Triangel Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Heisann! :-) Forrige fredag bestilte jeg meg denne tven fra elkjøp. Jeg ville ikke kjøpt denne tven og den ikke var kraftig satt ned i pris, for å si det sånn. Jeg antok at dette var et godt kjøp på grunn av prisen, men jeg vet lite om tver. Nå idag viser det seg at de har satt ned prisen over 3000 kr. Jeg føler meg rett og slett lurt! Så mitt spørsmål da er, er dette lov? Bør jeg sende mail til elkjøp? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Har man ikke 30 dagers returrett uansett? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 De har jo 30 dagers returrett, lever den tilbake og evt kjøp den til ny pris Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du har 14 dagers angrerett på kjøp utenfor fast utsalgssted (f.eks. internett). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du har 14 dagers angrerett på kjøp utenfor fast utsalgssted (f.eks. internett). Det er riktig, men gjelder f.eks. ikke om man bestiller på nett og henter i butikk. Elkjøp har derimot en veldig fin returordning som gir deg 30 dagers retur på de fleste varer, så for Elkjøp er det med angrerettsloven kun nødvendig ved kjøp av f.eks. mobiltelefoner som Elkjøp ikke dekker av returretten sin. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Elkjøp har 30 dagers returrett, så i verste fall leverer du TVen inn og kjøper den på nytt. Men hør først om du kan slippe, og de heller kan cashe ut mellomlegget uten at du frakter TVen til og fra. Det går som oftest greit... Hadde du handlet på nett, ville du hatt 14 dagers angrerett fra du mottok produktet. Dette forutsetter at varen er i ca. samme tilstand som da du kjøpte den. Om elkjøps særskilte ordning og angrerettloven ikke hadde vært aktuelle, så vil jeg gjerne få påpeke at senere prisstigning ikke er grunnlag for misligholdsbeføyelser. Det kan etter omstendighetene være grunnlag for ugyldighet (basert på informasjonssvikt), men det skal mye til. Da må butikken i praksis ha løyet deg i trynet og sagt at dette var et kjempetilbud som aldri kom igjen, og at de ikke kom til å sette prisen ned i framtiden. Det skjer i praksis aldri. Altså: Den klare hovedregelen her er at du ikke kan klage på at en butikk setter ned prisen etter at du har kjøpt en vare. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det er riktig, men gjelder f.eks. ikke om man bestiller på nett og henter i butikk. Det kommer an på hva man legger i "bestiller". Elkjøp sin løsning faller utenfor angrerettloven da du bare holder av en vare og ikke faktisk inngår bindende avtale om kjøp. Dersom du faktisk kjøper og betaler på nett, men henter i butikken, så gjelder angrerettloven. Det vesentlige er hvor avtalen om kjøp er sluttet, ikke hvordan tingen leveres. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Godt poeng. Jeg tenker ikke på en bestilling som synonymt med kjøp, men ser at jeg burde spesifisert. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Elkjøp har info om problemet til TS på sine sider. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=mBGsGQVpybAAAAEuTkx0zw_D Scroll ned til spørsmålet "Lavere pris". 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Så mitt spørsmål da er, er dette lov? Bør jeg sende mail til elkjøp?Nei, det er strengt forbudt å sette ned prisen på varer, særlig nå i juletider. Fra spøk til alvor: Om elkjøps særskilte ordning og angrerettloven ikke hadde vært aktuelle, så vil jeg gjerne få påpeke at senere prisstigning ikke er grunnlag for misligholdsbeføyelser. Det kan etter omstendighetene være grunnlag for ugyldighet (basert på informasjonssvikt), men det skal mye til. Da må butikken i praksis ha løyet deg i trynet og sagt at dette var et kjempetilbud som aldri kom igjen, og at de ikke kom til å sette prisen ned i framtiden. Det skjer i praksis aldri. Altså: Den klare hovedregelen her er at du ikke kan klage på at en butikk setter ned prisen etter at du har kjøpt en vare. Jess, i utgangspunktet har kjøper og selger inngått en kjøpsavtale, og i utgangspunktet har ikke prisendringer tilbakevirkende kraft på avtaler som allerede er inngått. Om Rema har tilbud på melk en uke, og setter ned literprisen fra 13 til 11 kroner kan du ikke komme og kreve 4 kroner tilbake fordi du kjøpte to liter i forrige uke. En avtale med et tilbud og en aksept kan man ikke uten videre gå tilbake på kun på grunn av en prisendring, med mindre det foreligger noe form for mislighold slik Herr Brun skriver. At butikkjeder har kampanjer er ikke noe nytt De har jo 30 dagers returrett, lever den tilbake og evt kjøp den til ny prisTrenger neppe å dra med deg produktet tilbake til butikken heller, bare ta med kvittering og si at du gjerne vil ha mellomlegget tilbake slik at de slipper å ta en åpnet vare i retur Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Dette produktet er i kampanje i vår Elkjøp-avis denne uken! Kampanjen gjelder kun til lørdag! Kan dette påvirke saken på noen måte? Sakset ut i dag.. Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Snakk med de i butikken. Jeg hadde en lignende problemstilling og de ordnet det med en gang og jeg fikk utbetalt mellomlegget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Kan dette påvirke saken på noen måte? Sakset ut i dag.. Hva er det sitert fra? Er det nåværende pris som beskrives, eller den gamle prisen? Altså Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/LT46TG52N/jvc-46-smart-led-tv-lt-46tg52n Denne siden Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Naturligvis. Dette er en ren service fra Elkjøp, og det må jo være den reelle prisen det er mulig å kjøpe apparatet for som gjelder. Det vil si at hvis prisen settes opp til 6795,- neste uke kan ikke TS gå på Elkjøp og be om å få tilbake penger fordi det har vært på tilbud i mellomtiden. Like lite som jeg kan dra dit neste uke og kjøpe det for 3795,- fordi det er på tilbud denne uka. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Naturligvis. Dette er en ren service fra Elkjøp, og det må jo være den reelle prisen det er mulig å kjøpe apparatet for som gjelder. Det vil si at hvis prisen settes opp til 6795,- neste uke kan ikke TS gå på Elkjøp og be om å få tilbake penger fordi det har vært på tilbud i mellomtiden. Like lite som jeg kan dra dit neste uke og kjøpe det for 3795,- fordi det er på tilbud denne uka. Selvfølgelig helt enig der. Han måtte i så fall levert inn TVen på 30dagers-garantien mens den var på tilbud, eller i alle fall krevd å få mellomlegget da (om de som standard gir dette tilbake selv om man ikke leverer produktet tilbake og henter det igjen). Å komme i etterkant har lite for seg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå