kokshanel Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei.Jeg leste flere artikler om SSD minne som erstatning for standard HDD og ble inspirert til å prøve en SSD på min data. Men jeg er usikker om min PC som kjører Windows XP, egnes seg for det. Jeg har en Dell Dimension 9150 helt fra 2006 med Intel 3 GHz rposessor og 4 GB DDR3 667Mhz ram . Den er fortsatt god nok til mine behov og jeg har ikke lyst til å invistere i en bedre PC men kan gjøre en invistering i SSD dersom det forbedrer ytelse. Hoved kort har SATA II tilkoblinger. Jeg skjønte at man bør legge om til Windows 7. Jeg fant ut at jeg har ikke en ren AHCI mode. I min bios er det fire valg(vedlagt bilde) . Vil mode nummer 1 fungere med SSD?1 Raid autodetect/AHCI 2 Raid autodetect/ATA3 RAID on4 SATA/PATA Mitt spørsmål er om det er verdt å invistre i Intel 530 Series 2.5" SSD 120GB (5år garanti rundt 900 kr) og om det blir for tungt for min PC å kjøre Windows 7 og nytte fra SSD blir for liten? Wordan er det med Windows 8 og SSD? Takknemmelig for alle svar. TakkMVH Valdemar. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 SSD vil fungere uansett. Selv i XP. I XP må du sansynligvis kjøre TRIM manuelt mens i W7 og W8 bør det gå automatisk. Uansett om TRIM funker eller ikke så vil forskjellen fra HDD til SSD være enorm. Jeg satt en SSD inn i en PC fra Windows95-tida (233MHz) og det fungerte aldeles utmerket med XP. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg tror 1) vil fungere. Ganske skker på at du vil merke forskjell på ytelse. En forskjel på XP og Win7 er at sistnevnte ser at det er en SSD du installerer på, og justerer innstillingene selv. Med XP må du selv slå av defragmentering. En annen forskjell er 'alignment'. Det er forskjell på hvordan XP og WIn7 lager en partisjon, og XP sin måte passer dårlig til SSD. Mer utfyllende info her: http://www.mysolutions.it/tips-migrating-windows-xp-ssd/ Men XP er nå veldig gammelt, jeg ville oppgradert til Win7. Sjekk hvilke erfaringer andre har. https://www.google.com/#q=dell+9150+windows+7 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Alignment i XP er lett å fikse. Finnes flere gratisprogrammer som kan dette. Edit: Men jeg vil også anbefale Win7 eller 8. Endret 8. desember 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå