Gå til innhold

Noe erfaring med Forkurs for ingeniørutdanning i Kristiansand/Grimstad?


92storm

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta forkurset i kristiansand og jeg er veldig motivert, men jeg gruer meg litt. Er det så vanskelig? Jeg har alltid vært dårlig i matte og fysikk, men jeg har alltid bestått i alle prøver i ungdomskole og videregående.

 

Hadde matte p1 og p2 i videregående.

 

- Kan man faktisk bli bedre i matte og fysikk mens man tar dette kurset?

 

- Hvor vanskelig er matte?

 

- Hvor vanskelig er fysikk?

 

- Er det verdt det? Noen som angre på at de tok dette kurset?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt å ta forkurset i kristiansand og jeg er veldig motivert, men jeg gruer meg litt. Er det så vanskelig? Jeg har alltid vært dårlig i matte og fysikk, men jeg har alltid bestått i alle prøver i ungdomskole og videregående.

 

Hadde matte p1 og p2 i videregående.

 

- Kan man faktisk bli bedre i matte og fysikk mens man tar dette kurset?

 

- Hvor vanskelig er matte?

 

- Hvor vanskelig er fysikk?

 

- Er det verdt det? Noen som angre på at de tok dette kurset?

 

Takk!

Jeg tror ikke ingeniør er riktig retning for deg om du har slitt med matte på ungdomsskolen og vgs, det er min mening

Lenke til kommentar

Jeg tok forkurset på Høgskolen i Telemark. Jeg gikk inn på forkurset uten noen spesiell forståelse i verken matematikk eller fysikk, og med det så mener jeg at jeg ikke husket hvordan man snudde en likning, regnerekkefølge og ellers slike elementære ting. Jeg gikk ut fra forkurset med A på både matte- og fysikkeksamen, så ja, man kan bli MYE bedre i begge fag ved å ta forkurs. Men, dette krever arbeid. Det krever også at du virkelig vil lære matte og fysikk, og at du bruker tid på fagene. Hele ingeniørutdannelsen er ekstremt mye matematikk, og på mange linjer også mye fysikk, så forkurset er bare begynnelsen. Har du interessen for det, så er det absolutt å anbefale.

 

Matematikk er nok det vanskeligste for de fleste. Det er mange teoretiske prinsipper man skal sette seg inn i, og man opplever gjerne at man ikke forstår nytte- eller bruksverdi i det man lærer. Nå som jeg er midt i ingeniørutdanningen så har jeg fått bruk for all matte jeg lærte på forkurset, og det er litt kjekt å se at det som ellers virket som meningsløst faktisk er nytte i. Som jeg sa, masse tid og arbeid må til for å få gode resultater, men det er verdt det om det er ingeniørveien du vil gå.

 

Fysikk handler om en innføring i mange forskjellige retninger i fysikken. Noen ting er selvforklarende, mens andre ting er litt verre. Jeg syntes fysikken var kjekk siden jeg syntes slikt er spennende. Men også her krever det innsats, spesielt i de temaene som går mer mot partikkel- og kvantefysikk.

 

Skal du ta ingeniørutdanning er det selvsagt verdt det. Jeg angrer ikke på at jeg tok forkurs, og jeg gikk også i klasse med de som hadde generell studiekompetanse, men som enten ønsket å friske opp, eller forbedre karakterer. Jeg tror det var ytterst få, om noen, som angret på forkurset. Nå kan man selvfølgelig være uheldig med å ende opp i en dårlig klasse, eller få dårlige forelesere, men desto viktigere er det at du selv er motivert og klar for å gjøre en god innsats.

Lenke til kommentar

Ingeniørstudent her. Gikk fra P-Y (yrkesfag)- til R matte. Jeg øvde hver dag (og da mener jeg hver dag), brukte http://campus.inkrement.no/ og gikk gjennom hele R1 og R2. Det gikk greit, jeg har aldri vært spesielt flink i matte, men jeg fikk sansen for faget etter dette og jeg har blitt flinkere og føler meg komfortabel med faget nå :).

 

Jeg vil anbefale deg å prøve det. Hvis det funker for deg så er det flott og om ikke det funker da har du i allefall prøvd.

 

Men husk; matematikk er akkurat som et språk, du må repetere og skjønne sammenhengen og hvis du slutter å bruke det så glemmer du vekk ting. Jobb kontinuerlig (jevnt og trutt) så skal det gå fint.

 

Lykke til!

 

 

EDIT: typo

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...