Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Da tok du et standpunkt, og det var sikkert riktig for deg der og da. At du velger å følge saueflokken foran det du mener er såpass viktig, er jo din egen feil.

Med trussel om mobbing?

Tja. At kirker brennes er jo de kristnes egen feil, men jeg er fortsatt uenig i det du sier. Hvis gruppepress ikke er noe problem slik du påstår, da kan vi jo heller snu på det.

La de som ønsker avslutning i kirken få med lapp fra foreldrene. Samtidig så skaper man et bedre og mer sosialt alternativ på skolen eller på en annen nøytral arena.

Så vil du jo fort se at det ikke er noe gruppepress når kun et fåtall av barna går til kirka. Asiatiske religioner har utviklet seg godt med tanke på menneskelig psyke og gruppepress. Og kirken har perfeksjonert dette i over tusen år.

Ville du også vært med på å mobbe en person fordi resten av guttene i klassen din gjorde det? Får du noe sympati pga. gruppepress da?

Det skaper et skille for barna. Hvem skal være med i kirka, hvem skal ikke? Jeg var med å mobbe personer kun på grunn av den minste form for annerledeshet. Jeg har selv blitt mobbet, det skal ikke mer til enn at man går litt rart, snakker litt rart eller ser litt rar ut. Å aktivt ta et valg om å ikke gå i kirka når alle andre skal er jo en gyllen billett for mobbere å bruke.

Hvis du alltid var med i krika som barn og ikke hadde noe imot det så skjønner jeg godt at du ikke forstår hva jeg snakker om. Hvis ikke man har vært annerledes kan man ikke vite hvordan det føles å bli mobbet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med trussel om mobbing?

Tja. At kirker brennes er jo de kristnes egen feil, men jeg er fortsatt uenig i det du sier. Hvis gruppepress ikke er noe problem slik du påstår, da kan vi jo heller snu på det.

La de som ønsker avslutning i kirken få med lapp fra foreldrene. Samtidig så skaper man et bedre og mer sosialt alternativ på skolen eller på en annen nøytral arena.

Så vil du jo fort se at det ikke er noe gruppepress når kun et fåtall av barna går til kirka. Asiatiske religioner har utviklet seg godt med tanke på menneskelig psyke og gruppepress. Og kirken har perfeksjonert dette i over tusen år.

Får la elevene få med lapp om at de kan gå på skoledebatt også. La de også få med lapp for å være med i svømmingen på gymmen, det er jo folk som redd for vann også.

Folk har ikke vondt av å se litt norsk kultur, derfor mener jeg det er greit med skolegudstjeneste. Kirkene våre er en viktig kulturarv, det samme er juletida vår. Vi er åpenbart så uenige om dette temaet, at det fører ingen vei.

Lenke til kommentar

Får la elevene få med lapp om at de kan gå på skoledebatt også. La de også få med lapp for å være med i svømmingen på gymmen, det er jo folk som redd for vann også.

Folk har ikke vondt av å se litt norsk kultur, derfor mener jeg det er greit med skolegudstjeneste. Kirkene våre er en viktig kulturarv, det samme er juletida vår. Vi er åpenbart så uenige om dette temaet, at det fører ingen vei.

Nå blandet du. Alt det du nevner er nøytrale sekulære og grunnleggende aktiviteter for mennesker.

Helt motsatt av å skulle bli sendt til et tempel for å forkynnes til og be til en asiatisk gud.

Folk har ikke vondt av å lære om norsk politikk, derfor synes jeg at AP skal ha enerett på politisk propaganda i norsk offentlig skole. Ingen andre partier må få slippe til.

For oss som tilhører majoriteten og støtter AP så er dette en kjempegod ide. Så kan vi jo se hvem som vinner valgene fremover?

Våre norske høytider er viktig kulturarv, likevel velger mange kristne å boikotte dem fordi de anser det som djevelens verk. Hardingfele er viktig norsk kulturarv, likevel ønsket kristne å forby dem og brant nesten alle på bålet fordi det var ukristent og djevelsk. Juletrær, nisser, julegaver, snømenn og lussekatter er heller ikke noe som kommer fra bibelen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nå blandet du. Alt det du nevner er nøytrale sekulære og grunnleggende aktiviteter for mennesker.

Helt motsatt av å skulle bli sendt til et tempel for å forkynnes til og be til en asiatisk gud.

Folk har ikke vondt av å lære om norsk politikk, derfor synes jeg at AP skal ha enerett på politisk propaganda i norsk offentlig skole. Ingen andre partier må få slippe til.

For oss som tilhører majoriteten og støtter AP så er dette en kjempegod ide. Så kan vi jo se hvem som vinner valgene fremover?

Våre norske høytider er viktig kulturarv, likevel velger mange kristne å boikotte dem fordi de anser det som djevelens verk. Hardinfele er viktig norsk kulturarv, likevel ønsket kristne å forby dem og brant nesten alle på bålet fordi det var ukristent og djevelsk. Juletrær, nisser, julegaver, snømenn og lussekatter er heller ikke noe som kommer fra bibelen.

Vi får håpe denne propagandaen til AP får like stor oppslutning som norske kirker får på søndager, da. Godt under sperregrensa da, gitt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, du får komme med noe bedre. Jeg synes det er interessant dette med hedendom og Norge, så håpet egentlig du skulle komme med noe bedre enn forskjellen på en hest og et esel, men det fikk jeg altså ikke.

World of the pagans med Richard Rudgley (fire episoder):

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-01-sexy-beasts-video_28b519e43.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-02-magic-moments-video_81c78ca60.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-03-band-of-brothers-video_02d058e7f.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-04-sacred-landscape-video_fc23c5068.html

Mange nordmenn går til graver der familimedlemmer og venner ligger. Noen snakker til dem, legger igjen beskjeder, føler tilknytning til personen der. Det er ikke noe kristent med det, da burde jo personen være i himmelen. Slik er det ikke. Det er noe typisk hedensk ved å kontakte de døde ved graven. Hele samfunnet vårt er fyllt opp til randen med hedenske tradisjoner, perspektiver og symboler. Vi har bare vært blendet av en 1000-årig propagandakrig fra verdens største religion.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Grunnlaget: Hvis du hadde "studert" islam ville du, som sagt, hatt noe annet enn høyreekstreme nettsider å vise til (Irin er unntaket, men kun en nyhetsside). Hvis du hadde studert i det hele tatt, ville du visst at "jeg har rett fordi jeg har studert" ikke er noe argument i det hele tatt. Likevel bruker du det stadig vekk. Det og "du vet ikke, men det gjør jeg". Uten videre utdypning. Slående.

Ingen skal være nødt til å måtte stå for noe de ikke har gjort. Det å ta avstand og å bli bedt om å ta avstand er to helt forskjellige ting. Hvis jeg sier at "det er forferdelig det som skjer i Iran", tar jeg avstand på eget initiativ, det er noe vi alle gjør hele tiden. Men hvis jeg går og ber en muslim ta avstand fra det, impliserer jeg ansvar. Det er feil, og den eneste riktige responsen er å ikke gjøre verken det ene eller det andre. Du husker kanskje fra skolen spørsmålet "har du sluttet å slå din kone?" Dette er samme greia.

Så utstudert som du er i islam kan du kanskje fortelle meg hvilket koranvers som sier at "det er ok å drepe", på den måten, uten forbehold og i kontekst. Og ikke noe sitat fra en eller annen islamofob-side, takk.

"Muslimene" får det ikke "stort sett som de vil". Norge er blant verdens mest sekulære land, og sånn kommer det til å forbli. Denne barnehagesaken er jo først og fremst et tegn på dette. Sekularitet betyr flerkultur, for uten en hellig skrift sentralt i maktapparatet er det vanskelig å rettferdiggjøre hvorfor en kultur skal rangere over en annen.

Jeg har nå satt deg på min liste over ignorerte brukere, og du vil ikke få noe mer svar fra meg.

Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at den kanskje verste og mest utbredte ondskapen blant folk flest er likegyldigheten, som du nå aktivt promoterer, og til og med blir "opprørt" over at noen sier at man skal også kempe mot den uretten som rammer andre.

Det var slike som deg som inspirerte Arnulf Øverland til å skrive sitt dikt "du må ikke sove"

Du må ikke sove

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,

det var som en stemme talte til mig,

fjern som en underjordisk strøm -

og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!

Du må ikke tro, at du bare har drømt!

Igår blev jeg dømt.

I natt har de reist skafottet i gården.

De henter mig klokken fem imorgen!

Hele kjelleren her er full,

og alle kaserner har kjeller ved kjeller.

Vi ligger og venter i stenkolde celler,

vi ligger og råtner i mørke hull!

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,

og hvem der kan bli den neste, de henter.

Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?

Kan dere absolutt ingenting gjøre?

Ingen får se oss.

Ingen får vite, hvad der skal skje oss.

Ennu mer:

Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

Du mener, det kan ikke være sant,

så onde kan ikke mennesker være.

Der fins da vel skikkelig folk iblandt?

Bror, du har ennu meget å lære!

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.

Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!

Verden har glemt oss! Vi er bedratt!

Du må ikke sove mer i natt!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap

og tenke på hvad der gir vinning og tap!

Du må ikke skylde på aker og fe

og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

De liker å drepe, de frydes ved jammer,

de ønsker å se vår verden i flammer!

De ønsker å drukne oss alle i blod!

Tror du det ikke? Du vet det jo!

Du kan lese hele diktet her http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/29/436007.html

Arnulf Øverlands dikt er høyt verdsatt i Norge.

Men likevel så er det likegyldigheten som folk flest omfavner og setter høyest.

Og ikke nok med at de selv er likegyldige når det gjelder den urett som ikke rammer dem selv.

Men de skryter av sin likegyldighet, de promoterer den og fremhever den som et eksempel for andre til etterfølgelse.

Og de forsvarer også med nebb og klør andres "rett" til å være likegyldig, og ikke bry seg om andre mennesker.

Det er nesten som å høre satanisten Aleister Crowley og hans "Do what you wilth"

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bommer grovt. Dette har intet med "de liberale" å gjøre....

Det er ingen liberale som snakker for å fjerne noe som helst, da liberale faktisk er liberale, og ikke autoritære. En autoritær person ville ha fjernet noe sånt, men en liberaler ville ikke det.

fra wikipediasiden til liberal: "I USA, derimot, er tydinga av ordet liberal ei heilt anna. Her er det nærmast eit skjellsord brukt om folk ein meiner er for venstreorienterte."

var sånn ment, men var nytt for meg at det bare gjaldt i USA

Lenke til kommentar

Jeg har nå satt deg på min liste over ignorerte brukere, og du vil ikke få noe mer svar fra meg.

Jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at den kanskje verste og mest utbredte ondskapen blant folk flest er likegyldigheten, som du nå aktivt promoterer, og til og med blir "opprørt" over at noen sier at man skal også kempe mot den uretten som rammer andre.

Det var slike som deg som inspirerte Arnulf Øverland til å skrive sitt dikt "du må ikke sove"

Du må ikke sove

[Arnulf Øverland spinner i grava]

Du kan lese hele diktet her http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/29/436007.html

Arnulf Øverlands dikt er høyt verdsatt i Norge.

Men likevel så er det likegyldigheten som folk flest omfavner og setter høyest.

Og ikke nok med at de selv er likegyldige når det gjelder den urett som ikke rammer dem selv.

Men de skryter av sin likegyldighet, de promoterer den og fremhever den som et eksempel for andre til etterfølgelse.

Og de forsvarer også med nebb og klør andres "rett" til å være likegyldig, og ikke bry seg om andre mennesker.

Det er nesten som å høre satanisten Aleister Crowley og hans "Do what you wilth"

Å nei, ikke ignorertlista!

Det er som det nylig ble sagt i en annen tråd du også prøvde å ta over med visdommen din - med en gang noen stiller krav til noe i nærheten av etterrettelig dialog av deg går du fullstendig i vranglås. Jada, jeg promoterer likegyldighet, det er det jeg gjør - til at muslimer ikke gruppediskrimineres på bakgrunn av hva noen ekstremister foretar seg. For en satan jeg er. Men er det ikke her snakk om en urett som ikke rammer meg selv, når noen skal måtte ta ansvar for noe de ikke har gjort, og bli plassert i bås med onde mennesker de har lite til felles med? Jeg er virkelig forvirret. Kanskje du kunne øst av ditt overflødighetshorn av visdom og vist meg hva jeg ikke ser? Men nå er det for sent, nå har jeg gått over streken. Jeg skjønner det. Det er ikke lett å stå ansikt til ansikt med den urett som rammer en selv, særlig når man kjemper det godes sak, og selv helgener har en grense. Retten til uhemmet tåkeprat er blant de viktigste vi har.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget er vel at barn bør lære om alle religioner og livssyn - også humanisme/ateisme.

Alle religioner:

Abrahamic religions

A group of monotheistic traditions sometimes grouped with one another for comparative purposes, because all refer to a patriarch named Abraham.

Babism

Main article: Bábism

Azali

Bahá'í Faith

Main article: Bahá'í Faith

Christianity

Main article: Christianity

See also: List of Christian denominations

Western Christianity

Main article: Roman Catholic Church

Main article: Protestantism

Waldensians

Moravians

Lutherans

Calvinism

Anabaptists

Anglicanism

Nonconformism

Quakers

Baptists

Methodism

Pentecostals

Eastern Christianity

Eastern Orthodox Church (Includes the Greek Orthodox, Serbian Orthodox, Russian Orthodox, Romanian Orthodox, Bulgarian Orthodox, and several other autocephalous churches and Patriarchates)

Russian Orthodox Old Believers

Eastern Orthodox Old Calendarists

Oriental Orthodox (Includes the Armenian Orthodox, Coptic Orthodox, Ethiopian Orthodox, and Syriac Orthodox, as well as a portion of the St. Thomas Christians)

Assyrian Church of the East

Ancient Church of the East

Eastern Catholics (In full communion with Rome, but retaining a diverse array of Eastern liturgical rites; including the Maronites and Chaldean Catholics)

Other Groups Related to Christianity

Some of these groups consider themselves to be Christian, or to be derived from Christianity, but they are considered heterodox or heretical by mainstream Christianity. Some of them are no longer extant.

Jehovah's Witnesses

Christian Science

Christian Universalism

Seventh Day Adventists

Latter Day Saint movement

Nontrinitarianism

Swedenborgianism

Unification Church

Unitarianism (see also Unitarian Universalists

Rastafarianism

Arianism

Ebionites (no longer extant)

Marcionism (no longer extant)

Gnosticism[edit]

Many Gnostic groups were closely related to early Christianity, for example, Valentinism. Irenaeus of Lyons wrote polemics against them from the standpoint of the then-unified Catholic Church.[7]

Main article: Gnosticism

See also: List of Gnostic sects

Cerdonians (no longer extant)

Colorbasians (no longer extant)

Simonians (no longer extant)

Bogomoils (no longer extant)

Cathars (no longer extant)

The Yazidis are a syncretic Kurdish religion with a Gnostic influence:

Main article: Yazidism

Persian Gnosticism

Mandaeanism

Manichaeism (no longer extant)

Bagnolians (no longer extant)

Syrian-Egyptic Gnosticism

None of these religions are still extant.

Main article: Syrian-Egyptic Gnosticism

Sethians

Basilidians

Valentinians

Bardesanite

Neo-Gnostic Groups

Ecclesia Gnostica

Islam[edit]

Main article: Islam

See also: Islamic schools and branches

Kalam Schools

Main article: Kalam

Ash'ari

Kalam

Maturidi

Murji'ah

Mu'tazili

Kharijite

Main article: Kharijite

Ibadi (Only surviving sect)

Azraqi

Haruriyya

Sufri

Shia Islam

Main article: Shia Islam

Ismailism

Mustaali / Bohra

Nizari

Jafari

Twelvers

Akhbari

Shaykhi

Usuli

Alawites

Alevi / Bektashi

Zaidiyyah

Sufism

Main article: Sufism

Bektashi

Chishti

Mevlevi

Mujaddediyah

Naqshbandi

Jahriyya

Khufiyya

Nimatullahi

Tariqah

Quadiriyyah

Sufi Order International

Sufism Reoriented

Suhrawardiyya

Tijani

Universal Sufism

Dances of Universal Peace

Sunni Islam

Main article: Sunni Islam

Hanafi

Barelvi

Deobandi

Gedimu

Yihewani

Xidaotang

Hanbali

Maliki

Shafi'i

Ahl-e Hadith or Salafi

Quraniyoon

Main article: Quranism

Ahle Quran

Tolu-e-Islam

United Submitters International

Black Muslims

Nation of Islam

Moorish Science Temple of America

Moorish Orthodox Church of America

5 percenters

Ahmadiyya

Ahmadiyya Muslim Community

Lahore Ahmadiyya Movement

Other Islamic Groups

Ahl-e Haqq or Yarsan

Al-Fatiha Foundation

Canadian Muslim Union

European Islam

Ittifaq al-Muslimin

Jamaat al-Muslimeen

Jadid

Liberal Muslims

Muslim Canadian Congress

Mahdavia

Gohar Shahi

Messiah Foundation International

International Spiritual Movement Anjuman Serfaroshan-e-Islam

Progressive British Muslims

Progressive Muslim Union

Wahabi

Zikri

Religions Related to Islam[edit]

These religions are either descended from Sufi Islam, or consider themselves Islamic, but are regarded as heretical or heterodox by other Muslims.

Sufi and Shia Sects[edit]

Alevi

Bektashi

Druze[edit]

Main article: Druze

Judaism and Related Religions[edit]

Main article: Judaism

See also: Jewish Denominations

Rabbinic Judaism

Main article: Rabbinic Judaism

Orthodox Judaism

Haredi Judaism

Hasidic Judaism

Modern Orthodox Judaism

Conservative Judaism

Masorti

Conservadox Judaism

Union for Traditional Judaism

Reform Judaism

Progressive Judaism

Liberal Judaism

Karaite Judaism

Main article: Karaite Judaism

Samaritanism

Samaritans use a slightly different version of the Pentateuch as their Torah, worshiping at Mount Gerizim instead oF Jeruasalem, and are possibly the descendants of the lost Northern Kingdom. They are definitely of ancient Israelite origin, but their status as Jews is disputed.[8]

Main article: Samaritanism

Falasha or Beta Israel

Modern Non-Rabbinic Judaism

Alternative Judaism

Humanistic Judaism (not always identified as a religion)

Jewish Renewal

Reconstructionist Judaism

Historical groups

Essenes

Pharisees (ancestor of Rabbinic Judaism)

Sadducees (possible ancestor of Karaite Judaism)

Zealots

Sicarii

Sects that believed Jesus was a prophet

Ebionites

Elkasites

Nazarenes

Sabbateans

Frankists

Black Hebrew Israelites

Main article: Black Hebrew Israelites

Rastafari movement

Main article: Rastafari movement

Mandaeans and Sabians

Main articles: Mandaeism and Sabians

Mandaeism

Sabians

Mandaean Nasaraean Sabeans

Sabians of Harran

Shabakism

Main article: Shabak people

Det gjør de heldigvis i dag og bra er det!

De gjør jo ikke det...

Samtidig læres religion best igjennom religiøse opplevelser, men dette er selvsagt ateister livredde for, da de mener det er humbug og kvakksalveri.

Livredde? Hvorfor læres religion gjenom religiøse opplevelser?

Hva er en religiøs opplevelse?

Hva slags religiøse opplevelser vil du innføre i skolen?

Jeg er ateist, og jeg var med på en maya-sermoni i Mexico... Jeg var ikke livredd.

Nå dreiv de jo med menneske ofringer og sånt, før i tiden, så jeg burde kanskje være litt livredd. Men det er vel ikke menneskeofringer du snakker om at man skal ha på skolen? For da er det jo en grunn til at ateister blir livredde for det...

Det blir litt som å si at barn skal lære om skiløping ved å lese om det og se det på tv, men ikke pokker om de får lov å prøve det selv - de kunne jo komme til å like svineriet.

Hva slags religioner er det du vil få barn til å oppleve?

Og det er ikke slik at religioner er opplevelser... Det er slik at religioner er ulike verdensbilder og forståelser av verden. Det har intet med opplevelser å gjøre.

Så når man skal lære om religion, så må dette bli tavleundervisning, eller undervisning hvor man viser barn filmer etc. av religiøs praksis, dokumentarer som de kan se for å lære hva de tror osv.

Poenget med skolen er ikke forkynnelse, men at barn skal få en dypere forståelse av den verdenen de lever i. Så om man skal ha religionsundervisning, så er det best at de får se dokumentarer, som beskriver troene til folk, og da slik at de ser det fra et utenfraperspektiv... Samtidig burde man jo også lære dem opp i naturvitenskapen, og om evolusjon etc. forklare hvordan livet er blitt til gradvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

fra wikipediasiden til liberal: "I USA, derimot, er tydinga av ordet liberal ei heilt anna. Her er det nærmast eit skjellsord brukt om folk ein meiner er for venstreorienterte."

var sånn ment, men var nytt for meg at det bare gjaldt i USA

Jupp. Jeg mener at amerikanerene bruker begrepet helt feil. Liber betyr jo fri, liberal betyr en som ønsker frihet. Og venstresiden står ikke for frihet, men for overformynderi og statlig initiering av tvang. Det er en elite som skal styre samfunnet ovenfra og ned. Det har lite med liberal å gjøre. De burde heller bruke begrepet: "Leftist", eller "authorian", "fascist", "totalitarian" etc. om venstrevridde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Livredde? Hvorfor læres religion gjenom religiøse opplevelser?

Hva er en religiøs opplevelse?

Hva slags religiøse opplevelser vil du innføre i skolen?

Jeg er ateist, og jeg var med på en maya-sermoni i Mexico... Jeg var ikke livredd.

Nå dreiv de jo med menneske ofringer og sånt, før i tiden, så jeg burde kanskje være litt livredd. Men det er vel ikke menneskeofringer du snakker om at man skal ha på skolen? For da er det jo en grunn til at ateister blir livredde for det...

Hva slags religioner er det du vil få barn til å oppleve?

Og det er ikke slik at religioner er opplevelser... Det er slik at religioner er ulike verdensbilder og forståelser av verden. Det har intet med opplevelser å gjøre.

Så når man skal lære om religion, så må dette bli tavleundervisning, eller undervisning hvor man viser barn filmer etc. av religiøs praksis, dokumentarer som de kan se for å lære hva de tror osv.

Poenget med skolen er ikke forkynnelse, men at barn skal få en dypere forståelse av den verdenen de lever i. Så om man skal ha religionsundervisning, så er det best at de får se dokumentarer, som beskriver troene til folk, og da slik at de ser det fra et utenfraperspektiv... Samtidig burde man jo også lære dem opp i naturvitenskapen, og om evolusjon etc. forklare hvordan livet er blitt til gradvis.

Religion er en opplevelse for de fleste troende, ikke bare en filosofisk tankegang , du viser lite forståelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

World of the pagans med Richard Rudgley (fire episoder):

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-01-sexy-beasts-video_28b519e43.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-02-magic-moments-video_81c78ca60.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-03-band-of-brothers-video_02d058e7f.html

http://watchdocumentary.org/watch/pagans-episode-04-sacred-landscape-video_fc23c5068.html

Mange nordmenn går til graver der familimedlemmer og venner ligger. Noen snakker til dem, legger igjen beskjeder, føler tilknytning til personen der. Det er ikke noe kristent med det, da burde jo personen være i himmelen. Slik er det ikke. Det er noe typisk hedensk ved å kontakte de døde ved graven. Hele samfunnet vårt er fyllt opp til randen med hedenske tradisjoner, perspektiver og symboler. Vi har bare vært blendet av en 1000-årig propagandakrig fra verdens største religion.

Se der, ja, bedre eksemepler.

Vil nok heller si at kristendommen i Norge ble mer tilpasset kulturen i landet som var her, akkurat som julen har blitt. Det er en stor overdrivelse å si at "kristne i Norge mener at norsk jul er for hedensk". Det er helt sikkert folk som mener det, men du henger deg litt for mye opp i det store bildene her, og ser bort i fra den vanlige prakisesen i vanlig norske kirker.

Lenke til kommentar

Religion er en opplevelse for de fleste troende, ikke bare en filosofisk tankegang , du viser lite forståelse.

Religion er virkelighetsforståelsen til den troende. Det er heller ikke noen filosofisk tankegang. Det er hva personer tror er sant og ikke sant, basert på hva de er blitt fortalt av andre religiøse. Opplevelse kommer som et resultat av å leve. Ikketroende har også opplevelser... Religion er ikke opplevelser...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religion er virkelighetsforståelsen til den troende. Det er heller ikke noen filosofisk tankegang. Det er hva personer tror er sant og ikke sant, basert på hva de er blitt fortalt av andre religiøse. Opplevelse kommer som et resultat av å leve. Ikketroende har også opplevelser... Religion er ikke opplevelser...

Nei, religiøse folk ofte mener de har spirituelle opplevelser selv om andre kan mene det er bare tull. Det er også generelle opplevelser som man har. Det får barn når de går på kirken og feirer jul, noe som ikke finnes nøyaktig det samme utenfor kirken Det er denne opplevelsen flere hadde dette tråd når de var ung og ønsker idags barn å oppleve, selv de som er ateister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...