MysticoN Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Lurer på hva man får av hjelp ved et samlivsbrudd, jeg og samboeren min gjør ikke noe annet enn å krangle og nå er jeg lei.. Den som taper mest på dette er vårt 2 år gammle barn. Jeg har lyst å få med meg mor til megling i morgen eller snarest, men hun har nektet å bli med til familievernkontoret før. Hva skal jeg som far gjøre vist mor nekter å bli med å megle og komme til en enighet om barnet? Jeg vil ha 50/50 og jeg vil ha ALT skriftelig og sikkerlig så jeg er sikker på at vi ikke får noe mer å krangle om etter bruddet. Så var det det med økonomisk hjelp som denne tråden egentlig skulle handle om meg jeg har allerede gått offtopic. Har lest at skatteklasse 2 er ca 13000 pr år, er det noe annet økonomisk hjelp man får ved brudd? Prøver å planlegge hvor mye jeg har råd til når det kommer til leie av leilighet. Når jeg først har nevnt brudd og familievern kontor må jeg sikkert finne noe nytt fort da jeg og dama bor i hennes leilighet som faren hennes eier. Takker for svar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Skatteklasse 2 eksisterer ikke lenger, og er erstattet av særfradrag for enslige forsørgere. Slikt særfradrag gis til den eller de forsørgerne som mottar utvidet barnetrygd. Det gis ikke offentlig støtte til samlivsbrudd. Det gis støtte til enslige forsørgere (altså de som tar med seg vesentlig mer av omsorgen for barna ut av et samlivsbrudd), og sosialtjenesten har et visst ansvar for å sørge for at du kan etablere deg selv hvis du ikke har midler til å gjøre det selv. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Men hva om vi deler omsorgen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Delt omsorg innebærer "halv" utvidet barnetrygd på hver. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Så det vil si ca 970 kr da eller ? Siden barnetrygden er 970 men deles likt mellom mor og far samt at begge får halv utvidet barnetrygd. En ting skal være sikkert, er ikke lønsomt å gå fra hverandre :/ (ikke at jeg trudde det heller da) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Barnetrygd er 970,- kr per barn. Utvidet barnetrygd innebærer at man får barnetrygd for ett barn mer enn man har. Ved ett barn vil delt utvidet barnetrygd innebære 970,- kr på hver. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 For å få utvidet barnetrygd må dere ha en meklingsattest. Det innebærer familievernkontoret eller annen instans, som advokat. Begge parter er pliktige til å møte opp. Det er slik at felles barn under 16 år krever en samværsavtale. Skulle dette gå skeis er tingretten neste steg, hvor saken kan løses ved forlik eller dom. Jeg anbefaler deg ikke å bruke dette til å true mor til en samværsavtale. I slike saker er det viktig å stå på sitt, men samtidig være voksen. Neste skritt etter dette er vel tingretten. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med familievernkontoret og fortelle om din problemstilling, så vil de sette opp mekling hvor dere begge er pliktet å møte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå