3irik Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 (endret) Uke 50mm 2013 - 3irikNivå - PuristSony Nex-5r med "Lens Turbo" + Nikkor 50mm 1.2. Hvis jeg får det levert i tida så kan det hende jeg bytter ut kameraet med en A7 Endret 8. desember 2013 av 3irik Lenke til kommentar
3irik Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Uke50mm 1 by 3irikur, on Flickr Ble et bilde av et skilt i dag Endret 9. desember 2013 av 3irik Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Hmm.. ser ut som at det er skilt som er greia. Får prøve å finne et nytt ett i morgen Uke50mm 2 by 3irikur, on Flickr Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 PS; Ikke for å ødelegge morroa, men en "Lens Turbo" er en focal length reducer (omvendt av en teleconverter) - noe som "ikke er lov" sånn strengt tatt... På A7 uten lens-turboen derimot, vil det fungere fint :-) Lenke til kommentar
3irik Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) PS; Ikke for å ødelegge morroa, men en "Lens Turbo" er en focal length reducer (omvendt av en teleconverter) - noe som "ikke er lov" sånn strengt tatt... På A7 uten lens-turboen derimot, vil det fungere fint :-) Kan ikke se at det står noe om det i reglene? Jeg bruker fortsatt en 50mm, og endrer ikke objektivet, bare bruker hele bildesirkelen på en mindre sensor. Vil det da heller ikke være lov med mellomringer for macro? Har forøvrig vært uten redigeringsmaskin en stund, så jeg har ikke postet noen bilder, men here it goes: Uke50mm 3 by 3irikur, on Flickr Uke50mm 4 by 3irikur, on Flickr Uke50mm 5 by 3irikur, on Flickr Uke50mm 6 by 3irikur, on Flickr Uke50mm 7 by 3irikur, on Flickr Og en liten bonus med Bokeh: Uke50mm bonus by 3irikur, on Flickr Endret 16. desember 2013 av 3irik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Kan ikke se at det står noe om det i reglene? Jeg bruker fortsatt en 50mm, og endrer ikke objektivet, bare bruker hele bildesirkelen på en mindre sensor. Vil det da heller ikke være lov med mellomringer for macro? Det har vært diskutert tidligere med telekonvertere, og dette er jo det omvendte. Da ble telekonverter nektet fordi den endrer brennvidden; men den ble nektet i en kontekst av at man skulle bruke den i deler av festen. Mellomringer er faktisk OK da den ikke endrer brennvidden, kun nær/maksgrense. Jeg synes at det bør være lov å bruke reducere som lens-turbo/metabones på crop-kamera for å oppnå samme bildevinkel som 50mm gir på FF. Men da under hele festen. Når det gjelder bruk av reducer på en A7, hvordan vil det virke? Det vil vel bli veldig mye vignettering, så da er det vel naturlig å bruke crop-modus? I såfall er vel det greit også? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Poenget var ikke å bruke den på a7, men siden du spør: det blir som å bruke crop optikk på fullformat. Altså kraftig vigettering. Det som var spennende med det var at mye optikk nesten fylte ut rammen selv med lens-turboen! For eksempel nikkor 24mm 2.0 ais fylte ut helt til 1.2x crop Leste et sted at canon 85mm 1.2 nesten fyller ut mellomformat, så det hadde vært interessant å se noen bruke en reducer på den! I de fleste tilfeller hadde jeg dog ikke noe å tjene på å bruke lens-turbo på a7, for bildene ble mindre skarpe (lens-turbo er betydelig dårligere enn metabones tilsvarende speedbooster) og jeg fikk ikke noe særlig bedre lysgjennomstrømning (t-stop). For meg er eneste grunn til å bruke det å få effekten av å bruke hele bildesirkelen til objektivet. Jeg har brukt lens turbo gjennom hele festen, og utelukkende på nex-5r. Har ikke fått A7 i hus ennå Endret 16. desember 2013 av 3irik Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg har brukt lens turbo gjennom hele festen, og utelukkende på nex-5r.Selv om lens-turbo ikke er like god som metabones, så synes jeg resultatet var til å leve med. Har ikke fått A7 i hus ennå Bummer. Lenke til kommentar
tow Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Den endrer brennvidden, og objektivet er dermed ikke lenger 50 mm. Det er tross alt brennvidden som er utfordringen, ikke bildevinkel. Jeg vurderte å sette 50'n på D80 for å få litt tele. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå