BALT3 Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hei. Jeg planlegger å kjøpe en julegave til meg selv, budsjett 5.000,-. Vurderer å skaffe meg en HTPC av noe slag siden jeg ikke har noen fornuftig måte å spille av filmer på TV-en. I dag ser jeg stort sett film og TV-serier på PC-en eller på iPad og det er ingen god langsiktig løsning. Jeg ønsker: XBMC og gjerne Linux dersom mulig Netflix/HBO/Spotify Blu-Ray-leser for å kunne rippe BD-plater til HDD Kablet nettverk HDMI, kobles til receiver Men, jeg er usikker på hva jeg egentlig trenger. Jeg har null erfaring med HTPC, XBMC og så videre og er ikke helt sikker på hvor mye jeg trenger - hele budsjettet på 5.000 må jo ikke brukes opp. Lar det seg enkelt gjøre å montere ekstra HDD og en Blu-Ray-leser i PC-en og bruke PC-en til lagring av filmer og TV-serier, og så streame til en liten boks i stua? PC-en står alltid på uansett og det er lagt opp kablet nettverk i veggene, så jeg slipper å streame trådløst (selv om routeren er god nok). Jeg bruker også streaming-tjenester som Netflix og skulle absolutt hatt dette i stua siden jeg har en "dum"-TV. Jeg ser at det finnes mange varianter i nettbutikkene, men prisene varierer voldsomt og det er stor forskjell fra modell til modell. Noen har også mulighet for Blu-Ray-leser, dette hadde vært en bonus dersom det betyr færre bokser under TV-en. Som sagt har jeg ikke mye peiling på HTPC, mediaspillere og så videre, men jeg trenger noe som virkelig duger og som kan streame BD over nettverket uten problemer. Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 du kan bruke OpenELEC for å få XBMC på en pc/raspberri pi (linux basert på ca. 100 MB): http://openelec.tv/ Eller du kan bruke PS3 Media Server til å streame bilde/musikk/video til din PS3 (den støtter også andre enheter, jeg bruker den med min samsung TV) http://www.ps3mediaserver.org/ 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Hadde jeg hatt en PS3 hadde jeg neppe laget denne tråden... Googlet Rapsberry Pi og det ser ut som den sannsynligvis også vil klare å spille av BD-rips, i alle fall så lenge jeg klarer å rippe disse skikkelig. Så, det jeg trenger da for å få XBMC på TV-en er: 1 stk Raspberry Pi 1 USB-lader 1 stk SD-kort, 8GB+ class 10 HDMI-kabel LAN-kabel En passende Linux-distro (ser det er flere som passer Raspberry Pi) ...Og så har jeg alt jeg trenger? Det virker jo forbausende enkelt - og billig. Havner i alle fall laaaangt under budsjett denne gangen. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Eller kjøpe en eller annen Android-stick til ~400 kr... 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Det hadde sikkert gått, men jeg skal bruke kablet nettverk. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Funker det også, USB <-> nettverksadapter (+ eventuelt en USB hub dersom du har behov for flere USB kontakter). 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Okay, nå har jeg googlet Android sticks opp i mente og jeg tror dette blir akkurat for pinglete for min del. Mange plages med å få streamet 1080p uten små hickups og til og med 720p kan bli for tungt iblant, og dette er snakk om de siste modellene. Jeg mistenker at også Raspberry Pi vil slite med å spille 1080p og ikke minst BD-rips som jeg håper på. Så... Jeg er fortsatt åpen for forslag. Gjerne noe spesifikt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 XBMC er såvidt jeg vet ikke så egnet til å spille Bluray/DVD over nettverk. Ihvertfall ikke på Raspberry Pi. Så enten må du rippe, eller ha bluray-stasjonen i pcen. Jeg kjøpte Raspberry Pi og jeg angrer. Jeg hadde fått mye mer for pengene om jeg hadde gått for en brukt bærbar PC. Raspberry Pi er ufattelig treg og mer klønete å sette opp sammenlignet med en PC. Den eneste fordelen med Raspberry Pi er egentlig at den er vifteløs. Men den lagde en pipelyd som var værre en viftelyd, så jeg måtte ha den inni et skap uansett... 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Ikke det at det sikkert er mulig å få det til å funke med en raspberry, - men til ditt bruk ville jeg heller gått for en Intel NUC - Får de fra tusenlappen og oppover. 1 Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg satt faktisk og tittet på Intel NUC, men de kommer jo i så mange varianter... Er denne nok? Han som postet en anmeldelse der kjører Linux og XBMC via USB-penn og det høres jo veldig enkelt ut. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg satt faktisk og tittet på Intel NUC, men de kommer jo i så mange varianter... Er denne nok? Han som postet en anmeldelse der kjører Linux og XBMC via USB-penn og det høres jo veldig enkelt ut. Som han skriver fungerer den sikkert helt fint - ønsker du en GPU med litt mere kraft så kan du gå for i3-versjonen, men da koster den jo nesten en tusenlapp mer. Kjører selv en Lenovo m92p tiny med i3 Ivy Bridge (HD2500) - den er ganske tilsvarende HD2000, og kjører XBMC og 1080p filmer helt fint. (Windows) 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Ang. Android-sticks og 720p/1080p filmer, så avhenger kvaliteten av hvilken spiller du bruker. Dagens XBMC (versjon 12.x) har problemer med en rekke forskjellige chipset, feks. Rockchip som er populære i mange Android sticks. Grunnen til dette, er at hw-dekodingstøtten for dette chipsettet i XBMC er dårlig/ikke-eksisterende. Spiller man av filmene i en annne spiller (jeg bruker feks. MX Player, kombinert med BoubleUPNP dlna klient) og spiller 720p uten problemer. Med 1080p filer varierer det litt etter hvilken bitrate osv. som er brukt, men de aller fleste spilles av uten problemer. Dette på en Rockchip RK3088 (dual-core) basert stick. Har bestilt meg en RK3188 (quad-core) basert stick med ekstern wlan antenne for å teste, da et av de største problemene på disse er dårlig wlan-rekkevidde grunnet intern antenne. Kosta meg ca $60 (ca 370 kr) på geekbuying.com , så det er ikke akkurat store utgiften. Neste versjon av XBMC er hw-dekodingstøtten for dette chipsettet langt bedre, og alpha versjonen spiller av .mkv filer greit. Regner med at dette fungerer uten problemer i den ferdige versjonen. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Kampanje på i3 NUC til 1099,- forresten; http://www.dustin.no/product/5010659322/intel-dc3217by-nuc-i3-3217u-1-8ghz-hdmi-thunderbolt-barebone/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå