Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1,9tdi 2004 stasjonsvogn, Styreenhet på kassa defekt


uzzy

Anbefalte innlegg

Hei, fikk alt gjort som det skulle, alt er på plass. Har byttet styreenhet på kassa men fortsatt samme problem, noen som vet hva jeg bør gjøre.

 

Styreenheten som ble sendt til ecutesting.com kunne ikke repareres så jeg bestilte en fra audi, som kostet meg 13000kr men problemet er at det er fortsatt problem, jeg fikk opp en feilkode P0600 når jeg startet bilen, deretter tenkte jeg at jeg prøver å slette den kode og prøver igjen, nå dukker det ikke opp noe feil kode men problemet er der fortsatt.

 

Prøvd å ha bilen uten batteri i flere timer for å prøve å resette systemer i bilen. Men virker fortsatt som at det er noe som ikke samsvarer med hverandre her.

 

Jeg holder til å SKI (Akershus), er det noen som kan hjelpe med det hadde det vært fint.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P0600 er en standard bus kode. Det snakker ikke sammen. Om den koden lå der fra før eller kom når du nappa av stikker kan sikkert diskuteres. Den er ikke aktiv hvertfall. Ellers en grei indikasjon på død styreenhet, men din er jo ny.

 

Må sikkert på møller og kodes ellernoe sånt.

Lenke til kommentar

Det var jo kjedelig resultat så langt. Men den feilkoden du fikk, hvilken modul var det fra, og hva mer sto det?

 

Og hvis du husker linken jeg ga deg på forrige side, vedrørende adaption som må gjøres etter en del typer arbeid på girkassen, så står det også litt om bytte til ny gir-modul der, og kodingen av den nye modulen. Har du fått gjort dette?

 

 

When replacing this module use the coding from the original unit or the repair manual coding charts.
-
Replacement:
Run and save a complete Auto-Scan and save it prior to module removal. See the Online Manual Auto-Scan.
Code the module with the Coding from the original module found in the Auto-Scan.
Complete the Adaptation as shown above followed by the Defined Test Drive.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Automatic_Transmission_(01J/Multitronic)#Adaptation

 

Det kan jo være helt andre ting som er problemet, ikke minst hvis symptomene er helt like, men et sted må man begynne, og koding + kommunikasjon til TCM kan kanskje være et bra sted å starte. Usikker på om man kan se det på motorstyring, om den har fått safe-mode signal, eller akkurat hvordan dette virker. Ved visse alvorlige typer girkassefeil får man jo ikke gasset eller kjørt, så motorstyring er definitivt involvert på noe vis, men vet ikke om det finnes noen måleblokk for det.

 

Ser det forresten normalt ut om du prøver å kjøre adaption-prosessen, "ADP OK" i de to måleblokkene, samt ingen uregelmessigheter i gir-indikator-displayet D,N,P, som Nikkor nevnte?

Lenke til kommentar

P0600 er en standard bus kode. Det snakker ikke sammen. Om den koden lå der fra før eller kom når du nappa av stikker kan sikkert diskuteres. Den er ikke aktiv hvertfall. Ellers en grei indikasjon på død styreenhet, men din er jo ny.

 

Må sikkert på møller og kodes ellernoe sånt.

Det var ingen koder på bilen tidligere, den kom på nå.

Lenke til kommentar

Det var jo kjedelig resultat så langt. Men den feilkoden du fikk, hvilken modul var det fra, og hva mer sto det?

 

Og hvis du husker linken jeg ga deg på forrige side, vedrørende adaption som må gjøres etter en del typer arbeid på girkassen, så står det også litt om bytte til ny gir-modul der, og kodingen av den nye modulen. Har du fått gjort dette?

 

 

When replacing this module use the coding from the original unit or the repair manual coding charts.

-

Replacement:

Run and save a complete Auto-Scan and save it prior to module removal. See the Online Manual Auto-Scan.

Code the module with the Coding from the original module found in the Auto-Scan.

Complete the Adaptation as shown above followed by the Defined Test Drive.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Automatic_Transmission_(01J/Multitronic)#Adaptation

 

Det kan jo være helt andre ting som er problemet, ikke minst hvis symptomene er helt like, men et sted må man begynne, og koding + kommunikasjon til TCM kan kanskje være et bra sted å starte. Usikker på om man kan se det på motorstyring, om den har fått safe-mode signal, eller akkurat hvordan dette virker. Ved visse alvorlige typer girkassefeil får man jo ikke gasset eller kjørt, så motorstyring er definitivt involvert på noe vis, men vet ikke om det finnes noen måleblokk for det.

 

Ser det forresten normalt ut om du prøver å kjøre adaption-prosessen, "ADP OK" i de to måleblokkene, samt ingen uregelmessigheter i gir-indikator-displayet D,N,P, som Nikkor nevnte?

Det sto ikke noe mer om akkurat den koden.

 

Har ikke gjort noe koding av nye TCUen. Har ingen utstyr til å få gjort det. Det står jo at jeg skulle kode den nye akkurat lik som den gamle, men jeg vet jo ikke hvordan den gamle var kodet. fikk bare beskjed av TCUtesting.co.uk at den ikke kan repareres.

 

Nå ser det normalt ut når jeg skifter gir ja. Det er små forskjell etter at jeg fikk byttet styreenheten ja. det er ikke akkurat samme problem. De første 5 sec når bilen startes så ser den normal ut deretter er den det samme igjen. Også får jeg bremsevarsel når jeg starter bilen nå faktisk, det hadde jeg ikke tidligere.

 

Kanskje den er normal de første sekunder for at jeg skal starte med koding eller gjøre noe spes?

Endret av uzzy
Lenke til kommentar

Ville bare levert den til Møller. De har peiling på de kassene der. Leverte min til møller enjsø fordi jeg hadde en ulyd i den når motoren var kald, da viste det seg at det var et feilmontert oljerør som var årsaken.

 

1300kr betalte jeg for det, og da hadde de bilen der i to hele dager der de testet den på to kjøreturer og med lytteutstyr for å finne lyden. Veldig fornøyd med de hvertfall.

Lenke til kommentar

Det sto ikke noe mer om akkurat den koden.

 

 

Har ikke gjort noe koding av nye TCUen. Har ingen utstyr til å få gjort det. Det står jo at jeg skulle kode den nye akkurat lik som den gamle, men jeg vet jo ikke hvordan den gamle var kodet. fikk bare beskjed av TCUtesting.co.uk at den ikke kan repareres.

 

Nå ser det normalt ut når jeg skifter gir ja. Det er små forskjell etter at jeg fikk byttet styreenheten ja. det er ikke akkurat samme problem. De første 5 sec når bilen startes så ser den normal ut deretter er den det samme igjen. Også får jeg bremsevarsel når jeg starter bilen nå faktisk, det hadde jeg ikke tidligere.

 

Kanskje den er normal de første sekunder for at jeg skal starte med koding eller gjøre noe spes?

 

Er ikke sikker, men er slett ikke umulig at det er feil på kodingen, og/eller at en eller fler av styringsenhetene er misfornøyd med kommunikasjonen til TCU rett etter oppstart. Fornuftig kommunikasjon med bremser, ABS/ESP, er vesentlig for girkassens funksjon. Finesser du kanskje har merket ved kjøring er feks at om du kjører i en nedoverbakke, og såvidt rører bremsen, så vil turtallet øke dersom farten fortsetter å øke. Slipper du bremsen kort, og gjør det samme igjen vil den "gire ned" enda et hakk, så man får ganske mye motorbrems. Et annet eksempel er hvis det er veldig glatt, og du spinner (det lille antispinn tillater) så vil den la vær å "gire opp" og heller bare holde på utvekslingen til bilens fart har økt, og/eller hjulspinn avtatt.

 

 

Men jeg forstår da at du ikke har tilgang til Vag-Com (eller bedre), og det man ha for å få gjort denne jobben riktig. Du trenger det for å få rett oljenivå, du trenger det til kodingen, og til slutt for "opplæring" av clutch (adaption). Og siden du nå heller ikke har den gamle TCU, er jeg redd løpet er kjørt, selv med VAG-COM. Har personlig aldri byttet en TCU, men bygger opp en god del VAG-vrak og har lært på den harde måten (som deg nå) at man så langt det er mulig alltid tar en "full scan" før man begynner å bytte ut styringsenheter. Ellers ender det lett som Møller-mat, dessverre. :no:

 

På den positive siden, hvis det nå viser seg å bare være litt magi med diagnoseapparat som skal til, og det ikke er noe annet som er feil, så koster ikke dette allverden hos Møller heller. Største utfordring er kanskje å få bilen dit...

Lenke til kommentar

 

Det sto ikke noe mer om akkurat den koden.

 

 

Har ikke gjort noe koding av nye TCUen. Har ingen utstyr til å få gjort det. Det står jo at jeg skulle kode den nye akkurat lik som den gamle, men jeg vet jo ikke hvordan den gamle var kodet. fikk bare beskjed av TCUtesting.co.uk at den ikke kan repareres.

 

Nå ser det normalt ut når jeg skifter gir ja. Det er små forskjell etter at jeg fikk byttet styreenheten ja. det er ikke akkurat samme problem. De første 5 sec når bilen startes så ser den normal ut deretter er den det samme igjen. Også får jeg bremsevarsel når jeg starter bilen nå faktisk, det hadde jeg ikke tidligere.

 

Kanskje den er normal de første sekunder for at jeg skal starte med koding eller gjøre noe spes?

 

Er ikke sikker, men er slett ikke umulig at det er feil på kodingen, og/eller at en eller fler av styringsenhetene er misfornøyd med kommunikasjonen til TCU rett etter oppstart. Fornuftig kommunikasjon med bremser, ABS/ESP, er vesentlig for girkassens funksjon. Finesser du kanskje har merket ved kjøring er feks at om du kjører i en nedoverbakke, og såvidt rører bremsen, så vil turtallet øke dersom farten fortsetter å øke. Slipper du bremsen kort, og gjør det samme igjen vil den "gire ned" enda et hakk, så man får ganske mye motorbrems. Et annet eksempel er hvis det er veldig glatt, og du spinner (det lille antispinn tillater) så vil den la vær å "gire opp" og heller bare holde på utvekslingen til bilens fart har økt, og/eller hjulspinn avtatt.

 

 

Men jeg forstår da at du ikke har tilgang til Vag-Com (eller bedre), og det man ha for å få gjort denne jobben riktig. Du trenger det for å få rett oljenivå, du trenger det til kodingen, og til slutt for "opplæring" av clutch (adaption). Og siden du nå heller ikke har den gamle TCU, er jeg redd løpet er kjørt, selv med VAG-COM. Har personlig aldri byttet en TCU, men bygger opp en god del VAG-vrak og har lært på den harde måten (som deg nå) at man så langt det er mulig alltid tar en "full scan" før man begynner å bytte ut styringsenheter. Ellers ender det lett som Møller-mat, dessverre. :no:

 

På den positive siden, hvis det nå viser seg å bare være litt magi med diagnoseapparat som skal til, og det ikke er noe annet som er feil, så koster ikke dette allverden hos Møller heller. Største utfordring er kanskje å få bilen dit...

 

Idag merker jeg litt forskjell i skifting i gir, at når jeg skifter gir så skifter gir f eksemple fra Park til Reverse

Så går den ikke i reverse til jeg er enda lengere ned altså nesten halveis i N, deretter samme med Dda må du halveis til S og For å komme seg til S må du holde og presse den ned. Skal løfte bilen og se om jeg har montert kabelen riktig som sitter over styreenheten. Deretter tror jeg at det eneste er vell å sende den inn til Møller. Får håper på det beste videre. Er det noe mer som kan anbefale meg, så la meg høre det. takker på forhånd. Men jeg fikk egentlig beskjed av Møller at bytting av TCU trenger ingen programmering, når de solgte den. Så det høres veldig rart ut at hvorfor dem sa det. Fordi jeg leser jo på nettet overalt at den må kodes etter bytting.

Endret av uzzy
Lenke til kommentar

Ja, du får sjekke giroverføringen, eventuelt om det er noe justeringsmulighet på den. Selve sensoren for girposisjon sitter på styreenheten du har byttet, så vil tro den er umulig å få feil.

 

Om det virkelig alltid må kodes, og eventuelt konsekvenser/symptomer om man likevel ikke gjør det vet jeg dessverre ikke. På styreenheter (ikke TCM) jeg har byttet har jeg opplevd begge deler, både at det virker ut av esken, og at det må kodes for å fungere, til tross for at delelager opplyste at det ikke var nødvendig. Du trenger uansett diagnose-utstyr for å drive noe vettug feilsøk på en sånn bil. Men feil oljefylling eller ikke utført adaption vil neppe føre til at bilen ikke går, det er bare ikke helt bra.

 

Får håpe det løser seg for deg, uten alt for mye styr. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Startet bilen idag tidlig og kjørte den til Møller, Plutselig girer bilen normalt i R og i 1 gir, men ikke oppover, Møller audi ligger ca. 2km unna meg så det gikk greit. displayet inni bilen var normalt i første 1 min ca. deretter lyste det rundt alle girene. Men som sagt leverte den hos Møller og dem skulle ha ca. 1300kr for programmering av girkassa, for håpe at det er det som må til for at den fungerer feilfritt videre.

Lenke til kommentar

Startet bilen idag tidlig og kjørte den til Møller, Plutselig girer bilen normalt i R og i 1 gir, men ikke oppover, Møller audi ligger ca. 2km unna meg så det gikk greit. displayet inni bilen var normalt i første 1 min ca. deretter lyste det rundt alle girene. Men som sagt leverte den hos Møller og dem skulle ha ca. 1300kr for programmering av girkassa, for håpe at det er det som må til for at den fungerer feilfritt videre.

Det var da ikke så enkelt, Møller mener nå at girkassa er defekt. og dem skal ha ca. 90 000kr for nytt girkasse. Hvis jeg skal overhalle kassa så må jeg til noen samarbeidspartenere til møller og betale 30 000 + moms.

 

Det der høres helt forferdelig ut.

 

Men nå som jeg hentet bilen tilbake fra møller så ser jeg at det henger en rød kabel ned ved gasspedalen. Er det noen som kan litt om kabelene som ligger over gasspedalen. er rødfarget som sagt.

 

Legger ved bildet av ledningen.

post-247896-0-95463100-1392610261_thumb.jpg

Endret av uzzy
Lenke til kommentar

Kondolerer, helt forjævlig!

 

Din historie er jo dessverre lagt fra enestående, og dette er den store skrekken for alle som har en sånn bil. Ekstra ille er det jo når du har lagt ned masse tid og penger i en styringsenhet som ikke kan returneres. Fikk du vite noe mer om hva det er som er ødelagt i girkassen nå da?

 

Har gjennom jobb sendt noen biler med automatkasse-havari til spesialister som kun driver med dette i Trøgstad (indre Østfold). http://www.rats.no/rats.html Vært veldig fornøyd med det. Men det koster nok 30K+ for denne typen jobb i Norge, og såvidt jeg vet er det en del ting i 01J-Multitronic som ikke kan skaffes nytt, så mulig man faktisk er "heldig" om man får det fikset i det hele tatt...

 

Vedrørende ledningen så tittet jeg gjennom noen bilder fra en B6 1,8T som jeg demonterte alt inn til torpedovegg innvendig på. Kan ikke se noe som likner på den. Syns egentlig den ser litt uoriginal ut.

 

Lykke til hva du nå ender opp med å gjøre. Oppdater gjerne tråden med utfallet. :)

Lenke til kommentar

Prøver å få ut av Møller skriftilig at det er faktisk girkassa som er defekt, deretter skal jeg demontere kassa selv, og sende den til England tenkte jeg. eller levere den til rats eller osloautomatgear folka hvis dem klarer å få den ordnet innen 15000kr så monterer jeg den selv. Ser ut som at det er en som kan få den i orden for 10 000kr i England.

 

Men som sagt, jeg skal ha ting skriftlig fra Møller først nå. Fordi hva om det er noe elektronisk feil og ikke noe galt med kassa?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke fått fiksa kassa ennå jeg, lurer på om det er noe mulighet for å få bytta ut GWX kassa med GJA eller en annen kasse som sitter i en slik bil fra samme årstall og med eksagt samme motor? Eller blir det kanskje noe problem med Motorhjernen kanskje? Noen som har erfaring med slikt?

 

Det er bare det at det er enklere å finne kasser med andre koder enn akkurat GWX, de ser ganske så like ut, derfor luerer jeg bare.

 

Ligger en GWX kasse i Poland. Men han vil ha penger før han sender kassa og bruker ikke paypal og etc.

Lenke til kommentar

Er vel et sabla bra spørsmål, som jeg dessverre ikke vet svaret på. Finnes en uhorvelig mengde forskjellige koder for 01J-multitroinc i A4. Her er i alle fall en liste som viser hvilke andre koder som var brukt på samme motor, samt at GWX og GJA i det minste har lik utveksling både internt og på diffen.

http://workshop-manuals.com/audi/a4_cabriolet_mk2/power_transmission/multitronic_01j_front-wheel_drive/technical_data/code_letters_gearbox_allocation_ratios_equipment/

 

 

Om du ikke får svar, så kunne du kanskje sjekke om din nye TCU også skal passe over i GJA, for dersom det er tilfellet så skulle jo det ta hånd om kommunikasjon mot motorstyring, ESP, etc.

 

Men er du virkelig sikker på at du vil kjøpe en brukt multitronic? For meg fremstår det som rimelig hardcore risiko-sport med tanke på feilraten disse girkassene har. Vet du nå spesifikt hva som er galt med den du har, eller er det bare diagnostisert etter prinsippet at "fordi ny styringsenhet ikke gjorde susen, så er kassa defekt"...?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...