Gå til innhold

Oppløsning high/normal 1600*1200

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg forskjellen på

high og normal oppløsning ?

Har et Olympus 5050-z som på alle bilde størrelser

har et valg på enten high eller normal.

Hvis jeg velger 1600*1200 på high får jeg plass til 181 bilder

og på normal får jeg 515 bilder begge på 1600*1200. (256mb kort)

Tok et likt bilde for å se om jeg så forskjell, men jeg

så ikke noe med min øyne hvertfall hehe :o

Så hvis noen har en forklaring og en anbefalling på

hvem som er bedre å bruke, hadde dette vært fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velger du "normal" brukes det kraftigere JPEG-komprimering. JPEG-komprimering fører til skader på bildet, så jo mindre komprimering desto bedre.

Imidlertid kan dette være vanskelig å se med det blotte øye, og Olympus har også "normal" komprimering som standard innstilling. Hvis du ikke har helt spesielle behov kan du trygt bruke "normal" komprimering og dermed spare mye plass på både minnekort og harddisk.

MLW

Lenke til kommentar
Velger du "normal" brukes det kraftigere JPEG-komprimering. JPEG-komprimering fører til skader på bildet, så jo mindre komprimering desto bedre.

Imidlertid kan dette være vanskelig å se med det blotte øye, og Olympus har også "normal" komprimering som standard innstilling. Hvis du ikke har helt spesielle behov kan du trygt bruke "normal" komprimering og dermed spare mye plass på både minnekort og harddisk.

MLW

Takk for svaret, men et tillegg spm...

De skadene du viser til, er det skader som vises hvis jeg blåser opp bildet,

eller skal printe det ut? Har printet med normal 1600*1200 på a4 ark og

det blir helt fint med detaljer og slikt.

Men hvis jeg skulle øke størrelsen på bilder (nye) til 2048*1536 eller 2288*1712

synes du at jeg bør bruke normal, siden det er vanskelig å kunne se forskjell og at jeg det er plassbesparend ? hvis ikke det er andre forhold som tilsier at jeg bør bruke high.

Ble det litt tungt og mange spørsmål på en gang ?

Håper du fortstår hva jeg prøver å si. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Disse JPEG-skadene kan vises hvis du blåser opp bildet mye, ja. De kan også sees hvis du skriver ut bildet i for stort format.

Foreslår at du bruker "normal", som er det Olympus har valgt som standard. Det ville de ikke gjort hvis de var redd for dårlig bildekvalitet. Hvis du skulle finne ut at dette fører til for dårlige bilder, kan du senere prøve deg med "high".

MLW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et interessant tema! Har også sett at en har mulighet for å endre fra Standard til Fine innstilling. Dersom en har "tilstrekkelig plass" på minnekortet, er vel regelen at en bør velge beste innstilling, eller? Det er for sent å angre når en sitter å redigerer foran PC'en....

Apropos dette - når kommer jpeg 2000? Hvilke forbedringer (kvalitet vs. komprimering) forventer en at jpeg 2000 bringer med seg? Vil kamera som pr. idag ikke har støtte for jpeg 2000 kunne oppgraderes på et senere tidspunkt (siden det kun dreier seg om programvare i kameraet)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...