PantZman Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Min erfaring er at det kan bli tilnærmet indoktrineringstilstander i disse forberedelsene med liten åpenhet for diskusjon. Tror ikke du har så mye å være redd for. Vil gå så langt som å si at 99% av tennåringene som konfirmerer seg gjør det for pengene, og press fra familie og slekt selvfølgelig. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Vel dine argumenter er ikke forenlige med det resten av verden mener, så vennligst ikke vær så trangsynt og egoistisk. Les deg opp på begreper osv. kilder please. Vår uenighet er et spørsmål ved definisjon. Jeg baserer bare mine svar på det man er blitt enig om. Hvis du finner en kilde som sier at man er MER enig om noe annet skal jeg legge meg flat. Du bare gjentok deg selv du, og det er ikke noen god kilde. Du ser ut som du har fått det for seg at gnostisisme og teisme er ekluderende ovenfor hverandre, de er ikke det: Agnostisk Teist - Mener at man kan ikke vite noe om gud, eller vite for sikkert at han eksisterer, men velger å tro. Denne posisjonen kommer med ett postulat, og har bevisbyrde i enhver tvist der spørsmålet hvorvidt eksistensen av postulatet gjelder. Gnostisk Teist - Har viten om gud, eller i sin mildeste form mener at man kan vite spesifikke ting om gud, og velger å tro på denne guden. Denne posisjonen kommer med ett postulat (til dels ikke ett postulat så lenge man legger frem bevis), og har bevisbyrde i enhver tvist der spørsmålet hvorvidt eksistensen av postulatet gjelder. Agnostisk Ateis - Mener at man ikke kan vite noe om gud, eller vite for sikkert at han eksisterer, men velger å ikke tro - eventuelt stiller seg usikker. Men alt annet en en komfirmativ bias er "a" teist (fra latinske prefiksen "A", som betyr "uten, går bort fra" etc.). Dette er den eneste "nøytrale" posisjonen, der man ikke har noen form for bevisbyrde, da alle postulater kastes vekk dersom de ikke har noen begrunnelse. What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence. - Christopher Hitchens Gnostisk Ateist - har viten om gud, eller i som mildeste form mener at man kan vite spesifikke ting om gud, og velger derfor å avksrive postulatet. Dette er hva man kjenner som en "sterk ateist". Om noen har denne påstanden, så har de for øvrig en bevisbyrde på seg der de må kunne argumentere for nettopp dette, samt legge frem beviser. Så, gnostisisme handler om viten, teisme handler om tro. De er to forskjellige ting, og det er heller ikke noen gråsone mellom ateist og teist, det er ett ekte dikotom. Hva din appell til nummer gjelder (som er en logisk brist), det spiller ikke noen rolle hva "resten" av verden mener, det er hva som er sant som betyr noe. I dette tilfellet, definisjon av ord, ikke din dårlige bruk av dem. Endret 10. desember 2013 av Halsoy 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Godkjent! Har nok da selv vært agnostisk teist, men beveger/bevegd meg over til agnotisk ateist :o Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Da er vi enig :-) ingenting galt med noen av posisjonene, så lenge man kan argumentere for hvorfor man har akkurat den posisjonen. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Hei! Jeg er i full gang med å kjøpe inn julegaver, men jeg trenger gjerne litt hjelp av noen av dere. Jeg har en lillebror som neste år skal begynne med konfirmasjonsforberedelser. Selv om han er en veldig oppegående og intelligent person skal han konfirmere seg i kirken. Min erfaring er at det kan bli tilnærmet indoktrineringstilstander i disse forberedelsene med liten åpenhet for diskusjon. Jeg har lyst til å kjøpe en bok (el.) som motvekt til dette. Jeg tenkte først på Richard Dawkins, men tror det kan bli litt tungt for en 13/14-åring. Er det noen som har tips? tl;dr: Er det bøker om ateisme som kan passe seg for tenåringer? Takk! Hei, Jeg ser tråden har fått status som løst, men kan ikke la være å komme med et par anbefalinger - selv om de kanskje kan være i den tyngre enden av skalaen. La meg først si at disse anbefalingene er ment for å balansere skalaen, og ikke spesifikt for et ateistisk budskap. Bibelen 2 av Are Kalvø. Seriøst. Les den. Why We Believe in God(s) av J. Thomson og C. Aukofer. En kort (og da mener jeg kort) og ganske lett oversikt over vår nåværende kunnskap over hva som skaper religiøs tro i mennesker. Jesus, Interrupted av Bart Ehrman. Denne boka tar for seg hva vi faktisk vet om de som skrev Bibelen (hint: ikke mye), om den "historiske" Jesus, og hvordan en del av de kristne dogmene ble skapt i kirken de først århundrene i vår tidsregning. Forfatteren er en agnostiker, og legger ganske stor vekt på at det ikke er ment for å ødelegge noen sin tro. Selv om jeg ikke helt ser hvordan den ikke kan gjøre det. Endret 11. desember 2013 av Imlekk Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har hørt gode ting om Arguing About Gods av Graham Oppy og The Miracle of Theism: Arguments For and Against the Existence of God av J. L. Mackie. De er gjerne litt for drøye for en konfirmant, men man vet aldri. Dette er filosofi, kanskje til forskjell fra mye annen "mainstream" religionskritikk. Lenke til kommentar
oOleE Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Ser at tråden er løst, men hvis noen andre er interessert i det samme så nevner jeg det jeg anbefaler. Jeg, personlig, ville anbefalt noe av Carl Sagan, f.eks. Cosmos. Det er en veldig interessant bok både historisk og vitenskapsmessig(astronomi) og hvor Sagan motsier religion og også harselerer litt med religionene vi har. Samtidig er boken forholdsvis lettlest hvis man kan engelsk godt, og ingen heavy bok egentlig. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Anbefaler også boka "The deamon haunted world " av Carl Sagen. Midt i blinken bok for en ungdom for å lære seg verktøyene for å tenke riktig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå