Gå til innhold

Noen spørsmål om hjemmenettverk, wifi, fiber

karpe

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått fiber i hus, og i den anledning har jeg noen spørsmål.

1) Trenger CAT 6 kabel. Trenger i hvertfall 100m. Er det nok med vanlig uskjermet UTP? Blir mest kabling innendørs, men med et lite strekk utendørs på 20m ca. Har dere noen anbefalinger? Helst en hvit farge på kabelen. Kom gjerne med linker til leverandører.

Kan denne være grei?

http://www.cableworld.no/nettverkskabel-og-tilbehoer/nettverkskabel-cat6/utp-cat6-patch-kabel---100-meter-spole-(solid).asp

Har ikke helt peiling på solid, foil eller twisted vil si. Hva skal jeg velge?

2) Er et relativt stort hus. 2 etasjer. Tenker å flytte trådløsruter opp i andre etasje og bridge hjemmesentralen. Trådløsruteren er en ASUS RT-N66U (ikke ac-teknologi). Lurer derfor på om jeg muligens trenger en forsterkning på trådløs signalet med tanke på 1 etasje? Burde jeg kjøpe ett rent accesspunkt eller en skikkelig trådløsruter (kanskje en ASUS til)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solid betyr at kobberledern inni er en enkelt tykkere leder, i stedet for stranded hvor det flere tynnere ledere. Solid brukes som installasjonskabel, mens stranded brukes i patchekabler (hjemme blir dette det som går fra router(modem) til PC).

Uskjermet er ok.

2. Vil høyst sannynlig fungere ok med ett aksesspunkt, men kommer jo litt an på byggemateriale osv mellom etasjene. Må nesten bare teste og se om hastigheten er bra nok i første etg.

Lenke til kommentar

Ser grei ut den der, men det er nok en innendørskabel, slik at den ikke tåler sollys like godt. Etter en stund kan den bli porøs slik at den sprekker og begynner å ta inn vann. Du bør derfor prøve å legge den mest mulig skjermet fra sollys, og male godt over den, da vil den nok vare i noen år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...