Gjest Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hei! Jeg er i full gang med å kjøpe inn julegaver, men jeg trenger gjerne litt hjelp av noen av dere. Jeg har en lillebror som neste år skal begynne med konfirmasjonsforberedelser. Selv om han er en veldig oppegående og intelligent person skal han konfirmere seg i kirken. Min erfaring er at det kan bli tilnærmet indoktrineringstilstander i disse forberedelsene med liten åpenhet for diskusjon. Jeg har lyst til å kjøpe en bok (el.) som motvekt til dette. Jeg tenkte først på Richard Dawkins, men tror det kan bli litt tungt for en 13/14-åring. Er det noen som har tips? tl;dr: Er det bøker om ateisme som kan passe seg for tenåringer? Takk! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Vel, du kan jo printe ut denne wikipedia artikkelen og lage en fin forside? http://no.wikipedia.org/wiki/Ateist Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Bibelen. Dersom han leser den fra perm til perm, alene, kommer han aldri til å bli kristen. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hvorfor ikke stole på at han er oppegående og intelligent - du sier det selv, men kanskje du ikke tror helt på det?!? Kjøp heller en vanlig gave til ham, og be han forøvrig om å være kritisk og ærlig, så kan han jo finne ut av det selv, uten at du presser på ham dine egne forestillinger Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Vel, du kan jo printe ut denne wikipedia artikkelen og lage en fin forside? http://no.wikipedia.org/wiki/Ateist Ingen dum idé, takk! Bibelen. Dersom han leser den fra perm til perm, alene, kommer han aldri til å bli kristen. Forsåvidt, men hvis Dawkins er for tungt så er nok ihvertfall Bibelen perm til perm for tung. Hvorfor ikke stole på at han er oppegående og intelligent - du sier det selv, men kanskje du ikke tror helt på det?!? Kjøp heller en vanlig gave til ham, og be han forøvrig om å være kritisk og ærlig, så kan han jo finne ut av det selv, uten at du presser på ham dine egne forestillinger Jeg har vanskelig for å se hvordan en bok kan være å "presse på" egne forestillinger. Jeg ønsker at han skal få informasjon fra flere sider mtp. alle konfirmasjonsforberedelser han skal gjennom. Stimulus er nødvendig for utvikling. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg har vanskelig for å se hvordan en bok kan være å "presse på" egne forestillinger. Jeg ønsker at han skal få informasjon fra flere sider mtp. alle konfirmasjonsforberedelser han skal gjennom. Stimulus er nødvendig for utvikling. Først skriver du at broren din er oppvakt og intelligent, så følger du opp med at du likevel må hjelpe ham ... Er det han du skal hjelpe eller er det deg selv? Ikke gi ham noen spesielle bøker eller andre innspill - la ham oppdage for seg selv - det synes jeg er å fullt ut respektere den andre. Åpen, våken, ærlig, og kritisk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hvorfor ikke stole på at han er oppegående og intelligent - du sier det selv, men kanskje du ikke tror helt på det?!? Kjøp heller en vanlig gave til ham, og be han forøvrig om å være kritisk og ærlig, så kan han jo finne ut av det selv, uten at du presser på ham dine egne forestillinger Hva er det presten sin JOBB er i konfirmasjonsforberedelsene -- om ikke å presse på barn sine egne forestillinger? Jeg skjønner at trådstarter er frustrert, da han vet at noen med lang erfaring og som har gått på skole for å lære seg indoktrinering skal forsøke å indoktrinere hans bror. Ateisme handler mye om kritisk tenkning i en verden hvor det er et faktum at det ikke finnes noen logisk grunn til å tro på guder. 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Først skriver du at broren din er oppvakt og intelligent, så følger du opp med at du likevel må hjelpe ham ... Er det han du skal hjelpe eller er det deg selv? Ikke gi ham noen spesielle bøker eller andre innspill - la ham oppdage for seg selv - det synes jeg er å fullt ut respektere den andre. Åpen, våken, ærlig, og kritisk. Ethvert intelligent individ har fått stimulus gjennom oppveksten, hva individet velger å gjøre med stimulusen er opp til det selv. Takk for ditt innspill. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Hva er det presten sin JOBB er i konfirmasjonsforberedelsene -- om ikke å presse på barn sine egne forestillinger? Jeg skjønner at trådstarter er frustrert, da han vet at noen med lang erfaring og som har gått på skole for å lære seg indoktrinering skal forsøke å indoktrinere hans bror. Ateisme handler mye om kritisk tenkning i en verden hvor det er et faktum at det ikke finnes noen logisk grunn til å tro på guder. Jeg forstår den broderlige engstelse, men tviler på at det er så bra å være "big brother", i slike spørsmål. Hvorfor ikke la broren være i fred, og stole på at han finner ut av sånt på egen hånd? Og for all del; ikke gå i den fella å server ham en sånn type som "Dawkins" ... Sett bort fra at han sikkert er en grei kar, så er han bare en "konstruksjon". lagd i rommet mellom turboateisme og religiøs ekstremisme ... Uten religion hadde Dawkins vært et null og niks ... Han er faktisk like avhengig av "Gud" som det enhver annen troende er. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ethvert intelligent individ har fått stimulus gjennom oppveksten, hva individet velger å gjøre med stimulusen er opp til det selv. Takk for ditt innspill. Nei, du sier ikke det .. Og du som storebror, har jo selvsagt en sterkere posisjon, og da kan du jo få indoktrinere så mye du vil ... Ellers, vel bekomme Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Jeg forstår den broderlige engstelse, men tviler på at det er så bra å være "big brother", i slike spørsmål. Hvorfor ikke la broren være i fred, og stole på at han finner ut av sånt på egen hånd? Og for all del; ikke gå i den fella å server ham en sånn type som "Dawkins" ... Sett bort fra at han sikkert er en grei kar, så er han bare en "konstruksjon". lagd i rommet mellom turboateisme og religiøs ekstremisme ... Uten religion hadde Dawkins vært et null og niks ... Han er faktisk like avhengig av "Gud" som det enhver annen troende er. OK. Kan vi være så snill å slippe å få en debatt om dette? Jeg lurer bare på om det er noen bøker om ateisme som egner seg for tenåringer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ateisme handler mye om kritisk tenkning i en verden hvor det er et faktum at det ikke finnes noen logisk grunn til å tro på guder. Når var det du fant ut at livet i seg selv, er logisk? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Ateisme handler mye om kritisk tenkning i en verden hvor det er et faktum at det ikke finnes noen logisk grunn til å tro på guder. Sett fra et agnostisk ståsted vil jeg si det heller ikke finnes noen logisk grunn til big bang da mennesket ikke har høy nok forståelse til begreper som tid, utstrekning og eksistens. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 The irony is too big in this one. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 OK. Kan vi være så snill å slippe å få en debatt om dette? Jeg lurer bare på om det er noen bøker om ateisme som egner seg for tenåringer. Klart vi kan være snille, men det betyr vel ikke at vi ikke kan snakke om saken, eller blir dette for utmattende på en søndag i desember? Du har jo postet midt i "fettfatet", så litt aktivitet kan du vel åpne opp for .. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Sett fra et agnostisk ståsted vil jeg si det heller ikke finnes noen logisk grunn til big bang da mennesket ikke har høy nok forståelse til begreper som tid, utstrekning og eksistens. Tror du på en gud? JA -- du er en teist. ALLE som ikke er teister, er ikke teister -- er ateister. Agnostisisme handler om kunnskap, ikke om tro -- og religion er et trosspørsmål, ikke et kunnskapsspørsmål. Svaret på kunnskapsspørsmålet er, i ditt tilfelle, agnostiker. Men hva er svaret på trosspørsmålet? Ja -- eller ikke ja? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Klart vi kan være snille, men det betyr vel ikke at vi ikke kan snakke om saken, eller blir dette for utmattende på en søndag i desember? Du har jo postet midt i "fettfatet", så litt aktivitet kan du vel åpne opp for .. Det var ikke trådens hensikt å utvikle seg til en debatt, ihvertfall ikke en med konstante personangrep, men det virker neste uunngåelig. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Når var det du fant ut at livet i seg selv, er logisk? Siden logikk finnes, og det finnes elementer av logikk i livet -- selv om spørsmålet om eksistens og mening ikke nødvendigvis har noe logisk svar -- så er deler av livet i seg selv logisk. Men det er uansett poengløst å lete etter svaret på vår eksistens utenfor vår eksistens, av samme grunn som at du ikke begynner å bygge et hus med å kjøpe en robåt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Det var ikke trådens hensikt å utvikle seg til en debatt, ihvertfall ikke en med konstante personangrep, men det virker neste uunngåelig. Jeg ser ikke ét eneste personangrep til nå. Og jeg synes det er et interessant tema, jeg. Her kan altså du som bekymret storebror gripe inn før en "ukjent indoktrinerende prest" "ødelegger" din bror. Du fantaserer altså, og ber om hjelp her, og det får du også av meg. Hvorfor vil du ikke ha all mulig hjelp - eller siler du hjelpen etter "troen"? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 The God Delusion er jo en veldig god bok. Faktisk trenger man ikke lese mange sidene før det bør gå opp et lys vedrørende indoktrinering. Den er oversatt til norsk om du tror det er bedre, men jeg har kun lest den engelske selv. Den norske tittelen er Gud - en vrangforestilling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå