Carl Dørnberger Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 I dag er tv'er av en eller annen merkelig grunn firkantet. man tenker aldri over det, men det er jo helt idiotisk! Det høres kanskje litt vell usaklig ut, men sānn er det. Jeg mener målet med en tv er å gjenskape virkeligheten, hvorfor er ikke da tv'er runde/oval formet? Det optimale ville jo vært at tv'er hadde samme forhold og form som synsvidden din. Ja jeg vet, en tv er formet etter sensoren i et kamera og den er rektangel formet. Det skulle jo vært endret. Om du fortsatt ikke er overbevist og tilfeldigvis er interessert i foto tenk deg dette: Grunnen til at det er fordel å bruke vidvinkel på street photo er at det lager en følelse av at du er der. Dette er jo pga. distortion. Hvordan er distortionen i en vidvinkel? Jo den er rund. Ulempen med dette er at alt sammen blir strekt. Løsningen på dette ville vært å lagd skjermen litt buet. Øyet er jo også buet. Desutten ville det vært en stor fordel og hatt rund sensor. Objektiver er jo runde, hvorfor er ikke sensoren det da? Noen her som kan nevne noen grunner til at tv'er er firkantet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 En veldig god grunn er at det vil være svært vanskelig å lage, og dermed dyrt. Dagens sensorer og skjermer fungerer som en matrise, med rader og kolonner som adresseres. Det er da en forutsetning at antall rader er likt for hver kolonne, og v.v. 2 Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Praktiske grunner vil jeg tro. Hadde det vært mer praktisk å lage dem buet fra begynnelsen av (fra sluttenpå 60-tallet), ville nok ikke kostnaden vært et tema, som nevnt i innlegget over. Det kommer bare an på hvilken vei utviklingen tar. Colloseum kino sal 1 har et buet lerret. Som OP nevner er det nok fordi det gir et mer naturlig bilde i forhold til vår synssans, uten at jeg har inngående kunskap om hvorfor. Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 OLED-tv'er jo buet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå