6502 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hadde et nettutfall en kveld, og etter det har linja fått lavere hastighet. Har snakket med telenor flere ganger, og får mange forskjellige svar. De sier det tar 1 dag, 2-3 dager eller inntil 5 virkedager før maks fart oppnåes. Jeg satte ned farten til 2mbps via mobil på min side i håp om at det skulle hjelpe. Pleier å bruke et eget d-link adsl modem, men har også et telenor zyxel p2602. På zyxel modemet ser jeg hvilket fart modemet er koblet opp med. Det stod før 9606, nå 72xx... På speedometer får jeg nå oppunder 6mbps, mens tidligere målte jeg 8. Har prøvd selv å endre hastigheten opp og ned på "min side", der varierer også toppfarten under adsl16 mellom 7 og 9. Når jeg kobler mellom disse to adsl modemene eller resetter linja via zyxel, må jeg da regne med at det tar flere dager før toppfarten kommer? Ser ut for meg som jeg ikke kommer over 6 uansett... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det kan ta opp til 10 dager. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ikke meningen å kapre tråden, men jeg lurer: Rent teknisk, hvorfor tar det flere dager å skru opp netthastigheten? Alt er jo digitalt og elektronisk... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Line_Management#Rate_adaptation_and_BT_Wholesale.27s_.27Dynamic_Line_Management.27_.28DLM.29F For å sikrte stabilitet mens hastigheten skrus gjevnlig opp, 1 Lenke til kommentar
6502 Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Men, hvis man disconnecter for å få ny ip-adresse, eller bytter mellom 2 adsl modem, starter man da på nytt?? Da får man jo aldri opp farten til max?!? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 restart og ny lease gjør ikke noe, men hvorfor skal du drive og bytte mellom to modem hele tiden? Lenke til kommentar
Pydien Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 DLM 16. Dynamic Line Managment. Du får alt fra 6mbit til 16mbit alt ettersom hvor stabil linjen er. Lenke til kommentar
6502 Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Driver ikke å bytter til vanlig, bare nå noen ganger siden jeg på telenor`s zyxel lettere ser hvilken oppkobling jeg har, mens på den andre kombinasjonen har jeg "god-oppsettet" mitt.. Kan selvfølgelig bridge zyxel`n opp mot min andre router.. Lurte bare på hvor fort denne opptrappingen gikk, og om man starter forfra hver gang man bryter linje og får ny oppkobling. Jeg ser jeg blir satt til 72xx i zyxel, og ligger på 6mbps på speedometer, og det er 2mbps lavere enn jeg alltid har hatt. Derfor virker dynamisk tildeling dårlig etter mitt skjønn.. Går jeg inn på "kapaks" står jeg kan få 9600-linje.. Endret 10. desember 2013 av 6502 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hvis du er opptatt av å få maksimal ytelse, så ville jeg bytte til Nextgentel. Der får du den hastigheten modemet synker med når du slår det på. Har du sjekket linjelengde på kapax? Antar du er for langt unna for VDSL2+ ? Har du mulighet til (TV)kabel eller fiber, så kan du få langt bedre ytelse. Lenke til kommentar
6502 Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Pr i dag er nok bare adsl2+ innen rekkevidde. Bor ca 1030 meter fra sentral. Er jo i første omgang interessert i å få tilbake den farten jeg hadde, men mere = bedre. Nabo med like lang linje, og dårligere opplegg i huset har større hastighet. 10-12mbps. Siste telenor-person jeg snakket med sa DLC er noe de starter og lar gå i 5 dager. Deretter bestemmes farten etter det de har fått ut av denne 5-dagers testen. Dette uavhengig av om jeg er på eller avkoblet, eller kobler meg opp hver dag. Var å så på Nexgentel sitt tilbud. Bedre pris og kanskje bedre fart - gjenstår å se. En Relacom montør sa tidligere at Nexgentel har bedre system på oppkobling.. Men er ikke nexgentel kjent for dårlig på kundeservice da ?! Hvor fort retter de feil? Men det er vel fortsatt Relacom som reparere fysiske feil .. Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Selv om dere er naboer, kan linjefremføringen gå via andre koblingspunkter. Dette kan være fordi det ikke lengre var ledige kontakter i kobligsbokser ute i feltet. Dermed kan linjelengden din bli lengre / kortere enn naboer. Linjelengde er en pekepin, men antall koblingsbokser du går via har også noe å si. Uten om koblings bokser / linjelengde, så har tråddiameteren på kabelen noe å si. VDSL kan leveres på linjer på inntil 1400m. NGT kan ha annet DSLAM utstyr (kort i sentralen) som kan være bedre enn telenor sitt. I stedet for å bruke DLM, så kan det hende at de manuelt justerer linjer hvor de kan tyne linjen litt ekstra. Største forskjellen meg bekjent ligger i modemene. Telenor sitt Zyxel P2812 modem er modemet jeg har hatt dårligst sync med, på min linje. Har VDSL fra før, men kjørte linjen min i ADSL2+ modus for å teste litt. Standard feilretting på kobber kabler i Norge, er innen 2 virkedager (hvis det da ikke er leveransesvikt, da er det innen 3 virkedager). Stemmer at det er Relacom som retter kobber kabler for Telenor, men de kan igjen ha avtaler med andre selskap. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Med ADSL2+ på nextgentel er det ihvertfall mulig å justere SNRen på modemet manuelt slik at man kan få det til å synce på høyere hastigheter enn det egentlig skal, men det vil da kunne gå utover stabiliteten hvis man tøyer grensene for mye. Blir litt som ADSLens svar på overklokking. Jeg ser ingen problemer med at dette ikke skal gå an på andre ISPer også, da det er modemet som bestemmer dette, og ikke sentralen. Originalt lå jeg på ca. 8dB SNR uten å gjøre endringer, og fikk rundt 9.5-10Mbit målt med speedtest, mens etter jeg justerte den ned til ca. 3.4dB, gikk jeg opp til 12.5Mbit. Har faktisk ikke hatt problemer med stabilitet heller, men det er nok veldig lite å gå på her av tilfeldig støy før jeg kan risikere å miste sync på modemet. Mener å ha lest at minst 6dB er anbefalt for ADSL for at det skal være relativt stabilt, men at det kan fungere greit på så lavt som 3dB, men at det ikke bør ligge der. Ved en SNR på 3dB, vil det faktisk være slik at 66.6% av det som kommer inn er signal, mens de resterende 33.3% er støy (om man skal ta seg lov til å kunne forklare det på denne måten), så det er nok en fordel at interleaving er på hvis man skal tyne grensene. Hvis ikke kan det være at sentralen må begynne å sende korrupte pakker på nytt istedenfor at modemet klarer å korrigere dem like bra, og da taper man hastighet igjen. For å justere SNRen, logger man inn på modemet med telnet, og skriver: adsl configure -snr <nummer> Da er 100 default, mens når man skriver et lavere tall, reduserer man SNRen modemet kobler til med, og øker hastigheten. Hvis man ønsker å redusere SNRen med enda mer enn det man får når man skriver "1" (som er det laveste tallet den vil godta), begynner man å telle ned fra 65535 igjen, litt akkurat som at klokken går tilbake fra 1 til 12 når man teller mot klokken. 1 Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Hvordan DLM er satt opp varierer mellom Nokia- og Alcatel-DSLAMene. Alcatel-DSLAMene støtter SRA (Seamless Rate Adaption), noe som vil si at du får maks av det linja takler. Nokia-DSLAMene støtter ikke SRA, og har forhåndsbestemte hastigheter, altså de klassene som er satt opp i Kapaks. Jeg antar at du er koblet til en Nokia-DSLAM. På disse foretas det en måling hver natt i servicevinduet (en gang mellom 02:00 og 05:00). Dersom støymarginene er fine, og de holder seg stabile vil hastigheten bli satt opp en klasse hver tredje dag i dagene etter bestilling, helt til hastigheten er på maks innenfor det linja di tåler. Det foretas også en oppdatering av Kapaks en gang i uken med estimert makshastighet på linjen din. Når du sier at "Mine sider" veksler mellom 7 og 9 Mbit er nok det fordi linjeforholdene varierer ganske mye. Det kan også være grunnen til at du ikke blir satt opp til 8 Mbit slik du hadde før (Telenor vil ikke ha skylden for ustabile linjer). Når du nå er synket på 7232/640 brutto gir dette en hastighet på ca 6/0,5 netto (9600 brutto gir ca 8 Mbit netto). Det eneste du kan gjøre er egentlig å vente, og håpe på det beste. Lenke til kommentar
eXtreMMe Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) NextGenTel har i de fleste tilfeller egne DSLAMer i sentralene, men det kan være at det ikke er tilgjengelig og da er du like langt for da brukes Telenor sitt DLM utstyr. Fordelen med at ngt har eget utstyr er at de også er villige til å sette profilene manuelt dersom man har lyst til å "tyne" linja, men det kan jo selvfølgelig gå litt begge veier. Kundeservicen hos ngt er vel som kundeservice ellers, har du flaks så kommer du til personen som vet noe, kjenner noe oppover i systemet, eller generelt bare har viljen til å hjelpe deg. Har du uflaks derimot så kan du komme til personen som nettopp ble ferdig med en 40åring som ikke kan skikkelig norsk og dermed bruker sin 6 år gamle datter som tolk og har resten av ungeflokken på 20, skrikende i bakgrunnen (/rant) Men ja, kan være verdt et forsøk, anbefaler forøvrig at du ringe kundeservice for å bestille og ikke salgsavdelingen (har ikke opplevd en salgsavdeling på et callcentre som vet hva de driver med noen gang) Edit: Oh og Jallenbo, du har rett i at Nokia utstyret bruker fastsatte profiler, men det er derimot ikke de som står i kapaks, om jeg husker rett så er det: (alle ca) 7/0,5 | 12/0,5 | 20/1 Endret 15. desember 2013 av eXtreMMe Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Har du uflaks derimot så kan du komme til personen som nettopp ble ferdig med en 40åring som ikke kan skikkelig norsk og dermed bruker sin 6 år gamle datter som tolk og har resten av ungeflokken på 20, skrikende i bakgrunnen (/rant)Høres ut som du snakker av erfaring Lenke til kommentar
eXtreMMe Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Evelen: Oh yes xD Gammel erfaring heldigvis Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Siden vi er inne på DSLAM'er, hvilken fabrikat er dette?Fabrikat på utstyr: A7302BSøkte på min adresse også, og der står det faktisk A7302B,N17A24. Betyr det at begge brukes? Endret 15. desember 2013 av Glenn Lenke til kommentar
eXtreMMe Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Betyr nok ikke at begge brukes, den første du nevner er en Alcatel 7302B, google det om du vil ha spesifikasjonene, den andre virker litt mer suspekt, sikker på at den stod på utstyr? Endret 15. desember 2013 av eXtreMMe Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Jepp, det står akkurat slik jeg skrev over her. Lenke til kommentar
Rakessh Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Noen veldig gamle telefon linjer er isolert med tjærepapir. Når det blir mye vått i bakken endres karateristikken på disse linjene (mer støy evt mer demping av signalene) og du får dårligere fart. Kommer tilbake om det blir tørt i bakken. Endret 15. desember 2013 av Rakessh 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå