Snabel@ Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Skal sette opp et VLAN i en cisco 200 managed switch - men netverksinterface'ene jeg setter opp til VLAN'et får ikke ip - jeg setter portene i switchen til 'tagged' for vlan 2 og setter vlan ID til 2 på interfacene.... Kan noen hjelpe? mvh Snabelen Lenke til kommentar
j-- Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Om du skal ha aksessporter skal de være untagged, og ikke tagged. Sjekk også at PVID på porten er satt til det samme som vlan id-en på porten. Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 8. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2013 PVID er kunn en avhukningsmulighet , og den har jeg forsøkt av og på... det samme skjer - ingen ip fra dhcp.. kune en 169 xxx xxx xxx adresse NotValid Lenke til kommentar
j-- Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Du veit hva VLAN gjør? For at du skal få tildelt en IP-adresse må du ha en DHCP-server i samme VLAN, Lenke til kommentar
Snabel@ Skrevet 9. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) det veit jeg... men problemet er jo at selv med faste IPadresser er det 0 kommunikasjon.. Jeg har en server med DHCP funksjon i VLAN2 , glemte visst å skrive det i tidligere poster,,, Snabelen Endret 9. desember 2013 av Snabel@ Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 (endret) Interfacene skal ikke ha IP adresse.. Er kun management VLAN'et som skal ha IP adresse, og et interface knyttet til det VLAN'et, for at det skal være mulig å nå switchen via telnet/SSH..... Og IP adressen til intefacet må du sette manuelt (statisk)... EDIT: Ettersom SB200 ikke har L3 funksjoner, så må VLAN's routes via en router/L3 switch.. Så du er nødt til å sette opp inter-vlan-routing på en annen L3 enhet og trunke VLAN'ene mellom disse... Endret 9. desember 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det kan være greit å vite at vlan 2 + vlan 3 på min Cisco SB300 er reservert til voice og noe sånt tull. Prøv å lage vlan 100 fra scracth, og bruk det. Sett opp 2 porter som aksess-porter på vlan 100, sett PVID til VLAN 100 på begge portene. Koble til to maskiner, sett statisk IP på de, og forsøk så å ping mellom de. Det med inter vlan routing stemmer godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå