Gå til innhold

Bruk av privattelefon til arbeidsrelaterte ting, hva har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Hei, ikke helt sikker på om dette er riktig forum.

Jeg har en jobb der jeg er ute og kjører bil vekke fra kontoret 70% av dagen. I jobben min er det veldig nyttig for alle i firmaet at jeg bruker telefonen min (iphone 5) til mail, kalender, notater, surfing og nummersjekk online.

Har jeg krav på at sjefen dekker kostnaden for telefonen jeg bruker, eller kan jeg da bare nekte å bruke disse verktøyene og da gjøre min jobb mer komplisert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Du har krav på det som står i kontrakten din. Men en normalfungerende sjef vil enten dekke utleggene dine eller holde deg med telefon.

Lenke til kommentar

Dersom arbeidsgiveren skal betale mobilbruken, og du også skal bruke den privat, så må man vel betale mobilskatt. Ellers må man ha ett privat abonnement, og ett jobb abonnement man må legge igjen / slå av når man ikke er på jobb.

Litt usikker på detaljene, men er også noen endringer på det der som trer i kraft fra 2014. Mulig tråden burde flyttes til juss kategorien, de er flinke på det der, samtidig er det nok mange som bruker mobil i jobb i denne kategorien også.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Du kan også holde deg med telefon selv og så føre mobilutgifter som reiseregning.

Dersom bedriften din ikke har vedtatt interne regler på hvordan reiseregninger skal føres, kan du lage en skriftlig avtale på hvordan dette skal føres. Avtalen kan foreksempel være at du kan føre fast regning hver måned på 2000 kroner.

Sjekk om du blir skattet av regningene du fører. Dersom du blir skattet kan du avtale at du kan også kan føre denne ekstraskatten som reiseregning.

Lenke til kommentar

For å si dette veldig enkelt.

Din arbeidsgiver kan ikke på noen som helst måte kreve at du skal bruke din private telefon til å utføre jobb.

Du kan faktisk si at du ikke vil ha jobbrelaterte ting på mobilen og det fører ekstra kostnader som du ikke har muligheter til å dekke selv.

Akkurat som din arbeidsgiver ikke kan kreve at du bruker din private bil og kjører rundt uten at du får bilgodtgjørelse og dekket parkering osv.

Så selv om det ikke står i noen arbeidsavtale, så betyr ikke det at du er bundet til å bruke mobilen din i jobb. Det vil du aldri være, det er bare å si veldig ærlig og pent til din arbeidsgiver at du bruker mobilen såpass mye i jobbsammenheng at du ønsker å få dekket den delen som berører jobben.

Det er en liten jobb osm må gjøres da, du må ta ut spesifisert telefonliste som du da huker ut hva du mener er jobbrelatert bruk.

Så da har arbeidsgiver noen valg

1. skaffe deg en jobbtelefon (mobilskatt)

2. gjøre om ditt nummer til bedriftsnummer (mobilskatt)

3. Gi deg et fast beløp til dekning av mobil(mobilskatt)

4. dekke dine jobbutgifter vedr. telefonen og da er det kun faktisk bruk skal dekkes(skattefritt)

5. gjøre ingenting og du slutter å bruke telefonen og han tar risikoen for din tilgjengelighet (skattefritt)

nå er det mange som roper høyt om denne mobilskatten for tiden. Mobilskatten koster deg maks 2 000,-(4000 i innberetning og 50% skatt av dette) i året. Så hvis du har et abmnt som koster deg under 2000,- i året så lønner det seg ikke å ha bedriftstelefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...