Ruggear Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei Jeg trenger råd på følgende problem. Jeg og en annen, som pr i dag her hvert vårt enkelmannselskap ønsker å starte sammen om et felles prosjekt. Vi driver begge i transportbransjen. Saken er at jeg eier alle mine biler og har allerede 4 arbeidstakere ( om jeg skulle hatt AS for lenge siden selv er også noe som burde vært diskutert). Den andre personen leaser sin bil og er alene. Jeg og mine arbeidstakere kommer til å jobber fullt og vel så det hos denne felles oppdragsgiveren. Han andre har også en annen kunde og har også sitt enkeltmannsselkap og drive på siden av akkurat som meg. Her er altså problemstillingen: Hvordan skal eierforholdet i dette nye AS som vil ønsker å starte sammen fordeles. Jeg og han andre ønsker å ha våre enkelmannselskap gående som vanlig, men sine eksiterende kunder. Jeg kommer til å bruke veldig mye tid på denne store kunden samt gjerne 2-3 av mine biler mer eller mindre fast. Jeg får også ansvaret for denne kunder samt jeg skal ha kontroll over økonomien. Han andre har noen mindre kunder som han skal ha ansvaret over, men han vil ha bruk for mine biler og mine folk for å gjøre jobben. I hvert fall rett så det er. Han vil fungere som en selger for det kommende as. Skal også legge til hadde det ikke vært for den andre parten så hadde vi ikke fått denne store kunden. Er veldig takknemlig for det. Hvordan skal eierforfoldet fordeles? Jeg bidrar jo mer enn han så 50 - 50 er ikke aktuelt? Hva bør gjøres slik at det blir mest mulig rettferdig for oss begge? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Kanskje man ikke skal blande eierandel med innsats, men istedet med innskudd? Innsatsen bør belønnes av inntektene. Det vil si at du med dine verdier og ansatte får den langt største eierandelen. Til gjengjeld får han en provisjon på inntektene fra denne kunden han skaffet. Det gir incitament til å skaffe flere, hvilket en endret eierandel ikke gjør (for noen av dere.) Hvorfor vil dere ha deres enkeltmannsselskap ved siden av? Geir Endret 8. desember 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Ruggear Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Hei, takk for svar. Det er vel jeg som ønsker å være litt forsiktig. Jeg har det egentlig veldig bra og trives med hvordan jeg har det. Det går mer eller mindre av seg selv. Motparten ønsker at det vi har sammen skal vi ha sammen i et eget AS. Han sier at han forstår at jeg bidrar med mer enn han og at jeg bør ha eier mer enn han. Du snakker om innskudd? Innskudd utover de 30 000 det koster å starte as? Det er ingen problem å skaffe disse pengene Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Nei, hvis selskapet skal leie utstyr og tjenester fra enkeltpersonforetakene så trenger det ikke noen høy aksjekapital, skjønt du bør ha en kapital som viser at firmaet er solvent. Men så snart firmaet skal handle under eget navn kan det bli vanskelig å få for eksempel kreditt hos andre leverandører om det ikke har noen kapital eller likviditet. Det er jo ikke lenger noen person som står ansvarlig, bare selskapets kapital. Men med en minimum kapital blir også fordelingen litt hipp som happ. Det viktige da er at dere har avtalt hvordan inntektene skal fordeles, og hvem som svarer for utgiftene. Hvem skal betale lønn? Diesel og andre kostnader ved kjøringen? Hvem bestemmer hvor mye ditt og hans ENK skal ta betalt for tjenestene de leverer til AS'et? Hva skal skje dersom AS'et går overskudd eller underskudd? Geir Endret 8. desember 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Eierandeler bestemmes av innskudd i selskapet. Innskudd er ikke bare pengene, men all egenkapital. Den biten er enkel. Hvordan dere fordeler fortjenesten fra hvert enkelt oppdrag, er en annen sak. Husk at til forskjell fra i et enkeltmannsforetak, kan dere i tillegg til eiere være ansatte i aksjeselskapet deres, så dette er et spørsmål om lønn og muligens provisjon. Lenke til kommentar
Ruggear Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Nei, hvis selskapet skal leie utstyr og tjenester fra enkeltpersonforetakene så trenger det ikke noen høy aksjekapital, skjønt du bør ha en kapital som viser at firmaet er solvent. Men så snart firmaet skal handle under eget navn kan det bli vanskelig å få for eksempel kreditt hos andre leverandører om det ikke har noen kapital eller likviditet. Det er jo ikke lenger noen person som står ansvarlig, bare selskapets kapital. Men med en minimum kapital blir også fordelingen litt hipp som happ. Det viktige da er at dere har avtalt hvordan inntektene skal fordeles, og hvem som svarer for utgiftene. Hvem skal betale lønn? Diesel og andre kostnader ved kjøringen? Hvem bestemmer hvor mye ditt og hans ENK skal ta betalt for tjenestene de leverer til AS'et? Hva skal skje dersom AS'et går overskudd eller underskudd? Geir Hei Jeg ser for meg at noen av bilene blir leid ut til AS. Dieselutgifter og andre utgifter skal AS betale for. Jeg hadde vel egentlig sett for meg at vi var ansatt i vårt eget firma, men jeg ser også at det er en mulighet og leie meg selv inn fra ENK. Er det lurt eller ikke? Hadde egentlig sett for meg at ENK sine ansatte hadde også blir ansatt hos AS. Hadde det vært lurere å leid disse fra ENK til AS? Motparten sa en gang at han feks så for seg at han skulle få utbetalt gjerne 20% i mnd. Er det slikt det gjøres? Min tanke var at hvis du jobber for AS så fikk du en satt timepris og at du fikk lønn for det du jobber for AS. . Når det gjelder overskudd så er vel det jeg er mest usikker på. La oss si feks at fordelingen er 80 % til meg og 20% til motparten. Ved et overskudd på 1 000 000 ville jeg ta utbytte på 800 000 og motparten 200 000. Nå er dette vel positivt, men er fornuftig at han skal få så mye bare for å skaffe avtalen. Han har ikke kapasitet pr dags dato og bidra noe særlig i AS utenom litt ekstra med noen små kunder. Lenke til kommentar
Ruggear Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 Eierandeler bestemmes av innskudd i selskapet. Innskudd er ikke bare pengene, men all egenkapital. Den biten er enkel. Hvordan dere fordeler fortjenesten fra hvert enkelt oppdrag, er en annen sak. Husk at til forskjell fra i et enkeltmannsforetak, kan dere i tillegg til eiere være ansatte i aksjeselskapet deres, så dette er et spørsmål om lønn og muligens provisjon. Nå ser jeg får meg at jeg leier ut noen av mine biler fra Enk til AS. Sånt sett så er det jo bare de 30000 delt på 2 som skyttes inn er det ikke? Men som sagt så er det jeg som kommer til å jobber 8 timer ++++ med dette og mine ansatte i ENK ,som jeg tenkte skulle også være ansatt i AS, som står for inntektene. Min da medeier har pr dags dato ikke noe kapasitet til jobbe noe særlig for AS. Føler det er her problemet ligger i hvor mye av kaken han skal ha. Han har skaffet avtalen, men er helt avhengig av meg og mine for å få gjort arbeidet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Det jeg ikke forstår er hva salgs fordeler du har av dette? Hva skal dere oppnå med dette AS-et? Er det bare som en felles markedsføring og friheten til og leie inn biler under ASet mot regning kan dere jo bare eie 50/50 i og med det meste bare vil faktureres ut igjen til de respektive firmaene. Det du bør gjøre er hvertfall og konvertere ditt eget Enk til AS når du driver såpass som du gjør. Endret 9. desember 2013 av agvg Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Nå ser jeg får meg at jeg leier ut noen av mine biler fra Enk til AS. Sånt sett så er det jo bare de 30000 delt på 2 som skyttes inn er det ikke? Men som sagt så er det jeg som kommer til å jobber 8 timer ++++ med dette og mine ansatte i ENK ,som jeg tenkte skulle også være ansatt i AS, som står for inntektene. Min da medeier har pr dags dato ikke noe kapasitet til jobbe noe særlig for AS. Føler det er her problemet ligger i hvor mye av kaken han skal ha. Han har skaffet avtalen, men er helt avhengig av meg og mine for å få gjort arbeidet. Så AS-et er bare noe midlertidig som dere oppretter for denne spesielle kunden? Da tror jeg at det kan løses enklere. Hva om det er han som får oppdraget og at han kjøper tjenester av deg? Da kan du se ham som kunden din og avtale en rimelig pris. Eventuelt kan du levere direkte til den store kunden og gi den andre personen en godtgjørelse for å ta over oppdraget, som dere avtaler på forhånd, før du ser hva det endelige regnskapet viser. Altså, han får en sum og ikke en andel av overskuddet. Endret 9. desember 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå