Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil

Gjest Slettet-85b0hXDF

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei, har akkurat kjøpt meg min første bil og lurer på om det er noe jeg bør gjøre? Og noe generelt jeg bør vite om. Jeg er ikke veldig bilkyndig, så alle tips og anbefalinger jeg får er nyttig. Også informasjon om vedlikehold av bilen hadde vært nyttig for meg.

Har også sett på NAF medlemskap ettersom det gir rabatt på drivstoff, bør jeg kjøpe det?

Er 18 år hvis det spiller rolle og kjøpte en Mercedes C-klasse W203 som har kjørt 100 000 km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hvor du kan peile (og evt fylle på, påfyllingen er ofte et annet sted enn peilestedet) olje, kjølevæske, servoolje, bremsevæske, spylevæske. Sjekk hvilke typer og kvaliteter du skal ha av disse væskene, og ha stående litt av hver. Legg deg så inn en vane at du kontrollerer dette jevnlig - av de jeg nevnte, er olje, kjølevæske og bremsevæske de man kontrollerer oftest. (F.eks en gang pr måned...) (Utenom naturligvis spylevæsken, men den merker du mangelen på når du forgjeves bruker hendelen...)

Sjekk batteriet av og til, og pass på at det er rent rundt polene og på oversiden (ellers får du gjerne krypstrøm, noe som vil tappe batteriet...). (Sjekkingen trenger ikke skje så ofte, men man kaster gjerne et blikk bortpå hver gang man er under panseret...)

Pass på at du har et sett reservepærer og et par sikringer av hver aktuelle størrelse/type. OG HUSK FØRSTEHJELPSUTSTYR!

I vinterhalvåret er det meget nyttig å få vasket bilen med noen ukers mellomrom, og da spesielt med spyling av understellet, for å holde nede veisaltet...

NAF-medlemsskap er noe man har for veitjenesten, bensinrabatt kan man skaffe seg andre steder - men siden veitjenesten er en nyttig sak, vil jeg anbefale å vurdere et sånt medlemsskap.

Bruktbiler kan ha litt lyder i seg - det man skal være obs på, er når lydbildet i bilen endrer seg, enten det er en banking som begynner, eller en knirking som forsvinner...

De overnevnte punktene er skrevet i den rekkefølge man har kommet på de - prioritert rekkefølge er selvfølgelig sikkerhet først, dernest generelt vedlikehold, derefter økonomi - komfort er for pyser... ;-))

En ting man ikke tenkte på å skrive over, da det er så helt selvfølgelig: Man følger service-intervaller ganske nær, og for viktige gummiartikler (les: registerrem (hvis motoren ikke har registerkjede istedenfor)) kan man med fordel være litt hyppigere med skifting. Og man skifter oljefilter hver gang man skifter olje, ellers så skifter man oljen og beholder dritten...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...