Gå til innhold

[Løst] Canon 50mm 1,2L hastighet

Anbefalte innlegg

Jeg tar mye bilder i mørket. Jeg har brukt Sigma 50mm 1,4 og har vært ganske fornøyd med denne. Jeg har 5d mkIII som jeg bruker det på mest og jeg merker at jeg ofte må høyt opp i ISO, så jeg vurdere et objektiv som er litt mer lyssterkt.

Det jeg også er interessert i er et objektiv som er litt raskere, for Sigma'en er sirup treg.

Noen som har testet og Canon 50L1,2 vet noe på fokushastighet på denne. Er den skarp og god på 1,2? Har hørt litt blandet om den.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har fin bokeh, og er skarp på f/1.2 (til å være f/1.2), men EF 50/1.4 er nok skarpere - spesielt i i hjørnene - når begge er blendet ned.

Se også anmeldelser her:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-50mm-f-1.2-L-USM-Lens-Review.aspx

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1000/cat/10

Det er ikke aller kjappeste autofokusen, men skal være kjapp nok. :)

Lenke til kommentar

Jeg har eid to stykker, en 2006(ca) og en 2010 modell. Den siste var merkbart bedre på autofokus men dette kan være en feil på den første. Uansett langt mer presis AF på begge enn Sigma 50 1.4 som jeg også hadde.

50L har ikke like rask AF som feks 135/f2 L om du har prøvd den - men kjapp nok.

Bokeh er meget bra som Trondster skriver.

Endret av ulfgre
Lenke til kommentar

Jeg har eid to stykker, en 2006(ca) og en 2010 modell. Den siste var merkbart bedre på autofokus men dette kan være en feil på den første. Uansett langt mer presis AF på begge enn Sigma 50 1.4 som jeg også hadde.

50L har ikke like rask AF som feks 135/f2 L om du har prøvd den - men kjapp nok.

Bokeh er meget bra som Trondster skriver.

Hvordan vet jeg at jeg bestiller en 2010 modell?

Jeg forventer at optisk kvalitet skal være helt topp når jeg bestiller en så dyr linse. Ser det er flere teststeder som ikke er så fornøyd med optiske ferdigheter, men kan de alle ha 2006 modellen?

Skuffende hvis optiske egenskaper er dårligere enn Canon 50 1,4, for Sigma 1,4 har vist seg å være minst like skarp, så da er det mye penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg at jeg bestiller en 2010 modell?

Jeg forventer at optisk kvalitet skal være helt topp når jeg bestiller en så dyr linse. Ser det er flere teststeder som ikke er så fornøyd med optiske ferdigheter, men kan de alle ha 2006 modellen?

Skuffende hvis optiske egenskaper er dårligere enn Canon 50 1,4, for Sigma 1,4 har vist seg å være minst like skarp, så da er det mye penger ut av vinduet.

Canon 50/1.4 er nok litt skarpere, men 50/1.2L har penere bokeh og "tegner" bedre.

Sigma 50/1.4 har ikke så skarpe hjørner på fullframe, og har litt mer upålitelig autofokus.

Kikk på eksempelbilder - om mulig dra i fotobutikken og prøv!

Lenke til kommentar

Canon 50/1.4 er nok litt skarpere, men 50/1.2L har penere bokeh og "tegner" bedre.

Sigma 50/1.4 har ikke så skarpe hjørner på fullframe, og har litt mer upålitelig autofokus.

Kikk på eksempelbilder - om mulig dra i fotobutikken og prøv!

Upålitelig autofokus, det merkes...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring fra det selv, men har lest at Canon 50 f/1.2 har et buet fokusplan, noe som fort kan medføre at den kommer ut av fokus, dersom du forkuserer med senterpunktet og deretter rekomponerer. Kanskje det er en årsak til at autofokusen oppleves upålitelig?

Ok, jeg vet ikke noe om autofokusen til 1,2 er uplålitelig, men merker at Sigma 1,4 er veldig upålitelig og treg.

Lenke til kommentar

Sigma 50 f/1.4 funket bra for meg på crop (Canon 600D), men ikke på Canon 6D. Jeg har sitert Roger Cicala (lensrentals.com) før på Sigma 50 f/1.4, men det passer så godt med min erfaring, at jeg gjør det igjen:

It’s become apparent through many tests and online forums that the Sigma 50 is a ‘special’ lens. I was glad to find this out because it was driving me nuts. It’s a very nice lens when you use it just right, with superb sharpness and smooth bokeh. But here’s the summary:

1) It works very well on crop frame cameras and at middle (5 to 15 feet) distance, so its a wonderful indoor lens.

2) On full frame cameras and to a slight extent on crop frame cameras, the lens exhibits what I will term ‘schizophrenic autofocus’: Closer than 5 feet it will front focus, further than 20 feet it will backfocus. This is not a calibration issue, its just how it is.

Lenke til kommentar

50mm EF f/1.2L USM er et praktobjektiv for de tilfellene et slikt behøves/er ønskelig. Det yter best med tilnærmet vidåpen blender. Canon EF 50mm f/1.4 USM må blendes ganske så mye ned før det er på høyde. Det yter faktisk litt bedre enn f/1.2L når man nærmer seg f/4.

Jeg kjøper dog ikke et lyssterkt objektiv for å ta bilder på f/4. Gikk derfor for f/1.2L, da det var det 50mm-objektivet som leverte desidert best ytelse med tilnærmet åpen blender. At jeg fikk det nytt til 9.500,- hjalp også litt :)

Autofokusen er rask og objektivet er i tillegg svært solid bygget.

Lenke til kommentar

Sigma 50 f/1.4 funket bra for meg på crop (Canon 600D), men ikke på Canon 6D. Jeg har sitert Roger Cicala (lensrentals.com) før på Sigma 50 f/1.4, men det passer så godt med min erfaring, at jeg gjør det igjen:

It’s become apparent through many tests and online forums that the Sigma 50 is a ‘special’ lens. I was glad to find this out because it was driving me nuts. It’s a very nice lens when you use it just right, with superb sharpness and smooth bokeh. But here’s the summary:

1) It works very well on crop frame cameras and at middle (5 to 15 feet) distance, so its a wonderful indoor lens.

2) On full frame cameras and to a slight extent on crop frame cameras, the lens exhibits what I will term ‘schizophrenic autofocus’: Closer than 5 feet it will front focus, further than 20 feet it will backfocus. This is not a calibration issue, its just how it is.

Ja på Fullframe, spesielt i dårlig lys og med barn som beveger seg, her må man jobbe. Jeg hadde nettopp bursdagsselsskap der mange gode fotomuligheter gikk at skogen.

50mm EF f/1.2L USM er et praktobjektiv for de tilfellene et slikt behøves/er ønskelig. Det yter best med tilnærmet vidåpen blender. Canon EF 50mm f/1.4 USM må blendes ganske så mye ned før det er på høyde. Det yter faktisk litt bedre enn f/1.2L når man nærmer seg f/4.

Jeg kjøper dog ikke et lyssterkt objektiv for å ta bilder på f/4. Gikk derfor for f/1.2L, da det var det 50mm-objektivet som leverte desidert best ytelse med tilnærmet åpen blender. At jeg fikk det nytt til 9.500,- hjalp også litt :)

Autofokusen er rask og objektivet er i tillegg svært solid bygget.

Det er akkurat slik jeg tenker også. Jeg vil bruke objektivet opptil F2,8, over det har jeg andre objektiver jeg heller vil bruke. Du fikk meg litt på glid her nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...