Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at barn skal få undervisning i religion, så de blir i stand til å selv ta valget hvilken leir de vil kampere i. Å delta i ritualer bør være obligatorisk i en slik undervisning. Ateister vil kanskje være uenige, nettop fordi de ønsker at en slik undervisning skal foregå kun på ateismens egen arenaer som tavleundervisning og lignende, da de nok kjenner på seg at det er slik de best kan vinne «kampen mot religionens skittenhet». Ateisters oppfatning av religiøse som dumme vantro kan sies å ha noe religiøst over seg og er i alle fall fordummende.

Selvsagt skal barn få undervisning i religion, jeg har aldri sagt noe annet. De skal lære å respektere hverandres livssyn, og vite hva de forskjellige religionene tror på. Som sagt tidligere, det er forskjell på å informere og å praktisere. Man trenger ikke å praktisere en religion for å forstå den.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Jeg foreslår ikke å gi det et nytt navn, jeg synes feiringen i seg selv bør bort fra det offentlige fordi hovedpoenget med feiringen er religiøs.

Det er som sagt også forskjell på å informere og å praktisere.

Hovedpoenget med feiringen i dag er at det er en trivelig feiring og fin tradisjon som det åpenbart er ganske mange som setter pris på. Skal virkelig alle tradisjoner og markeringer vekk, bare fordi de har ett religiøst opphav?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedpoenget med feiringen i dag er at det er en trivelig feiring og fin tradisjon som det åpenbart er ganske mange som setter pris på. Skal virkelig alle tradisjoner og markeringer vekk, bare fordi de har ett religiøst opphav?

Som sagt tidligere, livssyn er en privatsak, og markeringene har ingenting å gjøre i skolen eller barnehagen i det offentlige. Vi har ingen statsreligion, ergo skal offentlige skoler og barnehager også være nøytral.

Jeg sier ikke at tradisjoner og markeringer med religiøst opphav skal helt bort. Jeg sier at det skal bort i fra offentlige skoler og barnehager. Det er ingen som hindrer dem i å gjøre dette på fritiden, men da blir det plutselig ikke så viktig med tradisjon lenger siden man må gjøre det på fritiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man selvfølgelig mene men da forsvinner plutselig veldig mye av de trivelige tradisjonene. Alt som har med fastelaven må jo bort, Lucia som nevnt, jeg går utifra julefeiringen og påsken i samme slengen og sikkert en del andre fine tradisjoner vi har, som ikke på noen måte fremstår som utpreget religiøse i selve feiringen, men som har religiøst opphav.

For meg blir dette helt meningsløst all den tid det eneste man oppnår er å ødelegge fine og hyggelige tradisjoner som ikke bør påvirke barnas religiøsitet. Jeg tror vi gir barna ett "fattigere" liv på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man selvfølgelig mene men da forsvinner plutselig veldig mye av de trivelige tradisjonene. Alt som har med fastelaven må jo bort, Lucia som nevnt, jeg går utifra julefeiringen og påsken i samme slengen og sikkert en del andre fine tradisjoner vi har, som ikke på noen måte fremstår som utpreget religiøse i selve feiringen, men som har religiøst opphav.

For meg blir dette helt meningsløst all den tid det eneste man oppnår er å ødelegge fine og hyggelige tradisjoner som ikke bør påvirke barnas religiøsitet. Jeg tror vi gir barna ett "fattigere" liv på den måten.

De fleste skolene i USA må velge mellom å feire alle kulturelle tradisjoner som representerer alle barns etnisk opprinnelse eller ingen. De fleste velger ingen unntatt det sekulære. Ellers blir det uro blant ateister og andre som ikke føles seg inkludert

Slik er det i et flerkulturelle samfunn, lik det eller ei

Lenke til kommentar

De fleste skolene i USA må velge mellom å feire alle kulturelle tradisjoner som representerer alle barns etnisk opprinnelse eller ingen. De fleste velger ingen unntatt det sekulære. Ellers blir det uro blant ateister og andre som ikke føles seg inkludert

Slik er det i et flerkulturelle samfunn, lik det eller ei

Nei, sånn er USA. Det betyr ikke at det trenger å være sånn i Norge.

Lenke til kommentar

Nei, sånn er USA. Det betyr ikke at det trenger å være sånn i Norge.

Norge er bare et barn når det gjelder flerkulturelle spørsmål. Erfaring I land som har det mest erfariing med innvandring sier at du tar feil.

Spørsmålet er bare hvor mye innvandring Norge tillater og om de andre som er statsborgere men ikke etniske norsk likestilles med etnisk nordmenn I politisk innflytelse. Det blir bare mer problemer hvis etnisk norsk tradisjoner tillates men ikke andres, lik det eller ei.

Lenke til kommentar

Norge er bare et barn når det gjelder flerkulturelle spørsmål. Erfaring I land som har det mest erfariing med innvandring sier at du tar feil.

Spørsmålet er bare hvor mye innvandring Norge tillater og om de andre som er statsborgere men ikke etniske norsk likestilles med etnisk nordmenn I politisk innflytelse. Det blir bare mer problemer hvis etnisk norsk tradisjoner tillates men ikke andres, lik det eller ei.

Og igjen, hvordan det fungerer i USA er ikke fasiten for andre land. Der tilnærmet utryddet man den opprinnelige kulturen og folket før man blandet en rekke forskjellige kulturer, selvfølgelig har man da ikke en felles plattform å ta utgangspunkt i.

For Norge blir det annerledes og her er jeg grunnleggende uenig i hva det å inkludere og integrere vil si. Vi inkluderer ikke andre mennesker ved å ikke invitere til tradisjonelle norske feiringer og høytider, og innvandrere blir ikke norske av at vi, slik som i artikkelen, fjerner de mulighetene innvandrere har til å være med, samtidig som mange blir samlet i enkelte områder.

Samtidig tror jeg det vil oppleves mye mer ubehagelig å se at man slutter med tradisjonelle høytider og markeringer fordi at du kommer med en annen kultur.

Vi kunne valgt å fortsette å invitere også innvandrere med på norske feiringer, inkludere dem og dermed få dem til å føle seg som en del av det norske, eller så kan vi avskaffe disse, og sikre oss at etnisk norske og barn av ikke etnisk norske ikke får den felles plattformen. Jeg vet i allefall hva jeg ville opplevd som minst ubehagelig, og hva jeg anser som mest inkluderende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk forøvrig akkurat ett hyggelig avbrekk fra eksamenslesingen da en barnehage kom innom og gikk og sang i Luciatog. Veldig hyggelig og ingenting ekskluderende som jeg kunne se.

De militante ateistene er omtrent som homohatere spør du meg, vil ødelegge alt som er gøy.

Lenke til kommentar

Luciatog er som julaften og påske; moro uansett om du har et religiøst grunnlag for å delta eller ikke. Det er et positivt avbrudd fra den grå hverdagen som vi trenger flere og ikke færre av.

Hvem er det egentlig som har bedt om Lucia-nekten? Er det innvandrerforeldrene selv eller er det et godfjottet forslag fra nordmenn som har et anstrengt forhold til politisk korrekthet? Min egen arbeidsplass er sannsynligvis blant de mest internasjonale i Norge, men alle høytidsdager markeres åpenlyst (inkludert ikke-kristne) og vi har både Lucia-tog og julekalender uten at noen reagerer negativt på det. Noen av muslimene deltar til og med i disse "kristne" markeringene for moro skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk forøvrig akkurat ett hyggelig avbrekk fra eksamenslesingen da en barnehage kom innom og gikk og sang i Luciatog. Veldig hyggelig og ingenting ekskluderende som jeg kunne se.

Det kan være ekskluderende for alle som ikke er kristne og vill ikke ha deres barn påvirket av andre religion Du tvinger ateister og sterk troende ikke kristne til å bli ekskludert

Lenke til kommentar

Det kan være ekskluderende for alle som ikke er kristne og vill ikke ha deres barn påvirket av andre religion Du tvinger ateister og sterk troende ikke kristne til å bli ekskludert

Ærlig talt så ekskluderer det ingen andre enn de som ønsker å stille seg utenfor. Luciafeiringen er på ingen måte utpreget kristen, og markeringen har lite med kristendom å gjøre i dag, men er først og fremst en hyggelig og fin markering.

Det som virkelig er ekskluderende er å slutte med denne typen markeringer fordi det er kommet mennesker fra andre kulturer. Om jeg flyttet til ett annet land med en annen kultur tror jeg at jeg ville satt pris på å bli invitert med på deres feiringer og fått muligheten til å delta og gjøre det til min egen. Om de derimot sluttet med feiringene sine på grunn av meg, og ikke inviterte meg med på sine tradisjoner og markeringer ville jeg opplevd det som veldig trist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært ateist siden fjerdeklasse -- siden jeg forstod gudsprinsippet.

Jeg har aldri sett på luciafeiringen som kristen... men jeg har mange gode minner fra den som kulturelt fenomen.

Vi trenger noen avbrekk fra hverdagen, og Luciafeiringen er et slikt avbrekk som foregår i arbeids/skole/barnehagedagen og som dermed har en egen magi...

Av sekulære feiring har vi 17.mai, juleblot og nyttår som er virkelig store -- hvor juleblot har religiøse tradisjoner fra norrøn tid.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

I vårt naboland Sverige har dette pågått i mange år allerede.

Er det verdens lengste Lucia-tog, mer utbredt privat feiring enn andre nordiske land samt den meget utbredte feiringen i skoler, barnehager og på arbeidsplasser du mener har pågått i mange år allerede? I så fall har du helt rett.

Om du tenker på artikkelen fra i fjor om "forbud" mot pepperkakemenn tror jeg du bör ta en litt grundigere kildekritikk.

Lenke til kommentar

Jeg som ikke-kristen feirer både jul og påske og har aldri, og da mener jeg aldri følt meg ekskludert av den grunn.
Da ser jeg virkelig heller ingen grunn at at ikke-kristne muslimer skal føle seg ekskludert.

Barnehager må få kutte ut feiringen om dem vil, men jeg syns det blur for dumt dersom det er "av hensyn til muslimer", jeg tror muslimer flest ikke tar skade av lucia, akkurat som ikke-religiøse meg ikke tar skade av lucia.

Lenke til kommentar

Helt enig. Luciadagen er en norsk tradisjon som er verdt å holde i hevd. Jeg syntes alltid den var veldig kjekk da jeg var liten. Luciatog er flott å se på og være med på. Deretter spiser man lussekatter. Problemet med mange ateister er at de vil ta vekk alt som kan forbindes med religion, selv om det er gøy.

Som du sier, mange, men ikke mange i forhold til hvor mange ateister som finnes.

Jeg er blant de tusener av ateister, som feirer jul, og som ikke har noe i mot alt som kan forbindes med religion. At du har ytterliggående også her, er jo selvsagt, slik som at du har ytterliggående religiøse som vil prakke på alt og alle sin troslære, og ønsker å tvinge alt på oss.. Jeg mener for min del at alt skal skje på frivillige premisser, og at ingen har noen rett til å presse noe som helst neddover ørene våre, eller på våre barn...

Samtidig har de ikke noen kule tradisjoner selv.

Nei sant det. Alle tradisjoner er jo tilknyttet en overnaturlig Gud. Det hadde jeg helt glemt ;)

Nå er jo jula hedensk, og ateister feirer jul fordi det er solsnu og vi går mot lysere tider etc. Da har vi jo faktisk en "kul" tradisjon selv....

(Jula er opprinnelig hedensk og hadde ingenting med kristendommen å gjøre før kristendommen tok den til seg og gav den ett nytt kristent innhold)

Om ateister skulle bestemme alt, tror jeg vi fikk en helvetes grå og kjedelig verden.

Ja, sunn fornuft og rasjonalitet er helvetes grått og kjedelig.... ;) Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at barn skal få undervisning i religion,

De burde få undervisning i filosofi i stedet.

Religion burde de få innsikt i først senere, helst i voksen alder.

så de blir i stand til å selv ta valget hvilken leir de vil kampere i.

Dette har ingen plass i skoleundervisningen. På skolen skal man lære konkrete ting, som man senere kan få bruk for i arbeidslivet. Religion er noe man lærer om uansett dersom man ønsker å lære om det. All religionsundervisning i skolen vil utarte seg som forkynnelse, da stort sett alle religionslærere ikke vil være nøytral i de fleste tilfeller. Dessuten vet vi at kristendommen alltid vil bli lagt mest vekt på i forhold til alle de andre, noe som vil slå helt feil ut...

Å delta i ritualer bør være obligatorisk i en slik undervisning.

Ah, du vil ha tros-opplæring i skolen med andre ord.

Det er jeg så sterkt uenig i at jeg ikke har ord for det.

Vi har en offentlig skole... Og en offentlig skole der alle blir tvingt til å gå på, skal man ikke ha religionslære, eller trosopplæring i form av ritualer og liknende.

Den skal være grå og kjedelig, og den skal være 100% nøytral.

I et liberalistisk samfunn derimot, hvor foreldrene kan velge mellom humanistiske og religiøse skoler, er det helt greit det du sier. Men du snakker om den offentlige skolen hvor alle foreldre blir tvingt til å sende barna sine, og da er det ikke bare galt, det er moralskt galt å tvinge dem inn i en religiøs institusjon, som jo da skolen blir om man innlemmer det du ønsker inn i skolen.

Ateister vil kanskje være uenige, nettop fordi de ønsker at en slik undervisning skal foregå kun på ateismens egen arenaer som tavleundervisning og lignende,

Nei. En slik undervisning som kristendommen som du snakker om skal ikke skje kun på ateismens egne arenaer som tavleundervisning og liknende. Den skal ikke forekomme i skolen. Og om den skal forekomme i skolen, så skal det også være et privatisert skolevesen slik at folk selv kan velge hva de vil at ungene skal lære, og hva skoleinnholdet skal være osv. Gjerne slik at staten betaler for skoleoppholdene deres som i dag, men det er en annen sak...

da de nok kjenner på seg at det er slik de best kan vinne «kampen mot religionens skittenhet».

Hmm. Underlig måte å si det på. Altså vi ateister tror ikke på Gud, og vi ser ikke på ikketroen vår som en kamp vi må vinne. Det er bare oppfatningen om at Gud eller Guder ikke eksisterer. Ikke noe mer enn det. Det er ikke om å gjøre å vinne tilhengere til ateismen. Vi har ikke noe sånt som Misjonsbefalingen i vår ikke eksisterende hellig-bok. Ateister som har barn, vil ofte ikke, at barna skal ha trosundervisning på skolen.. Heller ikke de andre med andre religioner. Og skolen dekker uansett ikke alle de religionene som finnes i samfunnet....

Ateisters oppfatning av religiøse som dumme vantro kan sies å ha noe religiøst over seg og er i alle fall fordummende.

Generalisering...

De aller fleste ateister oppfatter ikke religiøse som dumme vantro...

Virkelighetsfjerne kanskje, eller har fantasier som ikke stemmer over ens med ens egne oppfatning(er) av hva som er virkelig, men ikke nødvendigvis dumme. Men de fleste av oss mener religiøse har en irrasjonell tro... Vi ateister vet meget godt at det finnes høyt utdannede folk som tror på Gud... Vi vet at de aller fleste biologer ikke tror på Gud, av naturlige årsaker, osv osv osv..

Nei, men ateistene er i mindretall blant kunstnere, musikere og andre kreative mennesker (alle kunstnere og musikere er ikke kreative, men det er en annen sak). Dette tyder på at dersom de «vant» sin kamp, noe som selvsagt aldri vil skje, så ville verden bli desto gråere og mer kjedelig.

:riste oppgitt på hue:

Selv om ikke ateister tror på eventyr, så trenger ikke verden bli til noe gråere plass, for det. Husk at så og si alle kristne feiringer, er tidligere hedenske tradisjoner som eksisterte før noen skrev om Jesus Kristus og alle vennene hans...

Og en annen viktig ting:

Det vil faktisk bli mer fred og forsoning i verden dersom folk mister den sterke troen sin som skaper så mange konflikter som de gjør, pga deres overtro! Verden blir heller ikke mer gråere eller kjedeligere av den grunn.

Kunst har intet med religion å gjøre. Det har heller ikke musikk heller... osv osv.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...