bergetun Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Skal forklare litt bedre.. Jeg har 2 php sider php side 1 har en form med med en input (text) som heter myText php side 2 tar imot denne og skal vise feks "Ja du skreiv noe i textboxen" og visst ikke han skreiv noe inn saa "Nei du skreiv ikke.no" Daarlig forklart ? Jeg trodde jeg kunne gjoere dette fra php side 2 .. if(isset($_POST["myText"]) { echo "Ja"; } else { echo "nei"; } Men det gaar ikke, selv om jeg ikke skrev inn noe i textboksen paa side 1 saa kommer isset ut med true (1). Jeg proevde ogsaa if($_POST["myText"] != "") uten at det hjalp noe searlig .. Noen som har peiling paa hvordan jeg skal faa sjekket om det er en verdi ? Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2003 Glem det empty(); Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 isSet() Kan ikke bruke isSet() paa $_POST Lenke til kommentar
magikern Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 isSet() Kan ikke bruke isSet() paa $_POST altså JO det kan du if(isSet($_POST['var'])){} elseif(!isSet($_POST['var'])){} else{} Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 isSet() Kan ikke bruke isSet() paa $_POST altså JO det kan du if(isSet($_POST['var'])){} elseif(!isSet($_POST['var'])){} else{} Det virker ikke. Tror du missforstaar. Lag en html fil : test.html <html> <form name="form1" method="post" action="test2.php"> <input type="text" name="textbox"> <input type="submit" name="submit" value="OK"> </form> </html> Lag en php fil : test2.php <?php if(isset($_POST["textbox"])) { echo "Det ble skrevet noe inn"; } else { echo "Det ble ikke skrevet noe"; } ?> Dette virker iallefall ikke hos meg.. Kanskje du har ett annerledes oppsett.. Ikke vet jeg Lenke til kommentar
magikern Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 prøv dette: lag 1 php fil <?php if(isset($_POST["textboks"])) { echo "Det ble skrevet noe inn"; } else { echo "Det ble ikke skrevet noe"; } echo("<html> <form name="form1" method="post" action=".$_SERVER[PHP_SELF]."> <input type="text" name="textboxs"> <input type="submit" name="submit" value="OK"> </form> </html> "); ?> Hvis det ikke virker hos deg er det noe feil med oppsettet ditt... Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Orginal koden (hovedposten) som det var spoersmaal om brukte ikke PHP_SELF visst det skulle ha noe med saken aa gjore. Den ble posta fra en HTML side og da kan man ikke bruke isset for aa sjekke om det ble skrevet inn noe paa (Slik orginal spoersmaalet mitt var) Det kan veare oppsettet mitt her og paa tre andre servere som koedder men det funker altsaa ikke her. Har du proevd denne koden og det virker hos deg ? Naa har jeg ikke proevd koden som du posta men jeg ser ikke noe vits i det saa lenge det ikke virka i den koden som jeg la inn. (Den er litt mer lik koden jeg hadde problemer med) Er det noen andre som kan teste den koden som la inn ? Magikeren : Jeg tviler ikke paa dine kunnskaper, jeg bare lurer paa hvorfor den koden virker hos deg og ikke her og paa andre servere jeg har proevd. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvorfor bare ikke if ($_POST['variabel']) { print ("jalla!"); } ? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvorfor bare ikke if ($_POST['variabel']) { print ("jalla!"); } ? mulig jeg driter meg ut, men mener å huske at den ikke sjekker hvorvidt posten faktisk er "fylt ut" med noe. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Har brukt den selv et par ganger, og hvis variablene ikke er noe, altså ikke satt, returnerte den false. Mener jeg å huske da Lenke til kommentar
Sugx Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 kanskje noe sånt? if($_POST['jall'] != "" || !$_POST['jall']) { echo("wohoo"); } Husk å kjøre noen fine regexps også da for å sjekke om dataene er gyldige... Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 isset paa post funkstjonen funker ikke her paa de serverene jeg har proevd saa jeg har maatte bruke if(!empty($_POST og det funker fint. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Men i allverden da! Hvis du har en form med en tekstboks og ikke skriver noe inn i den så vil variabelen dens allikevel bli satt til '' (en tom streng). Derfor vil isset() alltid si at den er sant men bare empty() kan fortelle deg om det er innhold i strengen eller ikke. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Men i allverden da! Hvis du har en form med en tekstboks og ikke skriver noe inn i den så vil variabelen dens allikevel bli satt til '' (en tom streng). Derfor vil isset() alltid si at den er sant men bare empty() kan fortelle deg om det er innhold i strengen eller ikke. Det er jo det jeg har skrevet hele tiden, det var Magikeren som har sagt noe annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå