conar88 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Overklokking av min CPU.. Min CPU: Intel i5 650, 3,2GHz.. Har overklokket til 3,8GHz Tror jeg. vet ikke om det stemmer. ? Lurer om det er lurt å gå lenger? Hva er QPI Link ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 CPU-Z rapporterer nok riktig frekvens ja. Om det er lurt å gå lengre kommer an på om du klarer å få overklokken stabil og om den har akseptable temperaturer nå. Temperaturer kan overvåkes av mange programmer, personlig foretrekker jeg enten Coretemp eller HWinfo En rask sjekk for å finne ut om overklokken er sånn ca stabil er IntelBurnTest, kjør standard-innstillinger og om du ikke få feilmelding fra programmet eller alt for ekstreme temperaturer. Akseptable temperaturer for slike runder i IntelBurnTest er opp til 80C i min bok, i vanlige programmer vil du da sjelden passere 75C fordi IntelBurnTest er så ekstremt belastende. Når du har nådd grensa for hva du vil akseptere av maksimale temperaturer i IntelBurnTest øker du core voltage med to hakk (i BIOS) og kjører 10 runder med maksimalt minne, så kjører du Prime95 med Small FFTs i en 8 timer før du tester med Large FFTs til slutt. Om temperaturene overstiger 85C under noen av testene her bør du justere ned spenning og/eller klokkefrekvens, om noen av testene feiler må du øke spenning eller justere ned klokkefrekvens. Lenke til kommentar
conar88 Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Nu har jeg kommet ganske langt med overklokkinga.. ganske imponert. mon tro om det er lurt å gå mye lenger. ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Nu har jeg kommet ganske langt med overklokkinga.. ganske imponert. mon tro om det er lurt å gå mye lenger. ? Hva slags temperaturer får du i HWmonitor/Coretemp/HWinfo når du kjører IntelBurnTest? Vil si du har kommet rimelig høyt på klokkefrekvensene nå ja, men ikke spesielt rart med tanke på at det er en Westmere-prosessor. Lenke til kommentar
conar88 Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Bilde her Endret 3. januar 2014 av conar88 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Bilde her Det var veldig lave temperaturer, men IntelBurnTest feiler jo også som betyr at overklokken er ustabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå