Gå til innhold

[Løst] Hvor kan man kjøpe gullfiskbolle?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å gå til anskaffelse av et par gullfisk, men man får tydeligvis ikke kjøpt gullfiskboller lenger pga. Mattilsynet har satt foten ned. Dette var da på en dyrebutikk.

 

Men det må da gå an å få kjøpt det andre steder, også heller bare kjøpe fiskene og det andre på dyrebutikken?

 

Noen som har noen forslag? Har ikke plass til noe akvarium, vil ha det helt enkelt....

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gullfisk skal ikke være i bolle. De skal ha et akvarium på minst 200 liter. Gullfisk kan bli 20-30 år gamle, og vokser seg svære etterhvert. Hvis du skal ha fisk MÅ du ha et ålreit filtersystem, hvis ikke dør de relativt kjapt av amoniakk- og nitrittforgiftning. Fisk i bolle er direkte dyreplageri, de pines sakte ihjel. Det eneste som skal være i boller er potetgull...

 

Man kan få kjøpt relativt små akvariesett på 20-30 liter. I disse kan man f.eks ha ferskvannsreker og en liten stim med galaxyrasbora. Noe mindre enn dette er bare tøys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siamesiske kampfisker kan du ha i bolle. De lever naturlig i små dammer, så om du har rikelig med planter så stortrives de i små boller.

 

Siamesiske kampfisker er dessuten mye penere og koseligere enn gullfisker.

Det er stor forskjell på en dam på 10 000liter og en fiskebolle. De lever også i rismarker og rolige elver.

 

En fiskebolle er ikke passende for en betta splendens.

De må ha varmekolbe, de trives best i 24-30grader. De må ha pumpe, siden de krever oksygen i vannet, men den må være så svak i forhold til størrelsen på akvariet at det ikke blir for mye strøm i vannet. De liker best rolig vann. Jeg har aldri sett filterpumper til akvarier under 60liter. De puster også luft (men kan ikke leve på det alene) og skal ha dekkglass for å unngå stor temperaturforskjell på vann og luft.

 

Og du skal ha ganske stort akvarium før du kan ha to sammen. Hannene er veldig aggressive mot hverandre og en hunn vil stresses til døde om hun ikke har god plass til å rømme fra hannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde to slørhaler (det er en fremavlet variasjon av gullfisk) i en slik bolle en gang i tiden..

 

Bollen jeg hadde var av de større (diameter på drøyt 50cm tenker jeg), vann ble skiftet ut hyppig.

Pumpe hadde jeg ikke, men det var et par planter oppi der.

 

De fiskene hadde jeg i henholdsvis 12 og 13 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...