Gå til innhold

Uke 50mm - 3irik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS; Ikke for å ødelegge morroa, men en "Lens Turbo" er en focal length reducer (omvendt av en teleconverter) - noe som "ikke er lov" sånn strengt tatt...

På A7 uten lens-turboen derimot, vil det fungere fint :-)

Kan ikke se at det står noe om det i reglene? Jeg bruker fortsatt en 50mm, og endrer ikke objektivet, bare bruker hele bildesirkelen på en mindre sensor. Vil det da heller ikke være lov med mellomringer for macro?

Har forøvrig vært uten redigeringsmaskin en stund, så jeg har ikke postet noen bilder, men here it goes:

11402198994_1626277b5f_c.jpg
Uke50mm 3 by 3irikur, on Flickr
11402279884_40004c6dba_c.jpg
Uke50mm 4 by 3irikur, on Flickr
11402249646_7bf1dee211_c.jpg
Uke50mm 5 by 3irikur, on Flickr
11402242294_2c04242195_c.jpg
Uke50mm 6 by 3irikur, on Flickr
11402206196_4497ed38b6_c.jpg
Uke50mm 7 by 3irikur, on Flickr
Og en liten bonus med Bokeh:
11402319403_59ef19efbe_c.jpg
Uke50mm bonus by 3irikur, on Flickr
Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Kan ikke se at det står noe om det i reglene? Jeg bruker fortsatt en 50mm, og endrer ikke objektivet, bare bruker hele bildesirkelen på en mindre sensor. Vil det da heller ikke være lov med mellomringer for macro?

Det har vært diskutert tidligere med telekonvertere, og dette er jo det omvendte. Da ble telekonverter nektet fordi den endrer brennvidden; men den ble nektet i en kontekst av at man skulle bruke den i deler av festen. Mellomringer er faktisk OK da den ikke endrer brennvidden, kun nær/maksgrense.

Jeg synes at det bør være lov å bruke reducere som lens-turbo/metabones på crop-kamera for å oppnå samme bildevinkel som 50mm gir på FF. Men da under hele festen.

Når det gjelder bruk av reducer på en A7, hvordan vil det virke? Det vil vel bli veldig mye vignettering, så da er det vel naturlig å bruke crop-modus? I såfall er vel det greit også?

Lenke til kommentar

Poenget var ikke å bruke den på a7, men siden du spør: det blir som å bruke crop optikk på fullformat. Altså kraftig vigettering. Det som var spennende med det var at mye optikk nesten fylte ut rammen selv med lens-turboen! For eksempel nikkor 24mm 2.0 ais fylte ut helt til 1.2x crop :dremel: Leste et sted at canon 85mm 1.2 nesten fyller ut mellomformat, så det hadde vært interessant å se noen bruke en reducer på den!

I de fleste tilfeller hadde jeg dog ikke noe å tjene på å bruke lens-turbo på a7, for bildene ble mindre skarpe (lens-turbo er betydelig dårligere enn metabones tilsvarende speedbooster) og jeg fikk ikke noe særlig bedre lysgjennomstrømning (t-stop). For meg er eneste grunn til å bruke det å få effekten av å bruke hele bildesirkelen til objektivet.

Jeg har brukt lens turbo gjennom hele festen, og utelukkende på nex-5r. Har ikke fått A7 i hus ennå :hm:

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...