Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal oppgradere dra mitt nåværende Samsung GX-10. Til dette kameraet har jeg allerede Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II og Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II.

Jeg var lenge inn på tanken å bytte merke til Canon, men ble anbefalt å tenke over Pentax.

Ser både Pentax K-50 og K-5 II kommer godt ut av testene. Noen som kan komme med en anbefaling til en amatørfotograf som ønsker et kamera som kan brukes i de fleste settinger (innefoto, utefoto, babybilder, actionbilder).

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har tilnærmet samme bildekvalitet, men K-5 ii er et mer påkostet kamera mtp:

-lukkermekanisme

-forkusmotor

-Byggekvalitet

-ekstra display

-Mic-inngang

-Finere :love:

Du bær også vurde K-5 "orginale", (non ii). Fåes for rudt 3000 på brukten. Sjekk også K-5ii(s) der. Det er ganske mange som oppgraderer til K-3...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt historikk:

- Samsung GX10 og Pentax K10D er praktisk talt samme kamera.

- K20D er etterfølgeren til K10D. Det fikk litt flere megapiksler men var ergonomisk og ytelsemessig ganske likt.

- K-7 er etterfølgeren til K20D. Det fikk helt ny ergonomi. Mindre og bedre værtetting, men det hadde samme sensor som ikke var spesielt bra.

- K-5 hadde samme ergonomi som K-7, men fikk en mye bedre sensor enn forgjengerne. Sensoren er fortsatt ikke langt unna de beste i sin størrelseklasse.

- K-30/K-50 bruker samme sensor og er temmelig lik funksjonsmessig, men er litt nedjustert på f.eks maks lukkertid og ISO-skalaen. K-30 skiller seg i tillegg ut på design. K-500 er samme kamera som K-50, bare med dårligere batteriløsning (AA) og mangel på værtetting.

- K-5II er en veldig liten oppgradering fra K-5 med stort sett navnet som forskjell om jeg skal være slem. K-5IIs er en variant uten moiré-filter. Noe som skal gi ørlite skarpere bilder. Det er fortsatt samme bildebrikke som i K-5 og samme ergonomi, meny og stort sett alt annet likt.

- K-3 er en større oppgradering fra K-5-serien. K-3 har ganske mange og større nyheter. Fravær av moiré-filter, men med moiré-filter-emulator, bedre AF, bedre video, flere megapiksler og noen mindre ergonomiske endringer.

Mine vurderinger:

K-5 selges til langt under bruksverdien på bruktmarkedet for tida.

K-50 er et helt greit valg om man kjøper nytt og ikke trenger 1/8000 lukkertid eller toppdisplay.

K-30 vurderer jeg som likt som K-50. Designen er smak og behag.

K-500 er budsjettvarianten.

K-5II = K-5 (min mening)

K-5IIs = K-5 minus Moiré-filteret (min mening)

K-3 er den nye toppmodellen. Endelig en skikkelig oppgradering fra K-5, men personlig synes jeg den er for dyrt fortsatt.

Optikken du har:

- Tamron 17-50 f/2,8 går fortsatt for å være noe av det beste innen normalzoom man kan få til Pentax. Pentax har som kjent innebygget stabilisering og da får man en fin kombinasjon av f/2,8 og stabilisering. Merk at nyere kamera (fra og med K-5) yter langt bedre på høy ISO enn det gamle kameraet ditt så du vil få en kraftig oppgradering der.

- Tamron 18-200mm går for å være ganske dårlig. Superzoomer er gjerne det men denne er i nedre sjiktet. Den er likevel en fleksibel og brukbar som allrounder på turer dagtid når du kan sette blenderen til f/8.

Lenke til kommentar

En ting som kan være verdt å merke seg, er at K-3, K-5, K-30 og K-50 er værbeskyttet, og tåler mye mer regn og ruskevær enn konkurrentene i samme prisklasse. Men vær klar over at objektivene du har fra før, ikke er værtettet, så det er likevel en dårlig ide å ta det med ut i regnværet.

Kjøp derfor med kitobjektivet 18-55 WR selv om din Tamron 17-50/2,8 er bedre. Det er også værtettet Da kan du bruke kameraet med 18-55WR når det øser ned, uten å være redd for at noe blir ødelagt. Det garanterer Pentax.

Alle objektiver med betegnelsen WR er værtettet.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

K-5II = K-5 (min mening)

K-5IIs = K-5 minus Moiré-filteret (min mening)

K-5ii har bedre fokus, spesielt i dårlig lys.

Snip

Eller K-30. Like bra, annet design. mener at du får DA versionen og ikke DAL versionen av kit-objektivet med K-30. Forskjellen er at DAL har plastfatning, mens DA har metallfatning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...