Gå til innhold

hvilken hund å velge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er oppvokst sammen med dyr, har alltid hatt katter opp gjennom årene,og to hunder. Nå har jeg blitt voksen (22 år) og bor sammen med samboeren min i en leilighet på 60 kvm, og lurer på å skaffe meg hund for første gang på eget ansvar. Jeg har to katter fra før, og vi hadde i utgangspunktet lyst på en middels/stor hund. Men pga livssituasjonen, med at jeg jobber i butikk og han går på skole, og vi ikke har ubegrenset med penger - så lurer jeg på om en liten hund heller må bli et alternativ.

Jeg er veldig klar på hva jeg ønsker og ikke ønsker av denne hunden, samtidig som jeg er klar over at mye av personligheten til en hund vil ligge i oppdragelsen. Jeg vil ha en kosehund. Mye stell av pels og litt ryting gjør meg ingenting. Jeg kan godt gå på tur, men jeg er overhode ikke noe naturmenneske, så en hund som krever mye mosjon er ikke helt ideelt .. det jeg derimot ikke vil ha, er en typisk 'gneldre bikje'.

Border collie og golden retriver var de hundene vi først skjekka, fordi vi synes dem er nydelige og ikke minst snille, hvis en har tid til dem. (Hunden jeg var oppvokst med var også rn border collie).Med mindre noen kan komme med andre påstander enn det vi har lest på nett tidligere, så er vell disse to utelukket (pga vår lille leilighet, og siden jeg ikke er ei jente som lever for friluftslivet. Det siste jeg har skjekket er den strake motsetning: chihuahua! Kan dette passe?

All tips og forslag mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Border collie er vel kanskje den hunderasen som krever mest i forhold til aktivitet, både fysisk og psykisk.
Er veldig glad i rasen selv, men med mitt byliv og travle hverdag passer det meg rett og slett ikke.

Selv har jeg en Pomeranian på 3kg som passer perfekt for mitt liv, relativt lat, men kan godt lange turer om han første må.

Det er dog noen minuser:
Som regel vanvittig dyre

Veldig skjøre, ikke særlig egnet om dere har planer om barn.

Kan være noen skikkelig gneldre bikkjer om de ikke får skikkelig opplæring.

Hadde uansett kjøpt en pomeranian over chihuahua hver gang.

Jeg vil tro dere bør se noe mer i retning:
Mops

Corgi

Fransk bulldog

Dachs

(kommer ikke på flere i farten).

Til sist bør dere undersøke hva en hund virkelig vil koste dere.
Forsikring

Veterinær

Kursing

Mat/godbiter

Hundefrisør

Div. utstyr

Edit: Et annet argument for å velge en litt større hund at en 3KG hund har ikke mye å stille opp med i en slosskamp med en katt på samme vekt (eller mer).

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Corgi og Dachs kan jeg anbefale på det sterkeste, reis gjerne til Sverige for å skaffe skikkelig hunder Sørg for å få god forsikring på sykdom og sjekk grundig oppdretter.

Mops og Fransk bulldog er dessverre veldig ødelagte pga feilavl så jeg anbefaler aldri noen å kjøpe disse rasene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du bør vel styre unna utpregede brukshunder. Er begistret for urnorske buhunden. Intelligent, sosial - har alt, men må ha stimulans gjennom tilstrekkelig aktivitet i tillegg til at den er mye vakthund. Ellers har vel alle hunder noe av vaktinstinktet i seg (tenker bjeffing).

Er ikke labrador en typisk sofa-kosebikkje? Men alle hunder skal/må ha et visst mål av aktivitet inkludert mental stimulans.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Mange som glemmer at Labrador er en jakthund, en fuglehund som trenger mye trening for å bli en lykkelig hund.

Jeg har hjulpet mange eiere som tror at Labrador og andre retrievere er bare kosehunder men de er jakthunder og trenger hjernetrening :)

Jack Russel er også en energibunt som trenger trening. De er kjempeartige i agility :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil tro dere bør se noe mer i retning:

Mops

Corgi

Fransk bulldog

Dachs

Ikke mye sunnhet her. Avl på mops burde snart forbys, og det ser ikke spesielt bra ut for dachs eller den franske bulldog'en heller. Dachshund skal ha mye lengre bein, og burde nok sikkert hatt kortere kropp også. Corgi har noen av de samme trekkene, men virker ikke like ille. Fransk bulldog har noe av det samme innklemte trynet som mops.

Lenke til kommentar

Du bør vel styre unna utpregede brukshunder. Er begistret for urnorske buhunden. Intelligent, sosial - har alt, men må ha stimulans gjennom tilstrekkelig aktivitet i tillegg til at den er mye vakthund. Ellers har vel alle hunder noe av vaktinstinktet i seg (tenker bjeffing).

+1 på buhund, flott familiehund uten "plagsomme" instinkter slik som border collie og retrievere. Lekne, sosiale og veldig intelligente. Bare sørg for å lufte den et par ganger om dagen og ta den med på en søndagstur i ny og ne.

Chihuahua er en skikkelig gneldrebikkje, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

+1 på buhund, flott familiehund uten "plagsomme" instinkter slik som border collie og retrievere. Lekne, sosiale og veldig intelligente. Bare sørg for å lufte den et par ganger om dagen og ta den med på en søndagstur i ny og ne.

Chihuahua er en skikkelig gneldrebikkje, bare så det er sagt.

Buhund er for det meste bjeffete ettersom den har et sterkt gjeterinstinkt.

Lenke til kommentar

En av de minst sunne rasene som finnes.

Skjønte ikke meningen med den posten ?

Op er på jakt etter en kosete hund, som er grei og ha med og gjøre. Som skal tilbringe nærmeste framtid i en leilighet i sentrum, som gjerne kan stelles litt med, men som ikke krever veldig mye mosjon.

Ser du i slutten av inlegget har hun vurdert chiuaua, den er da laangt mindre en en ckcs.

Lenke til kommentar

En av de minst sunne rasene som finnes.

Skjønte ikke meningen med den posten ?

Op er på jakt etter en kosete hund, som er grei og ha med og gjøre. Som skal tilbringe nærmeste framtid i en leilighet i sentrum, som gjerne kan stelles litt med, men som ikke krever veldig mye mosjon.

Ser du i slutten av inlegget har hun vurdert chiuaua, den er da laangt mindre en en ckcs.

Poenget er å fraråde TS å kjøpe CKCS, på det sterkeste. Er ikke mange raser det står dårligere til med.

Lenke til kommentar

"Buhund er for det meste bjeffete ettersom den har et sterkt gjeterinstinkt."

Det er vel mest korrekt å si det sånn, ja, har sett hvor raskt det instinktet vekkes til live.

Har veldig sans for slagordet på buhund.no: "Vi tar vare på et lite stykke Norge"

Vi burde være enda mere bevisst på å ta vare på de 7 norske hunderasene. Lundehunden holdt jo på å dø helt ut, men også buhunden er det ikke for mange av lenger. Tror det går fint å ha den som byhund også, bare den får tilstrekkelig stimulans gjennom aktivitet og mentale "oppgaver"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...