Jappesen Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Idag begynte pc'n min å oppføre seg merkelig; slo seg av uten videre. Brukte restartknappen og fikk melding: CPU Over Temperature Error. Inn i BIOS hvor CPU temp'en viste 65°. Dette har hittil skjedd 4 ganger, men de 3 siste har den bootet til Windows 7. Jeg er helt blåst så jeg trenger hjelp. Intel I7-4770K - NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Boost - 32GB CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO BLUE 1866MHZ - WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG Lenke til kommentar
C.. Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Feilmeldingen sier jo tydelig hva som er feil. Går viften til prosessor kjøleren rundt når du starter maskinen? 1 Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Ja, og det samt temperaturen gjør det mystisk Lenke til kommentar
C.. Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hvor lenge har maskinen din vært sånn og har du slitet med høye temperaturer lenge? Har du gjort noen form for overklokking? Har du mulighet for å prøve å legge på ny kjølepasta? Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Sorry, men temp'en har jeg ikke hatt oversikt over. 65° er ikke for høyt?? Da jeg startet pc'n idag, fikk jef følgende melding: Overclocking Failed. Det er bare det at jeg ikke har overklokket pc'n. Inn i BIOS og satte til Default og resultatet er at jeg ikke får startet den, ei heller BIOS. Jeg burde kunne klare å ta av kjøleren, men gode råd mottas med takk. Asus Z-87 Pro Lenke til kommentar
C.. Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg synes 65 grader er litt i meste laget bare få sekunder etter at maskinen har startet opp. Du får opp feilmelding på overklokk feiler, men du har ikke tuklet med noe? Merkelig. Prøv å ta bios batteriet ut i noen sekunder før du setter det inn igjen så skal alt forhåpentligvis være tilbakestilt til standard. Lenke til kommentar
otl Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) 65 grader er ca det dobbelte av vanlig. Sikker på at det ikke er en overklokkings bryter på hovedkortet som står på? Som f.eks TPU Endret 10. desember 2013 av otl Lenke til kommentar
chamror Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Når jeg bygde ny PC så fikk jeg samme feilmelding. Det viste seg at viften til prosessoren ikke satt ordentlig på. Tok den av og satte på nytt ordentlig, og da gikk det bra. Er det relativt ny pc du har?? 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 65 grader er ca det dobbelte av vanlig. Sikker på at det ikke er en overklokkings bryter på hovedkortet som står på? Som f.eks TPU Når skal folk lære at idle-temperaturer rapportert fra CPUer er unøyaktige og upålitelige? Disse sensorene er kun pålitelige når temperaturen passerer 70°C, ved lavere temperaturer vil de bomme kraftig i forhold til virkeligheten. Når jeg bygde ny PC så fikk jeg samme feilmelding. Det viste seg at viften til prosessoren ikke satt ordentlig på. Tok den av og satte på nytt ordentlig, og da gikk det bra. Dette høres ut som en god idé: dobbeltsjekk at du har montert kjøleren korrekt. Om du bruker Intel-kjøleren kan det være spesielt mye kraft du må bruke. 1 Lenke til kommentar
otl Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Når skal folk lære at idle-temperaturer rapportert fra CPUer er unøyaktige og upålitelige? Disse sensorene er kun pålitelige når temperaturen passerer 70°C, ved lavere temperaturer vil de bomme kraftig i forhold til virkeligheten. Men du skjønner jo at det ligger noe i det når pc'en skrur seg av? En viss pekepinn er det når den viser 65 grader vil nå jeg mene. Selv aldri sett så høyt tall i bios, om det er pålitelig eller ei Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Men du skjønner jo at det ligger noe i det når pc'en skrur seg av? En viss pekepinn er det når den viser 65 grader vil nå jeg mene. Selv aldri sett så høyt tall i bios, om det er pålitelig eller ei 65C er ikke en god pekepinn i det hele tatt, med standardkjøling er idle rundt 40°C (+-10°C hver vei avhengig av tilfeldigheter) og BIOS/UEFI øker belastningen såpass mye at 65°C ikke er umulig. Å påstå at normalen er halvparten så høyt stemmer i hvert fall ikke. Det som derimot er et klart advarselstegn er meldingen fra hovedkortet om at CPUen overopphetes. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg tror det er kjøleren som sitter litt løst, altså dårlig kontakt. Prøv å få sjekket dette. Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Når jeg bygde ny PC så fikk jeg samme feilmelding. Det viste seg at viften til prosessoren ikke satt ordentlig på. Tok den av og satte på nytt ordentlig, og da gikk det bra. Er det relativt ny pc du har?? Ja, det er ikke lenge siden jeg bygget den. Kanskje vi har samme problem Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Når skal folk lære at idle-temperaturer rapportert fra CPUer er unøyaktige og upålitelige? Disse sensorene er kun pålitelige når temperaturen passerer 70°C, ved lavere temperaturer vil de bomme kraftig i forhold til virkeligheten. Dette høres ut som en god idé: dobbeltsjekk at du har montert kjøleren korrekt. Om du bruker Intel-kjøleren kan det være spesielt mye kraft du må bruke. Vi kan ikke alle vite alt....... Bruker Intel-kjøleren. Noen bedre? Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg tror det er kjøleren som sitter litt løst, altså dårlig kontakt. Prøv å få sjekket dette. Tro der er riktig, ja. Tok et ganske lett tak i den og den løsnet. Ut og kjøpe kjølepasta Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Tro der er riktig, ja. Tok et ganske lett tak i den og den løsnet. Ut og kjøpe kjølepasta Ja, det er en drittkjøler... Kan like godt bytte den ut først som sist. Termisk pasta ihvertfall. Angående kjøler kan du se på Thermalright MUX-120, stillegående og bra. Vil du ha enda bedre, som gir rom for overklokking, se på Noctua NH-U12S eller NH-D14. Sistnevnte er en av de beste luftkjølerene på markedet, men koster ikke en fot og en arm. Den har du "evig". Endret 11. desember 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Vi kan ikke alle vite alt....... Bruker Intel-kjøleren. Noen bedre? Du spør om hjelp, det er noe forventet at du ikke vet svaret på det du spør om. Det som derimot er urovekkende er postere som otl som ikke vet hva som er riktig eller galt, hvis man ikke er sikker burde man enten undersøke for å bli sikker eller la de som er sikre fikse det. Det er mange kjølere som er bedre enn Intel-kjøleren, hovedårsaken til at Intel-kjøleren sjelden anbefales er fordi den bruker push-pin-fester som har en tendens til å feile etter noen år og også er vanskelig å montere riktig. Når du monterer Intel-kjøleren er det viktig å trykke ned alle fire ben samtidig, du må bruke ekkelt mye kraft når du presser den på plass og du skal kjenne/høre at føttene går gjennom hullene. Endret 11. desember 2013 av arni90 Lenke til kommentar
otl Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Du spør om hjelp, det er noe forventet at du ikke vet svaret på det du spør om. Det som derimot er urovekkende er postere som otl som ikke vet hva som er riktig eller galt, hvis man ikke er sikker burde man enten undersøke for å bli sikker eller la de som er sikre fikse det. Når jeg sier ca, mener jeg ca og ikke utregnet på prosenten nøyaktig, slik du vil ha det. Hadde den vært noen grader høyere hadde det vært dobbelt av det som er normalt. Det må du dessverre bare leve med. En pekepinn er det uansett for meg hvis den viser 65+ grader i biosen. Som du ser spør han om råd og jeg spør om tpu'en står på. Da har TS selv nevnt kjøleren. Endret 11. desember 2013 av otl Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Når jeg sier ca, mener jeg ca og ikke utregnet på prosenten nøyaktig, slik du vil ha det. Hadde den vært noen grader høyere hadde det vært dobbelt av det som er normalt. Det må du dessverre bare leve med. En pekepinn er det uansett for meg hvis den viser 65+ grader i biosen. Som du ser spør han om råd og jeg spør om tpu'en står på. Da har TS selv nevnt kjøleren. For tredje gang: Det er ikke normalt for en CPU å idle på 35C med Intel-kjøleren! Endret 12. desember 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Jappesen Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Takker alle for hjelp Nå har jeg lært noe nytt som er bra å ha med seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå