Gå til innhold

Hjelp til å tolke foreskrift


Nasken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leverte for et par år siden en masteroppgave innenfor Amerikastudier som jeg fikk underkjent (det kom ikke som noen overraskelse, da jeg underveis følte jeg hadde valgt feil).

 

Det jeg lurer på er om jeg, dersom jeg ønsker senere, prøve på nytt? Altså, ikke med samme oppgave og i samme masterfag, men at jeg eventuelt kan bruke noen av de fagene jeg allerede har til å skrive om noe annet?

 

Dette fremgår av foreskriften:

 

(2) En masteroppgave som har fått et ikke-bestått eksamensresultat, kan bare én gang leveres på nytt som et nytt eksamensforsøk, og da innen avtalt tidspunkt og i bearbeidet form. En masteroppgave som har fått et bestått eksamensresultat, kan ikke leveres på nytt i bearbeidet form. Det er ordinært ikke anledning til å skrive ny masteroppgave innenfor det samme fagområdet (disiplinen). Dette punktet gjelder også for den avsluttende oppgaven i studieprogrammene i psykologi (cand.psychol.) og teologi (cand.theol.).

 

Slik jeg leste denne først (jeg ser riktignok negativt på alt, så det kan ha påvirket måten jeg leste forskriften) var at jeg da ikke har mulighet til å skrive om noe innenfor samme fagområde. Men samboeren min mener at jeg leser foreskriften feil: han mener at dersom du allerede har en mastergrad innenfor et fagområde så kan du ikke skrive ENDA en masteroppgave. For det blir for lett. Det står jo at dersom du har fått godkjent oppgaven så får du ikke skrive ny oppgave. Noe som suger dersom du fikk en E. Så da er det jo sansynlig at noen ønsker å skrive enda en masteroppgave for å prøve å få en master med bedre karakter, og at foreskriften er for å hindre dette, ikke hindre at de uten mastergrad (meg :p) ikke får prøve på nytt innen samme fagområde.

 

Hva mener dere? Jeg synes jo egentlig at måten samboeren min leser foreskriften virker aller mest logisk.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"(2) En masteroppgave som har fått et ikke-bestått eksamensresultat, kan bare én gang leveres på nytt som et nytt eksamensforsøk, og da innen avtalt tidspunkt og i bearbeidet form."

 

Sagt med andre ord: Hvis du stryker kan du bearbeide oppgaven og levere den igjen, én gang. Implisitt: Stryker du også på andre innlevering må du skrive en helt ny oppgave om et nytt tema.

 

"En masteroppgave som har fått et bestått eksamensresultat, kan ikke leveres på nytt i bearbeidet form."

 

Hvis du derimot består masteroppgaven kan du ikke forbedre oppgaven og levere på nytt. Hvis du skal forbedre resultatet ditt må du skrive en helt ny oppgave.

 

"Det er ordinært ikke anledning til å skrive ny masteroppgave innenfor det samme fagområdet (disiplinen)."

 

Du må ha spesiell tillatelse fra fakultet/institutt for å skrive enda en masteroppgave innenfor samme fagområde. Dette vil etter ordlyden gjelde for alle som må skrive "ny" masteroppgave, altså både studenter som har strøket og levert forbedret oppgave (som man også strøk på) og studenter som vil forbedre en bestått masteroppgave. Med tanke på hvor mye større ressurser som legges i oppfølging av personer som skriver masteroppgave enn andre studenter er det naturlig at man begrenser gjentaksmulighetene.

 

Bestemmelsen er dog ikke et blankoforbud - universitetet, fakultetet, eller instituttet vil kunne gi dispensasjon og la deg skrive ny masteroppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, takk for svar :)

 

Men dette var forskriften for UiO. Hvis jeg bestemmer meg for å ta en master på HioA gjelder vel andre regler regner jeg med? Det bør ikke spille noen rolle for de om jeg har prøvd å ta en master et annet sted før? Jeg har jo en bachelor og PPU (jobber som adjunkt), og tenker på videreutdanning. De fleste steder krever en form for lærerutdannelse + PPU og det har jo jeg. Så på den måten oppfyller jeg opptakskravene..

 

Og er det noen snille sjeler som kan forklare hva begrepet "fagområde" egentlig betyr? Det emnet jeg tok master i ligger under "Institutt for litteratur, områdestudier og språk", nærmere bestemt Nord Amerika områdestudier. Fakultetet det tilhører er Humanistisk Fakultet. Vil jeg ikke kunne ta en master innenfor noe av dette? Eller gjelder det bare områdestudier?

 

Bah blir så forvirret!

Endret av Nasken
Lenke til kommentar

Det å ha brukt opp mulighetene sine for å ta mastergrad ett sted får i seg selv ingen betydning for å få opptak og fullføre en mastergrad andre steder.

 

Begrepet "fagområde" er ganske ullent, men det må antagelig forstås som en forlengelse av prinsippet om at du ikke kan levere en bearbeidet oppgave - altså at du må tilstrekkelig langt unna det temaet du skriver om til at du må begynne på nytt.

 

Humanistisk fakultet er ikke et fagområde, og instituttet er heller ikke et fagområde. Jeg vil anta at i ditt tilfelle er det Nord-Amerika-studier som er "fagområdet".

Lenke til kommentar

Åh nå så jeg lysere på ting. Du er virkelig flink til å formulere deg! Er du lærer? Hvis ikke tror jeg du kanskje skulle vært det! :wee: Når du skriver det sånn så ser jeg også at HF ikke er et fagområde og at instituttet heller ikke er et fagområde. Off, når hjernen begynner å kverne så er det ikke lett. Jeg har ikke lyst til å fortsette på NordAm, men fortsette å utdanne meg innenfor pedagogikk, og skrive en masteroppgave innenfor engelskdidaktikk. Pr. nå så tilbys ikke det på UiO, men med tanke på at alle lærere tydeligvis er idioter som må videreutdanne seg så fort som f**** er det jo sansynlig at det skapes flere mastermuligheter der etterhvert.

 

Angrer på at jeg ikke fikk litt arbeidserfaring før jeg prøvde meg på masteren, det er jo først nå etter to år som lærer at jeg vet hva jeg vil skrive om, og hva som interesserer meg :hm: Det var et bortkastet år, for å si det sånn. Heldigvis tok jeg "bare" en 30p masteroppgave, slik at det kun var et semester som ble bortkastet. De andre fagene jeg har som fordypning i tilknyting til masteroppgaven kan jo brukes senere ;)

Lenke til kommentar

Ja, det vet jeg :-) Men jeg tenker fremover. Dersom den blå regjeringen får innført krav om masterutdannelse for lærere må de følge opp med å opprette flere muligheter for videreutdannelse for oss som har bachelor og er adjunkter ;) Så da vil det jo være sansynlig at det opprettes en form for didaktisk masterprogram eller noe ped. påbygning etterhvert! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...