan minst like gjerne være militante norske ateister som hisser seg opp i slike sammenhenger. Jeg tror mest dette handler om at de barnehageansatte endelig fant ut at de kunne droppe lucia-feiringen med god samvittighet. Det virker som om mange synes det er en offentlig oppgave å ivareta slike tradisjoner, men det er jo ingen som nekter folk å holde lucia-tog på fritiden. Men det gidder de trolig ikke, og jeg tror det egentlig er det folk blir sinte for her - de vil ha tradisjoner, men ikke faen om de skal gjøre en innsats for det selv. Er ikke da Lucia moden for glemmeboka?

Det er mulig at de barnehageansatte endelig fant ut at de kunne droppe lucia-feiringen med god samvittighet.

Om dette var tilfeller så er det ok, for dette med Lucia er en hedensk katolsk skikk.

Men da burde de ikke opplyse om at dette gjøres av hensyn til muslimer.

Lenke til kommentar

Ordlyden her var vel mest at de ikke skulle ekskludere noen. Det innebærer også muslimer, men minst like mye ateister. Ikke glem at det er langt flere ateister enn muslimer i Norge.

Dette kalles et vikarierende argument, som av og til kan være hendig. "Egentlig kutter vi ut Lucia fordi vi ikke gidder mer, men vi sier det er av hensyn til et eller annet".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ordlyden her var vel mest at de ikke skulle ekskludere noen. Det innebærer også muslimer, men minst like mye ateister. Ikke glem at det er langt flere ateister enn muslimer i Norge.

Dette kalles et vikarierende argument, som av og til kan være hendig. "Egentlig kutter vi ut Lucia fordi vi ikke gidder mer, men vi sier det er av hensyn til et eller annet".

Problemet er bare det at når noen sier det er av hensyn til muslimer, så oppfatter muslimene det nettopp som at det gjøres av hensyn til muslimer.

Og dette ser de på som en seier og en oppmuntring til å fortsette å presse på for å oppnå flere "seire" og for å fortsette å spre islam i Norge.

Muslimer trenger jo ikke å bli ekskludert, de kan jo enten delta hvis de vil eller la være å delta, slik som alle andre i Norge gjør.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Problemet er bare det at når noen sier det er av hensyn til muslimer, så oppfatter muslimene det nettopp som at det gjøres av hensyn til muslimer.

Og dette ser de på som en seier og en oppmuntring til å fortsette å presse på for å oppnå flere "seire" og for å fortsette å spre islam i Norge.

Helt greit for meg. Islam vil bare spre seg hvis den er ønsket, og fortjener samme respekt som andre livssyn. Hvis "norsk kultur" ikke klarer å stå imot en stakkars akterutseilt tradisjon fra fjerne himmelstrøk, er den kanskje ikke så mye å spare på. Men igjen - det var vel ingen som sa dette var (bare) av hensyn til muslimer her (med unntak av den "uavhengige" fremmedfrykt-siden fyret.nu).

EDIT: Innlegget over ble redigert etter at jeg svarte, endret for å reflektere hva jeg faktisk svarer på

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skriver jeg over hvorfor det ikke burde koste nevneverdig fra eller til. Jeg tviler på at barnehagen må ut med store summer i og med at de ansatte er der uansett, barna er der uansett og eventuelle kostymer tas med hjemmefra eller lages.

Det er prinsippet, ikke hvor mye det koster. Når skattepenger brukes så bør alle som stemmer ha innflytelse på hva som skjer på barnehagen, det inkluderer alle statsborgere, selv de som ikke har barn og som ikke støtter en fest som feirer en katolsk figur
Lenke til kommentar

Det er prinsippet, ikke hvor mye det koster. Når skattepenger brukes så bør alle som stemmer ha innflytelse på hva som skjer på barnehagen, det inkluderer alle statsborgere, selv de som ikke har barn og som ikke støtter en fest som feirer en katolsk figur

Nå kan jeg ikke se at det betyr noen forskjell i skattepenger fra eller til, så da regner jeg med at du egentlig mener at skattebetalerne skal bestemme, noe de selvfølgelig skal, og derfor ser det ut til at Lucia feiringen fortsatt er en fin tradisjon de fleste stiller seg bak.

Forøvrig litt rart at du velger å svare på kun bruddstykker av det jeg skriver.

Lenke til kommentar

Helt greit for meg. Islam vil bare spre seg hvis den trengs. Hvis "norsk kultur" ikke klarer å stå imot en stakkars akterutseilt tradisjon fra fjerne himmelstrøk, er den kanskje ikke så mye å spare på. Men igjen - det var vel ingen som sa dette var (bare) av hensyn til muslimer her (med unntak av den "uavhengige" fremmedfrykt-siden fyret.nu).

Du vet ikke hva du prater om når det gjelder islam.

islam er en agressiv religion, og muslimer oppfordres i koranen til å spre islam.

De fleste land i og omkring midtøsten var kristne inntil de ble erobret av muslimene, og nå tenker de fleste på dem som muslimske land, og den opprinnelige kulturen er helt utvisket.

Det var vel ingen som "trengte" islam i India heller før delingen av landet.

Og det er heller ingen som "trenger" islam i noe land i vesten,afrika eller asia. Men likevel så er muslimene blitt så selvsikre at de åpenlyst snakker om å ta over landet, selv om ingen trenger hverken dem eller islam.

Det er flere av oss som har advart mot islam på dette grunnlag fordi vi vet hva islam handler om, og vi har lest islams skrifter og vet hva slags lære muslimene følger.

Men vi blir alltid avvist av de politisk korrekte med at dette bare er pga "fremmedfrykt"

For de kjenner noen hyggelige muslimer osv. Men muslimer er også oppfordret i koranen til å lyve hvis det er for å beskytte seg selv eller forsvare islam.

Jeg vet også om noen "hyggelige" muslimer.

En av disse "hyggelige" muslimene drepte søsteren til en tidligere kollega fra min tid i posten.

Jeg fikk en drapstrussel fra en annen av disse "hyggelige" muslimene da han prøvde å overbevise meg om at islam er en "fredelig" religion.

Han var veldig, nesten overdrevent hyggelig og vennlig helt til han forsto at jeg hadde kunnskap om islam slik at han ikke klarte å lure meg, og da kom drapstrusselen.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Ingen kan tvinge en nordmann til å bli muslim. Jeg endret forøvrig ordlyden i det innlegget, siden "trengs" låt litt feil.

Ok. Ordet "trengs" låt nok litt feil ja :)

Det er nok sikkert slik at ingen tvinger noen i Norge til å bli muslim. Men dette skjer i andre land, og det er flere eksempler på at folk, og særlig kvinner, kidnappes og tvinges til å konvertere til islam.

Men i Norge skjer det for det meste fordi folk lar seg lure.

De kjenner ikke islam og islams skrifter, men de kjenner noen "hyggelige" muslimer, og derfor tror de som de fleste andre i Norge at islam er en "fredelig" religion.

Når de så har blitt muslimer og lest islams skrifter og forstår hva islam er for noe, så er de fanget,.

Fordi det er lett å bli muslim, du bare mumler noen ord om at allah akka og bar seg., eller noe slikt.

Men det er mye verre å komme ut av islam.

For ifølge koranen så skal frafalne muslimer drepes. Og selv om dette foreløpig ikke skjer i Norge, så forteller dette litt om hvor alvorlig muslimer ser på frafall fra islam, og det gjør det uansett vanskelig for folk å forlate islam.

Lenke til kommentar

Å bli muslim er ikke som å bli med i speidern, man kan ikke "lures" inn i en religion. Egentlig kan man ikke tvinges heller, for om man sier "ok, det finnes ingen annen gud enn Allah" med en pistol i trynet er det et eller annet som mangler.

Det finnes mange hyggelige muslimer, og de trenger ikke å svare for fanatikerne. Og om det står at frafalne skal drepes i Koranen er mildt sagt omstridt. Du uttaler deg om denne religionen med en skråsikkerhet som jeg strengt tatt ikke tror du burde ta deg råd til.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var før.

Men nå etter at politikerne begynte å importere muslimer til Norge så gjelder "religionsfriheten" kun for islam.

Og da de avskaffet statskirken i fjor, så sikret de seg frie tøyler, fordi den siste hindringen for å åpne opp for islam i Norge er fjernet.

At religionsfrihet for alle er nedfelt i grunnloven bryr jo ikke politikerne seg om. De har konsekvent brutt grunnloven hver eneste dag siden 1884.

Og hele det politiske systemet i Norge er forbudt i følge den samme grunnloven.

Du har så rett, så rett.

Derfor er det enda viktigere enn før å kjempe for våre rettigheter.

Selv noe så banalt som lussekatter.

Lenke til kommentar

islam er en agressiv religion, og muslimer oppfordres i koranen til å spre islam.

De fleste land i og omkring midtøsten var kristne inntil de ble erobret av muslimene, og nå tenker de fleste på dem som muslimske land, og den opprinnelige kulturen er helt utvisket.

Nå er ikke akkurat kristendommen særlig bedre, det står faktisk i Bibelen at kristne skal gå ut å gjøre andre til kristne.

Matteus 28:18-20 (Misjonsbefalingen) sier:

Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!

Er dette noe mindre aggressivt. Og hvordan ble kristendommen hovedsaklig spredt, nemlig gjennom folkevandringer, krig, tvang og undertrykkelse. Norge ble kristnet gjennom krig og tvang, akkurat på samme måte som mange land i midtøsten. Faktisk ble det i større grad brukt tvang i Norge, f.eks ble Egypt okkupert av muslimer alt i år 641, men det tok faktisk nærmere 500 år til landet ble muslimsk, og det hovedsaklig grunnet stor innvandring av arabere fra Syria og Arabia.

Det er klart legalt å være skeptisk til mange sider av Islam, men dette er i større grad kulturelle og politiske sider - og ikke grunnkjernen i Islam som region. All religion har hatt og har en historie som politisk og kulturell faktor for undertrykkelse. Det er faktisk hovedproblemet med nesten all religion, nemlig at den brukes til å oppnå helt andre ting enn hva religionen i seg selv går ut på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...