herzeleid Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Jeg har vell ikke inntrykk av at det er muslimer som klager, men andre som klager på vegne av andre. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Dere begge to er rare. Har ikke dere skrevet noe?Hva mener du? Nå er jeg av en helt annen mening enn han jeg besvarte. Grunnen til at jeg svarte sånn, er fordi han er en super-kristen, og jeg er en ateist, og det var også Arnulf Øverland, som da hadde skrevet noe som han jeg siterte nok neppe ville like å lese. =) Snedig at folk må referere til andre som har skrevet noe når de selv ikke vet bedre... Ja, meget snedig å referere til noe andre har skrevet... Hva mener du forresten med "ikke vet bedre"? Hva er det jeg ikke vet? 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Jeg har heller ikke noe mot å feire muslimske feiringer om det er interesse for det, jeg liker bare ikke de som vil fjerne våre tradisjoner. Er ikke problemet at ikke alle "våre" statsborgere ønsker staten å påvirke barnets religiøs oppvekst? Deres og "våre" ordbruk sier mye om hvor vanskelig det er å integrere seg i norsk samfunn. Det ser ut som mange nye statsborgere ville aldri bli "våre" hvis de ikke er kristne Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Hva mener du? Nå er jeg av en helt annen mening enn han jeg besvarte. Grunnen til at jeg svarte sånn, er fordi han er en super-kristen, og jeg er en ateist, og det var også Arnulf Øverland, som da hadde skrevet noe som han jeg siterte nok neppe ville like å lese. =) Ja, meget snedig å referere til noe andre har skrevet... Hva mener du forresten med "ikke vet bedre"? Hva er det jeg ikke vet? Jeg sikter til persondyrking. Øverland er/var ikke et bedre/smartere menneske enn andre. Det eneste han har gjort er å få til å sette ord på ting. Dette blir offtopic, men jeg syns det er latskap å bare vise til hva andre har sagt for altfor mange år siden... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Jeg sikter til persondyrking.Det er ikke det det handler om... Øverland er/var ikke et bedre/smartere menneske enn andre. Det eneste han har gjort er å få til å sette ord på ting.Han var kommunist, jeg er liberalist. Du burde lese det du har kommentert om igjen. Det var noe helt annet jeg siktet til. Dette blir offtopic, men jeg syns det er latskap å bare vise til hva andre har sagt for altfor mange år siden...Han viste til noe Øverland hadde sagt, jeg gjorde det samme, for å vise at Øverland ikke på noen måte ville vært enig med ham. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Er ikke problemet at ikke alle "våre" statsborgere ønsker staten å påvirke barnets religiøs oppvekst? Dette har ingenting med relgion å gjøre. For barn er det liten forskjell mellom dette og andre feiringer. Dette hander om tradisjon. Skal vi kaste våres tradisjoner for å tilpasse innvandre. Deres og "våre" ordbruk sier mye om hvor vanskelig det er å integrere seg i norsk samfunn. Det ser ut som mange nye statsborgere ville aldri bli "våre" hvis de ikke er kristne Kan man bli mer hårsår. Jeg har vært mye i Kina og der blir du alltid betraktet som en utlending. Har jeg et problem med det, absolutt ikke. Det viktigste er om folk er hyggelige mot deg, ikke om de betrakter deg som en av dem. Du har vært for lenge i USA. Nordmenn generelt er ikke kristne og det er ingen forventning at innvandrerene skal være kristne. Men det er en enorm forskjell mellom å ikke være kristen og å kjempe imot norske tradisjoner. Og ordbruket er riktig. Det er våres tradisjoner. Innvandrerene som kommer hit har ikke de samme tradisjonene. 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg har vell ikke inntrykk av at det er muslimer som klager, men andre som klager på vegne av andre. Sant nok. Det som ofte skjer er at en eller annen muslim klager og da er det alltid en gruppe med radikale nordmenn som kjemper for å forby den feiringen. Derimot de fleste muslimer bryr seg ikke om man feirer Lucia. Det er bare en norsk tradisjon. Akkuratt som at nordmenn i midtøsten har ingen problemer med å feire Eid. Eller nordmenn i Kina har ingen problemer med å feire kinesisk nyttår. Endret 24. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Sant nok. Det som ofte skjer er at en eller annen muslim klager og da er det alltid en gruppe med radikale nordmenn som kjemper for å forby den feiringen.Latterlig i grunn... 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Sant nok. Det som ofte skjer er at en eller annen muslim klager og da er det alltid en gruppe med radikale nordmenn som prøver å kjempe for å forby den feiringen. Derimot de fleste muslimer bryr seg ikke om man feirer Lucia. Det er bare en norsk tradisjon. Akkuratt som at nordmenn i midtøsten har ingen problemer med å feire Eid. Ja enten det, eller at noen veldig politisk korrekte nordmenn klager på noe som muslimer flest ikke plages av. Som nevnt er jo ikke dette en utpreget kristen greie, og spør du meg er det mye mer inkluderende å invitere innvandrer til å delta og bli en del av våre tradisjoner og feiringer, enn å avvikle disse så fort man ser noen "fremmede". Tenk så hyggelig det er når du kommer til ett fremmed land og blir invitert inn og får oppleve, delta i og bli en del av deres feiringer og tradisjoner. Og tenk samtidig så stusselig det må føles om du kommer til ett nytt land, der de forter seg å avvikle tradisjonene og feiringene sine, og påstår det er din skyld. 3 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Nordmenn generelt er ikke kristne og det er ingen forventning at innvandrerene skal være kristne. Men det er en enorm forskjell mellom å ikke være kristen og å kjempe imot norske tradisjoner. Og ordbruket er riktig. Det er våres tradisjoner. Innvandrerene som kommer hit har ikke de samme tradisjonene. Så det vi ser i denne saken er i hovedsak ikke-kristne mennesker som kjemper for en katolsk feiring som ikke ble utbredt för på 1970-tallet da svenskene gjorde den popluär. Burde ikke disse istedet hylle barnehagen for å bringe frem igjen den faktiske norske tradisjonen med lysfest og feiring av lussi langnatt? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Det er også en kristne tradisjon og I mange tilfeller må barna gå på skolegudstjeneste. Jeg mener tradisjonen bør beholdes, bare ikke på offentlig skoler. Kan man bli mer hårsår. Jeg har vært mye i Kina og der blir du alltid betraktet som en utlending. Har jeg et problem med det, absolutt ikke. Det viktigste er om folk er hyggelige mot deg, ikke om de betrakter deg som en av dem. Separate but Equal, ser jeg. Det fungerer ikke så bra. Problemet er at en gruppe aldri blir "equal". Du har vært for lenge i USA. Nordmenn generelt er ikke kristne og det er ingen forventning at innvandrerene skal være kristne. Men det er en enorm forskjell mellom å ikke være kristen og å kjempe imot norske tradisjoner.[\quote] Flertallet nordmenn sier at de tror på jesus/gud, men lite mer og har et betydelig antall som sier at de er ateister. Jeg mener ikke at nordmenn ville at innvandrerene skal være kristne,og det her jeg aldri sagt. Likevel når offentlig skolen driver med skolegudtjeneste fordi det er tradisjon eller ikke, promotereres det kristendom på skolen. Selv om det er bare en liten sak, mener jeg religion er en personlig sak som foreldrene har ansvaret for, ikke staten. Og ordbruket er riktig. Det er våres tradisjoner. Innvandrerene som kommer hit har ikke de samme tradisjonene. Som innvandrerbarn er amerikanske tradisjoner våre tradisjoner men ikke Obamas eller Schwarzeneggers barn eller Jindals(guvernør til Louisiana) eller Haley(guvernør til South Carolina)? Kanskje de er også amerikaner ,de også er en av OSS og det er deres tradisjoner? Endret 24. desember 2013 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Hvorfor må vi på liv og død være like? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Det er også en kristne tradisjon og I mange tilfeller må barna gå på skolegudstjeneste. Jeg mener tradisjonen bør beholdes, bare ikke på offentlig skoler. Religiøse tradisjoner har ingenting i det offentlige rom å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Og foreldre burde heller ikke ha ansvaret for å lære barna sine religion. Om jeg hadde fortalt barna mine at vi var kristne og gud var skaperens mester og straffer de som har gjort noe galt og lar de som gjør riktig i hans bok leve evig - De hadde trodd meg. Om vi ikke lærer barna våre å tro på gud vil kristendommen i landet svinne hen, og godt er det. Religion er noe vi burde ha kvittet oss med for lenge siden. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Religiøse tradisjoner har ingenting i det offentlige rom å gjøre. skolegudstjeneste på offentlige skoler hender I Norge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Religiøse tradisjoner har ingenting i det offentlige rom å gjøre. Da får du slutte å feire jul også. Jeg synes alle slags tradisjoner har noe i det offentlig rom å gjøre. Jeg synes muslimene skal få kunne få feire eid. At kineserene skal få feire kinesisk nyttår. At jødene skal få feire hanukkah. Mye bedre at alle kan feire enn at ingen kan feire. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Da får du slutte å feire jul også. Jeg synes alle slags tradisjoner har noe i det offentlig rom å gjøre. Jeg synes muslimene skal få kunne få feire eid. At kineserene skal få feire kinesisk nyttår. At jødene skal få feire hanukkah. Mye bedre at alle kan feire enn at ingen kan feire. Ingenting står i veien å feire hva som helst, bare ikke i det offentlig rom. Skillingen mellom stat og kirke har aldri endret religiøse feiringer i USA Endret 24. desember 2013 av jjkoggan Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Så det vi ser i denne saken er i hovedsak ikke-kristne mennesker som kjemper for en katolsk feiring som ikke ble utbredt för på 1970-tallet da svenskene gjorde den popluär. Burde ikke disse istedet hylle barnehagen for å bringe frem igjen den faktiske norske tradisjonen med lysfest og feiring av lussi langnatt? For meg er det ikke så viktig om man har lysfest eller Lucia. Det jeg skrev var at man ikke skal forby feiringer fordi muslimer har kommet til landet. Vi bør hele invitere dem til å feire med oss. Akkuratt som de ville ha gjort hvis vi var i midtøsten. Hva de på den skolen feirer bør være opp til foreldrenes interesser. Som jeg skrev, den eneste gode grunnen til å slutte å feire en tradisjon er at det er ingen interesse for feiringen. Endret 24. desember 2013 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Ingenting står i veien å feire hva som helst, bare ikke i det offentlig rom Hvorfor skal vi ikke feire i det offentlige rom? Kinesierene feirer kinesisk nyttår i det offentlige rom Araberene feirer eid i det offentlige rom Jødene feirer hanukkah i det offentlige rom Men vi skal ikke få lov til å ha våres tradisjoner i det offentlige rom, på grunn av hva? Endret 24. desember 2013 av Camlon 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Det er også en kristne tradisjon og I mange tilfeller må barna gå på skolegudstjeneste. Jeg mener tradisjonen bør beholdes, bare ikke på offentlig skoler. Separate but Equal, ser jeg. Det fungerer ikke så bra. Problemet er at en gruppe aldri blir "equal". Flertallet nordmenn sier at de tror på jesus/gud, men lite mer og har et betydelig antall som sier at de er ateister. Jeg mener ikke at nordmenn ville at innvandrerene skal være kristne,og det her jeg aldri sagt. Likevel når offentlig skolen driver med skolegudtjeneste fordi det er tradisjon eller ikke, promotereres det kristendom på skolen. Selv om det er bare en liten sak, mener jeg religion er en personlig sak som foreldrene har ansvaret for, ikke staten. Som innvandrerbarn er amerikanske tradisjoner våre tradisjoner men ikke Obamas eller Schwarzeneggers barn eller Jindals(guvernør til Louisiana) eller Haley(guvernør til South Carolina)? Kanskje de er også amerikaner ,de også er en av OSS og det er deres tradisjoner? Du vil altså droppe alle tradisjoner i skolen, slutte å markere jul og påske? Hva med 17. mai og russetiden, mener du vi bør droppe 17. mai-tog og russearrangementer også? Nei, norsk skole har aldri prøvd å være "Internasjonal". Husk f.eks at vi har statskirke i Norge. Synes dette er fine tradisjoner alle sammen, og jeg opplever ikke at innvandrere flest har noe imot dem. Mange ønsker nok å feire sammen med oss, og det er jo i så fall utmerket integrering også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå