Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

korrupte filer, slår seg av og på

Anbefalte innlegg

Problemet er en nybygget PC som først får korrupte systemfiler, for så å begynne å slå seg av og på av seg selv. Noen ganger viser den blank skjerm ved oppstart. Jeg antar at feil ligger på hardware er sted.

deler:

Intel Core i5-4670K Haswell – Box

ASRock Z87 EXTREM6 - Haswell

Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4)E6 – Haswell

Corsair Enthusiast Series TX650 V2

OCZ-Vector SSD (systemdisk)

2 gamle HDD disker

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vector SSD , hvem lager de ?

Eventviewer med ntfs error tyder på at du har issues med windows partisjonen (SSD)

Installer windows på HDD og kjør den derfra noen dager.

Edit:

Du sier du bruker 6gbps porter til SSD.

Dobbelsjekk at du bruker brikkesettes porter (intel) og ikke fra add-on sata kontroller.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kilden til problemet var PSU som ikke støttet Haswell. Med mindre jeg har misforstått, så anbefaler Hardware.no denne PSU sammen med Haswell i oppsettet til spilleren: http://www.hardware.no/artikler/spilleren/78531

Har lest om de som har slått av C6/C7 i BIOS og fått PSU til å kjøre stabilt sammen med Haswell. Noen som har noen erfaringer med dette og vet om det faktisk funker?

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar

Har du mulighet i din bios å disable c6 og c7 states vil ikke cpu benytte disse og du omgår psu haswell kompabilitets problemet.

Så ja det virker.

På en desktop pc er ikke det å spare 5-10 watt noen spesielt nyttig funksjon som x.eks i en laptop.

Så bare slå de av og fortsett å bruke din psu om det passer seg slik , om ikke du absolutt ønsker/trenger en ny.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering: det funket å slå av c6 og c7 states i 7 uker og ta en ren installering av OS, før meldingen i Event Viewer med Event 55 NTFS og C: partisjon som var korrupt igjen dukket opp. CHKDSK kjørte så av seg selv når maskinen startet opp, og etter at den hadde flyttet en haug med "orphaned files" så ville ikke Win 7 lenger boote.

Jeg har kjørt bare helt basic office-programmer og siste oppdateringer i Windows Update for å teste, så jeg vil utelukke at det kan være noe software som forårsaker dette. Har også testet alle de forskjellige options i Power Management.

SSD-disken har fungert i et oppsett uten Haswell, og Seatools bekrefter at det ikke er noe galt med den, så jeg vil også utelukke at denne kan være roten til problemet.

For ordens skyld så er det Corsair TX650 V2 og ikke TX650 som jeg bruker som PSU. Utfra denne listen så står det at "alle TX-versjoner" er kompatibel med Haswell: http://www.corsair.com/us/blog/haswell-compatibility-with-corsair-power-supplies/. Skal man lese det slik at dette også innbefatter V2-modellene?

Jeg trenger noen glupe forslag til hva annet jeg kan forsøke. Jeg er nesten helt sikker på et feil ligger i hardware et sted.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har liten tiltro til så er det SSD fra OCZ.

Har du kun denne ene ?

Ja, har kun èn SSD å teste med. Men som sagt; den har fungert i over 1 år på gammel maskin som ikke brukte Haswell. Problemet oppstod med èn gang jeg gikk over til Haswell. Firmware er også oppdatert på disken.

Lenke til kommentar

Ja men med haswell har du andre sleep states.

Sleep fjerner jo strøm fra SSD.

Ocz hadde iflg noen søk jeg gjorde fw bug (korrupsjon) ved utilsiktet bortfall av strøm , så jeg så en sammenheng der.

Og firmware/bug/stabilitets problemene til ocz og ssd er jo ingen hemmelighet.

:

Du har ikke svart på om SSD sammen med ditt ASRock Z87 EXTREM6 er tilkoplet SATA6G intel port (brikkesett) eller tilkoplet ASMedia 6G sata port ?

Det er en vesentlig greie å kople på intel ICH sammen med siste intel irst driver.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

SSD er tilkoblet SATA6G Intel port.

Jeg forstod det slik at når jeg tok disable av c6 og c7 states i BIOS så skulle ikke sleep states til Haswell lenger ha noe å si. Jeg klarte å kjøre system stabilt i 7 uker når jeg gjorde dette. Når jeg kjørte med c6 og c7 states aktivert i BIOS klarte maskinen ikke kjøre lenger enn maks 5 dager før korrupsjon oppstod.

syar2003, har du noen linker til det du fant om Ocz og korrupsjon?

Hvis det er noen som har en Corsair TX650 V2 PSU og bruker den sammen med Haswell så er jeg også interessert i å høre om de har opplevd det samme. Denne PSU er anbefalt av Hardware.no i deres oppsett for spillmaskin.

Lenke til kommentar

https://www.google.no/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=ocz%20haswell&source=android-browser-type&qsubts=1393406760409&devloc=0#hl=nb-NO&q=ocz+fw+corruption

Bare så det i farten. Har ikke vært inne på de.

Da har du jo løsningen da , om disabled c6,c7 ikke korrupterer ssd.

Asrock har og sammen med hovedkortet intel rapid start/standby drivere og software så jeg.

Bruker du denne software i kombinasjon med c6,7 , isåfall skrives/dumpes data til ssd hver gang den går i dvale.

Tror det problemet ditt ikke ene og alene er haswell psu relatert.

Lenke til kommentar

Så du anbefaler at jeg ikke bruker c6/c7 states, og at jeg ikke bruker Intel Rapid Start drivere?

Har kun instalert oppdateringer fra Windows Update (både kritiske og optional). Tror du det kan hjelpe om jeg laster ned drivere fra hovedkortets hjemmeside? I såfall hvilke?

Lenke til kommentar

Ja - jeg vil anbefale det.

Vi vet ikke hva som gjør at det feiler.

Jeg ville gått systematisk frem og tatt en og en ting ut av subsystemet for å finne synderen.

Begynt med rapid start (ville egentlig begynt med en annen ssd enn ocz)

Men aller først spurt megselv om jeg har behov for c6,c7 i en desktop pc ?

Lenke til kommentar

Glemte forsåvidt å nevne at jeg har hatt maskinen levert inn hos et datafirma for å se hva de kunne finne ut. De testet samtlige hardware deler og fant ikke feil på noen av de. Mer interessant var det at når de byttet ut PSU og kjørte et par stresstester på en fresh install av Win, så oppstod ikke problemet med korrupte filer i det hele tatt. Deres konklusjon var derfor at jeg burde bytte PSU. Hadde håpet i det lengste at jeg skulle unngå å måtte kjøpe ny PSU, men jeg vet ikke hva mer jeg kan forsøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...