Gå til innhold

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

Anbefalte innlegg

Lucia-nekt i det nye, flerkulturelle Norge ~ Barnehage i Sandefjord nekter å feire Lucia.

I Solvang barnehage i Sandefjord mener man altså at Lucia-feiring i barnehagetiden ekskluderer noen barn. Nå skal de bare lære om Lucia, men feire med en lysfest, forteller barnehagestyrer Solfrid Karlsen

I vårt naboland Sverige har dette pågått i mange år allerede. I mange Oslo-skoler der majoriteten av elevene har ikke-vestlig bakgrunn er jule- og kirkeavslutning allerede en saga blott.

Barna våre er heldige hvis de får lage noen dorullnisser i et hjørne for seg selv.

Dette er tradisjoner vi tok som en selvfølge bare for få år siden, i det nye Norge må vi kjempe for våre rettigheter og dette i vårt eget land og når vi vet at SSB spår innvandrerbefolkningen til å telle én til to millioner mennesker i 2050-60 er dette et klart tegn på hva som vil komme.

Undertegnede har allerede tatt kontakt med Solfrid Karlsen, styrerassistent I Solvang barnehage i Sandefjord og fortalt akkurat hva jeg synes om denne besluttingen. Håper flere gjør det samme.

2748150236.jpg

Slike bilder er snart en sagablott i det nye Norge.

Luciadagen eller Lussimesse (13. desember) er en liturgisk minnedag i den katolske kirkes og i den ortodokse kirkes liturgiske kalendere for den siciliansk martyren den hellige Lucia. Dagen er innen den katolske kirke mest markert på Sicilia og i Italia, men den er blitt utbredt også utenfor den katolske kirke.

(http://is.gd/Fk7wH0)

Les også.

Lysfest skyver Lucia vekk

Stusser over Lucia-nekt

Barnehage fjerner Lucia-feiring pga muslimer

*red

Endret av Hrodebert
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er like kritisk, uansett hvilken feiring det gjeldes. Barn skal ikke få religion trykt nedover seg, uansett hvilken religion det kommer fra. Hvilken religion barn har, er en privatsak og har ingenting å gjøre i det offentlige rom å gjøre. De skal uansett feire dagen med en lysfest, så de får fremdeles feire. De markerer fremdeles luciadagen - men på en annerledes måte. Ergo, det er likt som med de andre høytidene fra andre religioner.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal feire en skikk som har med den katolske kirken å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Virker litt "godfjottete" på meg, og synes vell egentlig hun fra HEF sier det godt.

Man kan jo spørre seg om det virkelig er noen med andre livssyn som har reagert negativt på luciafeiringen. Jeg kan aldri huske å ha feiret dette som noe utpreget kristent oppigjennom barnehagen og skolen. Intensjonene er sikkert veldig gode, men for meg kommer det rett og slett over som tåpelig og litt komisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I statlige barnehager skal det selvsagt ikke feires kristne høytider! Staten og kirken har skilt lag, og det ser jeg på som svært positivt. Lucia hører den katolske kirken til, og den har vi ikke hatt i norge siden 1537, hvis jeg har forstått reformasjonen riktig. Så hvordan denne helligdagen holdt ut så lenge som den gjorde aner jeg virkelig ikke.

Jeg husker da jeg var ung, hvor vi måtte synge kristne sanger i barnehagen. Dette protesterte mine foreldre på, uten at det ble tatt hensyn til. Jeg håper og trur det har bedret seg.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ergo, det er likt som med de andre høytidene fra andre religioner.

Hvis du for alvor tror de ikke-vestlige innvandrer-foreldrene vil akseptere en nedtonet, ikke-religiøs feiring av deres høytider så er jeg redd du tar feil. Forskjellen er at da er det ingen barnehagetante som tør å stå i mot.

Dette ville jo vært et brudd på religionsfrihet. Ser du paradokset?

Avhengig av hvordan trosretning en har er Lucia-feiringen en religiøs feiring og går derfor for noen under samme kategori som jule- og kirkeavslutning.

Ditt ateistiske livssyn skal du få ha for deg selv. Men jeg kunne ønske dere stod like mye på barrikadene hva gjelder andre trosretninger. Det gjør dere ikke, for det er dere for feige til.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg hatet Lucia og alle lignende fjasetradisjoner da jeg var liten. Er det virkelig noen som ser tilbake på det treige toget og den sure barnesangen med glede? Jeg tror de aller fleste synes en lysfest høres fetere ut enn Lucia-feiring, og det er ikke av politisk korrekthet, men fordi Lucia suger.

Forøvrig kan det være kjekt å lese hva SSB virkelig sier om innvandring, i stedet for å ta en mildt sagt raus helgardering tatt ut av kontekst, for god fisk.

http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

(...) Men jeg kunne ønske dere stod like mye på barrikadene hva gjelder andre trosretninger. Det gjør dere ikke, for det er dere for feige til.

Nei, det er jeg ikke for feig til. Men hvorfor skal jeg nevne andre høytider, når det er Lucia vi snakker om? Lukter jeg en agenda fra din side?

Jeg vil ikke ha ramadan, yom kippur, diwali, jul eller noe andre religiøse feirlinger i offentlige barnehager/skoler.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe imot at disse religiøse tradisjonene forsvinner isolert sett, men motivasjonen bak dette setter jeg spørsmålstegn ved. Det er altså fordi vi har blitt multikulturelle at dette er et problem! Hvis det er slik at enkelte ikke vil delta på et arrangement av religiøse årsaker skal de få lov til det, men de som VIL delta må nesten få lov til å gå i toget. Man skal være bra furtete om det er et problem at andre feirer en dag man selv ikke bryr seg nevneverdig om!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe imot at disse religiøse tradisjonene forsvinner isolert sett, men motivasjonen bak dette setter jeg spørsmålstegn ved. Det er altså fordi vi har blitt multikulturelle at dette er et problem! Hvis det er slik at enkelte ikke vil delta på et arrangement av religiøse årsaker skal de få lov til det, men de som VIL delta må nesten få lov til å gå i toget. Man skal være bra furtete om det er et problem at andre feirer en dag man selv ikke bryr seg nevneverdig om!

Penget er at det er foreldrene som skal få bestemme hva slags religion barna deres blir eksponert for, ikke staten. Hvis de vil at barna deres skal eksponeres for religion så får de velge en privat barnehage.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Dette er kunnskapsløst. Religion og religionsfrihet er en rettighet i Norge.

Å ikke få feire jule- og kirkeavslutning er et brudd på religionsfriheten og menneskerettighetserklæringen. De foreldrene som ønsker dette for sine barn opplever at de ikke blir hørt og at barna ikke få ta del i feiringen.

For noe tull. At barnehagen ikke markerer Lucia er ikke en krenkelse av religionsfriheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du for alvor tror de ikke-vestlige innvandrer-foreldrene vil akseptere en nedtonet, ikke-religiøs feiring av deres høytider så er jeg redd du tar feil. Forskjellen er at da er det ingen barnehagetante som tør å stå i mot.

Dette er kun en vag påstand, som egentlig ikke trenger noen kommentar.

Dette ville jo vært et brudd på religionsfrihet. Ser du paradokset?

Jeg ser ikke paradokset i at Lucia-feiringen blir redusert til å bli markert på lik linje med de andre religiøse feiringene. Slik du snakker og herjer på her, så skulle man tro at all den kristne baserte feiringen fikk nulltoleranse, mens de andre feiringene ble overdrevet praktisert.

Avhengig av hvordan trosretning en har er Lucia-feiringen en religiøs feiring og går derfor for noen under samme kategori som jule- og kirkeavslutning.

Lucia-feiringen har ingenting med jul å gjøre. At enkelte er feilinformerte, og tolker dette til ha en sammenheng med jul å gjøre - får de ta på deres egen kappe.

Ditt ateistiske livssyn skal du få ha for deg selv. Men jeg kunne ønske dere stod like mye på barrikadene hva gjelder andre trosretninger. Det gjør dere ikke, for det er dere for feige til.

Vi står like mye på barrikadene hva gjelder andre trosretninger. Poenget er at barn skal ikke få religion tredd nedover hodet slik de ihvertfall gjorde i mine yngre dager med synging av blant annet kristne sanger og juleavslutning i kirken (de som hadde foreldre som ikke ville at barna skulle i kirken, ble satt til å vaske på skolen...).

Det er forskjell på praktisering og informering, noe du virker å ha misforstått.

Lenke til kommentar

Hvordan får man religion "tredd ned over hodet" av å feire santa lucia? Jeg kan ikke huske at det var noe som helst religiøst rundt feiringen da jeg gikk i barnehage og skolen.

Helt enig. Luciadagen er en norsk tradisjon som er verdt å holde i hevd. Jeg syntes alltid den var veldig kjekk da jeg var liten. Luciatog er flott å se på og være med på. Deretter spiser man lussekatter. Problemet med mange ateister er at de vil ta vekk alt som kan forbindes med religion, selv om det er gøy. Samtidig har de ikke noen kule tradisjoner selv. Om ateister skulle bestemme alt, tror jeg vi fikk en helvetes grå og kjedelig verden.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg hovedsaklig på syngingen og juleavslutningen i kirken. Og som et barn, så merker man kanskje ikke noe særlig religiøst ut av luciadagen. For de fleste så innebærer det nok bare å kle seg opp i hvitt, tenne et lys, synge en sang og spise seg feit på lussekatter. Hvordan det blir oppfattet av barna selv har lite med hovedpoenget å gjøre; Det er en religiøs feiring som har et kristent symbol. Det blir ikke greit å misjonere selv om barna ikke forstår det.

Aiven, man trenger ikke en Gud for å ha det koselig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg hovedsaklig på syngingen og juleavslutningen i kirken. Og som et barn, så merker man kanskje ikke noe særlig religiøst ut av luciadagen. For de fleste så innebærer det nok bare å kle seg opp i hvitt, tenne et lys, synge en sang og spise seg feit på lussekatter. Hvordan det blir oppfattet av barna selv har lite med hovedpoenget å gjøre; Det er en religiøs feiring som har et kristent symbol. Det blir ikke greit å misjonere selv om barna ikke forstår det.

Så problemet er at voksne gjør en kjempegreie ut av at feiringen har religiøse røtter, selv om dette ikke har noe å si for barna.

For meg blir dette litt som å skrive om historien. Vi kan for all del ikke la feiringen ha det tradisjonelle navnet men gi den ett nytt navn, bare sånn i tilfelle noen skulle komme på at den har ett kristent opphav.

Lenke til kommentar

Jeg mener at barn skal få undervisning i religion, så de blir i stand til å selv ta valget hvilken leir de vil kampere i. Å delta i ritualer bør være obligatorisk i en slik undervisning. Ateister vil kanskje være uenige, nettop fordi de ønsker at en slik undervisning skal foregå kun på ateismens egen arenaer som tavleundervisning og lignende, da de nok kjenner på seg at det er slik de best kan vinne «kampen mot religionens skittenhet». Ateisters oppfatning av religiøse som dumme vantro kan sies å ha noe religiøst over seg og er i alle fall fordummende.

Nei, men ateistene er i mindretall blant kunstnere, musikere og andre kreative mennesker (alle kunstnere og musikere er ikke kreative, men det er en annen sak). Dette tyder på at dersom de «vant» sin kamp, noe som selvsagt aldri vil skje, så ville verden bli desto gråere og mer kjedelig.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Så problemet er at voksne gjør en kjempegreie ut av at feiringen har religiøse røtter, selv om dette ikke har noe å si for barna.

For meg blir dette litt som å skrive om historien. Vi kan for all del ikke la feiringen ha det tradisjonelle navnet men gi den ett nytt navn, bare sånn i tilfelle noen skulle komme på at den har ett kristent opphav.

Jeg foreslår ikke å gi det et nytt navn, jeg synes feiringen i seg selv bør bort fra det offentlige fordi hovedpoenget med feiringen er religiøs.

Det er som sagt også forskjell på å informere og å praktisere.

Nei, jeg skrev jule- og kirkeavslutning.

Det er fremdeles ikke et brudd på religionsfriheten å ikke ha jule- og kirkeavslutning.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...