Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av privattelefon til arbeidsrelaterte ting, hva har jeg krav på?

k_flaathe

Anbefalte innlegg

Hei, ikke helt sikker på om dette er riktig forum.

Jeg har en jobb der jeg er ute og kjører bil vekke fra kontoret 70% av dagen. I jobben min er det veldig nyttig for alle i firmaet at jeg bruker telefonen min (iphone 5) til mail, kalender, notater, surfing og nummersjekk online.

Har jeg krav på at sjefen dekker kostnaden for telefonen jeg bruker, eller kan jeg da bare nekte å bruke disse verktøyene og da gjøre min jobb mer komplisert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikkje krav om at du skal ha betalt for dette (eller kor mykje du skal ha betalt).

Slike detaljer må eventuellt avgjerast gjennom avtale. Enten direkte mellom deg og arbeidsgiver, eller indirekte gjennom f.eks ei tariffavtale.

Det er også mulig at du gjennom å ta jobben har tatt på deg forpliktelsen med at du må stille med eigen mobiltelefon eller liknande utstyr.

Det er f.eks ikkje uvanlig at stillinger blir lyst ut med krav om at søkaren må disponere eigen bil.

Det burde uansett ikkje være så vanskelig å få til ein avtale om dette, det er tross alt ikkje snakk om dei heilt store summane.

Etter som eg forstår så er det to alternativer som er vanlige.

Enten får du eit flatt tillegg på lønna (vanligvis med fleire alternative summer alt etter kor mykje du bruker telefonen din i arbeidssamanheng), eller så stiller arbeidsgiver med mobiltelefon gjennom jobben som du må legge igjen på kontoret etter arbeidstid.

Du står sjølvsagt også heilt fritt til å avtale andre løysninger.

Dersom du tar opp dette med arbeidsgiveren din så burde det ikkje være så vanskelig å få til ei god avtale. Det koster arbeidsgiver meir dersom du kjøyrer tilbake til kontoret kvar gong du skal ringe eller sjekke epost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...