Gå til innhold

Div om ung ufør og annen naving

Stripekatta

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har noen spm rundt ung ufør og andre diverse nav-saker. Jeg har fått innvilget ung ufør fra 01012014. Og uføretidspunktet er satt til 2003. De 5-6 siste årene har jeg fått diverse ytelser fra nav, blant annet sykepenger, midlertidig ufør og Aap. Har jeg rett på en etterbetaling av mellomlegget? Har sett flere tråder med dette spm, men finner ikke noe ordentlig svar, og jeg har snakket med nav, og får ikke noe tydelig svar der heller.. Jeg lurer også på hva som vil skje hvis jeg flytter sammen med kjæresten/gifter meg? Har idag også aleneomsorg for ett barn på 3 år. Jeg har i den forbindelse overgangsstønad. Jeg fikk brev her om dagen at jeg fortsatt har rett på overgangsstønad frem til midten av 2015, men at dette utgjør 0 kroner? Hva er poenget med å ha rett på en stønad hvis det ikke er noe og utbetale?

Håper noen kan gi meg svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du får ikke etterbetalt mellomlegget mellom de midlertidige ytelser og uførepensjon. Dersom du er innvilget uførepensjon med "ung ufør"-fordeler (les vedtaket ditt) kan du kreve å få etterbetalt mellomlegget mellom vanlig minsteytelse og ytelse med "ung ufør"-fordel.

Flytter du sammen med samboer (i mer enn 12 måneder) eller gifter deg blir grunnpensjonen din redusert. Dette vil utgjøre cirka 7-8 % reduksjon av ytelsen din.

Årsaken til at det står "0 i utbetaling" er fordi folketrygdloven § 15-14 fastslår at overgangsstønad faller bort "i den utstrekning" man mottar uførepensjon. Det innebærer at man ikke automatisk mister overgangsstønaden, uførepensjonen blir bare trukket fra i utbetalingen. Det innebærer også at hvis du skulle få mindre uførepensjon av en eller annen grunn vil du få mer i overgangsstønad.

Lenke til kommentar

Spørs jo, alle kan jo ufør om de går inn for det. Får håpe TS virkelig er syk så skattepengene går til noe fornufting.......

Uførepensjon (også kalt uføretrygd) er en pensjon fra folketrygden som skal sikre inntekt til livsopphold for den som har fått arbeidsevnen langvarig nedsatt med minst 50 % på grunn av varig sykdom, skade eller lyte.

Stemmer alså ikke helt.

Lenke til kommentar

Ja, alle kan spille syk om de vil det dessverre. Tror du 100% av alle de titusenvis av folka som henger på kvinneguiden er syke alle sammen?

... Det er et veldig dumt spørsmål. Et mer korrekt spørsmål ville vært "Tror du alle folka som henger på kvinneguiden er ute av stand til å skaffe inntektsgivende arbeid som følge av sykdom alle sammen".

(Og svaret er åpenbart.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...