mr_feed Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hei, Jeg skal oppgradere dra mitt nåværende Samsung GX-10. Til dette kameraet har jeg allerede Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II og Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II. Jeg var lenge inn på tanken å bytte merke til Canon, men ble anbefalt å tenke over Pentax. Ser både Pentax K-50 og K-5 II kommer godt ut av testene. Noen som kan komme med en anbefaling til en amatørfotograf som ønsker et kamera som kan brukes i de fleste settinger (innefoto, utefoto, babybilder, actionbilder). På forhånd takk! Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 De har tilnærmet samme bildekvalitet, men K-5 ii er et mer påkostet kamera mtp: -lukkermekanisme -forkusmotor -Byggekvalitet -ekstra display -Mic-inngang -Finere Du bær også vurde K-5 "orginale", (non ii). Fåes for rudt 3000 på brukten. Sjekk også K-5ii(s) der. Det er ganske mange som oppgraderer til K-3... 1 Lenke til kommentar
mr_feed Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Takk for svar. P.d.d. så heller det mest mot K-5 II. K-3 er noen tusenlapper for dyrt for at jeg skal kunne forsvare det hvis det kommer "tørkeperioder" bildemessig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Litt historikk: - Samsung GX10 og Pentax K10D er praktisk talt samme kamera. - K20D er etterfølgeren til K10D. Det fikk litt flere megapiksler men var ergonomisk og ytelsemessig ganske likt. - K-7 er etterfølgeren til K20D. Det fikk helt ny ergonomi. Mindre og bedre værtetting, men det hadde samme sensor som ikke var spesielt bra. - K-5 hadde samme ergonomi som K-7, men fikk en mye bedre sensor enn forgjengerne. Sensoren er fortsatt ikke langt unna de beste i sin størrelseklasse. - K-30/K-50 bruker samme sensor og er temmelig lik funksjonsmessig, men er litt nedjustert på f.eks maks lukkertid og ISO-skalaen. K-30 skiller seg i tillegg ut på design. K-500 er samme kamera som K-50, bare med dårligere batteriløsning (AA) og mangel på værtetting. - K-5II er en veldig liten oppgradering fra K-5 med stort sett navnet som forskjell om jeg skal være slem. K-5IIs er en variant uten moiré-filter. Noe som skal gi ørlite skarpere bilder. Det er fortsatt samme bildebrikke som i K-5 og samme ergonomi, meny og stort sett alt annet likt. - K-3 er en større oppgradering fra K-5-serien. K-3 har ganske mange og større nyheter. Fravær av moiré-filter, men med moiré-filter-emulator, bedre AF, bedre video, flere megapiksler og noen mindre ergonomiske endringer. Mine vurderinger: K-5 selges til langt under bruksverdien på bruktmarkedet for tida. K-50 er et helt greit valg om man kjøper nytt og ikke trenger 1/8000 lukkertid eller toppdisplay. K-30 vurderer jeg som likt som K-50. Designen er smak og behag. K-500 er budsjettvarianten. K-5II = K-5 (min mening) K-5IIs = K-5 minus Moiré-filteret (min mening) K-3 er den nye toppmodellen. Endelig en skikkelig oppgradering fra K-5, men personlig synes jeg den er for dyrt fortsatt. Optikken du har: - Tamron 17-50 f/2,8 går fortsatt for å være noe av det beste innen normalzoom man kan få til Pentax. Pentax har som kjent innebygget stabilisering og da får man en fin kombinasjon av f/2,8 og stabilisering. Merk at nyere kamera (fra og med K-5) yter langt bedre på høy ISO enn det gamle kameraet ditt så du vil få en kraftig oppgradering der. - Tamron 18-200mm går for å være ganske dårlig. Superzoomer er gjerne det men denne er i nedre sjiktet. Den er likevel en fleksibel og brukbar som allrounder på turer dagtid når du kan sette blenderen til f/8. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) En ting som kan være verdt å merke seg, er at K-3, K-5, K-30 og K-50 er værbeskyttet, og tåler mye mer regn og ruskevær enn konkurrentene i samme prisklasse. Men vær klar over at objektivene du har fra før, ikke er værtettet, så det er likevel en dårlig ide å ta det med ut i regnværet. Kjøp derfor med kitobjektivet 18-55 WR selv om din Tamron 17-50/2,8 er bedre. Det er også værtettet Da kan du bruke kameraet med 18-55WR når det øser ned, uten å være redd for at noe blir ødelagt. Det garanterer Pentax. Alle objektiver med betegnelsen WR er værtettet. Endret 11. desember 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 K-5II = K-5 (min mening) K-5IIs = K-5 minus Moiré-filteret (min mening) K-5ii har bedre fokus, spesielt i dårlig lys. Snip Eller K-30. Like bra, annet design. mener at du får DA versionen og ikke DAL versionen av kit-objektivet med K-30. Forskjellen er at DAL har plastfatning, mens DA har metallfatning 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 SlrGear har delt ut priser for årets kamera og to av de omtalte modellene her får hederlig omtale:K-50 utmerkes til "Best entry level camera of the year"K-3 får hederlig omtale for "New technology of the year" med sin innovative moiré-filter løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå