Krimt3k Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Er det noen gode svømmere her inne? Skal ha livredningstest i vann i februar, men sliter med dykket. Det å svømme 50m går fint, avkledning går fint. Har relativt grei kondis, men får en slags sperre når jeg skal dykke etter jeg har svømt. Kjennes jo ut som man skal kveles under vann. Det er snakk om å dykke 4m ned/hente en dukke. All tips mottas med takk. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 I de fleste tilfeller vil jeg si at det er tilvenning... Lek deg litt med å være under vann og holde pusten. Forsøk å gå 1m, 2m, 3m osv. Ligg på dybden og se deg rundt Men er dette den gamle testen med at du skal hoppe utti med klær, svømme, kle av og dykke etter dukke på gitt tid? I så fall, forsøk å gjøre hele øvelsen og bruk tid før du dykker ned. Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 I de fleste tilfeller vil jeg si at det er tilvenning... Lek deg litt med å være under vann og holde pusten. Forsøk å gå 1m, 2m, 3m osv. Ligg på dybden og se deg rundt Men er dette den gamle testen med at du skal hoppe utti med klær, svømme, kle av og dykke etter dukke på gitt tid? I så fall, forsøk å gjøre hele øvelsen og bruk tid før du dykker ned. Har forsøkt dette i flere måneder som du sier. Problemet er ikke å komme ned, men problemet er den kvelningsfornemmelsen som oppstår på tur ned. Vet jo at det ikke medfører døden, så jeg vil tro at jeg går ned uansett ved hjelp av litt adrenalin? ja det er korrekt. Har øvd på kun delelementer av testen, tenker jeg skal kjøre igjennom den et par ganger i januar. Deretter er det vel bare å gi alt Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Kvelningsfornemnelse? Kan du utdype litt. Det er hvertfall viktig at du IKKE prøver å dykke på adrenalin... Det høres ikke trygt ut Gjør som alle andre utøver gjør, øv på grenen, og lær deg å disponere tiden Hvis du er middelsgod på alt har du god tid til å hvile før du dykker ned. Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Tjaa! Altså.. når du dykker ned etter å ha svømt 50m med klær, så er det jo ikke akkurat veldig behagelig. Kjennes jo ut som du skal kveles, ettersom du er en del sliten etter å ha fått av deg klærne. Vet jo at å dykke 4m/hente en dukke tar 10 sekunder.. Man kveles ikke på så kort tid, men allikevel har jeg en sperre i hodet for å gå ned. Vanskelig å forklare(?).Sant det! Får bare forsøke et par ganger nå i januar før den endelige testen Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Kom tilbake med status når du har holdt på litt da Og lykke til! Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Er det noen gode svømmere her inne? Skal ha livredningstest i vann i februar, men sliter med dykket. Det å svømme 50m går fint, avkledning går fint. Har relativt grei kondis, men får en slags sperre når jeg skal dykke etter jeg har svømt. Kjennes jo ut som man skal kveles under vann. Det er snakk om å dykke 4m ned/hente en dukke. All tips mottas med takk. Vi har en del instinkt som ødelegger for oss når vi beveger oss i vann. Ett av dem er at vi misliker å ikke kunne puste når vi vil. Spesielt når du har litt lite luft i lungene så sier nok kroppen noe sånt som "Å helvete da, erru splitter pinne sprø?" Du kan prøve å bare slappe av. Ikke dykke, eller bevege deg noe under vann. Bare legg deg i vannet, og slapp av. Ha fokus på noe annet enn at du ligger i vann. Du kan også prøve å stå i vannet, og slippe ut pusten. Da vil du (nesten garantert) synke, uten at det er du som gjør en innsats. Du kan da ha fullt fokus på å slappe av. Det er et spørsmål om tilvenning. Lenke til kommentar
minigrill Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Skulle ta livbergingsprøven selv for en stund siden. Jeg øvde og øvde med svømmebriller, men hadde ikke sjangs, før den endelige testen. Da sa jeg til meg selv at "du må bare gjøre det" når jeg svømte utover. Nailed it! Det sitter bare i hodet. Edit: skrivefeil Endret 3. februar 2014 av minigrill Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 14. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2014 Da vil jeg meddele at testen er bestått.Tusen takk for all hjelp! =)) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå