Gå til innhold

Takler ikke Oslo lenger.

skvale

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en inngrodd sogning, og har bodd to år i Lillestrøm. Kunne aldri ha tenkt meg å bo i Oslo. Nå kan det også være litt med at jeg ikke er særlig glad i byer generelt. Misliker å stå som sild i tønne på kollektivet. Misliker å måtte betale for parkeringsplass og piggdekkavgift. Ja, selv det å stå i kø er et fremmed fenomen hvor jeg kommer fra.

Nå studerer jeg og bor i Bergen, men synes det alltid er godt å komme hjem til bygda og slappe av.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo i Oslo, jeg bor 30 min utenfor. Jeg er fra Bergen, og synes Oslo mangler sjarm.

Jeg vet ikke helt om jeg greier å følge tankegangen din, dog. Er det pga utelivet du ikke trives? De problemene du nevner kan vel fint løses ved at du går på et annet utested. Nå har jeg ikke vært særlig mye ute i Oslo, men de gangene jeg har vært det, så har jeg aldri støtt på majoriteten av de problemene du har.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Oslo er helt super nettopp fordi det er høyt tempo og mye forskjellige folk. Nå er jeg riktignok lite ute på byen i helgene (i den grad jeg er det har jeg forsåvidt ikke opplevd at det bare er "utlendinger" der, men jeg er muligens ikke så oppmerksom på den slags...), men jeg har ikke opplevd det som et problem å bare møte idioter, nordmenn eller utlendinger. At folk her liksom skal være dumme, den må du lengre ut på landet med. Jeg tror du har vært på feil steder og hengt med feil folk, for jeg har overhodet ikke det inntrykket. Tvert imot, det er lettere å finne folk som har interesser ut over fylla neste helg og alanya-turen neste måned i Oslo enn de fleste andre steder...

Etter å ha bodd her i litt over to år er det få andre steder her i landet jeg heller vil bo. Og jeg har bodd mesteparten av mitt liv i en liten by i nord-norge, ett år på bygda på nordvestlandet og ett år i Trondheim, så jeg passer overhodet ikke inn i din beskrivelse av hvem som trives her.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Går du langs Karl Johan på vei hjem fra byen på natterstid er du garantert flere spørsmål om sex fra afrikanske horer. Det skal da ikke være slik? Det fryktes forresten at over 50% av Oslos befolkning vil være innvandrere i 2040. Kilde: SSB

Uansett.. Jeg følte meg aldri inneklemt i Oslo og det kan være en ålreit by til tider, men jeg byttet fra BI Nydalen til BI Bergen etter kun et år og har ikke angret siden. For en by Bergen er!

Endret av kekepops
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Går du langs Karl Johan på vei hjem fra byen på natterstid er du garantert flere spørsmål om sex fra afrikanske horer. Det skal da ikke være slik? Det fryktes forresten at over 50% av Oslos befolkning vil være innvandrere i 2040. Kilde: SSB

Uansett.. Jeg følte meg aldri inneklemt i Oslo og det kan være en ålreit by til tider, men jeg byttet fra BI Nydalen til BI Bergen etter kun et år og har ikke angret siden. For en by Bergen er!

"SSB" er ingen kilde. Vis til hvilken undersøkelse du bruker, eller så lar du være å bruke "statistikk".

Det bør ikke være slik at du ikke kan gå rundt på natten uten å bli tilbudt sex på gaten, men jeg har selv aldri sett det store behovet for å vase rundt på Karl Johan om natten. Dersom man baserer sitt inntrykk av Oslo på området mellom slottet og jernbanetorget er det ikke rart om man ikke liker byen, men da er det ikke byen som er problemet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

"SSB" er ingen kilde. Vis til hvilken undersøkelse du bruker, eller så lar du være å bruke "statistikk".

Det bør ikke være slik at du ikke kan gå rundt på natten uten å bli tilbudt sex på gaten, men jeg har selv aldri sett det store behovet for å vase rundt på Karl Johan om natten. Dersom man baserer sitt inntrykk av Oslo på området mellom slottet og jernbanetorget er det ikke rart om man ikke liker byen, men da er det ikke byen som er problemet...

SSB er en brukbar kilde, men du kan få direkte url: http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Vet ikke hvorfor du i det hele tatt skriver den siste setningen din. Jeg skrev da at jeg syntes Oslo var bra til tider.

Edit: "Vasingen" min på Karl Johan om natten foregikk på vei fra utested til bussholdeplass.

Endret av kekepops
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er null og niks "ute på byen" i Oslo, så den siden av byen bryr jeg meg katta om. Men å ha "alt" på ett sted er glimrende. Gå ut døra for å ta seg en kaffe på en kafe, stikke ned på outland og browse nerdeting, stikke på deli de luca en søndag formiddag og kjøpe noe digg. Osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke verre enn å flytte ut hvis du ikke liker deg her.

Jeg, er født og oppvokst i Oslo og bodd har mer eller mindre i 23 år, kunne ikke ha tenkt meg bo andre steder. Da er klart man ikke får samme forhold til Oslo når man skal studere/jobbe her i en liten periode for så flytte ut igjen, litt som Dubai tendenser egentlig.

Endret av Abiden
Lenke til kommentar

Er det ikke omvendt?

Dere som har bodd hele livet i Oslo har kanskje ikke like lett for å kaste et nøytralt blikk på byen og dens utvikling?

Nettopp kommet hjem fra Oslo selv. Ble sjokkert over tingenes tilstand; blålys på alle kanter og fem tilbud om kokain fra jernbanetorget til stortinget.

Det er klart det har vært noe negativ utvikling i byen, slike utfordringer kommer når vokser fra en liten beskjeden by til en nærmest storby. Oslo sliter med voksesmerter. Politiet kan ikke ta unna alt pga lite kapasitet i forhold til byens utvikling, inntog av romfolk, ID-løse asylsøkere som tjener livets opphold av å selge dop og høye boligpriser. Men så var det ikke rosenrødt i Oslo på 90-tallet heller, har både sett byen gå i positiv og negativ utvikling.

Folk som flytter inn til Oslo fra lang sted i Gokk så skjønner at det kan virke litt overraskende med blålys og tilbud om narkotika, men for meg er det blitt nærmest "normalt". Klart at sånn skal det ikke være i en perfekt verden.

Lenke til kommentar

Jeg er null og niks "ute på byen" i Oslo, så den siden av byen bryr jeg meg katta om. Men å ha "alt" på ett sted er glimrende. Gå ut døra for å ta seg en kaffe på en kafe, stikke ned på outland og browse nerdeting, stikke på deli de luca en søndag formiddag og kjøpe noe digg. Osv.

Kristiansand har alt det ;)

Jeg syns forøveig Oslo er en helt grei plass. (Pleier ikke "å gå ut" heller), mitt problem er mer at Oslo føles oftere enn ikke som en hvilken som helst internasjonal by. Hadde Sørlandets perle hadde hatt et par butikker til, så hadde jeg aldri hatt et behov for å reise til Oslo :)

Lenke til kommentar

Jeg får aldri "tilbud om narkotika", men jeg bare overser folk som ser ut som narkiser, kanskje det er derfor de ikke prater til meg. Om de vil stå i små grupper å hustle midt på karl johan får de bare gjøre det for min del.

Dessuten er byen MYYEEE større enn stripa oppover karl johans gate. Er så mye fint å se bare man går litt utenfor allfarvei.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykk av at problemet med tilbud om kjøp av sex og narkotika er noe overdrevet. Det foregår åpenlys handel med både dop og kropp i Oslo sentrum, spesielt på kveldstid, men etter over to år her har jeg til gode å bli eksplisitt tilbudt noen av delene mer enn et par ganger. Kan virke som at enkelte av de som kommer utenbys fra oppsøker det eller finner fenomenet interessant, slik at nettopp de blir oppsøkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...