Zepticon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Da får du slutte å feire jul også. Jeg synes alle slags tradisjoner har noe i det offentlig rom å gjøre. Jeg synes muslimene skal få kunne få feire eid. At kineserene skal få feire kinesisk nyttår. At jødene skal få feire hanukkah. Mye bedre at alle kan feire enn at ingen kan feire. Jul er ingrn religiøs tradisjon, det er en "hedensk" trafisjon for å feire at vinteren igjen går mot sommer, altså at solen snur. Å kalle denne religiøs er historie- og kunnskapsløst, da det antyder at du tror den er kristen. Nekter ingen å feire noe. Men at noe skal feires på skolen, uten at alt feires er feil. Alternativet er at skolen skal feire alle høytider til alle som går på skolen. Ikke bare kristendommens. Slik det er i dag, så feires kristne høytider, mens alle andre overses. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Formulerte meg kanskje litt ullent. Er mer i regi av det offentlig som er problemet, feks ved skolegudstjeneste, eller minnesmerking i kirken. Forbindelse med Utøya var jo det jo sammlinger i kirken, noe det absolut ikke burde vært. Det er en offentlig minnesmarkering, og da skal den ikke ha noen religiøs kontekst. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jul er ingrn religiøs tradisjon, det er en "hedensk" trafisjon for å feire at vinteren igjen går mot sommer, altså at solen snur. Å kalle denne religiøs er historie- og kunnskapsløst, da det antyder at du tror den er kristen. Hvis det ikke er en relgiøs tradisjon, hvorfor feires ikke jul av andre relgioner. Dette er bare en unnskylding du lager sånn at du kan behode julen, men kaste ut alle andre feiringer. Hva med påsken da? Skal vi forby barn å lage påskeegg? Nekter ingen å feire noe. Men at noe skal feires på skolen, uten at alt feires er feil. Alternativet er at skolen skal feire alle høytider til alle som går på skolen. Ikke bare kristendommens. Slik det er i dag, så feires kristne høytider, mens alle andre overses. Det var ikke slik når jeg gikk på skolen. Da organiserte muslimene i klassen min en slags eid feiring, som vi hadde på skolen. Det var kjempehyggelig. Hvis problemet er at vi overseer andre relgiøse feiringer, så gi dem mer mulighet til å feire deres tradisjoner, Mye bedre løsning enn å forby våres egne tradisjoner. Endret 24. desember 2013 av Camlon 2 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Som jeg skrev, den eneste gode grunnen til å slutte å feire en tradisjon er at det er ingen interesse for feiringen. Men er det egentlig noen interesse for Lucia-feiringen? Den blir sammenlignet med jul, påske, 17. mai etc, men ärlig talt, stiller Lucia i samme klassen som disse? Hvor mange feirer Lucia i privat regi? Dersom det ikke er noen interesse utenfor en påtvungen religiös feiring i barnehagen og skolen, så kan den like godt forsvinne. Og det som virkelig slår meg som merkelig i denne tråden, er all som hevder at Lucia er en norsk tradisjon. Det er jo direkte feil. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Hvis det ikke er en relgiøs tradisjon, hvorfor feires ikke jul av andre relgioner. Dette er bare en unnskylding du lager sånn at du kan behode julen, men kaste ut alle andre feiringer. Kansje du skal dra deg på biblioteket en tur da og låne deg en bok. Og lese den, i steden for å sitte å kaste opp det samme gammle religiøse pisset som man har hørt i alle år? Vi har da feiret denne årsiten i alle år, de kom å truet kristendommen på oss, så feiret vi midtvinters. Dette Feier i samtlige andre religioner også, overalt i verden. Stonehenge var bygget for å feire denne dagen. Samtlige kulturer har en feiring på denne tiden, og dermed har det ingenting med religion å gjøre. Det som feires, er at dagene blir lengere. Hva med påsken da? Skal vi forby barn å lage påskeegg? Flott du drar inn påskeegg. Du kan jo få lov å fortelle meg hva som er så religiøst med påskeegg?? La Jesus egg mens han hang på korset? Neppe. I likhet med Jul, er også påsken en høytid som er blitt adoptert av de kristne. "Easter" har ingenting med kristendommen å gjøre, men henspeiler til en germansk fruktbarhetsgud. Påskehare og egg har ingenting med jesus å gjøre. Det er en feiring av at vinteren er over, og at våren og fruktbar jord er kommet tilbake. Ungene skal få lov å male påskeegg til de blir blå, men i kirka har dem ikke noe å gjøre i regi av skolen. Det var ikke slik når jeg gikk på skolen. Da organiserte muslimene i klassen min en slags eid feiring, som vi hadde på skolen. Det var kjempehyggelig. Skulle gjerne vært med på dette selv. Men da med et skikkelig og likestillt opplegg, og ikke slik det praktiseres i dag. Og da som en del av undervisningen, da i samfunnsfag. KRL slik det er i dag burde deles opp i to: Samfunnsfag (religionene) og Etikk. Hvis problemet er at vi overseer andre relgiøse feiringer, så gi dem mer mulighet til å feire deres tradisjoner, Mye bedre løsning enn å forby våres egne tradisjoner. Det er ingen som ønsker å forby våre tradisjoner. Det jeg er i mot er at slike tradisjoner skal tilrettelegges fra det offentlige, men en klar favorisering. Det er desverre slik at religion har den egenskapen at "Jeg har rett, og du tar feil" mentaliteten er overveldende. Og dette ser man i norsk skole (og her på forumet). Kristendommen favoriseres, og andre religioner blir tilsidesatt fordi lærerne og politikere ikke klarer å frigjøre seg fra egne fordommer. Endret 24. desember 2013 av Zepticon Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Hvorfor skal vi ikke feire i det offentlige rom? Kinesierene feirer kinesisk nyttår i det offentlige rom Araberene feirer eid i det offentlige rom Jødene feirer hanukkah i det offentlige rom Men vi skal ikke få lov til å ha våres tradisjoner i det offentlige rom, på grunn av hva? Hvis du mener alle statsborgere har retten til å bestemme hva slags religiøs oppdragelse deres barn får, så må religion elimineres på offentlig skolen unntatt når det blir en akademiske undersøkelse og ikke en gudstjeneste Indoktrinering med en religion kan skape unødvendig konflikt og i et multikulturelt samfunn, blir noen alltid misfornøyd. Løsningen er å skape en klubbe på skolen som interserte barn og foreldrer (ingen lærer) organiserer feiringer slik at det blir helt frivillig uten innflytelse fra lærerne og ingen blir misfornøyd. Ellers blir det mer og mer problemer. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Kansje du skal dra deg på biblioteket en tur da og låne deg en bok. Og lese den, i steden for å sitte å kaste opp det samme gammle religiøse pisset som man har hørt i alle år? Vi har da feiret denne årsiten i alle år, de kom å truet kristendommen på oss, så feiret vi midtvinters. Dette Feier i samtlige andre religioner også, overalt i verden. Stonehenge var bygget for å feire denne dagen. Samtlige kulturer har en feiring på denne tiden, og dermed har det ingenting med religion å gjøre. Det som feires, er at dagene blir lengere. Desverre så har jeg lest litt mer enn boken "opplæring til politisk korrekthet". Drar du til andre steder i verden som ikke er fra kristne land så feirer de ikke jul. Feirer muslimene jul, absolutt ikke. Feirer kineserene jul, absolutt ikke Feirer inderene jul, absolutt ikke At det finnes lignende feiringer før kristendommen er fullstendig irrelevant. Det er helt vanlig i relgion, at det fantes tidligere relgioner som lignet. Flott du drar inn påskeegg. Du kan jo få lov å fortelle meg hva som er så religiøst med påskeegg?? La Jesus egg mens han hang på korset? Og du skrev at jeg bør lese flere bøker In Christianity, for the celebration of Eastertide, Easter eggs symbolize the empty tomb of Jesus:[3][4][5] though an egg appears to be like the stone of a tomb, a bird hatches from it with life; similarly, the Easter egg, for Christians, is a reminder that Jesus rose from the grave, and that those who believe will also experience eternal life. http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_egg Skulle gjerne vært med på dette selv. Men det er jo relgiøst. Skulle du ikke forby alle relgiøse feiringer i offentlig rom? Eller er det bare norske tradisjoner som skal bli forbudt? Endret 25. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Hvis du mener alle statsborgere har retten til å bestemme hva slags religiøs oppdragelse deres barn får, så må religion elimineres på offentlig skolen unntatt når det blir en akademiske undersøkelse og ikke en gudstjeneste Indoktrinering med en religion kan skape unødvendig konflikt og i et multikulturelt samfunn, blir noen alltid misfornøyd. Løsningen er å skape en klubbe på skolen som interserte barn og foreldrer (ingen lærer) organiserer feiringer slik at det blir helt frivillig uten innflytelse fra lærerne og ingen blir misfornøyd. Ellers blir det mer og mer problemer. Det er faktisk en mellomting mellom relgiøs indoktrinering og å forby alle feiringer. Det virker ikke som om du klarer å forstå forskjellen. Og jeg mener absolutt det er en nødvendig konflikt. Skolen er ikke bare et sted for å lære om matte. Det er også et sted for hygge, for å skape nye venner og lære om nye kulturer. Jeg hadde synes det var veldig trist om muslimene på skolen min ikke fikk lov å feire eid på skolen, fordi folk som deg forbydde det. Kan du fortelle meg hvilken skade jeg og andre elever har hatt av å feire eid med de andre elevene? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 (endret) Men er det egentlig noen interesse for Lucia-feiringen? Den blir sammenlignet med jul, påske, 17. mai etc, men ärlig talt, stiller Lucia i samme klassen som disse? Hvor mange feirer Lucia i privat regi? Dersom det ikke er noen interesse utenfor en påtvungen religiös feiring i barnehagen og skolen, så kan den like godt forsvinne. Og det som virkelig slår meg som merkelig i denne tråden, er all som hevder at Lucia er en norsk tradisjon. Det er jo direkte feil. Om det er interesse eller ikke er ikke opp til politikerene å bestemme. Det er opp til foreldrene. Jeg mener at mer ansvar skal bli lagt på foreldrene for å organisere aktiviteter. Endret 25. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Desverre så har jeg lest litt mer enn boken "opplæring til politisk korrekthet". Drar du til andre steder i verden som ikke er fra kristne land så feirer de ikke jul. Feirer muslimene jul, absolutt ikke. Feirer kineserene jul, absolutt ikke Feirer inderene jul, absolutt ikke Se på denne: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_winter_festivals#December Start på Winter Solstice og jobb deg nedover. Det er tilsvarende tradisjoner for fest på denne tiden av året i majoriteten av religionene og kulturer. Du nevner kinesere. Disse er et meget sammensatt folk, men noen av dem feirer feks Dongzhi på denne tiden. Og ta en titt på hva du gjør til jul. F.eks. juletreet er en eldgammel tradisjon og treet skal representere treenigheten. At den er eldgammel har du helt rett i, problemet ditt, er abre at den er mye gammlere enn kristendommen. Jeg regner med du har dette fra når tyskere startet med "juletrær" på 1600 tallet? Juletrær har vært i bruk lenge lenge før denne tid, både av romere, vikiner og keltere. Denne typen eviiggrønne trær hadde en spesiell betydning for folk på vinteren. Så dette er nok en tradsijon som kristendommen har snappet opp fra andre. At det finnes lignende feiringer før kristendommen er fullstendig irrelevant. Det er helt vanlig i relgion, at det fantes tidligere relgioner som lignet. Det er da overhode ikke urelevant. Du sier jeg bare skal drite i å feire jul, men så sier jeg at det lille som er av kristendom i jula har jeg luket vekk for lenge siden. Alt jeg sitter igjenn med her hjemme er "hedenske" tradisjoner som hadde sikkret meg plass midt i neste heksebål om jeg hadde levd for noen hundre år siden. Det at kriste tror de har monopol på jula må det bare bli slutt på. Den julefeiringen vi har i norge har minimalt med kristendommen å gjøre, og aller mest med hedenske skikker. Og du skrev at jeg bør lese flere bøker In Christianity, for the celebration of Eastertide, Easter eggs symbolize the empty tomb of Jesus:[3][4][5] though an egg appears to be like the stone of a tomb, a bird hatches from it with life; similarly, the Easter egg, for Christians, is a reminder that Jesus rose from the grave, and that those who believe will also experience eternal life. http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_egg For det første, legg merke til formuleringen jeg har merket ut. Den sier ikke at egg er en kristen tradisjon. Den sier at i kristendommen, så symobilserer egget jesus gravkammer. Den sier ikke at kristendommen fant det på. Å drikke vin under nattverd, symboliserer jesu blod, men det betyr ikke at kristendommen var de som først brukte drikke under tilbedning av guder. Vidre, la meg sitere samme artikkel: The practice of decorating eggshell is ancient, pre-dating Christian traditions.[6]Ostrich eggs with engraved decoration that are 60,000 years old have been found in Africa.[7] Decorated ostrich eggs, and representations of ostrich eggs in gold and silver, were commonly placed in graves of the ancient Sumerians and Egyptians as early as 5,000 years ago.[8] Så du kan vel ikke akkurat påstå at dekorerte egg er en kristen tradisjon? Navnet kommer fra en germansk guddom ved navn Eostre, og kansje også fra Ishtar alt etter hvem man hører på. Navnet "Easter" eksisterer ikke i bibelske tekster før i King James utgave, der den rett og slett erstatter "Passover". Man kan vell spørre seg hvorfor man dekorerer egg i påsken? Vell, vi har allerede stadfestet en lang tradisjon med å dekorere egg, lenge før påsken. Så, nå har jo jo over stadfestet hvor navnet kom fra. Så har det seg slik at denne gudinnen Ishtar som er nevnt over, ble klekket fra ett egg. Vidre har vi jo legender om både Phoenix, og den egyptiske guden osiris som knytter egg til gjennopstandelse. Første påskedag feires første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Dette lukter det hedensk av lang vei. Selve bestemmelsen av når påsken, en høytid som skal feire Jesu død. Er bestemt av månen, og vårjevndøgn, to erketypiske hedenske tidsfaktorer. Så kom ikke å fortell at påsken er kristen. Så man kan jo da konkludere med: - Maling av egg kommer ikke fra kristendommen - Egg og påske er ikke noe som stammer fra kristendommen - Egg og guddommer stammer ikke fra kristendommen - Egg og gjennopstandelse stammer ikke fra kristendommen - Den kristne høytiden har fått navn fra en eller to hedenske guder. - Tidspunktet for høytiden følger en hedensk kalender. Ser ikke så lyst ut for kristen påske her nei.... Men det er jo relgiøst. Skulle du ikke forby alle relgiøse feiringer i offentlig rom? Eller er det bare norske tradisjoner som skal bli forbudt? Nei, det er kulturelt. Om jeg deltar på en slik feiring så er det for å få ett innblikk i andre kulturers høytider og tradisjoner. det er ikke for å tilbe den guden de tilber. Skolen må gjerne delta på religiøse arangement som en del av samfunnsfag undervisningen, da dette har klare læremål, hensikter og nytte. Det å dra i kirken hver eneste jul har ingenting med dette å gjøre. Det er ikke pensum, det er ikke i sammenheng med noen skolefag, eller noen andre deler av skolen. Det er ren gudedyrkelse. 1 Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 I barnehagen til kusina mi fikk de ikke lage dorullnisser, for det var et barn med en annen religion der. Det værste var at foreldrene til denne person synes det var greit at personen var med på dette. Det var de som jobba i barnehagen som ikke ville "utestenge" noen. Min mening om slike ting er at vi bør spørre foreldrene først, mange ville vel synes det var greit at barna hadde laget dorullnisser eller baka pepperkaker til å ha med hjem. Da kunne vi jo også evnt. Hatt litt om høytider i andre religioner i tillegg. Til de som ikke ville latt barna lage dorullnisser, så kunne vi jo bare satt på en film, eller laget tegninger eller noe i mens, man trenger ikke å gjøre det verre en det er! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 (endret) Nå skrev jeg faktisk dette. At det finnes lignende feiringer før kristendommen er fullstendig irrelevant. Det er helt vanlig i relgion, at det fantes tidligere relgioner som lignet. Og da kollapser hele argumentet ditt fullstendig. Se på denne: http://en.wikipedia....tivals#DecemberStart på Winter Solstice og jobb deg nedover. Det er tilsvarende tradisjoner for fest på denne tiden av året i majoriteten av religionene og kulturer. Du nevner kinesere. Disse er et meget sammensatt folk, men noen av dem feirer feks Dongzhi på denne tiden. Nå har jeg faktisk bodd i Kina. kinesere feirer ikke jul. Få hodet ditt opp av sandet. Jul er en kristen høytid og det er bare gamle kristne land som feirer jul. Jødene feirer i samme periode, men det er ikke den samme feiringen. De har ikke de samme tradisjonene og jødene vil ikke like å bytte Hannakau med Jul. Og det Dongzhi tullet får du dra lengre ut på landet med http://en.wikipedia.org/wiki/Public_holidays_in_the_People%27s_Republic_of_China For det første, legg merke til formuleringen jeg har merket ut. Den sier ikke at egg er en kristen tradisjon. Den sier at i kristendommen, så symobilserer egget jesus gravkammer. Den sier ikke at kristendommen fant det på. Som sagt, hvem som fant det på er irrelevant. Det viktige er hvem som forsatte tradisjonen og av hvilke grunner. Nei, det er kulturelt. Om jeg deltar på en slik feiring så er det for å få ett innblikk i andre kulturers høytider og tradisjoner. det er ikke for å tilbe den guden de tilber. The St. Lucy's Day celebrations retain many indigenous Germanic pagan, pre-Christian midwinter elements. http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Lucy's_Day Det betyr at etter din definisjon så er ikke Lucia kristent. Det betyr at etter din definisjon så skal Lucia være lovelig. Og synes det er ganske skremmende at du ønsker å forby alle kristne feiringer, men andre relgioner det er greit fordi da får vi innblikk i andres kulturelle høytider. Endret 25. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 F.eks. juletreet er en eldgammel tradisjon og treet skal representere treenigheten. Akkurat tre og treenighet er nok ett ordspill av nyere dato. Kirken brukte latin frem til for ikke så lenge siden (Vatikanet bruker det fortsatt) "arbor et trinitas" gjør ikke helt samme jobben 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Hvis det ikke er en relgiøs tradisjon, hvorfor feires ikke jul av andre relgioner. Dette er bare en unnskylding du lager sånn at du kan behode julen, men kaste ut alle andre feiringer. Hva med påsken da? Skal vi forby barn å lage påskeegg? Bare et kjapt spørsmål: Hva tror du påskeegg har med Jesu oppstandelse å gjøre? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Og ta en titt på hva du gjør til jul. F.eks. juletreet er en eldgammel tradisjon og treet skal representere treenigheten.Feil... http://www.youtube.com/watch?v=ORlhIe8PWm0 At det finnes lignende feiringer før kristendommen er fullstendig irrelevant. Det er helt vanlig i relgion, at det fantes tidligere relgioner som lignet.Kristendommen tok gamle hedenske feiringer, som allerede ble feiret, og gav det et nytt kristent innhold. Og du skrev at jeg bør lese flere bøker In Christianity, for the celebration of Eastertide, Easter eggs symbolize the empty tomb of Jesus:[3][4][5] though an egg appears to be like the stone of a tomb, a bird hatches from it with life; similarly, the Easter egg, for Christians, is a reminder that Jesus rose from the grave, and that those who believe will also experience eternal life. http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_egg Flere gode dokumentarer: http://youtu.be/AK6G8fONASw http://youtu.be/NrFueZlhwVY http://youtu.be/FNhGQYo4yZs 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 (endret) Bare et kjapt spørsmål: Hva tror du påskeegg har med Jesu oppstandelse å gjøre? Allerede svart. Det blir beskrevet her http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_egg Kristendommen tok gamle hedenske feiringer, som allerede ble feiret, og gav det et nytt kristent innhold. Og? Alle relgiøske feiringer kommer fra et sted. De starter ikke opp fra intet. Hva som er viktig er hvem som forsatte tradisjonen og av hvilken grunner. Endret 25. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 I barnehagen til kusina mi fikk de ikke lage dorullnisser, for det var et barn med en annen religion der. Det værste var at foreldrene til denne person synes det var greit at personen var med på dette. Det var de som jobba i barnehagen som ikke ville "utestenge" noen. Min mening om slike ting er at vi bør spørre foreldrene først, mange ville vel synes det var greit at barna hadde laget dorullnisser eller baka pepperkaker til å ha med hjem. Da kunne vi jo også evnt. Hatt litt om høytider i andre religioner i tillegg. Til de som ikke ville latt barna lage dorullnisser, så kunne vi jo bare satt på en film, eller laget tegninger eller noe i mens, man trenger ikke å gjøre det verre en det er! Dorullnisser har ingenting med kristendommen å gjøre: NIssen stammer fra en eldgammel finnsk myte om Hold Nickar, en shaman som dro rundt med reisdyret sitt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 (endret) Akkurat tre og treenighet er nok ett ordspill av nyere dato. Kirken brukte latin frem til for ikke så lenge siden (Vatikanet bruker det fortsatt) "arbor et trinitas" gjør ikke helt samme jobben Det er riktig. Jeg leste litt fort. Dorullnisser har ingenting med kristendommen å gjøre: NIssen stammer fra en eldgammel finnsk myte om Hold Nickar, en shaman som dro rundt med reisdyret sitt. Og Lucia stammer fra førkristlige tradisjoner. Så Lucia har ingenting med kristendommen å gjøre heller etter din merkelige definisjon. Ikke at jeg vet hvor relgiøst dorullnisser er, men det ble forbudt av relgiøse grunner og det er trist. Endret 25. desember 2013 av Camlon 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Og? Alle relgiøske feiringer kommer fra et sted. De starter ikke opp fra intet. Hva som er viktig er hvem som forsatte tradisjonen og av hvilken grunner. Så fordi kristendommen tok over julefeiringen i norge, så har man plutselig ikke lov å feire feire denne lngere uten å være kristen? Hva om muslimene adopterer julefeiringen, må de kristne slutte da siden det er de som fortsatte tradisjonen? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Og Lucia stammer fra førkristlige tradisjoner. Så Lucia har ingenting med kristendommen å gjøre heller etter dine merkelige definisjon. Orginal, nei. Men slik den feires i nevnte barnehage er det en kristen høytid. Man feirer en religiøs figur, som tilhører kristendommen. De må gjerne ha en feiring på denne tiden, men da kan de holde kristendommen eller andre "aktive" religioner ute av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå