тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Nei, religiøse folk ofte mener de har spirituelle opplevelser selv om andre kan mene det er bare tull.Men det er ikke religion... Følelsene til folk, eller opplevelsene til folk er ikke religion. Spirituelle opplevelser er ikke bare tull... Det spirituelle er det vi har inni oss selv... Tar du en lapp med LSD så kan jeg love deg at du vil oppleve mye rart... Dette gjør du også når du sover. Når du fantaserer, osv. Da vil du oppleve noe. Du vil føle noe. Ingen tvil om at religiøse forestillinger vil kunne sette igang føelseslivet, som alle andre forestillinger. Men dette er altså bare allmenmenneskelige følelser... Når noen setter seg ned å leser et eventyr til et barn, så vil dette barnet få en opplevelse, følelser som er i tråd med eventyret... Eller du ser på et naturvitenskaplig interessant program, akkurat det samme. Eller du hører på musikk, og du drømmer deg bort... Religion er ikke følelser, eller opplevelser. Religion, er sitat: "uttrykk for menneskenes holdning til det de anser for å være den egentlige virkelighet og de grunnleggende verdier i tilværelsen. Vanligvis forutsetter også religion at denne virkelighet og disse verdier er knyttet til en dimensjon i tilværelsen som går ut over, eventuelt er radikalt forskjellig fra, hverdagens håndgripelige tilværelse." Kilde SNL Det er også generelle opplevelser som man har. Det får barn når de går på kirken og feirer jul, noe som ikke finnes nøyaktig det samme utenfor kirken Det er denne opplevelsen flere hadde dette tråd når de var ung og ønsker idags barn å oppleve, selv de som er ateisterMen altså.. Det er ikke religion sier jeg... Og vi alle har ulike følelser og opplevelser knyttet til dette. Dette med julen er jo enkelt å forstå: Samhold. At gruppen kommer sammen, gjør noe sammen, osv. dette får frem gode opplevelser. Man kommer sammen med familie og venner, og alle er spente, osv... Er dette religion? Nei... Religion beskriver tankemønsterene til de religiøse. En religiøs person er en som har en magisk tankegang, og som inkluderer fantasifulle ideer (bla. Gudsideen) i sin verdensforståelse. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Nei, religiøse folk ofte mener de har spirituelle opplevelser selv om andre kan mene det er bare tull. Det er også generelle opplevelser som man har. Det får barn når de går på kirken og feirer jul, noe som ikke finnes nøyaktig det samme utenfor kirken Det er denne opplevelsen flere hadde dette tråd når de var ung og ønsker idags barn å oppleve, selv de som er ateister Hvis kristne ønsker at barn skal oppleve deres religion for det gjelde deres barn, ikke andres. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Se der, ja, bedre eksemepler. Vil nok heller si at kristendommen i Norge ble mer tilpasset kulturen i landet som var her, akkurat som julen har blitt. Det er en stor overdrivelse å si at "kristne i Norge mener at norsk jul er for hedensk". Det er helt sikkert folk som mener det, men du henger deg litt for mye opp i det store bildene her, og ser bort i fra den vanlige prakisesen i vanlig norske kirker. Jeg setter det på spissen når jeg leser enkelte holdninger her. Noen vil alltid sette en fremmed, asiatisk religion her i Norge opp imot en annen fremmed asiatisk religion her i Norge. Kun fordi den ene var tidligere ute enn den andre og har brukt mer makt til å gjennomsyre samfunnet. Da blir jeg nødt til å fortelle dem at begge deler er ørkenreligioner laget av folk fra en annen verdensdel som ikke engang visste at Norge eksisterte. Endret 17. desember 2013 av Abigor 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hvis kristne ønsker at barn skal oppleve deres religion for det gjelde deres barn, ikke andres. Helt enig. Offentlige skoler bør ikke indoktrinere barn med religion 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Helt enig. Offentlige skoler bør ikke indoktrinere barn med religion... ettersom alle indoktrineringstimer bør brukes til politikk 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Men det er ikke religion... Følelsene til folk, eller opplevelsene til folk er ikke religion. Spirituelle opplevelser er ikke bare tull... Det spirituelle er det vi har inni oss selv... Tar du en lapp med LSD så kan jeg love deg at du vil oppleve mye rart... Dette gjør du også når du sover. Når du fantaserer, osv. Da vil du oppleve noe. Du vil føle noe. Ingen tvil om at religiøse forestillinger vil kunne sette igang føelseslivet, som alle andre forestillinger. Men dette er altså bare allmenmenneskelige følelser... Når noen setter seg ned å leser et eventyr til et barn, så vil dette barnet få en opplevelse, følelser som er i tråd med eventyret... Eller du ser på et naturvitenskaplig interessant program, akkurat det samme. Eller du hører på musikk, og du drømmer deg bort... Religion er ikke følelser, eller opplevelser. Religion, er sitat: "uttrykk for menneskenes holdning til det de anser for å være den egentlige virkelighet og de grunnleggende verdier i tilværelsen. Vanligvis forutsetter også religion at denne virkelighet og disse verdier er knyttet til en dimensjon i tilværelsen som går ut over, eventuelt er radikalt forskjellig fra, hverdagens håndgripelige tilværelse." Kilde SNL Men altså.. Det er ikke religion sier jeg... Og vi alle har ulike følelser og opplevelser knyttet til dette. Dette med julen er jo enkelt å forstå: Samhold. At gruppen kommer sammen, gjør noe sammen, osv. dette får frem gode opplevelser. Man kommer sammen med familie og venner, og alle er spente, osv... Er dette religion? Nei... Religion beskriver tankemønsterene til de religiøse. En religiøs person er en som har en magisk tankegang, og som inkluderer fantasifulle ideer (bla. Gudsideen) i sin verdensforståelse. Vill ikke debattere semantikken om hva religion er eller ikke, det er lite relevante til temaet. Barn som går på skolegudstjenester erfare noe annet enn de som ikke gjør det og som kan påvirke deres syn om kirken og religion. Jeg mener det krysser grensen mellom foreldrenes ansvar og skolens ansvar Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 ... ettersom alle indoktrineringstimer bør brukes til politikk Nei, skole bare for de som har penger, det ville være best Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Nei, skole bare for de som har penger, det ville være bestJa, eller homeschooling da Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Vill ikke debattere semantikken om hva religion er eller ikke, det er lite relevante til temaet. Barn som går på skolegudstjenester erfare noe annet enn de som ikke gjør det og som kan påvirke deres syn om kirken og religion. Jeg mener det krysser grensen mellom foreldrenes ansvar og skolens ansvarDa er vi enige. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg har nå satt deg på min liste over ignorerte brukere, og du vil ikke få noe mer svar fra meg. Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at den kanskje verste og mest utbredte ondskapen blant folk flest er likegyldigheten, som du nå aktivt promoterer, og til og med blir "opprørt" over at noen sier at man skal også kempe mot den uretten som rammer andre. Det var slike som deg som inspirerte Arnulf Øverland til å skrive sitt dikt "du må ikke sove" Du må ikke sove Jeg våknet en natt av en underlig drøm,[/size] det var som en stemme talte til mig,[/size] fjern som en underjordisk strøm -[/size] og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?[/size] - Du må ikke sove! Du må ikke sove![/size] Du må ikke tro, at du bare har drømt![/size] Igår blev jeg dømt.[/size] I natt har de reist skafottet i gården.[/size] De henter mig klokken fem imorgen![/size] Hele kjelleren her er full,[/size] og alle kaserner har kjeller ved kjeller.[/size] Vi ligger og venter i stenkolde celler,[/size] vi ligger og råtner i mørke hull![/size] Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,[/size] og hvem der kan bli den neste, de henter.[/size] Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?[/size] Kan dere absolutt ingenting gjøre?[/size] Ingen får se oss.[/size] Ingen får vite, hvad der skal skje oss.[/size] Ennu mer:[/size] Ingen kan tro, hvad her daglig skjer![/size] Du mener, det kan ikke være sant, så onde kan ikke mennesker være. Der fins da vel skikkelig folk iblandt? Bror, du har ennu meget å lære! Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.[/size] Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves![/size] Verden har glemt oss! Vi er bedratt![/size] Du må ikke sove mer i natt![/size] Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap[/size] og tenke på hvad der gir vinning og tap![/size] Du må ikke skylde på aker og fe[/size] og at du har mer enn nok med det![/size] Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme:[/size] Du har ikke lov til å gå der og glemme![/size] Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør![/size] De puster på hatets og ondskapens glør![/size] De liker å drepe, de frydes ved jammer,[/size] de ønsker å se vår verden i flammer![/size] De ønsker å drukne oss alle i blod![/size] Tror du det ikke? Du vet det jo![/size] Du kan lese hele diktet her [/size]http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/29/436007.html Arnulf Øverlands dikt er høyt verdsatt i Norge. Men likevel så er det likegyldigheten som folk flest omfavner og setter høyest. Og ikke nok med at de selv er likegyldige når det gjelder den urett som ikke rammer dem selv. Men de skryter av sin likegyldighet, de promoterer den og fremhever den som et eksempel for andre til etterfølgelse. Og de forsvarer også med nebb og klør andres "rett" til å være likegyldig, og ikke bry seg om andre mennesker. Det er nesten som å høre satanisten Aleister Crowley og hans "Do what you wilth" Som i min signatur gitt. Arnulf Øverland har også skrevet noe du ikke vil like så godt, nemmelig dette: Kristendommen den tiende landeplage: http://virksommeord.uib.no/taler?id=387 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Den nye leder i Venstre nedlegger forbud mot pepperkakemenn og Fattigmenn. Hvorvidt om det var dèt han mente, eller noe annet var heller vanskelig å tyde. Da han hadde problemer med å forklare seg. For øvrig som Venstres politikk som er også vanskelig å forstå. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ja, eller homeschooling da You bet! Fattige lavutdannete foreldrer klarer å forberede sine barn for høyere utdannelse ganske fint! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 You bet! Fattige lavutdannete foreldrer klarer å forberede sine barn for høyere utdannelse ganske fint!Faktisk bedre enn det offentlige skoleverket, men det er nok fordi det skoleverket er dårlig. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Den nye leder i Venstre nedlegger forbud mot pepperkakemenn og Fattigmenn. Jeg visste at Trine burde være forsiktig i solariumet. Men at hun skulle miste håret att på til...? Geir 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Faktisk bedre enn det offentlige skoleverket, men det er nok fordi det skoleverket er dårlig. Helt klart! Fattige foreldrene har bedre kunnskap og teknologiske utstyr enn offentlige skolene og sine velutdannede lærer. De kan godt kjøper computere istedenfor mat og selv om de ofte må jobbe mange timer og flere jobber, de finner sikkert tiden til å utdanne sine barn! Det har alltid vist seg at de fattigste ereget ansvarlige! 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Det har alltid vist seg at de fattigste ereget ansvarlige! Du må gjerne komme med noe som viser sammenhengen mellom ansvarlighet og rikdom Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Du må gjerne komme med noe som viser sammenhengen mellom ansvarlighet og rikdom Det har vist seg at de rike har mer barn enn fattige fordi de har penger nok til å kjøpe mat og hus, ikke sannt? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Jeg er helt imot å fjerne lucia-feiringen for å tilfredstille muslimene. Det finnes bare en grunn til å fjerne lucia-feiringen og det er mangel på interesse. Jeg har heller ikke noe mot å feire muslimske feiringer om det er interesse for det, jeg liker bare ikke de som vil fjerne våre tradisjoner. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Leste en plass at det var Jehovas Vitner som protesterte i en av disse barnehagene opprinnelig, uten at jeg skal si at det egentlig utgjør noen forskjell. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Som i min signatur gitt. Arnulf Øverland har også skrevet noe du ikke vil like så godt, nemmelig dette: Kristendommen den tiende landeplage: http://virksommeord.uib.no/taler?id=387 Dere begge to er rare. Har ikke dere skrevet noe? Snedig at folk må referere til andre som har skrevet noe når de selv ikke vet bedre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå