-sondre Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Jeg har avtale med elektriker om å trekke rør og bokser selv, men en ting jeg lurer på nå i helgen. Har lagt opp rør og bokser til downlights i tak (oppe og nede i gang) og boks til dimmer i 1. etg. Det jeg vil er å ha en bryter (trenger ikke dimmer) på toppen av trappa (2. etg.), Spørsmålet er da: Holder det å trekke et rør med L,N og Jord i mellom bryterboksene? eller er det mer avansert enn dette? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 En endevender trenger hverken jord eller N. Du trenger 3 ledere. Lenke til kommentar
-sondre Skrevet 7. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2013 En endevender trenger hverken jord eller N. Du trenger 3 ledere. Så det holder met ett rør med tre ledere i mellom bryterboksene? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 (endret) Så det holder met ett rør med tre ledere i mellom bryterboksene? Ja. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1043978&p=12563502 Enpolet dimmer, vil jeg tro, så da kobler du den i serie med venderne, altså på L. Endret 7. desember 2013 av Jon Håvard (sevs) Lenke til kommentar
Footy Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Du skal fortsatt trekke jord i røret...Jordlederen er der like mye for å beskytte kablene som omgivelsene. Så selv om utstyr som blir tilkoblet ikke er jordet skal jord fortsatt ligge frem.. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Du skal fortsatt trekke jord i røret... Jordlederen er der like mye for å beskytte kablene som omgivelsene. Så selv om utstyr som blir tilkoblet ikke er jordet skal jord fortsatt ligge frem.. Det er sant, glemte å nevne det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå