Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A5 vs A4, verditap og evnt import fra Tyskland


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har egentlig to separate spørsmål, som jeg lurer litt på hva folket her tror om.

 

1. Hvis man ser for seg to relativt velutstyrt og likt utstyrte biler, bensin-turbo, ca 2009 modell som ved kjøpstidspunkt har gått ca 60.000 km. Den ene en A5 og den andre en A4 stv. La oss si man beholder den ca 3-5 år og legger på 50.000 km. Tror vi da det vil være noen nevneverdig vesentlig forskjell i verditap, eller "lettsolgthet" ?

 

 

2. Er det generelt noen økonomisk fordel å importere feks da en 2009/2010 A4 2.0 tfsi, eller kan det fort slå begge veier? Hvis jeg ser på prisene som kommer opp feks på mobile24.no, omtrent hvor mye må man legge på hvis man skal få noen proffe til å skaffe bilen?

 

 

Kan legge til at grunnen til å vurdere import er at jeg har spesifikke og åpenbart litt sære ønsker etter norske mål. Vil bla ha 2.0 tfsi bensin, multitronic aut, sportseter i alcantara eller stoff, sportsratt, men standard understell og hjul. Xenon, og med navigasjon så man får styring til skjerm på knapp i midtkonsoll samt farger i dash-display/MFD.

 

I Norge er det jo først og fremst 75% diesel, "vi" elsker manuell og DSG, multitronic er forhatt, og de fleste som har valgt sportsinteriør og stor motor har også sportsunderstell og store hjul, som absolutt ser fint ut, men etter mitt syn totalt ødelgger kjøreegskapene. I Tyskland ser jeg derimot mange 211 hk 2.0 tfsi med gode gamle ballongdekk, standard høyde, og resten av det jeg liker. :xmas:

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, en Audi-kjøper med edruelige ønsker, som hjul som passer norske forhold... Kudos!

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men ville bare få sagt at jeg synes du har noen aldeles smarte prioriteringer :-) Aner meg at det kanskje blir tilsvarende utfordrende å selge bilen igjen, men pogger og, det viktigste må vel være at du er fornøyd med bilen, når du faktisk bruker den?

Lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle ønske alle speccet bilen som deg.. Fatter ikke at folk kjøper ny A4/A5 uten å velge navi, ødelegger hele interiøet og inntrykket av bilen uten de knappene + de som kjøper navi basic med elendig oppløsning. Samme gjelder å droppe deluxe klimaen. Da hadde jeg heller ventet til jeg hadde nok penger før jeg skulle kjøpt ny bil.

 

Og så er det jo noen som f.eks speccer bilen med fullt av utstyr og glemmer fargeskjerm på speedometer og ratt uten multifunksjonsknapper. :nei:

 

Vil ikke si at multitronic gjør den tungsolgt, men får heller ikke noe annen automat til den med mindre han kjøper tfsi med quattro. Det var de gamle kassene 2001-2004 som hadde problemer, ikke de nye. De girer jo akkurat som en vanlig automatkasse i tillegg, så ser ikke problemet.

 

Personlig ville jeg droppet multitronic siden den tfsi motoren er rå til chipping.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Jøss, en Audi-kjøper med edruelige ønsker, som hjul som passer norske forhold... Kudos!

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men ville bare få sagt at jeg synes du har noen aldeles smarte prioriteringer :-) Aner meg at det kanskje blir tilsvarende utfordrende å selge bilen igjen, men pogger og, det viktigste må vel være at du er fornøyd med bilen, når du faktisk bruker den?

 

Lykke til.

 

Hehe, jo det var jo hyggelig å høre Fikse!

Hadde vel kanskje heller forventet å bli tygget i filler og spyttet ut igjen, og har mer eller mindre innfunnet meg med at det være meg det er noe galt med. Men da er jeg tydeligvis ikke HELT alene om å se en del av de samme tingene, tross alt. Siste setningen din er et veldig godt poeng, og kanskje også verdt noen tapte kroner på lang sikt... :)

 

 

Jeg ser forsåvidt poengene vedrørende multitronic, både at en del sikkert vil styre unna, og at de har begrensing på 400 nm, og dermed lite rom for eventuell trimming. Men for meg er det selve rosinen i pølsa med en sånn bil. Det er mye "smoothere" en konvensjonell automat, har alle fordelene fra DSG samtidig som man slipper de fleste ulempene, og vil man absolutt leke manuell kan man i stor grad det også, helt uten momentreduksjon ved giringen. Jeg rett og slett elsker det, selv om jeg kanskje ikke deler oppfatningen med så alt for mange. :ph34r:

 

 

 

Skulle ønske alle speccet bilen som deg.. Fatter ikke at folk kjøper ny A4/A5 uten å velge navi, ødelegger hele interiøet og inntrykket av bilen uten de knappene + de som kjøper navi basic med elendig oppløsning. Samme gjelder å droppe deluxe klimaen. Da hadde jeg heller ventet til jeg hadde nok penger før jeg skulle kjøpt ny bil.

 

Og så er det jo noen som f.eks speccer bilen med fullt av utstyr og glemmer fargeskjerm på speedometer og ratt uten multifunksjonsknapper. :nei:

 

Nei, det kan vel hende mange betrakter feks dette med knappene som minor details, og på sett og vis er det kanskje også det, men det er veldig mye mer behagelig å styre alt fra der hånden ligger stødig og naturlig så jeg syns det er litt viktig. Når det gjelder det lille MFD displayet mellom turteller og speedometer viser Audi såvidt jeg kan se seg fra sin verste side. Det ER riktignok bare en liten detalj, men ved facelift av A4 ca 2005 ble det fargedisplay, så på den nye 2008+ gikk de tilbake til dårlig oppløst rødt hvis man ikke valgte navigasjon. Kjøper man derimot en Golf får man farger fortsatt, uten nav.

 

PS, du nevner "deluxe klima", kan du si litt mer om hva det innebærer. Høres definitivt ut som noe jeg liker, men er ikke helt inneforstått med de forskjellige valgene man har på den fronten... :)

Lenke til kommentar

Må nevne at sportunderstell/S-line slett ikke er uegnet for norske veier. Min far kjøpte A4 cab med 19" og S-line(jepp, 50 år), og syntes ikke den er ukomfortabel. Jeg syntes heller ikke den er stiv, eller ukomfortabel, og min mor sier det samme. Mine foreldre har alltid har komfortable biler tidligere (E og C-klasse bl.a.), og selv om Audien er stivere og man føler at veikontakten i mye større grad, er den veldig behagelig å kjøre.

 

Foreslår at du prøver en bil med dette. Felger er nær uviktig, det kan lett byttes.

 

Import er ikke vanskelig, toll.no har mye god info om emne. Mange forhandlere har også god peiling på dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser forsåvidt poengene vedrørende multitronic, både at en del sikkert vil styre unna, og at de har begrensing på 400 nm, og dermed lite rom for eventuell trimming. Men for meg er det selve rosinen i pølsa med en sånn bil. Det er mye "smoothere" en konvensjonell automat, har alle fordelene fra DSG samtidig som man slipper de fleste ulempene, og vil man absolutt leke manuell kan man i stor grad det også, helt uten momentreduksjon ved giringen. Jeg rett og slett elsker det, selv om jeg kanskje ikke deler oppfatningen med så alt for mange. :ph34r:

 

 

 

 

Nei, det kan vel hende mange betrakter feks dette med knappene som minor details, og på sett og vis er det kanskje også det, men det er veldig mye mer behagelig å styre alt fra der hånden ligger stødig og naturlig så jeg syns det er litt viktig. Når det gjelder det lille MFD displayet mellom turteller og speedometer viser Audi såvidt jeg kan se seg fra sin verste side. Det ER riktignok bare en liten detalj, men ved facelift av A4 ca 2005 ble det fargedisplay, så på den nye 2008+ gikk de tilbake til dårlig oppløst rødt hvis man ikke valgte navigasjon. Kjøper man derimot en Golf får man farger fortsatt, uten nav.

 

PS, du nevner "deluxe klima", kan du si litt mer om hva det innebærer. Høres definitivt ut som noe jeg liker, men er ikke helt inneforstått med de forskjellige valgene man har på den fronten... :)

 

Liker multitronic selv veldig godt, de nye er jo også mye bedre enn den første som kom. Kjøper du 211hk motoren så er det jo ikke så veldig nødvendig å chippe den den heller.

 

Klima de luxe plus ser sånn her ut:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45564469

Det er røde tall prefacelift, ellers likt.

 

 

Og basic ser sånn her ut: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45424163

 

Da er det bare en sånn skru knott, mens på de luxe ser du gradene osv i displayet. Jeg synes det og navigasjonen + sportsetene gjør hele interiøret komplett. :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Må nevne at sportunderstell/S-line slett ikke er uegnet for norske veier. Min far kjøpte A4 cab med 19" og S-line(jepp, 50 år), og syntes ikke den er ukomfortabel. Jeg syntes heller ikke den er stiv, eller ukomfortabel, og min mor sier det samme. Mine foreldre har alltid har komfortable biler tidligere (E og C-klasse bl.a.), og selv om Audien er stivere og man føler at veikontakten i mye større grad, er den veldig behagelig å kjøre.

 

Foreslår at du prøver en bil med dette. Felger er nær uviktig, det kan lett byttes.

 

Import er ikke vanskelig, toll.no har mye god info om emne. Mange forhandlere har også god peiling på dette.

Joda, alt er jo relativt, og når jeg snakker om at det totalt ødelegger kjøreegenskapene så setter jeg det litt på spissen. Men jeg baserer ønsket på å ha kjørt diverse forskjellige A4 (jobber med bil, så er heldig sånn sett). Jeg tror de fleste bare er villige til å lide litt for skjønnheten fordi det ser tøft ut, eller alternativt man bor slik til at man har mye svingete veier, med lite biler, høy fart, og jevnt dekke. Jeg og min kjøring passer ikke inn med noe av dette, og dermed ser jeg kun ulemper og ingen fordeler med den lave og butte fjæringen.

 

Det med hjulen har du jo egentlig rett i, og det alene bør ikke være en deal-breaker, men hadde vært greit å slippe utgiften, og det er forsåvidt også litt snillere på hjuloppheng mm om bilen har gått på hjul med noe fjæring. Men sant nok, hjul kan byttes! :dremel:

 

Takk for tips vedrørende import, det er vel mest selve kjøpsprosessen, og å ikke bli skrudd i den anledingen jeg tenker det kunne vært greit å involverer noen med erfaring, som kjenner forhandlere, etc. :)

 

 

Takk for tips ang klima Nikkor, den forskjellen har jeg ikke lagt merke til før, og jeg er helt enig med deg. Så nå har du sørget for at dette kommer til å bli enda vanskeligere, enda en ting til å irritere seg over at mangler... :green:

 

Blir nok ikke noe trimming for min del, syns i alle fall den 211 hk versjonen av 2.0 er en ganske imponerende liten sak med diesel-drag fra rett over tomgang, og som våkner bra til liv og fortsetter noen 1000 rpm der dieselen tar slutt. Holder for min for det aller meste bedagelige kjøring. Kanskje litt hard gange, om jeg skal være veldig kritisk, men ikke ifht diesel.

 

Tror egentlig jeg fint kan klare meg fint med 180 hk også, den er vel ikke sååå mye slappere? (Har prøvd A4 B8 med 2 og 3 liter diesel, og 211 bensin, men ikke 2.0 180 hk versjonen, og 1.8 har jeg bare prøvd i gamle B6 og B7, som vel har en del lavere dreiemoment enn de nyere 1.8tfsi)

Lenke til kommentar

Takk for tips vedrørende import, det er vel mest selve kjøpsprosessen, og å ikke bli skrudd i den anledingen jeg tenker det kunne vært greit å involverer noen med erfaring, som kjenner forhandlere, etc. :)

 

Det er endel forhandlere som bruktimporterer og gir 5 års garanti fra 1.gangs registrering, som for min del er verdt å betale litt ekstra for. Mange av disse forhandlerne har gode kontaktnett og "garanterer" også kjørelengde som det jo jukses mye med, så kanskje noe å vurdere?

Lenke til kommentar

Ja _diablito_, jeg har tenkt litt på dette som du nevner, ikke minst eventuell garanti hvis det blir til å kjøpe en bil som normalt ville hatt en del igjen. Kan være kjekt å ha.

Forspranget til Audi ligger jo som kjent i teknikken, ikke i kvaliteten... ( :green: )

 

 

Takk for tips og "tilbud" fra deg også magnusalex. Syns ikke umiddelbart det var noen upris, er som du sier ikke gratis å gjøre det selv heller. Foreløpig driver jeg bare å sonderer terrenget og mulighetene. Må også tenke litt på hvor mye penger jeg kan eller vil legge i dette. Ønsker ikke så veldig mye av det som lån, og som Nikkor klokelig nevnte venter jeg heller litt lenger, enn å "fire på" utstyret. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...