Gå til innhold

Nettverksoppsett i Stansefabrikkens boligsentral BS1365

jonny

Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe min bror med oppsettet av nettverket hans i hans nye bolig. Det er lagt opp kabler til forskjellige rom i boligen, mtp. på at datanettverk og TV-nettverk skal kunne skilles fysisk (egne kabler til data- og TV-nettverk). Totalt er det i underkant av 20 nettverkskabler inn i BS1365-skapet.

Jeg tenkte i utgangspunktet å bare feste RJ45-kontakter på hver kabel i skapet, for så å koble disse inn i en eller flere nettverks-svitsjer. Jeg foretrekker nok selv å benytte meg av en svitsj (f.eks. D-Link DGS-1100-24) fordi den har intern strømforsyning og har muligheter til å skille portene i svitsjen slik at TV-nettverket og datanettverket kan være adskilt (men hvis det ikke er nødvendig, kan den fungere som en enkel 24-porters svitsj også).

Et annet alternativ er å gå for patche-panel i skapet (f.eks. to av TRENDnet TC-P12C6), som jo vil gjøre det hele litt mer profesjonelt, samtidig som jeg ser for meg at termineringene blir av bedre kvalitet enn kombinasjonen 10 tommeltotter og RJ45-kontakter får til :-)

Det er imidlertid begrenset plass i det nevnte skapet, så jeg er usikker på hva jeg bør gå for. Hadde vært fint om noen har noen erfaringer og noen tips å komme med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...