Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Erfaring med EL-bil?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Et familiemedlem som nylig har kjøpt seg en eUP har rundt 60km kjøring om dagen, og kjører gjennom en bomring (Oslo).

For denne utgjør avdragene på lånet og andre kostnader med en eUP til sammen mindre enn bensin- og bompengeutgiftene utgjør med bilen vedkommende har brukt til nå..

Valget bør da være relativt enkelt om den ellers dekker behovet.

 

Nå skal det sies at det foreligger gunstigere vilkår for servicekostnader og finansieringskostnader enn normalen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med eUP (i mitt hode vertfall) er at bilen virker mye mindre enn Nissan Leaf. eUP ser liksom litt mer "døll" ut. Nissan Leaf ser mer ut som en bil. Ingen av disse bilene er vakre uansett, men det ser ut til at Leaf har den mest moderne teknologien ut fra det jeg har lest meg til og sett. Men kan være jeg tar feil.

 

Så det blir nok enten i3 eller Leaf hvis det er snakk om elektrisk. Hvis det skulle bli en bil med vanlig motor aner jeg ikke...

Lenke til kommentar

[..] for det meste på Eco-mode etter jeg fant muligheten (bilen blir ikke så sprek, men den optimaliserer batteribruk etter kjøringen) - og selv da gikk rekkevidden ned langt fortere enn det jeg faktisk hadde kjørt. På en bakke på kanskje 800 meter, sank rekkevidden med hele 1,5 mil. På en rett strekke på ca. 4 km sank den med 7 km, osv.

 

Lurer på åssen det hadde gått f.eks. Oslofjord-tunnelen? :green:

 

Stund siden jeg kjørte der, men mener å huske at stigningen fra bunn og opp/ut var særdeles lang og seig.

Lenke til kommentar

Hvor snart tenker du å muligens kjøpe?

Tja... litt usikker.. men blir nok ikke før på nyåret en gang. Er ikke akkurat noe hast, men har vert i kontakt med autoleasing i Oslo angående videreleasing av den bilen jeg har i dag.

 

Jeg må si jeg nesten har bestemt meg for en Nissan Leaf. Så sant ikke BMW dukker opp med et kanontilbud på nye i3. Jeg føler liksom Leaf er mer gjennomtenkt.

 

Ingen av bilene er direkte vakre/tøffe, så den biten ser jeg så og si helt bort fra.

Lenke til kommentar

Tok en liten kjapp "luretur" innom en Nissan forhandler i dag og åprøvesatt en Nissan Leaf i noen minutter. Jeg må su at bilen imponerte meg stort. Dette var mye mer "bil" enn jeg trodde. Den føltes faktisk litt påkostet ut.

 

Joda.. jeg skal inrømme at jeg ikke er kjempefan av utseendet generelt, men synes heller ikek den er direkte stygg. Den er liksom litt "boblete" og rundt.

 

men som sagt, når det kommer til interiøret i toppmodellen med skinnseter og elelrs sort innredning så liker jeg den faktisk veldig godt.

 

Har sett en del videoer på Youtube etc. og veldig mange er fornøyde med denne. De som ikek er fornøyde klager på batterikapasiteten, men da har dem valgt feil bil i utgangspunktet siden dem da rett og slett har et kjøremønster som ikke passer seg i en EL-bil.

 

Jeg synes VW eUP virker som en liten gokart i forhold til Leaf og jeg føler liksom at Leaf er mer "bil". BMW er også spennende saker og da tenker jeg på i3, men kortere rekkevidde enn leaf.

 

Hvis ikke det blir elektrisk så sikter jeg litt mot en Yaris Hybrid tror jeg...

Lenke til kommentar

Du mener Leaf virker påkostet?

 

Da er lista lagt, du vil aldri bli skuffet over hvordan noen som helst bil virker sammenskrudd.. Muligens med unntak av 90-talls Hyundai Accent.

 

Leaf føles utrolig billig, den er ikke god å kjøre, og hele greia er rett og slett ikke særlig kul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener Leaf virker påkostet?

 

Da er lista lagt, du vil aldri bli skuffet over hvordan noen som helst bil virker sammenskrudd.. Muligens med unntak av 90-talls Hyundai Accent.

 

Leaf føles utrolig billig, den er ikke god å kjøre, og hele greia er rett og slett ikke særlig kul.

Jeg mener leaf virker langt mer påkostet enn jeg trodde, ja. Jeg har kjørt en drøss av biler i jobbsammenheng (alle nyere leiebiler etc.) og feks. en VW Polo virker billigere med tanke på interiøret enn Leaf.

 

Har selv en mercedes A-250 2.0T 211HK'er++ Sport AMG i dag og dette er så klart en "tøffere" bil som virker mer påkostet, men den koster også over dobbelt så mye som en Leaf.

 

Kjøp deg en Toyota/Mercedes/Golf etc. til den samme sum som en Leaf koster så vil du oppleve at den ikke er så ille.

 

Jeg snakker om hvordan Leaf'en føltes i forhold til mine forventninger her og dem var ikke spesielt høye for å si det sån.

 

Dette handler ikke om å erstatte en mercedes med 2.0T og 211HK'er og masse utstyr. Det handler om å endre "livstil" og prøve noe nytt. Når månedlige kostnader går ned med rundt 6.000,- kontra det vi betaler i dag ved å skaffe en Leaf, så må man regne med samt infinne seg i at man må senke lista litt.

 

Derimot blir jeg den eneste i gata med EL-bil og jeg er ikke en person som skammer meg for å kjøre rundt i noe slikt. Jeg liker å prøve ut nye ting og spesielt når jeg faktisk sparer penger på det også. Når en EL-bil attpåtill passer min kjørestil med tanke på rekkevidde så ser jeg ikke noen argumenter for å ikke prøve.

 

Ja, jeg har de siste årene kun kjørt såkalte "premium" merker av den dyrere sorten og jeg er fullstendig klar over at en Leaf blir en nedtur med tanke på ytelser og opplevd kvalitet. Men som sagt, jeg skal ikke erstatte noe av det jeg har eid, jeg skal prøve noe nytt, og det synes jeg er litt gøy :)

 

men det er ikke 100% sikkert det blir EL-bil riktig ennå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvekjør Leaf, så forstår du at det ikke er en bil nr 1, og for de fleste duger den ikke som en bil nr 2 heller..

Som en tredjebil som brukes til småturer er den derimot helt ok om man synes billig plastikk, elendig ytelse osv. er greit.

 

For meg høres det forresten ut som en svært dum ide å selge A-klassen, den er jo relativt ny og verditapet hittil har vel vært like høyt som det blir de neste to årene til sammen tenker jeg...

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg tror du missforstår hele greia her Snylter...

 

Det er faktisk ganske mange som liker Leaf og de som ikek liker den har hatt for høye forventninger til rekkevidde.

 

Du sier dum ide og kvitte meg med A-klassen grunnet ytelse og verditap...

Jeg blåser en lang en i hva jeg taper av penger. Jeg vil prøve noe nytt. Jeg bytter ikke bil for pengenes skyld, men for at jeg vil prøve noe helt nytt.

 

0-100km/t på 10sek. vil jeg ikke kalle "elendig" men helt normalt. Ikke noe fartsmonster nei, men som sagt, vil jeg ha fart så tar jeg frem motorsykkelen.

 

Så jeg tror du missforstår hele greia her, for du drar inn dine egne preferanser og ikke mine. jeg har hatt mange flotte biler med ålreite motorer, men jeg føler liksom jeg er "mett" på den fronten. Jeg har ikke interesse lenger og bil har for meg nå kun blitt et fremkomstmiddel og da tenkte jeg at jeg kunne slå to fluer i ett smekk ved å prøve noe nytt og samtidig spare en del kroner med tanke på hva man må ut med pr.mnd.

 

Hva det totale tapet blir bryr jeg meg svært lite om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som du vil trives med en Leaf. Det er på ingen måte en super premium bil, men det er et generelt høyt utstyrsnivå i forhold til pris, og sammenligner du med en likt priset Golf så vil gjerne en Leaf vinne på utstyr. 0-50 er faktisk en Leaf (da i standard ikke Eco-modus) raskere enn de aller fleste bensin/diesel biler som selges i Norge. Jeg vet siden jeg selv kjører en Model S har jeg en av de få bilene på veien som kan slå en Leaf ut av lyskrysset.

"Problemet" med Leaf er at den nye utgaven er faktisk en del bedre enn den gamle, men du kan nå få 2012 og 2011 modeller til ned mot 150k med bare noen titalls tusen km på telleren pent brukt. Derfor ville jeg prøvekjørt en brukt modell og en ny modell. En 2 år gammel modell til 150k høres ut som et veldig godt kjøp i mine øyne, forutsatt at kjøremønsteret ditt passer til bilen.

i3 er nok mer "premium", men med 4 seter, 1,5 dører på hver side og halvparten av bagasjerommet er det en mye mindre bil og ligger vel midt mellom Leaf og e-up i størrelse. Den tviler jeg også på at du finner gode deals på og utstyrslista der er ikke gratis, i motsetning til Leaf sine 3 nivåer og knapt nok noe mer.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Ingen av disse EL-bilene er noen skjønnheter, det kan vi kanskje all være enige om, men direkte stygge er dem kanskje heller ikke, når man har kikket på dem en stund og blitt vant til dem... :)

 

Jeg synes rett og slett VW eUP virker uferdig. Den ser ut som en moderne versjon av Buddy. Den mangler også samme mengde integrert utstyr som leaf og for meg så virker detsom om eUP er en UP hvor dem har klint inn et batteri og limt fast en Garmin skjerm til dash'en som viser litt batteri og kjøre info...

 

I Leaf så er alt dette integrert på en veldig fancy måte i instrumentpanelet. Det eneste som irriterer meg litt med leaf er at den virker tung og at dem ikke har lagt mer flid i utvendig utseende.

 

Dette er jo kanskje en ny generasjon bil og da mener jeg det bør være LED HELE veien, med noen fancy utforminger. Inni er den OK, men utvendig burde man kunne ha mulighet til å "style" den litt til...

 

Men skal ta en titt på en BMW i3 og en VW eUP før jeg bestemmer meg for hvilken avdem jeg skal gå for hvis det blir elektrisk.

 

Men er det noen her som vet åssen det fungerer med lading av de forskjellige EL-bilene som BMW i3, Leaf og VW eUP?

 

Har dem de samme kontaktene som kan kobles til de samme ladestasjonene, eller har VW/BMW sin egen "løsning" som krever egne ladestasjoner etc.?

Lenke til kommentar

Hele gjengen (inkludert Tesla faktisk) kan lades på sånne vanlige ladestasjoner med rund blå EU-plugg, da med max 16A.

De kan lades med vanlig grisetryne også, da med samme kapasitet.

 

For å lade med 32A, som en del av de støtter må man derimot ha en fastmontert lader som koster noen kroner.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe generelt om hurtiglading, annet enn at merk at DC lading generelt går utenom ladekretsen på elbilen og snakker direkte med batteriet. Det er derfor de er såpass raske som de gjerne er (og er mye dyrere å installere og derfor gjerne også i bruk). AC lading derimot er gjerne gratis eller billig i bruk, men er avhengig av rask lading i bilen. Leaf i gammel utgave har vel maks 3kW via AC mens den nye tillater 7kW mener jeg. Tesla har 11/22kW med enkel/dobbel lader og 90kW via Tesla sine egne DC-baserte superladere.

Vanlig stikkkontakt hjemme over natta er gjerne det viktigste og da er det en 10A eller 16A kurs gjerne og den gir henholdsvis 2,2kw eller 3,6kW maks men mange elbiler begrenser Schukoladingen til å trekke maks 10A eller 13A.

 

Så kortform, sjekk spesifikt bil du skal ha og sjekk de stedene du ferdes (favorittutflukt sted, hjem og jobb typisk) og så se hva som matcher :)

 

Cobos

Lenke til kommentar

Etter å ha prøve-lånt el-bil(Nissan Leaf) over et par uker; kan jeg si hva jeg tenkte på konstant da jeg kjørte den.

 

"Hvor mye strøm har jeg igjen?"

"Kommer jeg meg hjem, med strømmen som er igjen?"

"Hvor er nærmeste ladestasjon"

"Faen..."

 

Skal du ha el-bil, kjøp Tesla som går et stykke. Så slipper du å kjøre rundt med bekymringer fordi du lurer på om du kommer frem eller ikke :)

Endret av Kristiansandperson
Lenke til kommentar

Etter å ha prøve-lånt el-bil(Nissan Leaf) over et par uker; kan jeg si hva jeg tenkte på konstant da jeg kjørte den.

 

"Hvor mye strøm har jeg igjen?"

"Kommer jeg meg hjem, med strømmen som er igjen?"

"Hvor er nærmeste ladestasjon"

"Faen..."

 

Skal du ha el-bil, kjøp Tesla som går et stykke. Så slipper du å kjøre rundt med bekymringer fordi du lurer på om du kommer frem eller ikke :)

Jeg tror du har missforstått noe helt essensielt hvis dette er tanker som fløy gjennom hodet ditt hele tiden.

 

Det du refererer til her har med rekkevidden å gjøre og redsel for å slippe opp for strøm og når du kjører såpass langt at dette kan bli et faktum så er rett og slett ikke en EL-bil det riktige valget for deg og det burde du nesten forstått FØR du valgte å prøvekjøre den.

 

Man må sette seg ned og finne ut hvor langt man kommer til å kjøre hver dag og overstiger dette eller kommer svært nær bilens minimums rekkevidde så bør man tenke seg om et par ganger.

 

Jeg bruker ca. 2.000,- pr.mnd. i skrivende stund på KUN drivstoff og bilen jeg har i dag bruker i følge kjørecomputer 1.2 l/m i snitt på vei til jobb. Det samme bruker den hjem. Jeg kjører bare ca. 6 mil om dagen sammenlagt midt i uken. Det blir ca. 30 liter bensin i uken og 120 liter pr.mnd. BARE i jobbkjøring. I tillegg til dette kommer min kones jobbkjøring i helgene.

 

Jeg kjøper ikke EL-bil for å vinne ansikt blant miljøaktivister, men for å spare meg selv for ganske mange kroner pr. mnd. nå som bil interessen uansett er ganske laber. Jeg har funnet ut at jeg har blitt for gammel til å "ragge" rundt og bilen blir kun brukt til det mest nødvendige.

 

Så den dagen man faktisk kjøper seg en EL-bil så skal man ha funnet ut allerede hvor ladestasjonene er. Hvor mye strøm man har igjen vises i displayet på bilen (akkurat som det gjør på biler med drivstoff) og hvis man lurer på om man kommer seg hjem med strømmen man har igjen, så har man planlagt feil eller valgt feil bil.

 

"Faen..." kan jo si mye rart i denne sammenhengen men jeg antar at dette er noe du sier i sammenheng med frustrasjon over rekkevidden. Igjen.... EL-bil er ikke noe for deg og din kjørestil hvis slike banneord dukker opp i hodet ditt hele tiden.

 

Jeg har avtalt med arbeidsgiver at jeg kan lade bilen på arbeidsgivers regning mens den står parkert på jobb og det er flere ladestasjoner rundt her jeg bor og flere vil dukke opp på sikt. Det finnes også en hurtig lader som lader bilen fra 0-80% på 30min.

 

Det mange ser seg blindt på når det gjelder EL-bil er hvor lang tid det tar og lade opp bilene. La oss si at oppladingstiden fra 0-100% er 8 timer. Hvor ofte kjører du bilen HELT tom for strøm? Poenget er at en EL-bil skal lade så fort man for sjansen, uansett hvor mye/lite strøm det er igjen. Det er en grunn til at det er ladestasjoner på mange parkeringsplasser etc.

 

For å ta et teoretisk eksempel...

I mitt tilfelle så er det 3 mil på jobb. Selv vinterstid i delvis rushtrafikk og minus 10 grader vil jeg fint komme meg til jobb og jeg kommer meg også garantert hjem igjen på en ladning. MEN... da tenker jeg feil!

 

Når jeg kommer på jobb, så bør jeg sette bilen på lading, uansett hvor mye/lite strøm det er igjen. Etter arbeidsdagens slutt så vil jeg igjen ha 100% med strøm og da kan jeg fint ta en omvei eller utføre noen ærender på vei hjem uten å tenke på at batteriet begynner å bli tomt.

 

De 2.000,- pr.mnd. jeg sparer på drivstoff kan jeg faktisk kjøpe meg enda en splitter ny motorsykkel for (hvis det skulle vært aktuelt) og DA skal jeg love deg at ordet "Faen..." hadde fått en mer positiv betydning! :)

 

Så konklusjonen blir derfor at EL-bil derfor ikke er noe for deg og din kjørestil. Helt greit det. Det er mange som ikke KAN ha en EL-bil som eneste bil, men jeg tror JEG/VI kan det. Vertfall så er det verdt forsøket.

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...