MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei Jeg har akkurat kjøpt en ny stasjonær spillpc som jeg gjærne vil ha kablet Internett til, men jeg oppdaget raskt at dette ikke gikk. Hva heter denne kontakten som jeg allerede har, og er det mulighet for å oppgadere den til noe som passer i stasjonær pc'er? Har erfaring med kobling av strøm osv osv, men Data og IT anlegg har jeg ikke peiling på Lenke til kommentar
j-- Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 God gammeldags telefonkontakt. Du må ha et modem for å gjøre om fra DSL/ISDN/POTS til Ethernet for å kunne bruke dette til en PC. Du vil rett og slett ha internett ut av den kontakta? Har dere internett i huset fra før av? Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Regner ikke med at du har ISDN/oppringt modem, i så fall må du trekke en CAT5/6 kabel fra modem/switch/router. Evt kjøre nettverk over strømnett. Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 God gammeldags telefonkontakt. Du må ha et modem for å gjøre om fra DSL/ISDN/POTS til Ethernet for å kunne bruke dette til en PC. Du vil rett og slett ha internett ut av den kontakta? Har dere internett i huset fra før av? Jepp, vi har Internett i huset fra før av, slik kontakt Fra denne går altså kabelen videre til rommet der jeg vil ha kablet Internett, så er det noen mulighet for å kunne få Internett via de allerede trukkede kablene, eller må jeg trekke nye? Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Rettelse: Begge Internett uttakene kommer hær ifra, det ser egentlig ikke ut som om en fagman har utført dette... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Å hjelpe meg for et rot. Det ser ut som at du har DSL, og allerede har nett på en maskin. Går kabelen fra splitteren inn i en boks før den går inn i PC-en? 1 Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Å hjelpe meg for et rot. Det ser ut som at du har DSL, og allerede har nett på en maskin. Går kabelen fra splitteren inn i en boks før den går inn i PC-en? Vi har allerede Wifi netverk i huset, Så ene kabelen fra kabelrotet går opp i 2.etg til ruteren, og den andre kabelen fra rotet går inn til uttaket i 1.etg, hvor jeg altså vil ha kabelnett rett til pcen Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg er litt forvirret, men slik jeg tolker det så er det slik nå: Vegg --> splitter --> kabelhelvete --> modem + router (trolig samme fysiske boks) I så fall kan du se på siste punkt her (modem/router) som det første punktet du må forholde deg til. Du må i praksis innom denne. Det vil si f.eks. kabel fra en LAN-merket port og ned til deg, enten ved å strekke en kabel helt ned eller bruke strømnettet som mellomvei (førstnevnte er klart best), eller bruke det trådløse nettet til også den nye PC-en. Sistnevnte kan oppnås ved å kjøpe et trådløse nettverkskort om den nye PC-en ikke har det, eller ved å sette opp en bro fra trådløs til kabel. Sistnevnte vil jeg ikke anbefale i din situasjon. Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg er litt forvirret, men slik jeg tolker det så er det slik nå: Vegg --> splitter --> kabelhelvete --> modem + router (trolig samme fysiske boks) I så fall kan du se på siste punkt her (modem/router) som det første punktet du må forholde deg til. Du må i praksis innom denne. Det vil si f.eks. kabel fra en LAN-merket port og ned til deg, enten ved å strekke en kabel helt ned eller bruke strømnettet som mellomvei (førstnevnte er klart best), eller bruke det trådløse nettet til også den nye PC-en. Sistnevnte kan oppnås ved å kjøpe et trådløse nettverkskort om den nye PC-en ikke har det, eller ved å sette opp en bro fra trådløs til kabel. Sistnevnte vil jeg ikke anbefale i din situasjon. For å si det sånn så er jeg redd for at inntaket av telekabel er rett på kabelhelvete (kreativt navn, likte det ) Men som sagt, så har jeg lite peiling på Internett og slikt. Men kobling med kabel og lignende kan jeg, siden jeg jobber som elektriker. Så du mener at jeg bare trenger å trekke ny kabel fra router og ned til hobbyrommet? (der jeg har pcen stående) Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Det hørtes ikke så vanskelig ut. Er det noe spesiell type Internett kabel som trengs? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det bør være minimum cat5e, som takler gigabit inntil 100 meter. Har du planer om 10 gigabit bør du gå opp til noe som støtter det. Som elektriker bør du vel egentlig kunne dette med kabler bedre enn meg. Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Hehe, Tele og data er vel det jeg interiserer meg minst for Sjefen vet dette, så han setter meg aldri til å utføre slike jobber, så det er derfor jeg har så lite kunnskap om akkurat det. Men takk for forklarende svar, skal handle inn nødvendig material imorgen, så vi får håpe på det beste Lenke til kommentar
sevs Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det hørtes ikke så vanskelig ut. Er det noe spesiell type Internett kabel som trengs? Siden det skal spilles ville jeg gått får Cat6, også for å være framtidsrettet. Lenke til kommentar
MartinJakobsen Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 Siden det skal spilles ville jeg gått får Cat6, også for å være framtidsrettet. Høres greit ut Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå