Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1,9tdi 2004 stasjonsvogn, Styreenhet på kassa defekt


uzzy

Anbefalte innlegg

Hei, har fått beskjed av møller at styreenheten på gearkassa har tatt kvelden.

 

1. Det første lurer jeg på om det er riktig at den sitter under lokke på enden av gearkassen?

 

2. Må bilen/kassa programmeres etter bytte av styreenheten? Noen som har erfaring med det?

 

3. Møller tok bare diagnose og leste av kodene og mente at dem er sikker på at det er styreenheten det er gærnt med. Eventuelt om det er noen som reparer slike styreenheter? sånn at jeg kan demontere og sende den på reparasjon.

 

Bilen starter opp men ingen gasspådrag når den er i PARK.

spaken beveger seg i alle i gir og displayet på bilen registrerer også at bilen skifter gir fra PARK - REVERS - N - DRIVE også S-modus manuell gir.

Motor slår av når man prøver å gi gass mens bilen er i revers, men jeg merker at bilen dyttes bakover før den dør. Samme skjer i DRIVE-modus. Er du forsiktig med gasspådrag så får du bilen til å kjøre også i drive og revers men ikke mye. Jeg merker også under bilen er startet at all slags lys i bilen blir noe svak i 1 sec etter ca. hver 3 min. Kanskje blien bruker strøm til noe og prøver på noe.

 

Har dere noe erfaring rundt detta som dere tror kan hjelpe meg så takker jeg for det.

Endret av uzzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ja, har erfaring med det. Har byttet min selv, hvis det er snakk om multitronic.

 

Den sitter helt i enden av kassa, så dermed må du også skifte olje mens du er i gang.

 

Møller bytter bare ut delen, men det går også ann å reparere den. Hvis du søker på Google så er det mange som har gjort dette ved å sende den til England og Tyskland. Men jeg ville hørt med:

http://www.automatgear.no

 

Ecu feil er et kjent problem, så hvis møller sier det er feilen regner jeg med at det er årsaken. Som regel så pleier det å blinke rødt i displayet over D,N,P osv, gjør det ikke det hos deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Ja, har erfaring med det. Har byttet min selv, hvis det er snakk om multitronic.

 

Den sitter helt i enden av kassa, så dermed må du også skifte olje mens du er i gang.

 

Møller bytter bare ut delen, men det går også ann å reparere den. Hvis du søker på Google så er det mange som har gjort dette ved å sende den til England og Tyskland. Men jeg ville hørt med:

http://www.automatgear.no

 

Ecu feil er et kjent problem, så hvis møller sier det er feilen regner jeg med at det er årsaken. Som regel så pleier det å blinke rødt i displayet over D,N,P osv, gjør det ikke det hos deg?

Bare nye styreenhet prisen er 13000kr hos Møller, 6 timers jobb pris kommer i tillegg. Ja blinker i blandt og i blandt så gjør det ikke det i displayet atlså.

 

Har GWX kode på girkasse foresten. og det gjelder multitronic ja, siden det er jo ikke en quattro bil.

 

Noen som har bilder på hvor den styreenheten sitter?

Lenke til kommentar

Da er det bare å bytte, problemet kommer bare til å bli værre og værre, så til slutt kommer du ikke noen som helst vei.

 

Styreenheten sitter helt til høyre i bildet her(svarte dingsen), så du må ut med all innmaten rett og slett. :dremel:

 

Som sagt, du kan høre om automatgear.no reparerer ecu, hvis ikke så gjør f.eks disse det: http://www.ecutesting.com/catalogue/audi_eculist.html?category=4054&model=466

 

Ligger på rundt 2000kr for ny om du sender inn din egen, da sparer du hvertfall 11000.

post-25919-0-78095700-1386608428_thumb.png

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Da er det bare å bytte, problemet kommer bare til å bli værre og værre, så til slutt kommer du ikke noen som helst vei.

 

Styreenheten sitter helt til høyre i bildet her(svarte dingsen), så du må ut med all innmaten rett og slett. :dremel:

 

Som sagt, du kan høre om automatgear.no reparerer ecu, hvis ikke så gjør f.eks disse det: http://www.ecutesting.com/catalogue/audi_eculist.html?category=4054&model=466

 

Ligger på rundt 2000kr for ny om du sender inn din egen, da sparer du hvertfall 11000.

Ja slef, jeg kjører ikke bilen nå, den er parkert. skal prøve å få ut TCU imorra på den, siden jeg fikk beskjed at jeg må ha riktig delenr for å være sikker på at den passer bilen min.

 

Yes da sitter den der jeg trodde utifra bildet ja. Ser ikke ut som at det skal være en stor jobb å få den ut.

 

Fettern min kommer fra england om 2uker og han mente at det er mulighet for å få skaffet det brukt der i london for ca. 200 pund. Ja er en god del penger å spare hvis mann klarer å få det til så billig mens Møller skal ha 13000kr, helt utrolig.

Lenke til kommentar

Ja slef, jeg kjører ikke bilen nå, den er parkert. skal prøve å få ut TCU imorra på den, siden jeg fikk beskjed at jeg må ha riktig delenr for å være sikker på at den passer bilen min.

 

Yes da sitter den der jeg trodde utifra bildet ja. Ser ikke ut som at det skal være en stor jobb å få den ut.

 

Fettern min kommer fra england om 2uker og han mente at det er mulighet for å få skaffet det brukt der i london for ca. 200 pund. Ja er en god del penger å spare hvis mann klarer å få det til så billig mens Møller skal ha 13000kr, helt utrolig.

Fant to koder på styreenheten 01J927156HT og 8E0910155Q. Det er den som sitter på bilen min.

Lenke til kommentar

Fettern min kommer fra england om 2uker og han mente at det er mulighet for å få skaffet det brukt der i london for ca. 200 pund. Ja er en god del penger å spare hvis mann klarer å få det til så billig mens Møller skal ha 13000kr, helt utrolig.

 

Trøsten får kanskje bli at når noe først skal gå galt med multitronic, er dette av de rimeligste og enkleste feilene hos Møller, tro det eller ei... Det har i tillegg til styreenheten blitt byttet clutchpakke+inputshaft, og også hele girkasser i fleng, da snakker vi virkelig svindyre omfattende reparasjoner. Faktisk har de i USA, etter flere års kamp, nettopp nå vunnet et massesøksmål mot Audi USA som involverer 62.000 biler. Alle A4/A6 2002-2006 med multitronic har fått ti års garanti /160.000 km på girkassa, og alle de stakkarene som selv har måtte dekke opp til flere skift av girkasse eller komponenter vil få refundert pengene, og de som måtte selge bilen som "delebil/rep-objekt" får dekket tapet de hadde. (Mer om den saken feks her: http://www.topclassactions.com/lawsuit-settlements/open-lawsuit-settlements/4702-audi-cvt-class-action-lawsuit-settlement )

 

Nå hjelper ikke dette oss i Norge stort, men nevner det dels bare som en kuriositet, men også fordi jeg personlig ville vært veldig skeptisk til brukte deler til denne girkassen. Sjansen for at de brukte delene også feiler er høy, så bør i alle fall ha noen form for garanti. Såvidt jeg vet vil du forsåvidt også slippe å kjøre "adaption-prosess" på clutcher, og bare plugge den reparerte delen rett inn, dersom du reparerer. Men det kan kanskje Nikkor si noe nærmere om, hvis han fikk sin reparert.?

(Setter du inn brukt fra en annen, eller ny styringsenhet, må den læres opp, ingen girkasser er like, og styring av clutch endrer seg hele tiden etter slitasje, oljekvalitet, etc.)

 

Vedørende delenummer, så er det nummeret som begynner på 8E0 VAG sitt delenr (8E0= A4), mens det nummeret som begynner på 01J tror jeg er produsentens ("OEM'en" feks Bosch) sitt delenr. (01J er kodenavnet for multitronic.)

 

 

Lykke til, håper det løser seg greit for deg. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

 

Trøsten får kanskje bli at når noe først skal gå galt med multitronic, er dette av de rimeligste og enkleste feilene hos Møller, tro det eller ei... Det har i tillegg til styreenheten blitt byttet clutchpakke+inputshaft, og også hele girkasser i fleng, da snakker vi virkelig svindyre omfattende reparasjoner. Faktisk har de i USA, etter flere års kamp, nettopp nå vunnet et massesøksmål mot Audi USA som involverer 62.000 biler. Alle A4/A6 2002-2006 med multitronic har fått ti års garanti /160.000 km på girkassa, og alle de stakkarene som selv har måtte dekke opp til flere skift av girkasse eller komponenter vil få refundert pengene, og de som måtte selge bilen som "delebil/rep-objekt" får dekket tapet de hadde. (Mer om den saken feks her: http://www.topclassactions.com/lawsuit-settlements/open-lawsuit-settlements/4702-audi-cvt-class-action-lawsuit-settlement )

 

Nå hjelper ikke dette oss i Norge stort, men nevner det dels bare som en kuriositet, men også fordi jeg personlig ville vært veldig skeptisk til brukte deler til denne girkassen. Sjansen for at de brukte delene også feiler er høy, så bør i alle fall ha noen form for garanti. Såvidt jeg vet vil du forsåvidt også slippe å kjøre "adaption-prosess" på clutcher, og bare plugge den reparerte delen rett inn, dersom du reparerer. Men det kan kanskje Nikkor si noe nærmere om, hvis han fikk sin reparert.?

(Setter du inn brukt fra en annen, eller ny styringsenhet, må den læres opp, ingen girkasser er like, og styring av clutch endrer seg hele tiden etter slitasje, oljekvalitet, etc.)

 

Vedørende delenummer, så er det nummeret som begynner på 8E0 VAG sitt delenr (8E0= A4), mens det nummeret som begynner på 01J tror jeg er produsentens ("OEM'en" feks Bosch) sitt delenr. (01J er kodenavnet for multitronic.)

 

 

Lykke til, håper det løser seg greit for deg. :)

Det er et elektronikk selskap som selger og reparer slike TCU for mellom 185 - 450 euro. Dem gir livstid garanti på det. Fant noen i tyskland, italia, frankrike og england faktisk.

 

Altså når styreenheten byttes ut så må vell olja på girkassa skiftes automatisk siden jeg måtte ut med olja får å få ut styreenheten. Olja stank noe skikkelig, så vil bytte det uansett. Tenkte jeg ikke skulle bruke den sammen som jeg fikk ut. også har jeg planer om å bytte ut pakningen rundt lokke over styreenheten.

Lenke til kommentar

Det er et elektronikk selskap som selger og reparer slike TCU for mellom 185 - 450 euro. Dem gir livstid garanti på det. Fant noen i tyskland, italia, frankrike og england faktisk.

 

Altså når styreenheten byttes ut så må vell olja på girkassa skiftes automatisk siden jeg måtte ut med olja får å få ut styreenheten. Olja stank noe skikkelig, så vil bytte det uansett. Tenkte jeg ikke skulle bruke den sammen som jeg fikk ut. også har jeg planer om å bytte ut pakningen rundt lokke over styreenheten.

 

Leser du ikke linker når noen prøver å hjelpe deg? Den siden jeg linket til øverst reparerer ecuen din for 185 euro om du sender inn ecuen din, og det er et kjent firma i England med livstidsgaranti.

 

Lukter oljen brent er det nok ikke lenge til resten av girkassen din tar kvelden. Du bør bytte filteret til girkassen på denne som sitter ved ecu'en, og bruke ny orginal olje og håpe på det beste. På denne kassen sitter filteret av en aller annen merkelig grunn helt innerst i kassen ved ecuen. Det sitter også et utvendig filter til girkassen ved radiatoren som du også bør vurderer å bytte samtidig da for å forhindre ras.

 

Lagt ved bilde.

 

 

Pcp160: Det er jeg ikke helt sikker på, Møller byttet bare det som var sammen med oljen, kostet 20.000. :nei:

 

Disse firmaene reparer ecuen man allerede har, så den vil ikke miste noe informasjon angående girkassen hans. Det er som regel olje som kortslutter ecuene, så har lest at det ikke er spesielt vanskelig å reparere de.

post-25919-0-79957800-1386800737_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg ville nok prøvd meg på firmaet Nikkor anbefalte om det var min bil, de har i alle fall holdt på lenge med rep av akkurat denne styringsenheten.

 

Det jeg ellers prøvde å si noe om uzzy, er at det er forskjell på å kjøpe en brukt styringsenhet vs å få reparert den du har, og dermed sette inn igjen nøyaktig samme eksemplar. (Selv om du får begge med livstidsgaranti)

 

Men det er jo ikke noe "kjempe-big deal" og måtte kjøre adaption på et nytt eksemplar av styringsenheten, man må bare bruke VAG-COM og følge prosedyren veldig nøye. Du vil uansett trenge VAG-COM for å få fylt olje til rett nivå.

 

Ellers enig med Nikkor, og hvis oljen lukter er jo det et dårlig tegn. Utvendig filter (strainer) koster forøvrig ca 3000 kroner, det innvendige vet jeg ikke. I teorien skal de ikke behøve å byttes, men med svidd olje.......

(I teorien skal man jo ikke behøve å bytte styringsenhet heller :) )

Lenke til kommentar

Ja, den er ganske dyr. Ville hvertfall byttet det innvendige filteret siden alt allerede er ute. Åssen fikk du sjekket prisen?:)

 

Møller sier jo seff at det ikke er nødvendig, men når oljen er svidd burde du hvertfall gjøre det.

 

Står en faq ang dette her: http://multitronic-box.com/questions-and-answers

De anbefaler bytte av begge.

 

Har du fulgt intervallene på 60k km?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Alle servicene på bilen er fult til enhver punkt. Det er en dame kjørt bil. Hun har vell vært litt nøye med servicene ser det ut som av servicehefta ihvertfall. Det er de ecutesting.com som jeg har sankket med, og kan repare mitt ja.

 

Men det jeg ikke skjønte er at hvor det "inne" filteret sitter, sitter den i nærheten av styreenheten? for da bytter jeg den ihvertfall, så får jeg vurdere den utvendige siden den koster en del.

 

Har spart på girolja jeg fikk ut så skal spørre noen som har god erfaring og se ann hva dem sier om hvor dårlig den er.

 

Hvis jeg har skjønt riktig så er det vell sånn at hvis jeg kjøper nytt styreenhet til bilen min så MÅ den programmeres/flashes?

 

Hvis jeg får reparert den eksisterende så trenger jeg ikke det?

 

har jeg forstått riktig nå?

Lenke til kommentar

Filteret er det svarte greiene som du ser på det øverste bildet under ecuen. :)

 

Du trenger hvertfall ikke gjøre noe om de reparerer den eksisterende. Usikker på hvor mye som må gjøres om du får ny, men det er sikkert bare noen innstillinger i vagcom med tanke på at møller kun tilbyr helt nye enheter.

Lenke til kommentar

Filteret er det svarte greiene som du ser på det øverste bildet under ecuen. :)

 

Du trenger hvertfall ikke gjøre noe om de reparerer den eksisterende. Usikker på hvor mye som må gjøres om du får ny, men det er sikkert bare noen innstillinger i vagcom med tanke på at møller kun tilbyr helt nye enheter.

Åja, er du sikker på det, fordi jeg så ingen filter der som jeg husker. men sal prøve å se etter den imorra tenker jeg.

 

Legger ved noen bilder av ecuen som jeg tok ut av bilen og har planer om å sende inn foor reparasjon til ecutesting.com

post-247896-0-31310800-1386866110_thumb.jpg

post-247896-0-34860000-1386866125_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja Uzzy, du har i alle fall forstått det riktig slik jeg tror og mener det er. Dog har jeg aldri fått reparert en styreenhet selv, så er ikke 100% sikker på at den husker verdiene, men alt jeg har lest om saken sier at den gjør det. Og at det dermed bare er å montere sammen, og kjøre i vei.

 

Bytter man til en ny, eller en "ny brukt" er det nødvendig å kjøre adaption på den nye styringen. Det er altså en prosedyre som går på å sette i gang "adaption-prosessen" med vag-com, og deretter må man kjøre bilen rolig frem og tilbake i et helt spesielt mønster. Til slutt vil vag.com kvittere med at adaption er utført, og hjernen har lært sin nye clutch og kjenne.

 

(Her har du en beskrivelse av adaption-prosessen, dersom du skulle få behov eller ønske om å gjøre det. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Automatic_Transmission_(01J/Multitronic)#Adaptation )

 

Det man ikke kan gjøre med vag-com er å flashe ny programvare, noe som feks er nødvendig dersom girkassen er oppgradert fra 6 til 7 clutch-lammeler, eller den nye brukte styringsenheten ikke er til nøyaktig likt utstyrt bil. Men siden du nå skal få reparert den du har, er ikke dette noe tema.

 

Jeg prøvde å finne tilbake nøyaktig pris på utvendig "filter", men fant det ikke hjemme. Tror det var litt i underkant av 3K som jeg nevnte (2700 eller noe sånt). Filter + olje kom på ca 4500 kr (med ca 1 liter for mye, da den merkelige fylleprosessen innbyr til søl, og heller litt for mye enn for lite når man står der under bilen...)

 

Til slutt; kan virke som det varierer med modell, for på A4 bensin-turbo sitter ikke filteret der alle tegningene sier, fremme ved radiatorer. Det ligger vannrett under på venstre side av girkassen, med rørskjøtene der søleplaten under motor er festet i bakkant.

 

Her;

post-56388-0-89515700-1386885708_thumb.jpg

 

 

Er du forresten kjent med prosessen for fylling av olje? Den er litt spesiell, og veldig viktig å få rett nivå på disse.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja Uzzy, du har i alle fall forstått det riktig slik jeg tror og mener det er. Dog har jeg aldri fått reparert en styreenhet selv, så er ikke 100% sikker på at den husker verdiene, men alt jeg har lest om saken sier at den gjør det. Og at det dermed bare er å montere sammen, og kjøre i vei.

 

Bytter man til en ny, eller en "ny brukt" er det nødvendig å kjøre adaption på den nye styringen. Det er altså en prosedyre som går på å sette i gang "adaption-prosessen" med vag-com, og deretter må man kjøre bilen rolig frem og tilbake i et helt spesielt mønster. Til slutt vil vag.com kvittere med at adaption er utført, og hjernen har lært sin nye clutch og kjenne.

 

(Her har du en beskrivelse av adaption-prosessen, dersom du skulle få behov eller ønske om å gjøre det. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/6-Speed_Automatic_Transmission_(01J/Multitronic)#Adaptation )

 

Det man ikke kan gjøre med vag-com er å flashe ny programvare, noe som feks er nødvendig dersom girkassen er oppgradert fra 6 til 7 clutch-lammeler, eller den nye brukte styringsenheten ikke er til nøyaktig likt utstyrt bil. Men siden du nå skal få reparert den du har, er ikke dette noe tema.

 

Jeg prøvde å finne tilbake nøyaktig pris på utvendig "filter", men fant det ikke hjemme. Tror det var litt i underkant av 3K som jeg nevnte (2700 eller noe sånt). Filter + olje kom på ca 4500 kr (med ca 1 liter for mye, da den merkelige fylleprosessen innbyr til søl, og heller litt for mye enn for lite når man står der under bilen...)

 

Til slutt; kan virke som det varierer med modell, for på A4 bensin-turbo sitter ikke filteret der alle tegningene sier, fremme ved radiatorer. Det ligger vannrett under på venstre side av girkassen, med rørskjøtene der søleplaten under motor er festet i bakkant.

 

Her;

attachicon.gif01J Strainer.JPG

 

 

Er du forresten kjent med prosessen for fylling av olje? Den er litt spesiell, og veldig viktig å få rett nivå på disse.

 

 

 

 

Utvendig filter fikk jeg beskjed om av en bekjent at mann ikke trenger å bytte, hvis ikke girolja er i altfor dårlig tilstand. Stemmer det?? Foresten jeg har sånn utvendig filter som du viser på det bildet ditt. altså sånn som henger/går ved siden av girkassa.

 

Men jeg skal sannsynligvis til familien i london under jul, tenkte å kjøpe utvendige filteret, innvendige filteret der. sjekker selvfølgelig pris her og der, og kjøper der bare hvis jeg sparer noe på det.

Lenke til kommentar

Utvendig filter fikk jeg beskjed om av en bekjent at mann ikke trenger å bytte, hvis ikke girolja er i altfor dårlig tilstand. Stemmer det?? Foresten jeg har sånn utvendig filter som du viser på det bildet ditt. altså sånn som henger/går ved siden av girkassa.

 

Nja, det er jo i og for seg riktig det. VAG spesifiserer at oljen skal skiftes hver 60.000, mens begge filtere ikke har noe skiftintervall, og er ment å vare bilens levetid. Men som Nikkor allerede har sagt så er det veldig mange som anbefaler å bytte, og spesielt hvis oljen er dårlig. At oljen er mørk ("Coca cola-farget") er normalt, men lukter det brent av den kan man vel kanskje si at du er i kategorien for dem som bør bytte filtere.

 

Personlig er jeg ikke kvalifisert til annet enn å "synse" noe om det. Men det er etter mitt syn liten tvil om at mange bilprodusenter har vært litt for ivrige med å love lange skift-intervaller både for motorolje, og ikke minst automat-girkasser som har vært såkalt "filled for life", men som det (gjerne etter at garanti-tiden går ut) viser seg at var for optimistisk. Det å kunne skryte av lave vedlikeholds-kostnader er et vesentlig poeng ifht markedsføring. Så jeg ser ikke bort fra at alle som mener filter bør byttes har et poeng, selv om VAG sier noe annet.

 

Multitronic kan vel også sies å være særdeles følsom for olje-kvalitet/renhet. Det skal uhyre lite til før rusk eller treghet i ventiler ol gjør at kasse begynner å tulle, spesielt ved igangsetting, start/stopp/kjøkjøring, etc.

 

Men kom til å tenke på en annen ting når jeg ser bildet av girkassen. Du har vel ikke tatt den ut av bilen, og isåfall ser det for meg ut som relativt mye olje vil være igjen i "bunnpanna" ?. Dette bør du isåfall tappe ut. VAG har vært så elskverdige å lage tappeskruen med en temmelig sær 16mm "12-kant torx", som har et stor utstikkende tapp i midten. Såvidt meg bekjent bare brukt av Porsche, og Audi. Jeg fikk kjøpt på Wurth, men den var svindyr, så hvis du trenger dette så er det sikkert også lurt å få tak i mens du er i England.

 

Verktøy til tappeskruen heter XZN M16 med hull (Påfylling er til venstre, og er vanlig umbraco)

 

post-56388-0-53302100-1386939195_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Har verktøy tilgjengelig, så det er ingen problem med det. jeg har ikke tatt ut hele kassa nei og derfor er det en god del olje fortsatt inne i bunnpanna på kassa ja, det stemmer. skal tappe helt og bytte olja når jeg får igjen styreenhet fra ecutesting.com.

 

Det eneste spørsmålet jeg kommer på nå er at hvordan finner jeg ut av at det er nok olje i kassa? hvor ser jeg det? Altså tenkte på når jeg skal montere alt tilbake og og fylle på olja i girkassa.

Lenke til kommentar

Det eneste spørsmålet jeg kommer på nå er at hvordan finner jeg ut av at det er nok olje i kassa? hvor ser jeg det? Altså tenkte på når jeg skal montere alt tilbake og og fylle på olja i girkassa.

 

Først og fremst trenger du noe å pumpe oljen opp med. Innenfor påfyllingsskruen (som altså er umbrako midt på undersiden av kassa) så går det et rør rett opp i kassa, ca 10 cm langt. Du må derfor lage en slange som er tynn nok til å gå opp gjennom dette røret, og som fortrinnsvis bøyer seg litt til siden når det kommer ut gjennom toppen av røret inni kassa, slik at oljen du pumper ikke bare renner rett ned og ut av røret du fyller fra.

 

Så er det bare å pumpe opp olje helt til det renner over. Dvs når oljen inni kassa når toppen av røret. Siden det jo er litt knotete å fylle olje rett opp i et rør må du passe på at det virkelig er fullt, (Og ikke bare litt søl, eller olje som følger slangen ned)

 

Når dette er gjort skrur du fyllepluggen midlertidig inn, starter bilen og går en runde gjennom alle gir.

 

Så, får å få riktig olje-nivå, må du ha VAG-COM eller lignede diagnose-utstyr. Koble den til, gå på "Auto Trans" (03) og videre til "Measuring Blocks" (08) også ser du på "Display group 10". Der vises ATF-olje temperaturen.

 

Start bilen, og la den gå i fri/Park mens du følger med på olje-temperaturen. Nå den har nådd 35 grader, skrur du igjen ut påfyllingspluggen, mens motoren fortsatt går. (Det vil da stå olje i røret, så ca 0,5 dl kommer fossende ut med en gang). Så er det bare å følge med på temperaturen, og påse at det renner/drypper litt olje ut hele tiden, og når tempen har nådd 40 grader skrur du pluggen inn igjen. (PS, ikke skru av motor før pluggen er satt inn, da vil det renne ut alt for mye.)

 

Hvis det ikke komme noe olje ut i løpet av tiden det tar fra ca 35 til 40 grader (noen minutter), så har du ikke fyllt den full nok før du begynte. Og hvis du loker, slik at temperaturen går over 45 grader før du har skrudd inn, eller motor stopper, må du la det kjøle seg ned, og begynne på nytt, eller blir det for lite olje.

 

 

Edit;, er vel kanskje en selvfølge, men bilen må stå rett når dette gjøres. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...