Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Det er ingen motsigelse. Motsigelsen er din stråman.

Du skal ikke forklare hvorfor det ikke er en motsigelse? Men fra det jeg har lest så benekter du punkt 1. Du skrev jo at julen også handler om feiring av jesus fødsel. Det er ikke bare en feiring av vintersolverv.

Ergo

1. Du skrev at jul er en feiring av vintersolverv, men du innrømmet også senere at jul er også en feiring av jesus. Det er komponent X som jeg nevnte måtte eksistere om jul ikke er det samme som Dong Zhi.

2. Hver feiring av vintersolverv¨eller noe annet har sin egen komponent X

- Jul er en kristen tradisjon fordi komponent X er en feiring av jesus fødsel

- Hanukkah er en jødisk tradisjon fordi komponent X er en feiring av en jødisk triumf

- Eid er en muslimsk tradisjon fordi komponent X er en feiring av at fasten er over.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, selvfølgelig ble jeg ikke spurt om å be i moskeen. Og jeg forventer ikke at norske elever skal bli spurt om å be i kirken heller. (selv om det sikker skjer)

Men derimot er jeg helt imot å forby Lucia av relgiøse årsaker. Det er ikke vanskelig å feire Lucia uten å tenke på relgion, akkuratt som det ikke er vanskelig å feire eid uten å tenke på relgion. Ergo, det har ingenting med relgiøs indoktinering å gjøre, man forsetter bare å gjøre noe som barna synes er gøy. Det eneste gode grunnen til å slutte med tradisjonen er at det er manglende interesse.

Fordi det er mulig a leke med ild uten aa bli brennt, boer alle faa leke med ild? Selv om en liten fest kanskje ikke er indoktrinering Lucia feiring paa skolen uten hensyn til andre slags religioese feiring viser barna at en er viktigere enn de andre og det verste er at det finnes ingen grenser, skolegudstjenester er helt OK!

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...